کابل جوش چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل جوش چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل جوش چیست و چه کاربردی دارد؟ کابل جوش یا کابل جوشکاری یکی از انواع کابل برق است که در صنایع جوشکاری از آن استفاده می شود. این کابل ها مقاومت بالایی دارند و انعطاف پذیری آن ها نیز زیاد است. وظیفه اصلی کابل جوش برقراری جریان الکتریکی و انتقال برق از منبع به دستگاه جوش است.

خرید انواع کابل جوش
خرید انواع کابل جوش

این کابل ها انواع مختلفی دارند و در جنس ها و کیفیت های گوناگونی به بازار عرضه می شوند. این کابل ها باید متناسب با فرآیند جوشکاری و نوع دستگاه جوش انتخاب شوند. اگر قصد دارید کابل جوش بخرید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به این سؤال که کابل جوش چیست پاسخ خواهیم داد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی کابل جوش

در ابتدای موضوع کابل جوش چیست به معرفی این کابل می پردازیم. جوشکاری صنعتی است که برای اولین بار در اواخر قرن 19 توسعه یافت. در ابتدا از این صنعت تنها در کشتی سازی استفاده می شد اما بعدها در اغلب صنایع و کارخانه ها از جوشکاری استفاده می شد. در حال حاضر جوشکاری یکی از مهم ترین فرآیندها در ساخت و ساز و دیگر صنایع است. برای جوشکاری به تجهیزاتی همچون دستگاه جوش، کابل جوش و الکترود نیاز است.

کابل جوش نوعی کابل برق با هادی مسی است. البته این کابل ها گاهاً با هادی های آلومینیومی نیز عرضه می شوند. این کابل ها مقاومت فیزیکی بالایی دارند و انعطاف پذیر هستند. در این محصول از یک عایق باکیفیت و محکم استفاده شده است، به همین دلیل در برابر آسیب ها و رطوبت در امان می ماند.

معمولاً جنس این عایق از پلاستیک یا نئوپرن است. به همین دلیل می تواند حرارتی بین 90 تا 150 درجه سانتی گراد را تحمل کند. این کابل ها اغلب در معرض پاشیدگی جوش قرار می گیرند و به همین دلیل باید مقاومت بالایی داشته باشند.

همان طور که پیش تر گفته شد، از این کابل ها در صنعت جوشکاری مدارهای الکتریکی و … استفاده می شود. کابل جوشکاری سطح بالاتر گاهی در طول های بیشتر از 500 به بازار عرضه می شود. این نسخه از کابل ها دوام و مقاومت بیشتری نسبت به دیگر کابل های جوش دارند و اغلب در جرثقیل ها، بالابرها و … کاربرد دارند.

کابل جوش چیست
کابل جوش چیست

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل جوش مناسب برای دستگاه جوش


سایز کابل جوش

حال که دانستیم کابل جوش چیست باید به این نکته بپردازیم که کابل های جوش از یک سیستم استاندارد آمریکایی یعنی AWG برای سایزبندی پیروی می کنند. این کابل ها از سایز 8 AWG تا 500 kcmil به بازار عرضه می شوند.

برای تعیین اندازه کابل جوش باید قطر فلز مغزی را در نظر گرفت. منظور از فلز مغزی ماده ای است که در حین جوشکاری باید فضای خالی بین دو سطح را پرکند. کابل باید متناسب با دستگاه جوش انتخاب شود زیرا سایز نامناسب سبب افت آمپر می شود و این موضوع به دستگاه جوش آسیب وارد می کند.

کابل جوش نمره 12 از پرکاربردترین انواع کابل جوش است. از این کابل در دستگاه های جوشکاری 140 تا 200 آمپری استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: انواع سایز کابل برق و کاربرد آنها


تفاوت کابل جوش با الکترود

در این بخش از موضوع کابل جوش چیست به بررسی فرق کابل جوش و الکترود می پردازیم. در صنعت جوشکاری به کابل جوش و الکترود به صورت همزمان نیاز است. هردوی این محصولات برای یک هدف یعنی انجام فرآیند جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرند. اما کاربرد هرکدام متفاوت است.

الکترود به صورت یک مفتول عرضه می شود که از یک پوشش ضخیم ساخته شده است. این محصول انعطاف پذیری کمی دارد و به راحتی می شکند. در صورتی که کابل جوش نوعی کابل است و انعطاف پذیری بالایی دارد.

مقاومت کابل جوش از الکترود بسیار بیشتر است. زیرا در برابر رطوبت، افزایش و کاهش دما از خود مقاومت نشان می دهد. الکترود وظیفه پرکردن فضای خالی بین دو وسیله و جوش دادن اجناس را برعهده دارد، در صورتی که کابل وظیفه انتقال جریان الکتریکی و برقراری جریان برق را برعهده دارد.

تفاوت کابل جوش با الکترود
تفاوت کابل جوش با الکترود

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ابزار جوشکاری


انواع کابل جوش

حال که دانستیم کابل جوش چیست به بررسی انواع این کابل می پردازیم. کابل های جوش براساس کاربردشان به انواع زیر تقسیم بندی می شوند:

کابل جوشکاری نیوتن

این کابل ها تماماً از مس ساخته شده اند و در سایزهای 12 تا 18 میلی متر ساخته می شوند. کابل های نیوتن فویل عایق و روکش TRP دارند. از این کابل ها در صنایع مختلف همچون تولید در و پنجره و اسکلت فلزی استفاده می شود.

کابل جوش پاور

در این کابل ها از آلیاژ مس بدون ناخالصی استفاده شده است. این موضوع سبب افزایش رسانایی کابل می شود. این کابل ها از سایز 12 تا 18 عرضه می شوند و به دلیل کیفیت خوبی که دارند، در صنایع حساس همچون پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند.

کابل جوش آلفا

این کابل ها برای مصارف خانگی، جوشکاری نیمه صنعتی و آهنگری بسیار مناسب هستند. این کابل ها را می توان نوعی کابل پاور به حساب آورد زیرا هادی از نوع آلیاژی دارد.

کابل جوش لاستیکی

این کابل ها در برابر حرارت از خود مقاومت زیادی نشان می دهند زیرا از لاستیک در ساختار آن ها استفاده شده است. به همین دلیل در شرایط کارگاهی، اسیدها، روغن ها و … از این نوع کابل استفاده می شود.

همچنین براساس کلاس و ساختار نیز این کابل ها به دو دسته K و M تقسیم می شوند. هرکدام از این کابل ها مشخصات و ویژگی های خاصی دارند. از نظر قیمت نیز کابل کلاس M از نوع K گران تر است. این کابل ها براساس ساختار به دو دسته ترموست یا ترموپلاست تقسیم بندی می شوند.


بیشتر بخوانید: سیم و کابل چیست؟ بررسی انواع سیم و کابل


انواع جوشکاری

در صنعت از چند نوع سبک جوشکاری استفاده می شود. برای هرکدام از این مدل های جوشکاری به کابلی خاص نیاز است. در ادامه موضوع کابل جوش چیست به بررسی پرکاربردترین مدل های جوشکاری می پردازیم:

جوشکاری مقاومتی

این نوع جوشکاری کم هزینه و بصرفه است و برای اتصال مواد مختلف به یکدیگر از آن استفاده می شود. این محصول دو قطعه را به هم متصل می کند و به مواد اضافه تری نیاز است.

در این روش با اعمال فشار و ایجاد مقاومت، ماده بر روی فلز قرار می گیرد و حرارت ایجاد می شود و در نتیجه فلز ذوب می شود. فلز بین دو الکترود قرار می گیرد و جریان الکتریکی از کابل جوش از نقطه ای به نقطه دیگر می رود.

جوشکاری قوس الکتریکی

از قوس الکتریکی برای تولید گرما و ذوب فلز و اتصال دو قطعه فلز به یکدیگر استفاده می شود. به بیان دیگر قوس الکتریکی بین یک الکترود و اجزای در حال اتصال به فلز ایجاد می شود که این موضوع سبب می شود تا دو محل کمی ذوب شده و به هم متصل شوند. در این روش جوشکاری قطعات به صورت مکانیکی به هم متصل می شوند.

انواع جوشکاری
انواع جوشکاری

کاربرد کابل جوش

در این بخش از مقاله کابل جوش چیست به بررسی کاربرد این کابل می پردازیم. این کابل برای پرکردن فضای خالی به کار گرفته می شود. بدون وجود کابل، فرآیند جوشکاری صورت نمی گیرد. به همین دلیل کابل جوش باید متناسب با دستگاه انتخاب شود و کیفیت بالایی داشته باشد. هرچه کیفیت کابل بالاتر باشد، مصرف انرژی نیز کاهش پیدا می کند.

از این کابل ها برای ایجاد اتصال دائم استفاده می شود. نه تنها برای اتصال تجهیزات فلزی بلکه برای اتصال دائمی پلیمرها، سرامیک ها، کامپوزیت و … نیز این کابل ها کاربرد دارند. به همین دلیل در صنایع مختلف همچون خودروسازی، کشتی سازی، حمل و نقل و … از این کابل ها استفاده می شود.

در مواقعی که کابل دستگاه های مهم صنعتی همون ژنراتورها با مشکل مواجه شود، می توانید از کابل جوش برای برقراری ارتباط استفاده کنید.

کاربرد کابل جوش
کاربرد کابل جوش

بیشتر بخوانید: نکات مهم ایمنی جوشکاری


نکات مهم در خرید کابل جوش

در این بخش از مقاله کابل جوش چیست به بررسی نکات مهم در هنگام خرید این کابل ها می پردازیم:

  • کابل جوشکاری باید رسانای قوی برق باشد. این کابل باید بتواند جریان الکتریکی را به خوبی انتقال دهد تا در حین فرآیند جوشکاری مشکلی به وجود نیاید.
  • کابل های جوش در حین فرآیند جوشکاری بر روی سطوح زبر کشیده می شوند، به همین دلیل باید مقاومت بالایی داشته باشند. همچنین شکل پذیری و انعطاف پذیری کابل نیز باید زیاد باشد.
  • قدرت کابل جوش معادل حداکثر میزان جریانی است که بدون هیچ مشکلی از کابل عبور می کند. قدرت کابل جوشکاری با مقدار جریان یا درجه آمپر مشخص می شود. پیش از خرید کابل باید به این موضوع دقت کرد.
  • طول کلی مدار جوش موضوع مهمی است که پیش از خرید کابل باید به آن توجه کنید. مدار جوش در واقع همان مسیری است که نیروی الکتریکی برای رسیدن به دستگاه جوش پشت سر می گذارد. این مسیر از بخش های مختلفی همچون منبع انرژی، کابل های الکترود، نگهدارنده الکترود، کابل کار، قوس الکتریکی و … تشکیل شده است.
  • توان خروجی مجاز حداکثر نیرویی است که دستگاه جوش می تواند آن را مصرف کند. پیش از خرید کابل به توان دستگاه توجه کنید.