بهترین سشوار صنعتی را چگونه انتخاب کنیم؟

بهترین سشوار صنعتی را چگونه انتخاب کنیم؟

سشوار صنعتی که با نام تفنگ حرارتی نیز شناخته می شود، یکی از مهم ترین ابزارآلات صنعتی به شمار می رود. راهنمای انتخاب بهترین سشوار صنعتی و اینکه چه سشوار صنعتی بخرم یکی از مهم ترین سؤالات کاربران در هنگام خرید این محصول به شمار می آید.

خرید انواع سشوار صنعتی
خرید انواع سشوار صنعتی

سشوار صنعتی یک نوع ابزار الکتریکی است که همانند یک سشوار مو، از یک فن و یک موتور تشکیل شده و هوای گرم از داخل آن توسط نازل به بیرون هدایت می شود.

در ادامه، ویژگی های متفاوت و راهنمای خرید سشوار صنعتی با جزئیات آورده شده و به سؤال بهترین سشوار صنعتی را چگونه انتخاب کنیم؟ پاسخ داده شده است. با توجه به تنوع این کالا در بازار، توصیه می شود پیش از خرید، مطالب زیر را در مجله راندنو بخوانید و بهترین سشوار صنعتی را مطابق با نیاز خود انتخاب و خریداری کنید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

اجزای سازنده سشوار صنعتی

  • سیم برق
  • بدنه دستگاه
  • کلید پاور
  • کلید کنترل دما
  • المنت
  • موتور دستگاه

سشوار صنعتی چگونه کار می کند؟

گرما توسط یک المنت ایجاد می شود و بر روی دستگاه، یک محفظه جهت محافظت از فرد و امنیت بیشتر در نظر گرفته می شود. این دستگاه با قدرت زیادی که دارد، اغلب در کارهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. سرعت موتور این ابزار برقی و گرمای تولیدشده توسط آن، مطابق با نوع کار، قابل تنظیم است.


بیشتر بخوانید: سشوار صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟


انواع سشوار صنعتی

سشوار صنعتی کوچک اغلب مصارف خانگی دارد. سشوار صنعتی بزرگ معمولاً گرمای بیشتری تولید می کند و اغلب برای انجام کارهای حرفه ای تر و کارهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
به طور کلی مهم ترین انواع سشوار صنعتی موجود در بازار عبارتند از:

  • سشوار صنعتی گازی
  • سشوار صنعتی مادون قرمز
  • سشوار صنعتی برقی

سشوار صنعتی گازی

این نوع سشوار ارزان و کوچک است، با گاز کار می کند و اغلب برای انجام کارهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. البته اگر کار با این دستگاه را کامل و دقیق ندانید، ممکن است بسیار خطرناک باشد. استفاده از این دستگاه، نیازمند تعویض و یا پر کردن کپسول گاز است و این ابزار نسبت به نوع برقی آن، از محبوبیت کمتری برخوردار است.

سشوار صنعتی مادون قرمز

اگر به یک سشوار حرارتی ارزان و کوچک نیاز دارید که هوای گرم آن به بیرون نفوذ نکند اما همچنان جسم را به خوبی گرم کند، این نوع دستگاه انتخاب مناسبی خواهد بود. این محصول معمولاً زیاد گرم نمی شود و محدوده دمایی آن از ۴۰۰ تا ۶۰۰ درجه سانتی گراد است. این مدل نسبت به مدل های دیگر ایمن تر است.

سشوار صنعتی برقی

این سشوار همانند دیگر ابزار برقی همچون دستگاه جوش و دریل از برق به عنوان منبع تغذیه استفاده می کند. معمولاً دامنه دما برای این نوع دستگاه از ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد متغیر و قابل تنظیم است.


بیشتر بخوانید: آموزش کار با سشوار صنعتی


کاربردهای سشوار صنعتی

  • یکی از مهم ترین کاربردهای این دستگاه، جدا کردن رنگ از روی دیوار است.
  • در فعالیت های مختلف صنعتی، جوشکاری و الکتریکی
  • در تولید لامپ های کم مصرف
  • نرم و شل کردن لوله های سفت و سخت
  • در صنعت بسته بندی جهت وکیوم کردن، شیرینگ و گرم کردن
  • سوزاندن و برداشتن رنگ از روی فلز و به ویژه در صافکاری قابل استفاده است.
  • این دستگاه قابلیت خم کردن پلاستیک را دارد و از آن در ساخت درب و پنجره دوجداره استفاده می شود.
  • در تعمرات وسایل دیجیتال از جمله موبایل به منظور برداشتن ال سی دی
  • برداشتن چسب صنعتی و برچسب از روی سطوح
  • لحیم کاری و مونتاژ
  • جهت دودی کردن شیشه خودرو، وارنیش کردن سیم و جدا کردن کفپوش از آن استفاده می شود.
کاربردهای سشوار صنعتی
کاربردهای سشوار صنعتی

راهنمای خرید سشوار صنعتی

قبل از خرید بهترین سشوار صنعتی لازم است نکات زیر را مورد توجه قرار دهید و بهترین سشوار صنعتی را انتخاب کنید.

بهترین سشوار صنعتی
بهترین سشوار صنعتی

نوع و برند سشوار صنعتی

نوع عملکرد مورد انتظار از یک سشوار حرارتی و محل بکارگیری آن، از عوامل مهم و تأثیرگذار در هنگام خرید این دستگاه به شمار می آیند. هرچه این دستگاه حرفه ای تر باشد، معمولاً مقاومت بالاتری نیز در برابر آسیب های محیطی خواهد داشت. فراموش نکنید اگر این دستگاه در مکان مناسب خود بکار گرفته نشود، می تواند وسیله ای خطرساز برای افراد باشد.
سشوار صنعتی محک، سشوار صنعتی رونیکس، بوش، ماکیتا و دیوالت از بهترین مارک سشوار صنعتی به شمار می آیند. چنانچه نیاز به جابه جایی این ابزار دارید، می توانید از مدل های بی سیم آن نیز استفاده کنید.

قدرت سشوار صنعتی

توان این ابزار برقی به وسیله برق و انرژی الکتریکی تأمین می شود. هرچه توان و ولتاژ دستگاه بالاتر باشد، میزان باد و دمای باد تولیدشده نیز بیشتر می شود. در سشوارهای پرقدرت، می توان حرارت را به وسیله یک کلید جوی استیک، به صورت پله ای تنظیم نمود.

قدرت موتور تفنگ گرمایی بی سیم توسط باتری لیتیومی تأمین می شود. البته نوع برقی این دستگاه از قدرت بالاتری برخوردار است.

جریان هوای سشوار صنعتی

میزان جریان هوای تولیدشده از یک تفنگ حرارتی، توسط تولیدکنندگان آن و بر حسب فوت مکعب در دقیقه (CFM) یا گاهی لیتر در دقیقه ذکر می شود. هرچه این مقادیر بالاتر باشد، ابزار با قدرت و سرعت بیشتری، هوا را منتقل می کند.

المنت سشوار صنعتی

المنت دستگاه وظیفه تولید گرما در دستگاه را برعهده دارد. المنت ها عموماً از یک فلز مانند تنگستن یا قطعه ای از جنس دیگر مانند سرامیک که در برابر گرما مقاوم است تولید شده اند که با ایجاد اختلاف پتانسیل الکتریکی در دو سر آن ها داغ می شود و ایجاد گرما می کند.

یکی از مسائل مهم و تأثیرگذار در کیفیت عملکرد و میزان طول عمر یک سشوار صنعتی، نوع و جنس المنت بکاررفته در آن است. امروزه المنت های سرامیکی و فلزی در این دستگاه قرار می گیرند که هرکدام ویژگی ها و طول عمرهای متفاوتی دارند.

قابلیت تنظیم دما

یکی از موارد مهم در هنگام انتخاب و خرید یک تفنگ حرارتی، قابلیت تنظیم دمای تولیدشده از دستگاه است. با این قابلیت، دستگاه میزان گرمای متفاوتی را تولید می کند و در نتیجه کاربردهای متنوع تری دارد.

هنگام کار با سطوح حساس، می توان سشوار را بر روی درجه های پایین تر تنظیم نمود. برای مواقعی که نیاز به گرمای بیشتر است، دما بر روی درجه های بیشتر تنظیم می شود.

نمایشگر

نمایشگر دستگاه می تواند به صورت ال ای دی (LED) و یا ال سی دی (LCD) باشد. این نمایشگرها می توانند داده های مفیدی همچون اطلاعات دما، سرعت و جریان هوا را به صورت تصویری در اختیار کاربر قرار دهند.

استفاده از صفحه نمایش به شما کمک می کند که دمای دقیق را مشاهده کنید. برای مثال، در مواقع حساس و به هنگام کار بر روی اشیای کوچک و حساس همچون قطعات کامپیوتر، نیاز به تعیین دقیق میزان گرمایش خواهد بود.

قطع کن حرارتی

قطع خودکار گرما قابلیتی است که بسیاری از دستگاه های دارای تکنولوژِی گرمایی از آن محروم هستند. قابلیت قطع کن گرما در سشوار صنعتی موجب می شود که در صورت شکسته شدن آستانه گرمای از پیش تعیین شده (برای مثال پس از استفاده طولانی مدت)، دستگاه به طور خودکار خاموش شود. این ویژگی علاوه بر رساندن دما به حالت متعادل، موجب ایمنی بیشتر کاربر و افزایش طول عمر ابزار می شود زیرا گرمای زیادی موجب آسیب رسیدن به تجهیزات می گردد.

نشانگر گرمای باقی مانده

نازل یک سشوار یا تفنگ گرمایی پس از استفاده طولانی مدت داغ می شود و کاربر با برداشتن آن به راحتی صدمه می بیند. وجود یک نشانگر گرمای باقی مانده یا چراغ هشداردهنده موجب می شود که کاربر از مقدار گرمای باقیمانده مطلع شده و پس از آنکه نازل به اندازه کافی سرد شد، آن را با دست لمس کند.

نوع نازل و لوازم جانبی

اگر شما به دنبال یک سشوار صنعتی ایده آل هستید، می بایست علاوه بر قدرت دستگاه، به نوع نازل و لوازم جانبی آن نیز توجه کنید. به هنگام خرید توجه داشته باشید که می بایست حداقل یک یا دو نازل همراه با دستگاه عرضه شود تا کارایی دستگاه در مصارف خانگی و صنعتی بیشتر باشد.
بیشتر تفنگ های گرمایی همراه با لوازم اضافی همچون کاردک ارائه می شوند که به شما کمک می کند تا رنگ شل شده توسط سشوار را به راحتی از سطح مورد نظر جدا کنید. لیسه نیز این امکان را به شما می دهد تا رنگ را از گوشه های مهره دار یا شیارهای قاب درب یا پنجره بخراشید.

لوازم جانبی سشوار صنعتی
لوازم جانبی سشوار صنعتی

انواع نازل سشوار صنعتی

نازل هابه شما کمک می کنند تا انفجار را بر روی مناطق به صورت دقیق تر تنظیم کنید. استفاده از نازل مناسب امری بسیار ضروری و مهم به هنگام کار با این ابزار محسوب می شود. انواع مختلفی از نازل ها وجود دارند که هرکدام کاربرد مخصوصی دارد و موجب انتشار، بازتاب و یا تمرکز گرما بر روی سطح مورد نظر می شود. برخی از این نازل ها عبارتند از:

نازل اصلی

نازل اصلی اغلب برای انجام کارهای معمول مناسب است. هرچند در این حالت گاهی لازم است کنترل بیشتری بر روی خروجی سشوار و سطح مورد نظر وجود داشته باشد.

نازل محافظت شیشه

چنانچه در حال حذف رنگ از قاب پنجره ها هستید، این نوع نازل به شما کمک می کند تا گرمای حاصل را از شیشه دور نگه دارید. گرمای مستقیم تفنگ حرارتی می تواند باعث ترک خوردن شیشه شود و این نازل به جلوگیری از این اتفاق کمک می کند.

نازل دم ماهی یا نازل تخت

این نازل گرما را در سطح وسیع تری انتشار می دهد و برای از بین بردن رنگ، شل کردن کاشی ها و … در سطوح وسیع تر کاربرد دارد.

نازل مخروطی یا نازل نقطه ای پین

این نازل گرمای حاصل را در یک نقطه متمرکز می کند و به شما این امکان را می دهد که یک منطقه کوچک را خیلی سریع گرم کنید. این نازل برای جوشکاری برزنت پلاستیکی، شکل دادن به نقطه وینیل یا شکل دادن به شیشه مفید است.

نازل بازتابنده قاشق

این نازل برای شکل دادن پیچ های محکم در لوله های پلاستیکی یا گرم کردن یکنواخت لوله به صورت یکباره و از همه طرف مفید است. این نوع نازل برای شل شدن سریع لوله های یخ زده نیز کاربرد دارد.
از نازل های سطحی برای کارهای جوشکاری استفاده می شود. نازل های تراشنده نیز به شما اجازه می دهند تا با یک اتصال، گرما دهید و خراش ایجاد کنید.

دسته سشوار صنعتی

چنانچه دسته بکاررفته در تفنگ حرارتی با توجه به اصول ارگونومیک طراحی شده باشد، موجب می شود بدون آنکه احساس خستگی کنید، مدت زمان بیشتری از دستگاه استفاده کنید.

وجود پایه نگهدارنده

وجود پایه موجب می شود که دستگاه به صورت ایمن بر روی پایه قرار بگیرد. تفنگ حرارتی را می توان بر روی پایه قرار داد، به گونه ای که نازل مستقیماً به سمت بالا باشد و امکان استفاده از دو دست به صورت همزمان وجود داشته باشد. برای مثال، اگر با استفاده از سشوار صنعتی می خواهید لوله های زیادی را خم می کنید و شکل دهید، این ویژگی بسیار مفید خواهد بود.

نکات ایمنی به هنگام کار با سشوار صنعتی

  1. سعی کنید از سشوار صنعتی های باکیفیت و از برندهای معتبر استفاده کنید و تمامی دستورالعمل های لازم را مطابق با گفته های کارخانه سازنده بکار بگیرید.
  2. لازم است سشوار مناسب برای کار خود را استفاده کنید. استفاده از یک سشوار با قدرت بالا در مصارف خانگی می تواند خطرناک باشد.
  3. فاصله مناسب سشوار و قطعه کار را رعایت کنید تا علاوه بر آسیب نرسیدن به قطعه کار، از دستگاه نیز محافظت شود.
  4. برای استفاده از تفنگ حرارتی در طولانی مدت، در بازه های زمانی مناسب، دستگاه را خاموش کنید و به دستگاه استراحت دهید.
  5. از وارد شدن ضربه به دستگاه جلوگیری کنید زیرا المنت دستگاه گرم می شود و به راحتی با ضربه می شکند.
  6. دستگاه را به صورت عمودی بر روی زمین قرار دهید تا ممانعتی برای ورود هوا به دستگاه ایجاد نشود.
نکات ایمنی به هنگام کار با سشوار صنعتی
نکات ایمنی به هنگام کار با سشوار صنعتی

تفاوت هیت با سشوار صنعتی

هیت قدرت باد کمتری نسبت به تفنگ حرارتی را دارد و عموماً در تعمیرات بردهای الکترونیکی استفاده می شود. هیت ها قابلیت تعویض سری دستگاه را دارند و کاربر می تواند متناسب با اندازه جایی که می خواهد آن را حرارت دهد، سری هیت را تعیین کند در صورتی که سری سشوار بزرگ تر است. هم چنین میزان دمایی که سشوار صنعتی ایجاد می کند بسیار بیش تر از هیت است.

مزایای استفاده از سشوار صنعتی

  • از مهم ترین مزیت های استفاده از این دستگاه این است که در ایجاد گرما از تولید آتش استفاده نمی کند چرا که آتش به دستگاه مورد نظر خسارت وارد می کند.
  • دسته این دستگاه از جنس پلاستیک است و دست فرد در حین استفاده طولانی مدت دچار خستگی نمی شود.
  • گرمای تولیدشده توسط این سشوار بسیار بیش تر از سشوار معمولی است و طیف استفاده گسترده تری دارد.

بهترین مارک سشوار صنعتی

یکی از مهم ترین نکات در خرید این محصول شرکت تولیدکننده یا برند دستگاه است. در حال حاضر شرکت های داخلی و خارجی زیادی به تولید این دستگاه قدرتمند و پرکاربرد می پردازند. از  برترین و بهترین شرکت های تولیدکننده این محصول می توان به سشوار صنعتی محک، ر ونیکس، توسن، پوکا، بوش، ادون، کرون، بلک اند دکر، دیوالت، متابو، دی سی ای، آاگ، آنکور، باس، اکتیو و … اشاره کرد.

قیمت سشوار صنعتی

قیمت سشوار صنعتی براساس برند و میزان قدرت و توان آن متفاوت است. با توجه به میزان بودجه ای که جهت خرید این دستگاه در نظر گرفته اید و با در نظر گرفتن نوع نیازی که به این ابزار دارید، می توانید یک سشوار صنعتی ارزان با کیفیت مطلوب و طول عمر بالا تهیه کنید.

در سایت راندنو می توانید قیمت سشوار صنعتی در برندهای گوناگون را با یکدیگر مقایسه کنید و با فروشندگان آنها بدون واسطه در ارتباط باشید. کاربران می توانند در صورت استفاده از تفنگ حرارتی شرکت های مختلف، تجربیات و نظرات خود را برای آگاهی کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.