کابل کشی برق با کابل خودنگهدار چگونه است؟ جایگزینی کابل خودنگهدار با سیم مسی

کابل کشی برق با کابل خودنگهدار چگونه است؟

کابل کشی برق با کابل خودنگهدار امروزه بسیار رواج پیدا کرده است. کابل کشی برق توزیع امروزه یکی از مهمترین وظایف اداره های برق شرکت توزیع است. امروزه استفاده از سیم های مسی مشکلاتی را ایجاد کرده است. این مشکلات موجب شده است که افراد برای جایگزین کردن آن ها با کابل خودنگهدار اقدام کنند.

یکی از دلایل برای جایگزینی کابل های خودنگهدار، سرقت سیم های مسی به علت گران بودن قیمت آن ها است. در این مقاله در مجله راندنو قصد داریم شما را با دلایل استفاده از کابل خودنگهدار آشنا کنیم و به بحث کابل کشی برق با کابل خودنگهدار چگونه است؟ جایگزینی کابل خودنگهدار با سیم مسی بپردازیم.

همچنین به پرسش کابل خودنگهدار چیست و نحوه انشعاب گیری از کابل خودنگهدار نیز پاسخ خواهیم داد.

خرید انواع کابل خودنگهدار
خرید انواع کابل خودنگهدار

آنچه در ادامه می خوانیم:

سیم مسی چیست

سیم برق مسی در صنایع مختلفی همچون ارتباطات، اطلاعات، ساخت و ساز و … مورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی های سیم مسی می توان به مقاوم بودن آن در برابر خوردگی، قابلیت لحیم کاری و شکل پذیری اشاره کرد.

کابل کشی برق با سیم مسی معایبی را به دنبال دارد. از معایب استفاده از سیم های برق در معابر، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه بر بودن و قیمت بالای این نوع سیم
  • دزدیده شدن سیم ها
  • نصب سخت و پیچیده
  • وزن زیاد

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سیم برق


سیم مسی چیست
سیم مسی چیست

کابل خودنگهدار چیست؟

یکی از مهمترین مسئله هایی که در کابل کشی با کابل های مختلف به آن برخورد می کنیم، این است که کابل خودنگهدار چیست؟

کابل خودنگهدار این روزها در کابل کشی برق نقش به سزایی دارد. این نوع کابل از چند رشته کابل به هم تابیده شده تشکیل شده است که هادی آن ها از جنس آلومینیوم و عایق آن پلی اتیلن کراس لینک به رنگ مشکی است. از این کابل برای انتقال برق به روشنایی خیابان ها و خانه ها، بر روی تیرهای برق با سطح ایمنی بالا و کاهش حوادث و خطرات جانی و مالی استفاده می شود.

کابل های خود نگهدار صرفاً به صورت هوایی مورد استفاده قرار می گیرند و کاربرد زمینی ندارند. این کابل جایگزین کابل های تک رشته مسی شده است که به وسیله سیم بکسل به یکدیگر متصل می شوند. از مزایای استفاده از این کابل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باعث زیبایی معابر می شود.
  • نسبت به سیم های مسی وزن سبک تری دارد.
  • نصب آسان و راحتی دارد.
  • قیمت پایینی دارد که باعث به سرقت نرفتن آن ها می شود.

بیشتر بخوانید: کابل خودنگهدار چیست


تاریخچه کابل خودنگهدار

کابل خودنگهدار برای اولین بار در سال 1955 و در کشور فرانسه مورد استفاده قرار گرفت. این کابل ها برای جایگزینی در شبکه های فشار ضعیف با هادی های مسی کاربرد دارند.

استفاده از کابل های آلومینیومی خودنگهدار مزایای زیادی داشت. به همین دلیل استفاده از آن به سرعت توسعه یافت. تولید کابل های خودنگهدار در تمامی کشورهای دنیا افزایش یافته است. با این حال استفاده از کابل های آلومینیومی خودنگهدار در ایران سابقه چندان طولانی ندارد.

انواع کابل خودنگهدار فشارضعیف

طبقه بندی و نام گذاری کابل های خودنگه دار تک فاز و سه فاز فشار ضعیف براساس تعداد رشته های سازنده کابل صورت می گیرد. با دانستن انواع کابل های خودنگهدار می توانید اقدام به تشخیص فاز و نول کابل خودنگهدار کنید.

  • کابل خودنگهدار شش رشته: این کابل از سه رشته فاز، یک رشته روشنایی معابر، یک رشته نول و یک رشته نگه دارنده تشکیل شده است.
  • کابل خودنگهدار پنج رشته: این کابل از سه رشته فاز، یک رشته روشنایی معابر و یک رشته نول نگه دارنده تشکیل شده است.
  • کابل خودنگهدار سه رشته: این کابل یک رشته فاز، یک رشته روشنایی معابر و یک رشته نول نگه دارنده دارد.
  • کابل خودنگهدار دو رشته: این کابل یک رشته فاز و یک رشته نول (مخصوص کابل سرویس رسانی به مشترکین و تغذیه تک فاز) دارد.

کابل کشی برق با کابل خودنگهدار چگونه است؟

برای کابل کشی برق با کابل خودنگهدار در ابتدا باید تیرهای سیمانی کارگذاری شوند. ابتدا طول مسیر و تعداد تیرهای سر راه آن اندازه گیری می شود، سپس متراژ کابل بدست می آید. پس از آن، نسبت به نیاز منطقه و مصرف کننده ها، سه فاز یا تکفاز بودن کابل انتخاب می شود.

کابل خودنگهدار فوق از طریق انواع کلمپ برق به خصوص کلمپ انشعاب برق، از سر تیر برق انشعاب و به کابل دیگر اتصال داده می شود. کلمپ انتهایی نیز در انتهای هر خط بسته می شود. از شکم دادن کابل بین دو تیر می بایست جلوگیری کرد. قیمت کلمپ انتهایی خودنگهدار به جنس و کارایی آن بستگی دارد.

معمولاً کابل خودنگهدار روشنایی معابر نیز در کنار فاز و نول به کابل پیچیده می شود. کابل های خودنگهدار دارای یک مسنجر نگهدارنده هستند که بدون نوشته ای بر روی آنها، قابل تشخیص هستند.

کابل کشی برق با کابل خودنگهدار
کابل کشی برق با کابل خودنگهدار

بیشتر بخوانید: کابل هوایی چیست | آشنایی با انواع کابل هوایی و کاربردهای آن


کابل خودنگهدار روشنایی معابر

برای روشنایی معابر و کابل کشی برق منازل، باید ویژگی های خاصی را در نظر گرفت که عبارتند از:

  1. در نظر گرفتن جنبه های مختلف از جمله جنبه های ظاهری برای طراحی
  2. درست پخش شدن نور
  3. استاندارد بودن شدت روشنایی معابر
  4. داشتن روشنایی یکنواخت بدون هیچ سایه روشنی
  5. در معرض دید نبودن منابع روشنایی
  6. توزیع مناسب نور در محل مورد نظر
  7. استفاده از پروژکتور و نورافکن مناسب جهت نورپردازی

با توجه به خصوصیات گفته شده و همچنین ویژگی هایی که در ابتدای مقاله راجع به سیم مسی و کابل خودنگهدار گفته شد، نتیجه می گیریم که کابل های خودنگهدار یک گزینه مناسب برای کابل کشی برق روشنایی معابر و منازل هستند.

مزایای جایگزینی کابل آلومینیومی خودنگهدار به جای سیم مسی

در ادامه به چندین رخداد پس از جایگزینی کابل خودنگهدار به جای سیم مسی می پردازیم:

  1. كاهش قطعی های كوتاه مدت و بلند مدت
  2. كاهش انرژی های توزیع نشده
  3. كاهش خسارت های ناشی از سيم دزدی
  4. كاهش برق دزدی از تیر برق
  5. امکان استفاده در معابر باريک و تنگ
  6. حفظ ايمنی افراد
  7. كاهش خوردگی در مناطق آلوده
  8. جلوگيری از قطع درختان و حفظ محيط زيست
  9. قيمت پایين كابل های خود نگهدار در مقايسه با هادی های هوايی مسی
  10. بالا بودن قیمت سیم های جدید تیر برق

بیشتر بخوانید: کابل مسی چیست


معایب کابل خودنگهدار

  1. تلفات این کابل بیبشتر از کابل های مسی است.
  2. بیشتر بودن هدررفت انرژی الکتریکی
  3. مقاومت روکش کابل های آلومینیومی خودنگهدار از مسی کمتر است.
  4. اتصال شبکه سیم مسی به کابل آلومینیومی و قرارگیری دو فلز کنار هم سبب افزایش خوردگی می شود.
  5. ترمیم کابل های خود نگه دار دشوارتر است. این کار به زمان بیشتر و تجهیزات بیشتری نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب کابل خودنگهدار


انواع کلمپ خودنگهدار

در کابل کشی برق، استفاده از انواع یراق مانند کلمپ ضروری است. همانطور که در بالا گفته شد، استفاده از کابل های خودنگهدار بسیار مقرون به صرفه تر است. حال این کابل ها برای کارایی بهتر و تقویت عملکرد نیاز به انواع کلمپ ها دارند که مخصوص کابل خودنگهدار است.

کلمپ ها یکی از اجزای یراق آلات محسوب می شوند. از کلمپ خودنگهدار برای انشعاب گرفتن از کابل اصلی، فیکس کردن، مهار کردن و همچنین اتصال استفاده می شود. لازم به ذکر است که در هنگام راه اندازی و حفظ جریان در شبکه فشار ضعیف، باید از کلمپ کابل استفاده شود.

کلمپ های خودنگهدار انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم:

کلمپ کششی کابل خودنگهدار (انتهایی)

از این نوع کلمپ جهت فیکس کردن و نگه داشتن کابل استفاده می شود. طرز کار این کلمپ به این صورت است که سیم و کابل درون این وسیله قرار می گیرند، کلمپ بسته می شود و بدین گونه کابل قابل مهار می شود. کابل هایی که قطری برابر با ۲۵ تا ۹۵ میلی متر دارند، می توانند در این وسیله قرار بگیرند.

این کلمپ ها دارای دو نوع گوه ای و پیچی هستند. کلمپ های گوه ای کابل ها را بدون نیاز به هیچ وسیله جانبی دیگری سرجای خود به صورت محکم، فیکس می کنند. از این نوع کلمپ کششی برای انتهایی کردن کابل های روکش دار فشار متوسط نیز استفاده می شود. استفاده از کلمپ گوه ای باعث سهولت و همچنین سرعت بخشیدن به کار می شود.

کلمپ آویز کابل خودنگهدار (عبوری)

این نوع کلمپ دارای دو نوع پلیمری و عمومی است که برای عبور دادن و نگه داشتن سیم و کابل از آن استفاده می شود. در کلمپ های آویز عمومی لازم است که برای نگه داشتن کابل، پیچ آن را باز کنید و سیم و کابل را از آن عبور دهید. کلمپ آویز پلیمری همان طور که از اسمش پیداست، از پلیمر فشرده مقاوم تولید شده است.

در این وسیله، عبور دادن و نگه داشتن سیم با پیچ انجام نمی شود بلکه سیم با استفاده از گیره موجود در کلمپ عبور داده می شود. تعبیه غلتک در این نوع کلمپ ها باعث سهولت در عبور کابل ها شده است. برای استفاده از این وسیله ابتدا سیم روکش دار را روی غلتک ها قرار دهید و سپس گیره های دو سمت کلمپ را با نیروی مناسب سفت کنید.

کلمپ انشعاب (دندانه دار)

یکی دیگر از لوازم کابل کشی خودنگهدار، کلمپ دندانه دار کابل است. از کانکتور انشعاب برق برای انشعاب گرفتن از کابل خودنگهدار اصلی استفاده می شود.

انواع انشعاباتی که توسط کلمپ انشعاب گیر برق صورت می گیرند عبارتند از: انشعاب روشنایی معابر، متصل کردن کابل خودنگهدار به شبکه زمینی و شبکه بیسیم هوایی، متصل کردن کابل های خودنگهدار به یکدیگر و انشعابات مشترکین. به همین دلیل به این کلمپ ها، کلمپ کابل به کابل نیز گفته می شود. قیمت کلمپ کابل به کابل به سایز، برند کلمپ و تأییدیه آن بستگی دارد.

برای استفاده و یا نصب این نوع کلمپ، نیازی به برداشتن و یا جداکردن عایق کابل نیست. از انواع کلمپ انشعاب می توان به کلمپ آلومینیومی دو پیچه و کلمپ افزایش انشعاب ۱ به ۴ اشاره کرد. قیمت کلمپ انشعاب به عواملی هم چون سایز کابل، نوع تأییدیه و برند کلمپ انشعاب بستگی دارد.

انواع کلمپ خودنگهدار
انواع کلمپ خودنگهدار

برق دزدی از تیر برق

یکی از سؤال هایی که توسط کاربران مطرح می شود این است که چگونه از تیر برق، برق بگیریم؟ انشعاب گرفتن از کابل برق روی تیرهای برق، کار درستی نیست. برقی که از کابل های تیر برق گرفته می شود، نوسان زیادی دارد و به دستگاه های الکتریکی آسیب وارد می کند. معمولاً اینگونه اتصال ها قوی و اصولی نیستند.

نحوه برق دزدی از تیر برق به این شکل صورت می گیرد که یک سیم بر روی تیر برق انداخته می شود. در نتیجه اگر از آمپر کابل تیر برق استفاده شود، امکان آتش سوزی و جرقه زدن نیز وجود دارد. این کار بسیار خطرناک است و امکان برق گرفتگی شدید نیز وجود دارد.

استفاده غیر مجاز از برق و گرفتن انشعاب از تیرهای برق بدون اجازه و بدون وجود کنتور، جرم محسوب می شود. فرد متخطی علاوه بر جبران خسارت وارده به تیرهای برق، باید جزای نقدی معادل دو برابر خسارت وارده را نیز پرداخت کند. اگر مرتکب این جرم یکی از مأمورین شرکت های برق باشد، مجازات او بیشتر خواهد بود.

قیمت سیم مسی

امروزه شرکت های تولیدکننده زیادی برای کابل کشی برق، درصدد تولید سیم مسی، کابل خودنگهدار و همچنین انواع کلمپ برق برآمده اند.

کاربران می توانند جهت اطلاع از قیمت کلمپ برق و یا خرید سیم مسی به سایت راندنو مراجعه کنند و کالای خود را به صورت مستقیم خریداری نمایند. فروشندگان نیز می توانند با عضویت رایگان در سایت راندنو و قیمت گذاری کالاهای خود، با خریداران به صورت مستقیم در ارتباط باشند.