مزایا و معایب کابل خودنگهدار

مزایا و معایب کابل خودنگهدار

مزایا و معایب کابل خودنگهدار موضوع مهمی است. قیمت مقرون به صرفه و کابل کشی راحت از مهمترین مزایای این کابل به شمار می آید. در کنار مزایای بی شمار، این کابل معایبی نیز دارد. به عنوان مثال، عملکرد آن از کابل مسی ضعیف تر است و تنها به صورت هوایی می توان از آن استفاده کرد. این کابل در سال های گذشته به صورت گسترده در صنعت برق مورد استفاده قرار گرفته است. دلیل آن هم مزایایی است که این کابل دارد.

خرید انواع کابل خودنگهدار
خرید انواع کابل خودنگهدار

اگر برای شما هم این سؤال پیش آمده که مزایا و معایب کابل خودنگهدار چیست، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی کابل خودنگهدار

پیش از پرداختن به موضوع مزایا و معایب کابل خودنگهدار به معرفی این کابل می پردازیم. کابل خودنگهدار نوعی کابل برق است که در خطوط هوایی برای تأمین برق از آن استفاده می شود. این کابل هادی آلومینیومی دارد و نسبت به کابل های قدیمی که هادی مسی آنیل نشده داشتند، عملکرد بهتری از خود نشان می دهد. از این کابل ها برای تأمین روشنایی خیابان ها و خانه ها، تأمین برق کارخانه ها، نیروگاه ها و دیگر موارد استفاده می شود.

این کابل ها ایمنی بالایی دارند و استفاده از آن ها خطرات جانی و مالی را تا حدودی کاهش می دهد. کابل خودنگهدار عایقی از جنس پلی اتیلن کراس لینک یا XLPE دارند. روکش این محصولات نیز مشکی رنگ است.

تاریخچه استفاده از کابل هایی با هادی آلومینیوم به اواسط قرن بیستم و کشور فرانسه مربوط می شود. در ایران نیز مدت کمی است که این کابل به کار گرفته می شود. اگر می خواهید به طور دقیق و کامل با کابل خودنگهدار آشنا شوید، به مقاله کابل خودنگهدار چیست مراجعه کنید.

مزایا و معایب کابل خودنگهدار
مزایا و معایب کابل خودنگهدار

مزایای کابل خودنگهدار

یکی از مهم ترین نکاتی که پیش از خرید کابل خودنگهدار باید به آن توجه کنیم، بررسی مزایا و معایب کابل خودنگهدار است. در ادامه به بررسی مزایای کابل خودنگهدار می پردازیم.

عملکرد مناسب

یکی از مهم ترین مزایا و معایب کابل خودنگهدار عملکرد کابل ها است. کابل خودنگهدار هادی آلومینیومی دارد اما با این حال در زمینه کاهش اتلاف انرژی عملکرد خوبی از خود نشان می دهد.

قیمت مناسب

همان طور که می دانید، آلومینیوم فلزی ارزان تر از مس است. به همین دلیل کابل های آلومینیومی نیز نسبت به کابل های مسی قیمت ارزان تری دارند. می توان گفت قیمت کابل خودنگهدار بزرگ ترین مزیت های این نوع کابل ها است.

نصب آسان

یکی دیگر از مزیت های این کابل ها وزن کم آن ها است. همین موضوع سبب شده است تا نصب، حمل و نقل و کابل کشی برق با کابل خودنگهدار راحت تر شود.

مقاومت فیزیکی بالا

کابل های خودنگهدار به صورت هوایی به کار گرفته می شوند. همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، روکش و عایق آن XLPE است. این جنس مقاومت زیادی دارد و در برابر عوامل فیزیکی همچون خمش، کشیدگی، فشار، ضربه و حشرات از خود مقاومت نشان می دهد.

بالا بودن سطح ایمنی

در این بخش از موضوع مزایا و معایب کابل خودنگهدار به بررسی سطح ایمنی این کابل ها می پردازیم. کابل های خودنگهدار ایمنی بالایی دارند. به عنوان مثال، خطر آتش سوزی، برق گرفتگی و دیگر موارد در این کابل ها کم است. همچنین احتمال سرقت به دلیل پایین بودن قیمت آلومینیوم نیز کمتر است.

کم بودن هزینه های جانبی

هزینه های مربوط به نگهداری، ترمیم، توسعه شبکه، تعویض کابل، کابل کشی و دیگر موارد در کابل های خودنگهدار آلومینیومی کمتر است.


بیشتر بخوانید: انواع کابل خودنگهدار


کاربرد گسترده

از کابل های خودنگهدار می توان در بسیاری از مکان ها استفاده کرد. به عنوان مثال، این کابل بهترین عملکرد را خیابان های کم عرض از خود نشان می دهد.

معایب کابل خودنگهدار

دانستن مزایا و معایب کابل خودنگهدار باعث می شود بتوانید بهترین کابل را برای مجموعه خود خریداری کنید. در بخش قبل به بررسی مزایای این کابل ها پرداختیم. حال معایب کابل خودنگهدار را بررسی خواهیم کرد.

معایب کابل خودنگهدار
معایب کابل خودنگهدار

ترمیم سخت کابل های آسیب دیده

یکی از معایب کابل های خودنگهدار این است که ترمیم کابل های آلومینیومی سخت است. با این که هزینه این کار بالا نیست، اما باید افراد متخصص ترمیم این کار را انجام دهند.

عدم امکان استفاده در شبکه های مسی

یکی دیگر از عیب های کابل خودنگهدار این است که نمی توان از آن در شبکه های مسی استفاده کرد. زیرا این کابل ها عملکرد متفاوتی نسبت به کابل های مسی دارند.

ویژگی های خاص عایق و روکش

در این بخش از موضوع مزایا و معایب کابل خودنگهدار به بررسی ویژگی های خاص و عایق این کابل ها می پردازیم. برای کابل های آلومینیومی احتمال به وجود آمدن مشکل وجود دارد. زیرا این عایق ها ویژگی های خاص و منحصربفردی دارند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل خودنگهدار


نصب به صورت محدود

یکی از معایب کابل های خودنگهدار این است که نمی توان از آن ها برای کاربردهای زمینی استفاده کرد. این محصولات تنها به صورت هوایی به کار گرفته می شوند. همچنین برای نصب به تجهیزاتی همچون مسنجر و کلمپ نیاز خواهند داشت.