راهنمای خرید کابل خودنگهدار

راهنمای خرید کابل خودنگهدار

راهنمای خرید کابل خودنگهدار به شما کمک می کند تا بتوانید با انواع کابل خودنگهدار آشنا شوید و بهترین آن را برای مجموعه خود خریداری کنید. کابل خودنگهدار جهت انتقال و توزیع برق در خطوط هوایی به کار گرفته می شود. این کابل نوعی کابل برق است که قدرت بالایی دارد و روی دکل ها و پایه های توزیع برق به کار گرفته می شوند. این کابل ها هادی های آلومینیومی دارند و با وجود اینکه سابقه استفاده از آن ها طولانی نیست، امروزه جایگزین کابل های مسی شده اند.

خرید انواع کابل خودنگهدار
خرید انواع کابل خودنگهدار

این کابل ها مزایای زیادی دارند و نسبت به کابل های آنیل نشده مسی ویژگی های بهتری از خود نشان می دهند. اگر قصد دارید کابل خودنگهدار خریداری کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به راهنمای خرید کابل خودنگهدار می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل خودنگهدار چیست؟

کابل خودنگهدار نوعی کابل برق است که در شبکه های انتقال و توزیع برق، تیرها برق رسانی، شبکه های روشنایی معابر و خانه ها و دیگر مناطق به صورت هوایی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع کابل ها با هدف کاهش سرقت کابل های مسی، افزایش ایمنی و کاهش حوادث جانی و مالی مورد استفاده قرار می گیرند.

در ادامه موضوع راهنمای خرید کابل خودنگهدار باید بگوییم، کابل های خودنگهدار دارای هادی های آلومینیومی هستند و در مسیرهای کم عرض بیشترین کاربرد را دارند. روکش این کابل ها از عایق پلی اتیلن کراس لینک مشکی رنگ ساخته شده است. لازم به ذکر است که کابل های خودنگهدار به صورت زمینی هیچگونه کاربردی ندارند.

استفاده از این کابل ها سبب کاهش هزینه ها و کاهش اتلاف انرژی می شود. زیرا کابل آلومینیومی قیمت بسیار پایین تری نسبت به کابل مسی دارد. این کابل ها وزن کمی دارند و در برابر خوردگی و پارگی از خود مقاومت می کنند. البته این کابل ها معایبی نیز دارند. به عنوان مثال این کابل ها سخت هستند و ترمیم آن ها دشوار است. همچنین اتصال آن ها در کنار کابل های مسی ممکن است مشکل ساز شود. در مقاله مزایا و معایب کابل خودنگهدار به طور مفصل به این موضوع پرداخته شده است.

راهنمای خرید کابل خودنگهدار
راهنمای خرید کابل خودنگهدار

بیشتر بخوانید: کابل خودنگهدار چیست؟


ساختار کابل خودنگهدار

یکی از مهمترین نکات در راهنمای خرید کابل خودنگهدار توجه به ساختار کابل است. هادی کابل خودنگهدار از جنس آلومینیوم است. آلومینیوم رسانایی کمتری نسبت به مس دارد. به همین دلیل باید آلومینیومی که در کابل خودنگهدار استفاده می شود از کیفیت بالایی برخوردار باشد و ضخامت آن استاندارد باشد. هادی این کابل ها به شکل مفتولی است و در سطح مقطع های مختلف ارائه می شود.

در هنگام خرید کابل های آلومینیومی از نوع خودنگهدار دقت کنید که هادی و رسانا درست در مرکز کابل قرار گرفته باشد.

از دیگر بخش های کابل خودنگهدار، عایق است. این کابل ها عایقی از جنس پلی اتیلن کراس لینک دارند. البته برخی دیگر نیز از پی وی سی به عنوان عایق استفاده می کنند. در راهنمای خرید کابل خودنگهدار باید به کاربرد کابل توجه کنید و براساس آن کابل با عایق مناسب را خریداری کنید. همچنین ضخامت عایق نباید بیشتر از اندازه استاندارد باشد.

سیم نگهدارنده یا اصطلاحاً مسنجر نوعی سیم نگهدار است که در کابل خودنگهدار فشار قوی از جنس فولاد و در کابل های فشار ضعیف خودنگهدار از جنس آلیاژ آلومینیوم است. به همین دلیل پیش از خرید این کابل ها باید به نوع مسنجر دقت کنید.

روکش خارجی ترین بخش کابل خودنگهدار است. روکش کابل های آلومنیومی خودنگهدار بسیار با دوام هستند زیرا باید در محیط های خارجی و به صورت هوایی نصب شوند. با این حال پیش از خرید کابل خودنگهدار باید به روکش آن دقت کنید. روکش کابل نباید هیچگونه برآمدگی یا تو رفتگی داشته باشد.

ساختار کابل خودنگهدار
ساختار کابل خودنگهدار

بیشتر بخوانید: کابل کشی برق با کابل خودنگهدار چگونه است؟


انواع کابل خودنگهدار

یکی از مهمترین نکات در راهنمای خرید کابل خودنگهدار توجه به نوع کابل است. این کابل ها در انواع فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی به بازار عرضه می شوند. همچنین می توانند تک فاز یا سه فاز باشند. انتخاب این مورد به کاربرد و نحوه کابل کشی کابل خودنگهدار بستگی دارد. برای آگاهی از کابل مناسب باید ولتاژ مورد نیاز را بررسی کنید و جریان را اندازه گیری کنید. می توانید از تکنسین های برق کمک بگیرید.

انواع کابل خودنگهدار
انواع کابل خودنگهدار

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سیم و کابل


تعداد رشته های کابل خودنگهدار

از دیگر موضوعاتی که در راهنمای خرید کابل خودنگهدار باید به آن توجه کرد، تعداد رشته های کابل است. کابل های خودنگهدار در تعداد رشته های زیر عرضه می شوند:

  • کابل 4 رشته خودنگهدار: این کابل ها سه رشته فاز و یک رشته نول دارند و جهت روشنایی معابر از آن ها استفاده می شود.
  • کابل 5 رشته خودنگهدار: این نوع کابل ها سه رشته فاز، یک رشته روشنایی و یک رشته مسنجر نول دارند. که مطابق استاندارد کابل آلومینیومی به هم تابیده و فشرده شده است.
  • کابل 6 رشته خودنگهدار: این کابل ها سه رشته فاز، یک رشته نول، یک رشته روشنایی و یک رشته مسنجر دارند که ممکن است سطح مقطع آن ها یکسان یا متفاوت باشد. این کابل طبق استاندارد ASTM B231، به هم تابیده و فشرده شده است.

یک نکته مهم و قابل ذکر این است که در محاسبه کابل های شش رشته، عدد اول تعداد فازهای کابل، عدد دوم سطح مقطع فازها، عدد سوم روشنایی، عدد چهارم نول و عدد پنجم مسنجر است. به طور مثال: 25+50+95+120*3

تعداد رشته های کابل خودنگهدار
تعداد رشته های کابل خودنگهدار

بیشتر بخوانید: کابل آلومینیوم و کاربرد انواع آن، هر آنچه باید درباره کابل آلومینیوم بدانیم


برند کابل خودنگهدار

یکی از مهمترین نکات در راهنمای خرید کابل خودنگهدار توجه به برند و شرکت سازنده محصول است. کابل هایی که متعلق به شرکت های اصلی هستند و در کارخانه های استاندارد تولید می شوند، کیفیت بهتری دارند. از برترین شرکت ها در این زمینه می توان به آلوم کابل کاوه، کابل مسین، سیم تاب سپهر، همدان، سیمیا و … اشاره کرد. به طور کلی در هنگام خرید این کابل ها توجه کنید که نماد ISIR (استاندارد ملی ایران) روی محصول چاپ شده است. این علامت باید به گونه ای باشد که نتوان آن را پاک کرد و در فاصله های استاندارد از هم نوشته شده باشد.