انواع کابل خودنگهدار

انواع کابل خودنگهدار

انواع کابل خودنگهدار در کابل کشی مجموعه های مختلف به کار گرفته می شود. کابل خودنگهدار نوعی کابل برق است که از هادی آلومینیومی ساخته شده است. کابل خودنگهدار در شبکه های تامین برق و توزیع انرژی الکتریکی به کار گرفته می شود. امروزه کابل برق با هادی آلومینیومی جایگزین کابل های مسی شده اند. این کابل ها عملکرد خوبی دارند و قیمت آن ها مقرون به صرفه است. کابل های خودنگهدار کابل هایی هستند که اغلب کاربرد هوایی دارند.

خرید انواع کابل خودنگهدار
خرید انواع کابل خودنگهدار

اگر قصد خرید کابل خودنگهدار دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی انواع کابل خودنگهدار می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل خودنگهدار چیست؟

پیش از پرداختن به انواع کابل خودنگهدار به معرفی این کابل می پردازیم. کابل خودنگهدار نوعی کابل برق با هادی مفتولی و آلومینیوم است. این کابل ها عایق پلی اتیلن کراس لینک (XLPE) دارند و به رنگ مشکی ساخته شده اند.

از کابل خودنگهدار برای توزیع و تأمین برق در خطوط هوایی استفاده می شود. این کابل ها نسبت به کابل های قدیمی که هادی های آنیل نشده مسی دارند، عملکرد بهتری ازخود نشان می دهند. به همین دلیل در محل هایی که احتمال به سرقت رفتن کابل مسی وجود دارد، از کابل خودنگهدار استفاده می شود

از این کابل جهت انتقال برق به روشنایی خیابان ها و خانه ها روی تیرهای برق استفاده می شود. کابل خودنگهدار سطح ایمنی را افزایش می دهد و حوادث و خطرات جانی و مالی را کاهش می دهد. از این کابل می توان در مسیرهای کم عرض پیاده رو استفاده کرد. لازم به ذکر است که کابل خودنگهدار کاربرد هوایی دارد و به صورت زمینی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

انواع کابل خودنگهدار
انواع کابل خودنگهدار

بیشتر بخوانید: کابل خودنگهدار چیست؟


ساختار کابل خودنگهدار

انواع کابل خودنگهدار براساس ساختار به چند دسته تقسیم بندی می شود. تمامی این کابل ها از هادی، عایق، سیم نگهدارنده و روکش تشکیل شده اند اما جنس آن ها می تواند سبب به وجود آمدن انواع مختلف کابل شود.

  • هادی: هادی این کابل ها آلومینیومی است. در برخی از کابل ها از آلومینیوم خالص و در برخی دیگر از آلیاژهای مختلفی استفاده شده است. تمامی کابل های خودنگهدار مفتولی هستند و با سطح مقطع های مختلفی ساخته می شود.
  • عایق: عایق کابل های خودنگهدار می تواند از جنس های مختلفی باشد. اما اغلب از از جنس پلی اتیلن کراس لینک (XLPE) در ساختار این کابل ها استفاده می شود.
  • سیم نگهدارنده (مسنجر): کابل های خودنگهدار یک سیم نگهدارند از جنس فولاد. این سیم برای در کابل فشار ضعیف خودنگهدار از جنس آلیاژ آلومینیوم است. البته لازم به ذکر است که در کابل های فشار ضعیف از این سیم نگهدارنده به عنوان سیم نول نیز استفاده می شود. سیم نگهدارنده یا مسنجر می تواند جنس های مختلفی داشته باشد.
  • روکش کابل: روکش نهایی این کابل ها می تواند از جنس پلی اتیلن یا پی وی سی باشد. این روکش باید بتواند در برابر شرایط محیطی سخت از خود مقاومت نشان دهد.
ساختار کابل خودنگهدار
ساختار کابل خودنگهدار

بیشتر بخوانید: بهترین برند کابل خودنگهدار


سایز کابل خودنگهدار

انواع کابل خودنگهدار براساس سایز یعنی سطح مقطع و تعداد رشته در دسته های زیر تولید می شوند:

  • کابل خودنگهدار 2 رشته: این کابل ها یک رشته فاز و یک رشته نول دارند.
  • کابل خودنگهدار 3 رشته: این کابل یک رشته فاز، یک رشته مخصوص روشنایی معابر و یک رشته نول نگه دارنده دارد.
  • کابل خودنگهدار 4 رشته: این کابل سه رشته فاز و یک رشته نول جهت روشنایی دارد.
  • کابل خودنگهدار 5 رشته: این کابل سه رشته فاز، یک رشته روشنایی و یک رشته مسنجر نول دارد.
  • کابل خودنگهدار 6 رشته: این کابل از سه رشته فاز، یک رشته روشنایی، یک رشته نول و یک رشته مسنجر با سطح مقطع های یکسان و یا متفاوت تشکیل شده است.
سایز کابل خودنگهدار
سایز کابل خودنگهدار

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل خودنگهدار


ولتاژ کابل خودنگهدار

انواع کابل خودنگهدار براساس سطح ولتاژی به سه دسته کابل خودنگهدار فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی تقسیم بندی می شود. کابل فشار ضعیف در دامنه ولتاژی 220 ولت تا 1 کیلوولت و کابل فشار قوی تا ولتاژ 63 کیلوولت مورد استفاده قرار می گیرد.


بیشتر بخوانید: کابل کشی برق با کابل خودنگهدار چگونه است؟ جایگزینی کابل خودنگهدار با سیم مسی


کابل خودنگهدار تکفاز و سه فاز

این کابل ها در انواع کابل خودنگهدار تکفاز و سه فاز به بازار عرضه می شوند. کابل خودنگهدار تکفاز اغلب به صورت 2 رشته یا 3 رشته تولید می شود. کابل های 16+16*2، 16+25*2، 16+35*2 در میان کابل های تکفاز بیشترین کاربرد را به خود اختصاص داده اند. کابل های 4 رشته، 5 رشته و 6 رشته اغلب کابل های سه فاز هستند که به یک مسنجر و نگهدارنده نیز مجهز شده اند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل آلومینیوم