سیم مفتول چیست و چه کاربردی دارد؟

سیم مفتول چیست و چه کاربردی دارد؟

سیم مفتول چیست و چه کاربردی دارد؟ سیم مفتولی نوعی سیم است که از هادی های مسی یا آلومینیومی به شکل مفتول و خشک ساخته شده است. سیم برق وظیفه انتقال جریان الکتریکی و اتصال تجهیزات مختلف را برعهده دارد. از این محصولات در ساختمان سازی، کارخانه ها، شبکه های انتقال نیرو، ساخت تجهیزات الکتریکی و دیگر موارد استفاده می شود.

سیم برق در انواع گوناگون به بازار عرضه می شود. به عنوان مثال برخی از آن ها روکش دار و برخی دیگر بدون روکش هستند. اگر قصد خرید سیم مفتول دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سوال سیم مفتول چیست پاسخ خواهیم داد و ویژگی ها و کاربرد سیم مفتول را بررسی خواهیم کرد.

خرید انواع سیم برق
خرید انواع سیم برق

آنچه در ادامه می خوانیم:

  1. مشخصات سیم مفتولی
  2. انواع سیم مفتولی
  3. سیم مفتولی روکش دار
  4. سیم مفتولی بدون روکش
  5. سیم مفتولی گالوانیزه
  6. سیم مفتول سیاه یا آرماتوری
  7. سیم مفتولی سفید
  8. سیم مفتولی استیل
  9. کاربرد سیم مفتول

مشخصات سیم مفتولی

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که سیم مفتول چیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. سیم مفتولی برق نوعی سیم است که برای انتقال جریان الکتریکی از آن استفاده می شود. این سیم ها هادی از جنس مس یا آلومینیوم دارند. این هادی به شکل میله های نازک طراحی شده است به همین دلیل خشک است و انطعاف پذیری کمی دارد. البته سیم مفتولی مسی انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سیم مفتول آلومینیومی دارد.

این سیم ها در انواع گوناگون به بازار عرضه می شوند. به عنوان مثال سیم مفتولی ضخیم یا سیم مفتولی نازک در بازار موجود است. پس از خرید سیم مفتولی بهتر است اطلاعاتی درباره انواع این سیم ها داشته باشیم. در ادامه انواع سیم مفتول بررسی شده است.

سیم مفتول چیست
سیم مفتول چیست

بیشتر بخوانید: مفتول مس چگونه ساخته می شود؟


انواع سیم مفتولی

حال که دانستیم سیم مفتول چیست به بررسی انواع این سیم ها می پردازیم. سیم های مفتولی از نظر جنس هادی به دو دسته سیم مفتولی مس و سیم مفتولی آلومینیوم به بازار عرضه می شوند. این سیم ها نسبت به سیم های مسی قیمت مناسب تری دارند. اما انعطاف پذیری آن ها کم است. سیم ها براساس ساختار و نوع هادی نیز به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

  • سیم مفتول فابریک: این سیم ها از کشش و نازک کردن میلگرد به وجود می آیند.
  • سیم مفتول غیرفابریک: این سیم ها از تسمه های فلزی به وجود می آیند.

به طور کلی سیم های مفتول مس و آلومینیوم به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند.

انواع سیم مفتولی
انواع سیم مفتولی

بیشتر بخوانید: انواع سیم برق


سیم مفتولی روکش دار

در این بخش از مقاله سیم مفتول چیست به بررسی این سیم مفتولی روکشدار می پردازیم. این سیم ها هادی مفتولی دارند و به یک نوع روکش که اغلب از جنس پی وی سی است، مجهز شده اند. سیم مفتولی روکشدار کاربرد بیشتری دارد. در صنایع الکتریکی، ساختمان سازی، ساخت تجهیزات، کارخانه ها، شبکه های توزیع و دیگر موارد از این کابل ها استفاده می شود. این کابل ها خود از نظر کاربرد به چند دسته تقسیم بندی می شوند:

  • سیم ارت
  • سیم نایلونی

هر دو این سیم ها اغلب از جنس مس هستند و در دو نوع مفتول و افشان و با هادی مسی به بازار عرضه می شوند. نوع آلومینیومی این محصولات تنها هادی های مفتول دارند.

نوع دیگری از این سیم ها هادی های فولادی دارند و به روش نورد گرم و با شمش های فولادی تولید می شوند.


بیشتر بخوانید: انواع سیم و کابل مفتولی


سیم مفتولی بدون روکش

در این بخش از مقاله سیم مفتول چیست به بررسی سیم مفتولی بدون روکش می پردازیم. مفتول مس یا مفتول آلومینیوم نوعی سیم است که هیچ نوع روکشی ندارد. این محصولات در صنایع الکتریکی به عنوان مواد اولیه کارخانه های سیم و کابل مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی مواقع نیز در تابلوهای برق، سیم پیچی الکتروموتورها و دیگر موارد کاربرد دارد. همچنین سیم مفتولی برای کاردستی و سیم مفتولی گلسازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این سیم ها در رنگ های مختلف تولید می شود. به عنوان مثال سیم مفتولی طلایی، مشکی، نقره ای و مسی از پرکاربردترین این سیم ها هستند.

سیم مفتولی بدون روکش
سیم مفتولی بدون روکش

سیم مفتولی گالوانیزه

نوعی از این محصولات پیش از ورود به بازار گالوانیزه می شوند. سیم مفتولی گالوانیزه دوام و کیفیت بالایی دارد به همین دلیل بیشتر در صنعت برق مورد استفاده قرار می گیرد. این محصولات به دو روش گالوانیزه می شوند:

  • سیم مفتولی گالوانیزه سرد
  • سیم مفتولی گالوانیزه گرم

سیم مفتول سیاه یا آرماتوری

این سیم ها به کمک مفتول سیاه که تحت حرارت قرار گرفته تولید می شود. سیم سیاه به مفتول های آرماتوربندی یا آرماتوری هم شهرت دارد. این مفتول ها اغلب در صنایع ساختمان سازی برای فونداسیون سازه ها، اتصال میلگردهای عمودی و افقی و دیگر موارد کاربرد دارد. این نوع مفتول در بازار با ابعاد 1.5 تا 4 میلی متری وجود دارد.


بیشتر بخوانید: کابل مفتولی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟


سیم مفتولی سفید

این سیم ها کاربرد بسیار گسترده ای دارند و در صنایع مختلف به کار گرفته می شوند. این مفتول از روش گالوانیزه سرد و گرم عرضه می شود. برای تولید مفتول سفید از فولاد گالونیزه استفاده می شود. این فولاد یک روکش از جنس روی دارد. این مفتول برابر خوردگی مقاوم است. کربن موجود در مفتول سفید سبب افزایش استحکام آن می شود.

سیم مفتولی استیل

سیم استیل که انعطاف پذیری و مقاومت کششی بالایی دارد. این سیم ها در دو مدل  فابریک و غیر فابریک ساخته می شوند.


بیشتر بخوانید: بهترین نمایندگی سیم و کابل در لاله زار


کاربرد سیم مفتول

در آخرین بخش از مقاله سیم مفتول چیست به بررسی کاربرد این محصولات می پردازیم:

  • تولید فنر
  • تولید انواع سیم و کابل
  • ساخت و بستن رابیتس
  • آرماتور بندی
  • استفاده در کارخانه های قالب سازی
  • تولید سیم خاردار، توری و حصار
کاربرد سیم مفتول
کاربرد سیم مفتول