انواع کابلشو کدام است؟

انواع کابلشو کدام است؟

انواع کابلشو از نظر جنس، سایز و نحوه اتصال به چند دسته تقسیم بندی می شوند. در این مقاله به طور مفصل به معرفی انواع کابلشو پرداخته شده است.

کابلشو یکی از مهمترین تجهیزات در اتصالات سیم و کابل است. این وسیله یک اتصال ایمن بین ادوات مختلف برق ایجاد می کند. در واقع برای اتصال کابل های قدرت به وسایل برقی، مدارهای الکترونیکی و دیگر تجهیزات از کابلشو استفاده می شود. امروزه در بسیاری از مکان های صنعتی و کارخانه ها از کابلشو استفاده می شود. این محصولات در انواع گوناگونی به بازار عرضه می شوند تا مصرف کنندگان بتوانند مطابق سیم و کابل خود از آن ها استفاده کنند. در ادامه به بررسی انواع کابلشو و نکات خرید کابلشو می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابلشو چیست؟

کابلشو یا Cable Lug یکی از اتصالات سیم و کابل برق است که می تواند به صورت مستقیم یا از طریق سرکابل مورد استفاده قرار بگیرد. این تجهیزات سیم و کابل ها را به همدیگر یا دیگر تجهیزات متصل می کنند. این کار با لحیم کاری، پرس کاری و دیگر قرایندها صورت می گیرد. فرایند اتصال کابلشوها به نوع آن ها بستگی دارد.

در گذشته جهت اتصال سیم و کابل به یکدیگر باید هادی کابل ها به صورت مستقیم به یکدیگر پیچیده می شدند. همچنین برای ثابت نگه داشتن اتصالات نیز از چسب برق استفاده می شد. اما این روش خطرات بسیاری در پی داشت. با پیشرفت علم در صنعت برق، ابزارها و قطعاتی همچون کابلشو جایگزین این روش شدند. کابلشو اتصالی امن برقرار می کند و از قطع شدن اتصال نیز جلوگیری می کند.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری درباره کابلشو به دست بیاورید، می توانید مقاله کابلشو چیست را مطالعه کنید. کابلشوها در انواع گوناگونی به بازار عرضه می شوند تا بتوانند همه نوع سیم و کابل را پوشش دهند. در ادامه به بررسی انواع کابلشو می پردازیم.

کابلشو چیست؟
کابلشو چیست؟

انواع جنس کابلشو

در یک سیستم برقی هرچه از تجهیزات هماهنگ و سازگار استفاده شود، عملکرد سیستم نیز بهبود پیدا می کند. همچنین امنیت آن نیز تا حد زیادی افزایش پیدا می کند. به همین دلیل کابلشوها نیز همچون هادی سیم و کابل در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند.


بیشتر بخوانید: انواع سایز کابل برق و کاربرد آنها


کابلشو مسی

این نوع کابلشوها از یک لوله مسی ساخته شده‌ اند. برروی این لوله هیچ گونه شکافی وجود ندارد. این تجهیزات از مواد با کیفیت ساخته می شوند و درجه خلوص آن ها حدوداً 99.5 درصد است. اغلب کابلشوهای مسی مطابق استاندارد DIN 46235 هستند. این تجهیزات انواع مختلفی دارند. به عنوان مثال کابلشو مسی استاندارد، کابلشو مسی دو سوراخه، کابلشو مسی چهار سوراخه، کابلشو مسی زاویه دار و کابلشو مسی پیچی از مهمترین انواع این تجهیزات هستند.

از این تجهیزات برای اتصال سیم و کابل های مسی استفاده می شود. کابلشوهای مسی کیفیت بیشتری دارند و در برابر اکسیداسیون از خود مقاومت نشان می دهند. این محصولات قیمت بیشتری نسبت به دیگر جنس ها دارند.

کابلشو آلومینیومی

کابلشو آلومینیومی در برابر زنگ زدگی و شرایط آب و هوایی مقاوم است. این محصولات برای کابل ها و سیم های آلومینیومی کاربرد دارد. کابلشو آلومینیومی از سطح مقطع 10 تا 400 میلی متر مربع تولید می شود. انوع کابلشو آلومینیوم به شرح زیر است:

  • کابلشو آلومینیومی استاندارد
  • کابلشو آلومینیومی دو سوراخه
  • کابلشو آلومینیومی چهار سوراخه
  • کابلشو آلومینیومی زاویه دار
  • کابلشو آلومینیومی پیچی

کابلشو بی متال

یک نوع پرکاربرد کابلشو، کابلشو بی متال است که از آن در شرایط خاصی استفاده می شود. در واقع هنگامی از کابلشو بی متال استفاده می شود که جنس هادی و محل اتصالات با یکدیگر تفاوت داشته باشد. استفاده از این مدل کابلشو عمل اکسیداسیون را به حداقل می رساند.

کابلشو بی متال و یا کابلشو فول بی متال، در دو نوع کابلشو DTL1 و کابلشو DTL2 عرضه می شوند. تفاوت این دو نوع در مقدار مس به کار رفته شده است. در نوع دوم یعنی کابلشو DTL2، مقدار مس بیشتر از نوع اول است. محل حفره و پچشو کابلشوی DTL2 نیز از مس ساخته شده است، اما برای کابلشوی بی متال DTL1، نصف آلومینیوم و نصف مس به کار رفته است.

انواع کابلشو
انواع کابلشو

بیشتر بخوانید: آموزش مفصل بندی کابل برق


انواع سایز کابلشو

یکی از مهمترین موضوعات در انواع کابلشو سایز این محصولات است. برروی هر کابلشو علائمی حک شده است. بخشی از این علائم مربوط به نمره کابلشو و سایز آن است. با توجه به سایز کابلشو شما می توانید آن را برای سیم و کابل مناسب به کار ببرید. به عنوان مثال اگر مقطع هادی ذکر شده یا قطر سوراخ روی کابلشو ذکر شده باشد، سطح مقطع کابل باید مطابق با آن عدد باشد.

کابلشوها در سایزهای 6 تا 500 تولید می شوند.

 

انواع نصب کابلشو

کابلشوها براساس نحوه نصب و اتصال به چند دسته تقسیم بندی می شوند:

کابلشو پرسی

یکی از انواع پرکاربرد کابلشوها، کابلشو پرسی است. این تجهیزات مطابق استاندارد DIN 46235 عرضه می شوند و بیشتر از دیگر انواع کابلشو به کار گرفته می شوند. کابلشوهای پرسی پس از نصب محکم و با دوام هستند. اغلب برای اتصال سیم افشان این تجهیزات مورد استفاده قرار می‌ گیرند. کابل درون کابلشو قرار می‌ گیرد و سپس پرس می‌شود تا متصل گردد.

کابلشو پیچی

یکی دیگر از انواع کابلشو کابلشو پیچی است. این تجهیزات مطابق استاندارد IEC 61238 EN 50483 تولید می شود. کابلشوهای پیچی سرسیم های مخصوصی دارند که توسط 2 پیچ متصل می شوند. این محصولات برای اتصال نیازی به پرس ندارند و با گشتاور مناسب پیچ ها برش خورده‌ اند.

کابلشو لحیمی

کابلشوهای لحیمی نوع دیگری از کابلشوها هستند که از لحاظ نصب و اتصال با دیگر کابلشوها تفاوت دارند. در این تجهیزات سرسیم و سرکابل به همدیگر لحیم می‌ شوند. اما نکته مهم نحوه لحیم کاری است که باید با دقت و ظرافت صورت بگیرد. همچنین مرز لحیم باید تمیز باشد و از سیم‌ های لحیم مخصوص اتصالات برقی برای انجام این کار استفاده شود. در این نوع کابلشوها، کابل به جای قرارگیری درون سرسیم، در سر کابل به هم لحیم می شوند.

انواع نصب کابلشو
انواع نصب کابلشو