راهنمای خرید سیم مسی

راهنمای خرید سیم مسی

راهنمای خرید سیم مسی به شما کمک می کند بتوانید بهترین سیم را برای مجموعه خود خریداری کنید. سیم مسی نوعی سیم برق است که با هادی مس به بازار عرضه می شود. سیم ها کاربرد گسترده ای در صنعت دارند. این محصولات جریان الکتریکی را انتقال می دهند و تجهیزات مختلف را به هم متصل می کنند. امروزه از انواع سیم در برق کشی یک ساختمان، کارخانه، اداره، مجتمع تجاری و دیگر موارد استفاده می شود.

سیم ها در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند و هر کدام از آن ها کاربرد به خصوصی دارد. برای خرید سیم باید یک سری استاندارد مورد بررسی قرار بگیرد. اگر قصد خرید سیم دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به راهنمای خرید سیم مسی می پردازیم.

خرید انواع سیم برق
خرید انواع سیم برق

آنچه در ادامه می خوانیم:

سیم مسی چیست؟

پیش از پرداختن به راهنمای خرید سیم مسی  به معرفی سیم مسی می پردازیم. سیم ها تجهیزاتی هستند که جریان برق را از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل می کنند. این محصولات در انواع روکش دار و بدون روکش به بازار عرضه می شوند.سیم های برق بدون روکش مفتول های مسی و آلومینیومی هستند که در کارخانجات صنعتی کاربرد دارند.

سیم های روکش دار نیز سیم هایی با هادی مسی و آلومینومی هستند. یکی از پرکاربردترین سیم های روکش دار، سیم هایی با هادی مس هستند. مس می تواند به آسانی جریان الکتریکی را هدایت کند. به همین دلیل به عنوان هادی در انواع سیم و کابل از آن استفاده می شود.

سیم مسی نوعی سیم برق است که از هادی آنیل شده یا آنیل نشده مسی ساخته شده است. این هادی می تواند قلع اندود و بدون قلع باشد. اگر قرار است از سیم برق مسی در محیط هایی با احتمال آتش سوزی استفاده شود، بهتر است قلع اندود باشد.

سیم برق مسی در انتقال نیرو، تولید و توزیع برق، ایجاد ارتباط از راه دور، مدارهای الکترونیکی، سیستم های ارتینگ و دیگر موارد کاربرد دارد.

یکی از مهم ترین موضوعات در راهنمای خرید سیم مسی بررسی انواع این سیم ها است. در ادامه به بررسی انواع سیم برق می پردازیم.

سیم مسی چیست؟
سیم مسی چیست؟

بیشتر بخوانید: سیم مسی چیست و انواع آن کدام است؟


سیم برق روکشدار یا مفتول مسی

در این بخش از موضوع راهنمای خرید سیم مسی به بررسی دو مدل سیم برق روکشدار و مفتول مسی می پردازیم.

سیم های برق مسی در دو نوع روکش دار و بدون روکش عرضه می شوند. سیم های بدون روکش همان مفتول های مسی هستند که در ساخت سیم پیچ، الکتروموتور، تابلو برق و کارخانجات صنعتی و کابلسازی از آن استفاده می شود. این سیم ها هیچ لایه عایق و روکشی ندارند و به شکل مفتول های مسی با سطح مقطع های مختلف به بازار عرضه می شوند.

سیم های برق روکشدار سیم هایی با لایه عایق هستند که این عایق می تواند از جنس لاستیک، پی وی سی، پلی اتیلن و دیگر موارد باشد. این سیم ها کاربرد گسترده تری نسبت به مفتول های مسی دارد. به عنوان مثال در ساخت وسایل برقی، لوستر سازی، سیم کشی ساختمان، سیستم های روشنایی و دیگر موارد از این سیم ها استفاده می شود.

هر دو نوع این سیم ها می توانند جریان برق را از خود عبور دهند. انتخاب نوع این سیم ها به کارایی مورد نظر شما بستگی دارد.


بیشتر بخوانید: سیم مفتول چیست و چه کاربردی دارد؟


هادی سیم مسی روکشدار

یکی از مهمترین موضوعات که در راهنمای خرید سیم مسی باید به آن توجه کنید، نوع هادی و شکل ظاهری این سیم ها است. سیم های مسی در انواع هادی های زیر به بازار عرضه می شوند:

سیم مسی افشان

سیم های مسی افشان، اغلب در بازه ولتاژی 300 تا 500 ولت به کار گرفته می شوند. سیم افشان از رشته های نازک مسی تشکیل است. این سیم ها انعطاف پذیری بالایی دارند. به همین دلیل به این سیم ها سیم نرم نیز گفته می شود. سیم افشان مسی در سیم کشی ساختمان و سیستم های روشنایی کاربرد دارد.

سیم مسی مفتولی

این سیم ها همچون سیم های افشان می توانند در بازه ولتاژی بین 300 الی 500 ولت به کار گرفته شوند. سیم های مفتولی از یک رشته هادی است ساخته شده اند. این سیم ها انعطاف پذیری کمی دارند. به همین دلیل به این سیم ها سیم خشک نیز گفته می شود. سیم های مفتولی شکننده هستند و در تابلوهای برق مورد استفاده قرار می گیرند.

سیم مسی نیمه افشان

سیم نیمه فشان مسی سیمی است که خاصیتی بین سیم های افشان و مفتولی دارد. تعداد رشته هایی که در این سیم ها به کار رفته است، بیشتر از سیم های مفتولی است.

راهنمای خرید سیم مسی
راهنمای خرید سیم مسی

بیشتر بخوانید: انواع سیم برق


عایق سیم مسی

در راهنمای خرید سیم مسی باید به نوع عایق سیم ها نیز توجه کرد:

  • عایق PVC  (پی وی سی)
  • عایق TPR (تی پی آر)
  • عایق پلاستیک
  • عایق XLPET (پلی اتیلن)
  • عایق نسوز
عایق سیم مسی
عایق سیم مسی

بیشتر بخوانید: رنگ سیم برق


کاربرد سیم مسی

سیم های مسی براساس کاربرد به چند دسته تقسیم بندی می شوند.

  • سیم ارت
  • سیم نایلونی
  • سیم لاکی
  • سیم آنتن