مزایا کابل اعلام حریق و مشخصات فنی کابل اعلام حریق

مزایای کابل اعلام حریق و مشخصات فنی آن

مزایای کابل اعلام حریق تنها به ارسال سیگنال های آتش سوزی به سیستم های کنترل محدود نمی شود، بلکه مزایای دیگری نیز دارد. کابل اعلام حریق می توانند دمای بالا و حرارت مستقیم را تا مدت زمان معینی تحمل کنند. این محصولات در محصولات در انواع گوناگونی به بازار عرضه می شوند.

کابل اعلام حریق نوعی کابل برق است که در تمامی مجموعه ها همچون ساختمان های مسکونی و اداری، پارکینگ ها، انبارها و دیگر موارد کاربرد دارد. این کابل ها در سیستم های اعلام و اطفا آتش سوزی نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.

هنگامی که آتش سوزی صورت می گیرد، کابل اعلام حریق سیگنال های مربوط به حریق را دریافت می کند و به سیستم های اعلام و اطفا حریق ارسال می کند. در نتیجه سیستم های اطفا نیز وارد عمل شده و مانع گسترش آتش سوزی می شوند.

خرید انواع کابل اعلام حریق
خرید انواع کابل اعلام حریق

اگر قصد خرید کابل اعلام حرق دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی مزایای کابل اعلام حریق می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل اعلام حریق چیست؟

در ابتدای موضوع مزایای کابل اعلام حریق به بررسی این کابل می پردازیم. کابل اعلام حریق نوعی کابل برق با هادی مسی و اغلب قلع اندود یا آلومینیومی است که معمولاً انعطاف پذیری کمی دارد. این کابل ها با نام کابل نسوز و کابل ضدحریق نیز شناخته می شود در صورتی که کاربرد و عملکرد آن با سایر کابل ها متفاوت است. روکش کابل های اعلام حریق می تواند جنس های متفاوتی داشته باشد.

برخی از این کابل ها روکش LSZH دارند به همین دلیل در هنگام آتش سوزی این کابل ها از خود دود سمی تولید نمی کنند. زیرا در ساختار آن ها از هیچگونه هالوژنی استفاده نشده است. برخی دیگر از کابل ها نیز روکش های سیلیکونی دارند و در برابر شعله و حرارت مستقیم از خود مقاومت نشان می دهند.

در کابل های اعلام حریق علاوه بر عایق و روکش یک لایه پوشش پلی استر نیز وجود دارد. این پوشش از دریافت نویز محیط جلوگیری می کند و مقاومت کابل را افزایش پیدا می کند.

کابل اعلام حریق چیست؟
کابل اعلام حریق چیست؟

بیشتر بخوانید: کابل اعلام حریق چیست و انواع کابل اعلام حریق نسوز چند رشته هستند؟


کاربرد کابل اعلام حریق

یکی از بزرگترین مزایای کابل اعلام حریق کاربرد این کابل ها است. در زمان آتش سوزی تا زمانی که گروه امداد به مکان مورد نظر می رسند، وظیفه هشدار و اعلام حریق و اطف آتش سوزی را سیستم های حریق برعهده دارند. هنگامی که آتش سوزی اتفاق می افتد، کابل اعلام حریق سیگنال های مربوطه را به سیستم اعلام حریق رسال می کند و سپس آژیر به صدا در می آید.

پس از آن سیستم اطفا حریق وارد عمل می شود و از گسترش آتش سوزی جلوگیری می کند. در صورتی که از کابل های عادی استفاده شود، کابل ها می سوزند و مدار از کار می افتد. همچنین آتش سوزی گسترش پیدا می کند و دودهای سمی در محیط پخش می شود. این کابل ها در محل های زیر نیز کاربرد دارند:

  • سیستم های کنترل و ردیابی
  • سیستم های حفاظتی و هشدار
  • سیستم های آتش یاب
  • سیستم های ارتباط صوتی
  • مراکز فرماندهی
کاربرد کابل اعلام حریق
کاربرد کابل اعلام حریق

بیشتر بخوانید: کاربرد کابل اعلام حریق


مشخصات فنی کابل اعلام حریق

همان طور که در ابتدای موضوع مزایای کابل اعلام حریق گفته شد، این کابل ها از هادی های مسی یا آلومینیومی تشکیل شده اند. برخی از این کابل ها تک هسته و برخی دیگر چندهسته ای هستند. برروی هادی این کابل ها عایقی قرار گرفته است که از هستنه رسانا محافظت می کند. روکش نهایی این کابل ها از جنس سیلیکون، لاستیک نسوز و یا دیگر موارد هستند. برای محافظت بیشتر برخی از کابل های اعلام حریق به اسکرین یا محافظ هایی مجهز شده اند.

کابل های اعلام حریق در برابر آتش تا مدت زمان معینی از خود مقاومت نشان می دهند. البته به شرطی که این کابل ها مرغوب و استاندارد باشند. برای تشخیص استاندارد یا مرغوب بودن این کابل ها، باید آن ها را عمود برسطح مقطع برش داد. اگر فاصله هسته از تمام قسمت های عایق یکسان باشد، کابل مرغوب است.

مزایای کابل اعلام حریق
مزایای کابل اعلام حریق

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل مقاوم در برابر حرارت و کابل بازدارنده حریق


مزیت های استفاده از کابل اعلام حریق

کابل های اعلام حریق ویژگی هایی دارند که سبب می شود تقاضا برای آن ها زیاد باشد. از مهم ترین مزایای کابل اعلام حریق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کابل اعلام حریق کاربرد متنوعی دارد. در هرمکانی که احتمال بالا رفتن دما و آتش سوزی وجود دارد، از این کابل استفاده می شود. البته امروزه استفاده از سیستم های اعلام حریق در تمامی مجموعه ها ضرورت دارد.
  • اغلب کابل های اعلام حریق بدون انتشار شعله و بدون دود هستند. به همین دلیل در صورت آتش سوزی به میزان دود محیط اضافه نمی کنند.
  • معمولاً روکش کابل های اعلام حریق از نوع LSZH است. این روکش هیچ گونه هالوژنی در ساختار خود ندارد. در نتیجه در اثر آتش سوزی، دود سمی از خود تولید نمی کند.
  • کابل های اعلام حریق تا مدت زمان مشخصی می توانند در برابر شعله مستقیم از خود مقاومت کنند.
  • این کابل ها تنوع بسیار زیادی دارند. به عنوان مثال با روکش های مختلف و ابعاد گوناگونی به بازار عرضه می شوند.