آموزش کار با فرز

آموزش کار با فرز

آموزش کار با فرز به شما کمک می کند به راحتی از این ابزار پرکاربرد استفاده کنید. دستگاه فرز ابزاری است که به منظور برش و شکل دادن به قطعات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله باتوجه به کاربرد و قدرتی که دارد، در صنایع آهنگری، نجاری، سنگبری، فعالیت های عمرانی و ساخت و ساز استفاده می شود.

خرید انواع فرز
خرید انواع فرز

این ابزار براساس نوع کاربرد شما با توان های گوناگونی به بازار عرضه می شود. از این رو با در نظر گرفتن نوع فعالیت و حجم کار خود می توانید مناسب ترین نوع آن را انتخاب نمایید. البته نحوه کار با دستگاه فرز به مدل ابزار و برند تولیدکننده آن نیز بستگی دارد. در این مقاله قصد داریم روش صحیح استفاده از سنگ فرز را به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای مطلب آموزش کار با فرز با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

نحوه استفاده از دستگاه فرز

استفاده از دستگاه فرز مانند دیگر ابزارآلات پیرو نکات خاصی است. در ابتدای بخش مقاله آموزش کار با دستگاه فرز شما را با روش های صحیح استفاده از این ابزار آشنا می نماییم.

نحوه نصب صفحه سنگ

صفحه برش که آن را با نام دیسک فرز هم می شناسند، قطعه ای است که بر روی فرز قرار می گیرد. با استفاده از این قطعه می توانید سنباده کاری قطعات مختلف را انجام دهید و یا آنها را برش بزنید. صفحه برش ها نیز براساس نوع دستگاه و قطعه کار، در انواع و ابعاد مختلفی در بازار موجود هستند. لازم به ذکر است که صفحه ساب ها ضخامت بیشتری نسبت به دیگر انواع این تجهیزات دارند.

نکته این که در این بخش باید به آن توجه شود، انتخاب فلنج یا مهره مناسب است. فلنج بخشی از این کالا است که موجب نگهداری صفحه برش بر روی دستگاه می شود. اگر یکی از مهره های انتخاب شده بزرگتر از دیگری باشد، احتمال شکستگی صفحه شما وجود دارد. همچنین تحت هیچ شرایطی از صفحه ساب برای برش قطعات استفاده نکنید.

صفحه برش را در کدام جهت محکم کنیم سؤالی است که ذهن بسیاری از کاربران را درگیر کرده است. نظر بسیاری از کاربران و افراد حرفه ای این است قسمتی که واشر فلزی مشخص است، باید در زیر ابزار قرار بگیرد.

استفاده از گارد مناسب دستگاه

گارد بخشی از این دستگاه است که براساس نوع دستگاه و متناسب با سایز آن، باید مناسب ترین را انتخاب کنید. هنگام نصب گارد به دستگاه باید به فاصله صفحه برش و گارد توجه داشته باشید. معمولاً مناسب ترین حد فاصل 3 میلی متر است.

جلوگیری از انفجار صفحه برش

صفحه برش های مخصوص فلزات، حاوی اکسید آلومینیوم هستند. همچنین در ساختار انواع صفحه برش سنگ از مواد حاوی کارباید سیلیکون استفاده می شود. نکته ای که وجود دارد، این است که برای کار بر روی فلزات، نباید از دیسک های حاوی اکسید آلومینیوم استفاده کنید. زیرا موجب خطراتی مانند آتش سوزی و انفجار می شود.

همچنین دیسک های حاوی اکسید آلومینیوم تنها برای برش فولاد و آلیاژهای آهنی مناسب هستند.

نحوه صحیح ایجاد برش و تنظیم سرعت

طرز در دست گرفتن این ابزار از دیگر تکنیک های مهم آموزش کار با سنگ فرز است. انواع فرز را بهتر است با هر دو دست خود نگه دارید تا در صورت لزوم دستگاه را مهار کنید. اگر دستگاه فرز شما دسته کمکی دارد، باتوجه به این که راست دست یا چپ دست هستید، از آن استفاده کنید.

مطالعه دفترچه راهنمای ابزار

پس از انتخاب دستگاه، دفترچه راهنمای محصول را به دقت مطالعه کنید. با بررسی دفترچه راهنمای این ابزار با قابلیت های آن آشنا می شوید. همچنین می توانید با طرز صحیح کار با فرز آشنا شوید و فعالیت های مورد نظر را انجام دهید.

آموزش کار با فرز
آموزش کار با فرز

بیشتر بخوانید: فرز چیست و چه کاربردهایی دارد؟


نکات مهم استفاده از دستگاه فرز

در این بخش از مطلب آموزش کار با فرز به رعایت نکات مهم استفاده از این ابزار می پردازیم.

  • پیش از روشن کردن دستگاه از محکم بودن دیسک فرز اطمینان حاصل نمایید.
  • قبل از این که دوشاخه ابزار را به پریز برق متصل کنید، مطمئن باشید که دستگاه در حالت خاموش قرار داشته باشد.
  • قطعه کار را در جای مورد نظر محکم کنید تا حین انجام کار دچار لغزندگی نشود.
  • هیچگاه برای باز کردن فلنج دستگاه به آن ضربه وارد نکنید. زیرا باعث پریدگی لبه های دستگاه می شود.
  • از وارد کردن فشار اضافی بر روی دستگاه فرز خودداری کنید.
  • پس از برش و اتمام کار، دستگاه را در سر جای خود قرار دهید.
  • اگر نیاز به جابه جایی محیط فعلی دارید، دستگاه را خاموش کنید و سپس جابه جا شوید.
  • از صفحه برش هایی که زنگ زدگی دارند یا خیس هستند، استفاده نکنید.
  • صفحه برش هایی که حفره میانی دارند را بر روی فلنج پایینی قرار دهید.
نکات مهم استفاده از دستگاه فرز
نکات مهم استفاده از دستگاه فرز

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع فرز


نکات ایمنی کار با فرز

همانطور که می دانید منبع تغذیه برخی از مدل های این دستگاه برق شهری است. به همین دلیل استفاده از آن می تواند خطرات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. در این بخش از مقاله آموزش کار با فرز به بررسی رعایت نکات ایمنی کار با این محصول می پردازیم.

  • پیش از شروع کار بررسی کنید در اطراف شما مواد اشتعال زا و سوختی وجود نداشته باشد.
  • همانطور که می دانید هنگام برش و سایش، براده های قطعه کار به اطراف پرتاب می شوند. از این رو بهتر است از عینک ایمنی استفاده کنید تا جرقه های حاصل به چشمان شما برخورد نکنند.
  • زمانی که در حال انجام کار بر روی قطعه مورد نظر هستید، احتمال داغ شدن آنها وجود دارد. درنتیجه برای جلوگیری از تماس دستان خود با حرارت به وجود آمده، از دستکش ایمنی استفاده کنید.
نکات ایمنی کار با فرز
نکات ایمنی کار با فرز

بیشتر بخوانید: کاربرد دستگاه فرز چیست؟


امیدواریم که مقاله آموزش کار با فرز برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو شما را با روش استفاده از فرز آشنا نمودیم. جهت اطلاع از قیمت سنگ فرز رونیکس با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان این محصول را مشاهده نمایید.

همچنین خوشحال می شویم نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.