آموزش کار با پیچ گوشتی برقی

آموزش کار با پیچ گوشتی برقی

آموزش کار با پیچ گوشتی برقی موضوعی است که به بررسی آن می پردازیم. اگر می خواهید روش استفاده از پیچ گوشتی برقی را به سادگی یاد بگیرید، با ما همراه باشید. طرز کار پیچ گوشتی برقی به نحوه در دست گرفتن کاربر و میزان فشار وارده به این ابزار بستگی دارد.

خرید انواع پیچ گوشتی برقی
خرید انواع پیچ گوشتی برقی

پیچ بند برقی یکی از انواع دریل ها است. از این ابزار برای باز و بسته کردن پیچ ها استفاده می شود. همانطور که از نام این ابزار پیداست، انرژی مورد نیاز خود را از طریق برق شهری تأمین می کند. به همین دلیل برای استفاده از دریل پیچ گوشتی برقی باید به پریز برق دسترسی داشته باشید.

در ادامه شما را با طریقه استفاده از پیچ گوشتی الکتریکی آشنا می نماییم. پس تا انتهای مقاله آموزش کار با پیچ گوشتی برقی با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

نحوه استفاده از پیچ گوشتی برقی

همانطور که می دانید، پیچ گوشتی یکی از رایج ترین انواع دریل ها است. استفاده از این دریل دشواری خاصی ندارد. تنها باید به نکات خاصی توجه داشته باشید که نتیجه کار مطلوب باشد. در این بخش از مطلب آموزش کار با پیچ گوشتی برقی شما را با نحوه کار با پیچ گوشتی برقی آشنا می نماییم:

قرار دادن مته در دریل

در اولین مرحله برای راه اندازی و کار با پیچ گوشتی برقی، باید مته را درون دریل قرار دهید. همانطور که می دانید، سوراخکاری مواد مختلف یکی از کاربردهای مشترک تمامی دریل ها است. مته یکی از اصلی ترین بخش های تشکیل دهنده دریل است. این قطعه عملیات سوراخکاری و پیچ کاری را انجام می دهد.

به طور کلی با استفاده از نیروی گشتاور دستگاه، مته شروع به چرخش می کند و فعالیت مورد نظر را انجام می دهد. در نتیجه براساس نوع پیچ یا میزان ضخامت مورد نیاز برای سوراخکاری، می توانید مناسب ترین مته را برای دریل را انتخاب کنید. مته ها در براساس نوع قطعه کار در انواع مختلفی تولید می شوند. مته چوب، الماسه، مته آهن و مته مخروطی از کاربردی ترین انواع مته های موجود در بازار هستند.

تنظیم سرعت دریل

دومین مرحله آموزش کار با پیچ گوشتی برقی تنظیم کردن سرعت آن است. پس از قرار دادن مته درون سه نظام، باید سرعت آن را تنظیم و به پریز برق متصل کنید. اگر در انجام این کار حرفه ای نیستید یا تازه کار هستید، بهتر است سرعت دستگاه را در کمترین حالت ممکن تنظیم کنید. در صورت پایین بودن سرعت دریل، تمرکز شما بر روی قطعه کار افزایش می یابد.

همچنین میزان خطا و احتمال آسیب به شما تا حد زیادی کاهش می یابد. توجه داشته باشید قدرت این ابزار نسبت به دیگر دریل ها کمتر است. به همین دلیل دریل کاری اجسام سخت با استفاده از این ابزار غیرممکن است.

تنظیم راست گرد و چپ گرد

معمولاً برخی از دریل ها از از قابلیت راستگرد و چپگرد برخوردار هستند. این قابلیت در دریل های جدید و پیشرفته به کار رفته است. برای بستن پیچ ها دستگاه را باید در جهت حرکت عقربه های ساعت یا راستگرد تنظیم کنید. همچنین برای باز کردن پیچ ها دستگاه باید در حالت چپگرد یا خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت تنظیم شده باشد.

تنظیم کنترل گشتاور

قابلیت تنظیم ترکمتر یا گشتاور از دیگر مراحل مهم در آموزش کار با پیچ گوشتی برقی است. در برخی از انواع دریل ها، قابلیت تنظیم گشتاور به کار رفته است. این بخش از پیچ گوشتی برقی برای بستن انواع پیچ کاربرد دارد. وجود این حلقه گشتاور، امکان کنترل میزان نیروی وارده به پیچ را فراهم می کند.

آموزش کار با پیچ گوشتی برقی
آموزش کار با پیچ گوشتی برقی

بیشتر بخوانید: پیچ گوشتی برقی چیست و چه کاربردی دارد؟


تعویض سری دریل پیچ گوشتی

در این بخش از آموزش کار با پیچ گوشتی برقی نحوه باز کردن سه نظام دریل را بررسی می کنیم. برای انجام این کار تنها کافی است بخش پایین ابزاز را نگه دارید. سپس بخش بالایی آن را خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخانید. پس از باز شدن قسمت بالایی، می توانید مته مورد نظر را داخل سه نظام ابزار قرار دهید.

برای بستن قسمت سری نیز باید بخش پایینی سه نظام را نگه دارید و برعکس کاری که در ابتدا انجام دادید، پیش بروید. برای انجام این کار باید قسمت بالای ابزار را در جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخانید تا سه نظام کاملاً محکم شود.

نکات مهم نحوه کار با دریل پیچ گوشتی برقی

برای کار با پیچ گوشتی برقی باید نکات خاصی را رعایت کنید. پس از آموزش کار با پیچ گوشتی برقی شما را با نکات مهم استفاده از این ابزار آشنا می نماییم:

  • پیش از روشن کردن دستگاه و اتصال آن به برق، مته مورد نظر را انتخاب کنید و آن را درون سه نظام قرار دهید.
  • هنگام قرار دادن مته در سه نظام، آن را محکم در سر جای خود قرار دهید.
  • در صورت بستن پیچ با شنیدن صدای کلاچ ابزار، کلید را رها کنید.
  • توجه نمایید که برای تغییر دور یا سرعت دریل، باید دستگاه را خاموش کنید.
  • در صورت گیر کردن مته، تنها کافی است آن را خلاف جهت حرکت اولیه حرکت دهید.
  • برای افزایش ایمنی، بهتر است از مته نگهدار استفاده کنید. مته نگهدار نوعی گیره است که مته را در جای خود محکم نگه می دارد.
  • هنگام استفاده از این ابزار، به کابل برق آن دقت داشته باشید تا به دست و پاهای شما گیر نکند.
نکات مهم نحوه کار با دریل پیچ گوشتی برقی
نکات مهم نحوه کار با دریل پیچ گوشتی برقی

بیشتر بخوانید: بهترین مارک پیچ گوشتی برقی


امیدواریم که مقاله آموزش کار با پیچ گوشتی برقی برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو شما را با روش های کار با پیچ گوشتی برقی آشنا نمودیم. جهت تهیه دریل پیچ گوشتی برقی رونیکس با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان محصول مورد نظر را مشاهده نمایید. پس از آن می توانید به صورت مستقیم با فروشندگان این ابزار در ارتباط باشید.

همچنین خوشحال می شویم نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.