مقایسه کابل گرد و تخت

مقایسه کابل گرد و تخت

مقایسه کابل گرد و تخت بدون شناخت این دو محصول امکان پذیر نخواهد بود. کابل گرد کابلی است که سطح مقطع آن گرد طراحی شده است. کابل برق با سطح مقطع گرد دارای رشته هایی است که در مرکز کابل و به صورت دایره ای قرار گرفته اند. این کابل ها بیشترین کاربرد را در صنعت دارند.

کابل تخت کابلی است که رشته های آن به صورت موازی و خطی کنار هم قرار گرفته اند. این کابل ها سطح مقطعی تخت و خوابیده دارند. امروزه استفاده از کابل های تخت بسیار رواج پیدا کرده است. هر دوی این کابل ها در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. اگر می خواهید بدانید تفاوت کابل گرد و تخت در چیست، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به مقایسه این دو کابل می پردازیم.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل تخت چیست؟

در موضوع مقایسه کابل گرد و تخت به معرفی کابل تخت می پردازیم. کابل تخت نوعی کابل برق است که از ظاهر مستطیل شکلی برخوردار است. کابل تخت از یک یا چند رشته کابل یا سیم با مقطع گرد تشکیل شده است. این کابل می تواند در دسته کابل های افشان یا مفتول (خشک) قرار بگیرد.

رسانای موجود در این کابل ها اغلب از مس آنیل شده است اما در مواردی هادی های آلومینیومی نیز دارند. این محصولات دارای روکش هایی از جنس پی وی سی هستند. همه رشته های به کار رفته در این نوع کابل ها به صورت موازی هستند. نحوه چیدمان رشته های این کابل ها سبب شده است که این کابل ها ظاهری نواری و ردیفی به خود بگیرند.

کابل تخت از انعطاف پذیری بالا و تنوع زیادی برخوردار است و همین موضوع باعث شده که این کابل از محبوبیت زیادی برخوردار باشد. این کابل ها براساس کاربردی که دارند، در سطح مقطع ها و تعداد رشته های گوناگونی عرضه می شوند. کابل های تخت دارای مقاومت بالاتری هستند زیرا حالت تخت آن ها سبب می شود تا آسیب کمتری ببینند و در برابر چالش های فیزیکی عملکرد بهتری از خود ارائه دهند.

کابل تخت چیست؟
کابل تخت چیست؟

بیشتر بخوانید: کابل تخت چیست و چه کاربردی دارد؟


کاربرد کابل تخت

در مقاله مقایسه کابل گرد و تخت به بررسی کاربردهای کابل تخت می پردازیم. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، کابل های تخت در انواع مختلفی عرضه می شوند. با توجه به اینکه این کابل ها به صورت لایه ای و موازی در کنار یکدیگر قرار می گیرند، لایه زائدی در بین آن ها وجود ندارد.

کابل تخت به شکلی طراحی شده است که همه رساناها بتوانند به یک اندازه نیروهای کششی را تحمل کنند. طراحی این مشارکت برای تحمل نیروی کششی باعث شده که این نوع کابل در مقایسه با سایر کابل ها از قدرت بیشتری برخوردار باشد.

کابل تخت در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال، این کابل به عنوان کابل های متحرک برای تجهیزات و ماشین آلات صنعتی بکار می رود. این کابل ها در سیستم های نقاله، آسانسور، جرثقیل، کنترل و … به کار می رود.


بیشتر بخوانید: کاربرد کابل برق


کابل گرد چیست؟

مقایسه کابل گرد و تخت را با بررسی کابل گرد ادامه می دهیم. کابل گرد نوعی کابل برق است که از قدمت بالایی برخوردار است. اولین نمونه های کابلی که به بازار عرضه شدند، سطح مقطع گرد داشتند.

این نوع کابل ها دسته ای از سیم های عایق شده هستند. این محصولات به وسیله ی چند لایه از مواد پرکننده احاطه شده اند. وجود لایه های مزبور به این دلیل است که ساختار گرد کابل ها حفظ شود. یکی دیگر از مزایای وجود این لایه ها، کاهش گرمایش اصطکاکی است که در زمان حرکت کابل مورد توجه قرار می گیرد.

کابل گرد از سیم ها و لایه های پرکننده تشکیل شده است که به وسیله ی یک روکش بیرونی پشتیبانی می شود. این روکش اجزای درونی کابل را در کنار هم قرار می دهد و تا حدودی می تواند وظیفه حفاظت از کابل را در برابر اشیای خارجی را برعهده داشته باشد.

کابل های گرد دارای یک یا چند رشته مسی یا آلومینیومی هستند که به صورت موازی در مرکز کابل قرار گرفته اند و چیدمان آن ها به گونه ای است که ظاهری لوله ای و استوانه ای برای کابل به وجود آورده اند. این کابل ها در انواع مفتول، افشان و نیمه افشان عرضه می شوند.

کابل گرد چیست؟
کابل گرد چیست؟

کاربرد کابل گرد

در ادامه موضوع مقایسه کابل گرد و تخت به بررسی کاربرد کابل گرد می پردازیم. کابل گرد یکی از معمول ترین انواع کابل است که بیشتر افراد نمونه  آن را دیده اند. سطح مقطع این کابل ها به شکل دایره یا استوانه است.

معمولاً از این نوع کابل در برق کشی بخش داخلی ساختمان ها استفاده می شود. این نوع کابل ها دارای رشته هایی است که از سیم های مسی یا آلومینیومی تشکیل شده اند که به صورت دایره ای در کنار همدیگر قرار گرفته اند. روکش این کابل ها نیز به صورت عایق های دایره ای شکل طراحی شده اند.

کابل گرد در انواع مختلف تک و چند شاخه، فشار قوی و معمولی و … تولید می شود که هرکدام برای مورد خاصی به کار می رود. کابل های گرد سایزهای کوچک و بزرگ دارند که در ساختار لوازم برقی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این کابل ها برای سیم کشی ساختمان ها، تولید شارژر دستگاه ها، سیستم های توزیع برق، حمل و نقل، کارخانه ها و … استفاده می شوند.

مزایا و معایب کابل تخت

مقایسه کابل گرد و تخت باعث می شود به مزایا و معایب این محصولات پی ببریم. از مهمترین مزایای این کابل ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کابل تخت وزن سبکی دارد.
  • مقاومت این کابل ها زیاد است.
  • این محصولات قابل اتکا و مطمئن هستند.
  • حمل و نقل این کابل ها بسیار ساده است.
  • کابل تخت امکان استفاده در فضای آزاد را دارد.
  • این کابل از انعطاف پذیری مناسبی برخوردار است.
  • این کابل ها از ثبات الکتریکی و ظرفیت بالایی برخوردار هستند.
  • هیچ فضای تلف شده ای بین رشته های کابل تخت وجود ندارد.

از معایب این نوع کابل می توانیم به سطح صاف آن اشاره کنیم که باعث می شود گرمای بیش از حد به درون کابل و به رشته های داخل کابل نفوذ کند. همچنین زیرساخت های استفاده از این کابل ها در بسیاری از صنایع وجود ندارد.

مزایا و معایب کابل تخت
مزایا و معایب کابل تخت

بیشتر بخوانید: بهترین برند کابل برق


مزایا و معایب کابل گرد

در ادامه موضوع مقایسه کابل گرد و تخت به بررسی مزایا و معایب این کابل ها می پردازیم. از مزایای کابل گرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این کابل ها نصب و استفاده آسانی دارند.
  • این نوع کابل از قیمت مناسبی برخوردار است.
  • انعطاف پذیری و شکل پذیری این کابل ها زیاد است.
  • کابل گرد از قدمت بالایی برخوردار است و کاربرد زیادی در صنعت دارد.
  • کابل گرد از تنوع بالایی برخوردار است و برای مصارف عمومی بسیار مورد تأیید است.

این کابل معایبی نیز دارد. کابل گرد دارای لایه های متعدد شامل سیم، پرکننده ها و عایق ها است که این موضوع سبب شده است تا حرارت سیم ها درون محفظه کابل باقی بماند. یکی دیگر از مشکلات کابل های گرد، تغییر امپدانس الکتریکی در آن ها است که در صورت جا به جایی رساناها نسبت به یکدیگر افزایش پیدا می کند.

مزایا و معایب کابل گرد
مزایا و معایب کابل گرد

تفاوت کابل تخت و گرد

مقایسه کابل گرد و تخت باعث می شود تا به تفاوت این محصولات پی ببریم. در ادامه به بررسی تفاوت های میان این دو محصول می پردازیم:

  1. کابل های تخت طول عمر بیشتری نسبت به کابل های گرد دارند.
  2. کابل های تخت در مقایسه با کابل های گرد از قدمت کمتری برخوردار هستند.
  3. کابل های تخت از ایمنی بالاتری برخوردار هستند و عملکرد خوبی دارند.
  4. کابل های گرد بازار بهتری دارند و معمولاً تنوع آن ها بیشتر است.
  5. تفاوت این کابل ها در ساختار آن ها بسیار مشهود است.
  6. این محصولات در روش تولید و شکل قرار گرفتن رشته ها با هم تفاوت دارند. یعنی چینش رساناها در کابل های گرد به شکل استوانه ای و گرد و در کابل های تخت به شکل ردیفی و نواری است.
  7. نحوه قرارگیری عایق در این دو کابل باهم تفاوت دارد.
  8. کابل های تخت به شکلی هستند که می توانند در برابر ضربه ها و آسیب های محیطی بیشتر دوام بیاورند. این در حالی است که کابل های گرد از آسیب پذیری بیشتری برخوردار هستند.
مقایسه کابل گرد و تخت
مقایسه کابل گرد و تخت

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل برق