کابل تخت چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل تخت چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل تخت چیست و چه کاربردی دارد؟ کابل تخت یکی از انواع کابل برق است که در آسانسورها، جرثقیل ها، شبکه های توزیع، نوار نقاله، خطوط تولید و صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل ها از رشته های سیم تشکیل شده اند که به صورت نواری و خطی کنار هم قرار گرفته اند و ظاهری مستطیلی شکل به وجود آورده اند.

این کابل ها در انعطاف پذیری بالا، شعاع خمش کم و تنوع زیاد به بازار عرضه می شوند. کابل های تخت همانند کابل گرد گونه ای رایج از کابل ها در صنعت برق هستند. این کابل ها تفاوت ها و شباهت هایی با یکدیگر دارند. به همین علت هیچ کدام جایگزین دیگری نشده اند و از هر دو نوع کابل در صنعت برق استفاده می شود.

اگر قصد دارید برای مجموعه خود کابل تخت خریداری کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سؤال کابل تخت چیست پاسخ خواهیم داد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی کابل تخت

در پاسخ به سؤال کابل تخت چیست باید گفت کابل تخت از ظاهری مستطیلی شکل برخوردار است و در دسته کابل افشان یا مفتول قرار می گیرد.

نوعی از این کابل ها در آسانسور به عنوان رابط بین اتاق کنترل آسانسور و کابین مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل ها به دلیل اینکه در حرکت هستند، باید دوام و کیفیت بالایی داشته باشند.

این کابل ها اغلب دارای رسانای مسی آنیل شده هستند و به وسیله ی روکش پی وی سی پوشش داده می شوند. تمام رشته هایی که در کابل تخت وجود دارند به شکل موازی هستند و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند. این محصول به دلیل تنوعی که دارد، به عنوان یکی از پرطرفدارترین محصولات شناخته می شود.

کابل تخت چیست
کابل تخت چیست

مزایای استفاده از کابل تخت

حال که دانستیم کابل تخت چیست به بررسی ویژگی ها و مزایای آن می پردازیم:

قابل اتکا و اطمینان بودن

یکی از مهم ترین دلایل استفاده از کابل های تخت، قابل اطمینان بودن این کابل ها است. ساختار موازی رشته های این کابل باعث شده تا تک تک رشته ها قابل رؤیت و شناسایی باشند. به همین دلیل در صورت بروز هرگونه مشکل می توان به راحتی آن را برطرف کرد.

وزن کم

مزایای استفاده از کابل تخت شامل مواردی مانند سبک وزن بودن این محصولات نیز می شود. این کابل ها در مقایسه با کابل های گرد بسیار سبک تر هستند. اما در عین حال از ساختار محکمی برخوردارند. بدین ترتیب احتیاجی به استفاده از رساناهای بزرگ نیست تا به افزایش استحکام کمک کنند.

انعطاف پذیری بالا

در ادامه موضوع کابل تخت چیست باید گفت کابل تخت در مقایسه با کابل های گرد از انعطاف پذیری بالاتری برخوردار هستند. این کابل ها در محل هایی که درب قرار گرفته و یا نیاز به چرخش و پیچش است، عملکرد بسیار خوبی از خود ارائه می دهند.

انتقال استاندارد جریان الکتریکی

این کابل ها به دلیل این که فاصله بین هادی ها ثابت است، دارای شکل هندسی با ثبات بالایی هستند. این موضوع سبب افزایش ثبات در انتقال جریان الکتریکی می شود. همچنین امکان انتقال جریان الکتریکی در سطوح بالاتر نیز وجود دارد.

سهولت در حمل و نقل

این کابل ها به راحتی روی هم چیده می شوند. در نتیجه حمل و نقل آن ها نیز بسیار راحت تر است.

پرکردن تمامی فضاها

این نوع کابل ها اصطلاحاً در فضاهای مرده قرار می گیرند. به همین دلیل است که فضای کمتری اشغال می کنند. این کابل ها به صورت لایه ای روی هم قرار می گیرند و دلیل آن نیز سطح صاف و مستطیلی شکل آن ها است. به همین دلیل هیچ فضای تلف شده ای بین آن ها وجود ندارد.

مقاومت بالا

تنش کششی میان رسانا، عایق و روکش در کابل های تخت بسیار کم است و این کابل ها از استحکام مکانیکی بهتری برخوردار هستند. دلیل آن این است که تمامی عایق ها و هادی ها به صورت یکسان در تحمل نیروهای کششی مشارکت می کنند.

انتقال مناسب گرما

نسبت میان سطح به حجم در کابل های تخت بیشتر از کابل های گرد است، بنابراین در انتقال گرما به خارج از کابل از عملکرد بهتری برخوردار هستند.

مزایای استفاده از کابل تخت
مزایای استفاده از کابل تخت

بیشتر بخوانید: معرفی کامل انواع مشخصه کابل ها و کدگذاری سیم و کابل برق


مشخصات و ساختار کابل تخت

در ادامه موضوع کابل تخت چیست به بررسی ساختار این کابل ها می پردازیم. کابل تخت نوعی کابل برق است که از طراحی خاصی برخوردار است. ساختار این نوع کابل ها همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، بسیار ساده است و طرز قرارگیری رساناها در آن به شکل موازی است. این قابلیت باعث شده است که تک تک رساناها به سادگی قابل تشخیص باشند و سرهمبندی این کابل ها در تابلوهای برق به آسانی انجام بگیرد و کنترل آن ها نیز ساده تر باشد.

کابل های تخت به صورت استاندارد در تعداد رشته های 4، 8، 12، 16، 20 و 24 رشته عرضه می شوند. این محصولات وزن پایینی دارند اما از پایداری بیشتری برخوردار هستند. سطح این کابل ها به شکل صاف و مستطیلی شکل است. همین موضوع باعث شده که کابل های تخت بتوانند به سادگی بر روی همدیگر قرار بگیرند و فضای میان آن ها تلف نشود.

مشخصات و ساختار کابل تخت
مشخصات و ساختار کابل تخت

کاربرد کابل تخت

در این بخش از مقاله کابل تخت چیست به بررسی کاربردهای این کابل می پردازیم. این نوع کابل به دلیل ظرفیت بالاتر، وزن کم تر و همچنین صرفه جویی در فضا به عنوان یکی از پیشنهادات ثابت در مصارف صنعتی شناخته می شود. این نوع کابل را معمولاً در مواردی مانند تجهیزات و ماشین آلات صنعتی به عنوان کابل متحرک، کابل کنترل آسانسور، جرثقیل، بالابر، سیم های نقاله و … مورد استفاده قرار می دهند.

این کابل را می توان در نیروگاه ها، شبکه های توزیع، صنایع پتروشیمی، تسمه نقاله و به طور کلی در مکان هایی که نمی توان از کابل قطور گرد استفاده کرد، به کار برد.


بیشتر بخوانید: کاربرد کابل برق


تفاوت کابل تخت و گرد

در آخرین بخش از مقاله کابل تخت چیست به بررسی تفاوت های کابل گرد و تخت می پردازیم:

  • همانطور که می دانید، کابل تخت در مقایسه با کابل گرد قدمت پایین تری دارد.
  • از نظر ساختاری کابل های تخت و گرد با هم تفاوت زیادی دارند. مهم ترین تفاوتی که برای این دو نوع کابل می توانیم به آن اشاره کنیم، نحوه تولید این محصولات است.
  • در کابل های گرد، چیدمان سیم های رسانا و عایق های پیرامون آن ها به شکل مدور است. این طراحی در کابل های تخت بسیار متفاوت است و به شکل نواری انجام گرفته است که شکل ظاهری کابل های تخت را به شکل مستطیل یا مکعب نشان می دهد.
  • کابل های تخت در برابر فشار و ضربه از مقاومت و پایداری بیشتری برخوردار هستند. البته باید توجه داشته باشید که کابل های گرد نیز از مقاومت بالایی در نوع خود برخوردار هستند.
      • یکی دیگر از مواردی که به عنوان تفاوت در کابل های تخت مشاهده می شود، تداخل الکترومغناطیسی بسیار پایین در این نوع کابل است. این موضوع به دلیل ساختار صاف و یکدست کابل های تخت است.
  • هر دو نوع کابل تضعیف جریان و نویز را تجربه می کنند اما این مسئله در کابل های تخت کمتر مشاهده می شود.
  • کابل های تخت به دلیل آسیب پذیری کمتر و دفع دمای بیشتر از کارایی بهتری برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: مقایسه کابل گرد و تخت