تفاوت وال واشر و جت لایت

تفاوت وال واشر و جت لایت

تفاوت وال واشر و جت لایت در ظاهر، اندازه، ساختار، کاربرد، مشخصات فنی و پرتاب نور آن ها است. امروزه نورها به طور هدفمند به کار گرفته می شوند. در نتیجه جلوه های بصری زیبایی خلق می شود. نورپردازی مناسب می تواند به ظاهر فضا و اثرارت روانی مثبت در کاربران کمک زیادی کند. در ادامه دو وسیله روشنایی وال واشر و جت لایت را به شما معرفی می کنیم و سپس به تفاوت بین این دو می پردازیم. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

وال واشر چیست؟

وال واشر یک نوع وسیله روشنایی جدید و کاربردی است. وال واشر از ترکیب و کنار هم قرار دادن چند لامپ ال ای دی ساخته شده است. وال واشرها به عنوان منبع نور اصلی استفاده نمی شوند و از آن ها به عنوان نور مکمل یا دکوراتیو در نمای ساختمان، فروشگاها، مراسم جشن، بدنه های پل، بناهای تاریخی، تونل ها و… استفاده می شود. وال واشرها می توانند جایگزین مناسبی برای پروژکتورها باشند. این تجهیزات از خود نور خطی تولید می کنند. توان وال واشرها به کاربرد آن ها بستگی دارد. این تجهیزات اغلب با توان 4، 7، 9 و 20 وات تولید می شوند. اجزای وال واشر از بدنه، لنز، درایور و ال ای دی تشکیل می شود.

وال واشر چیست؟
وال واشر چیست؟

بیشتر بخوانید: انواع وال واشر و کاربرد آنها


جت لایت چیست؟

جت لایت یا همان نور افکن خطی در نورپردازی نماهای ساختمان، المان های شهر و ستون ها مورد استفاده قرار می گیرد. جت لایت ها از ال ای دی یا دیود نوری فشرده ساخته شده اند. این نورافکن ها، نوری متمرکز با قدرت و برد بالا منتشر می کنند. جت لایت ها در دو مدل زمینی و پایه دار به بازار عرضه می شوند. نور افکن های خطی در توان های 3، 10، 15، 24، 27 و 36 وات تولید می شوند. از این نور افکن ها در فضاهای خارج از ساختمان استفاده می شود. اجزای جت لایت از بدنه، ترانس، چیپ ال ای دی، عدسی و لنز آنتی uv تشکیل شده است.

جت لایت چیست؟
جت لایت چیست؟

تفاوت جت لایت و وال واشر

با وجود شباهت بین این محصول ها تفاوت هایی هم بین آن ها وجود دارد. به عنوان مثال کارایی این دو محصول شبیه به هم است و هر دو وظیفه تامین نور مکمل را برعهده دارند اما از نظر شکل ظاهری، پرتاب نور، ویژگی فنی و… با هم تفاوت دارند. در ادامه به بررسی بیشتر تفاوت میان این دو محصول می پردازیم.

فرق وال واشر و جت لایت در ظاهر

تفاوت وال واشر و جت لایت در شکل ظاهری آن ها است. وال واشرها معمولاً مستطیلی شکل و باریک هستند. وال واشرها از تعداد زیاد ال ای دی در کنار هم ساخته شده اند. جت لایت ها ظاهری دایره ای دارند و دارای یک پایه برای چرخش تا 180 درجه هستند. برای متمرکز کردن نور در جت لایت ها از لنز های محدب استفاده می شود.

فرق وال واشر و جت لایت در مقدار پرتاب نور

تفاوت وال واشر و جت لایت در پرتاب نور است. انواع جت لایت ها (نور افکن) نور را تا شعاع 30 تا 50 متر پرتاب می کنند. وال واشرها بسته به نوع ال ای دی هایی که دارند، شعاع نور متفاوتی را پرتاب می کنند. می توان با تغییر در ساختار وال واشر قدرت پرتاپ نور آن ها را افزایش داد. اما در کل پرتاب نور وال واشرها از جت لایت ها کمتر است.

فرق وال واشر و جت لایت در ویژگی فنی

از نظر فنی تفاوت وال واشر و جت لایت خیلی زیاد نیست. اما می توان مشاهده کرد این محصولات در پرتاب نور و نوع روشنایی باهم متفاوت هستند. در عین حال در رنگ نور نیز با هم تفاوت دارند. وال واشرها رنگ های متنوع تری دارند.


بیشتر بخوانید: نحوه نصب وال واشر


فرق وال واشر و جت لایت از نظر کاربرد

از وال واشر ها اکثرا در ساختمان های بلندی که محدودیت فضا در نورپردازی دارند، استفاده می شود. وال واشرها جای کمتری را اشغال می کنند و برای فضاهای باریک مناسب تر هستند. وال واشرها نوری یکنواخت با عرض زیاد تولید می کنند، به همین منظور برای فضاهای عریض و دیوارها گزینه مناسبی هستند.

جت لایت ها پایه دارند که می توان آن ها را روی زمین نصب کرد. یکی از ویژگی های جت لایت ها نصب آسان آن ها است. نور جت لایت ها خطی و متمرکز به سمت بالا است. زاویه تابش نور جت لایت ها تا 180 درجه است.

فرق وال واشر و جت لایت از نظر ساختار

تفاوت وال واشر و جت لایت را در ادامه می خوانیم. وال واشرها از بدنه، لنز، درایور، ال ای دی ساخته شده اند. جت لایت ها از بدنه، ترانس، چیپ ال ای دی، عدسی و لنز آنتی uv تشکیل شده اند.

تفاوت وال واشر و جت لایت
تفاوت وال واشر و جت لایت

فرق وال واشر و جت لایت از نظر آلودگی نوری

در این بخش به بررسی تفاوت وال واشر و جت لایت از لحاظ الودگی نوری می پردازیم. این محصولات طوری طراحی شده اند که نور خود را یکنواخت، در مسیر هدف خود پخش می کنند. به همین منظور آن ها پنجره و قسمت های ناخواسته را مورد تابش قرار نمی دهند. به طور کلی مقدار الودگی نوری این دو محصول بسیار کم است. اما با این حال جت لایت محدوده کمتری را روشن می کند و آلودگی نوری آن کمتر از وال واشر است.

فرق وال واشر و جت لایت در سیستم خنک کنندگی

بسته به فناوری ساخت این محصولات خنک گنندگی آن ها متفاوت است و نمی توان گفت که عملکرد وال واشر بهتر است یا جت لایت. البته در هنگام خرید می توانید از مختصص و یا فروشنده این محصولات در مورد فناوری خنک کننده این محصول سوال بپرسید.

می توان از وال واشر و جت لایت به صورت همزمان استفاده کرد؟

با توجه به توضیحاتی که در بالا داده شد، این محصولات می توانند به زیبایی بصری کمک زیادی کنند. شما با ترکیب و نورپردازی دلنشین به طور همزمان می توانید از این دو محصول در کنار یکدیگر استفاده کنید. هیچ محدودیتی در استفاده از این دو نوع محصول روشنایی وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره نورپردازی نمای ساختمان