لامپ مهتابی چیست | لامپ فلورسنت چگونه کار می کند؟

لامپ مهتابی چیست و چگونه کار می کند؟

لامپ مهتابی چیست لامپ مهتابی نوعی لامپ فلورسنت است که از یک لوله شیشه ای ساخته شده است. این لوله با نوعی گاز پر شده و واکنش شیمیایی در آن سبب ایجاد نور می شود. امروزه در بسیاری از مجموعه ها که به نور زیاد نیاز است، از لامپ های فلورسنت و مهتابی استفاده می شود. این لامپ ها مصرف انرژی کمی دارند و نسبت به راندمان و عملکردشان، قیمت آن ها مقرون به صرفه است.

اگر می خواهید بدانید لامپ مهتابی چیست تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی لامپ مهتابی و بررسی نکاتی پیرامون آن می پردازیم.

خرید انواع لامپ فلورسنت
خرید انواع لامپ فلورسنت

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی لامپ مهتابی

در ابتدای این مقاله به سوال لامپ مهتابی چیست پاسخ خواهیم داد. لامپ مهتابی نوعی لامپ فلورسنت است. این لامپ در اثر یک واکنش شیمیایی از خود نور نامرئی یو وی تولید می کند. این نور از بر هم کنش بخار جیوه و گازها تولید می شود. نور UV یک نور نامرئی است که با پورد پودر سفید داخل لوله شیشه ای یا همان فلورسنت برخورد می کند. سپس از این صفحه نور مرئی بازتاب می کند.

لامپ مهتابی نسبت به دیگر انواع لامپ همچون لامپ رشته ای و هالوژنی، بهره وری انرژی بالایی دارد و قیمت آن نیز از لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف کمتر است.

لامپ مهتابی چیست
لامپ مهتابی چیست

بیشتر بخوانید: تعمیر لامپ مهتابی یا لامپ فلورسنت


لامپ مهتابی چگونه کار می کند؟

حال که دانستیم لامپ مهتابی چیست به بررسی نحوه عملکرد این لامپ ها می پردازیم. در ابتدا پس از برقراری جریان الکتریکی، الکتریسیته از طریق بالاست وارد دستگاه می شود. سپس بالاست باید ولتاژ، جریان و دیگر المان ها را تنظیم کند. وجود بالاست برای روشن شدن یک لامپ فلورسنت ضروری است. این وسیله الکتریسیته را به پین های لامپ فلورسنت در هر دو طرف تغذیه می کند. بالاست جریان متناوب از سیم های برق را گرفته و در صورتی که به صورت امواج بالا و پایین باشند، آن ها را به جریان ثابت و مستقیم برق تبدیل می کند. بالاست باید با توجه به نوع لامپ، میزان برق مورد نیاز و ولتاژ انتخاب شود.

داخل لوله های لامپ مهتابی با نوعی پودر فسفر پوشانده شده است. این پودر فسفر هنگامی روشن می شود که توسط نور UV نامرئی برانگیخته شود. درواقع نور مرئی که ما مشاهده می کنیم، حاصل از همین واکنش است. درون این لامپ ها جیوه وجود دارد. به همین دلیل لامپ مهتابی سوخته باید بازیافت می شود.

در ادامه موضوع لامپ مهتابی چیست به بررسی مواردی پیرامون این لامپ ها می پردازیم.

ایا لامپ مهتابی برای رشد گیاه مناسب است؟

لامپ فلورسنت نمی تواند طول موج های مخصوص رشد گیاهان را تغییر دهد. همچنین شار نوری آن نامناسب است به همین دلیل راندمان پایینی برای گیاهان دارد. اما می توان از این محصولات در آکواریوم پلنت ها استفاده کرد. گیاهان برای رشد به نور احتیاج دارند و نور حساس ترین موضوع در حیات آن ها است. در نتیجه باید با دقت بسیار زیادی منبع نوری مناسب آن ها انتخاب شود. لامپ های مخصوص رشد گیاه بهترین انتخاب برای آن ها هستند.


بیشتر بخوانید: لامپ فلورسنت برای گیاهان | مزایای نور لامپ مهتابی برای رشد گیاه


علت روشن نشدن لامپ مهتابی

در این بخش از موضوع لامپ مهتابی چیست به بررسی علت روشن نشدن لامپ مهتابی می پردازیم. علت روشن نشدن این محصول می تواند مربوط به تمام شدن عمر مفید این تجهیزات باشد. همچنین سوختن بالاست لامپ ها نیز ممکن است باعث روشن نشدن این محصولات شود. اگر لوله و بدنه لامپ مهتابی سالم باشد، اما با این حال درست کار نکند، مشکل از بالاست است یا در صورت استفاده از استارتر، ابتدا باید استارتر تعویض شود و اگر چراغ روشن نشد باید بالاست را تعویض کنید. اگر می خواهید در این باره بیشتر بدانید، مقاله علت سوختن لامپ را مطالعه کنید.

علت روشن نشدن لامپ مهتابی
علت روشن نشدن لامپ مهتابی

علت کم نور شدن لامپ

کم شدن نور لامپ موضوعی است که در لامپ های مهتابی با آن برخورد می کنیم. علت کم شدن نور لامپ احتمالاً به دلیل خراب شدن اجزای داخلی است. البته ممکن است میزان ولتاژ نیز تاثیر داشته باشد.

علت چشمک زدن لامپ مهتابی در حالت خاموش

علت چشمک زدن لامپ های مهتابی در حالت خاموش مشابه لامپ های کم مصرف است. این مشکل مربوط به جریان یا ولتاژ نشتی درون مهتابی است که در زمان خاموش بودن اتفاق می افتد. پس از این که مقادیر کوچک جریان یا ولتاژ نشتی در لامپ جمع شد، میزان زیادی انرژی تخلیه می شود و لامپ به صورت لحظه ای روشن می شود.

مصرف لامپ مهتابی چقدر است

حال که داسنتیم لامپ مهتابی چیست به بررسی میزان مصرف و توان این لامپ ها می پردازیم. لامپ مهتابی دسته ای از لامپ های فلورسنت و کم مصرف است که با ویژگی های خاص به بازار عرضه شده است. این محصولات مصرف انرژی کمی دارند و اغلب به صورت 20 وات، 36 وات،40 وات و 63 وات به بازار عرضه می شوند.

فرق لامپ مهتابی و آفتابی

یکی از موضوعات مهمی که در مقاله لامپ مهتابی چیست آن را بررسی می کنیم، تفاوت لامپ سفید و مهتابی و آفتابی است. لامپ ها از نظر رنگ نوری به چند دسته مهتابی، آفتابی و سفید یخی تقسیم بندی می شوند. این لامپ ها از نظر دمای رنگ و نور ساطع شده با هم تفاوت دارند. به عنوان مثال نور آفتابی برای مکان هایی که قرار است فرد در آن به استراحت بپردازد یا در آن احساس آرامش داشته باشد مناسب است. لامپ های مهتابی نیز بسیار مناسب برای تامین روشنایی اماکنی هستند که به روشنایی زیاد نیاز دارند.

نحوه تعویض لامپ مهتابی فلورسنت

حال که دانستیم لامپ مهتابی چیست به آموزش تعویض لامپ مهتابی می پردازیم. قبل از تعویض لامپ باید برق را قطع کنیم. سپس باید لوله اول لامپ را 90 درجه بچرخانیم. و با دو دست خود لوله مهتابی را بگیرید. بهتر است تا جای ممکن، دست ها در انتهای لامپ قرار بگیرند. حال باید لوله مهتابی از هر طرف تا یک چهارم چرخانده شود تا متوقف شود. این کار باعث می شود تا چنگک های انتهایی لامپ به یک تراز عمودی برسند و به راحتی به سمت بیرون بلغزند و از قاب جدا شوند. حال تنها کافی است لامپ را به طرف پایین بکشید.

برای نصب لامپ جدید باید عکس مراحل بالا را تکرار کنید. یعنی لامپ را در قاب قرار داده و تراز کنید. سپس 90 درجه بچرخانید. احساس می کنید لامپ در جایش قفل شده است. برای اطمینان بیشتر کمی لامپ را تکان دهید تا قفل بودن آن را بررسی کنید.