رک چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟

رک چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟

رک چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟ رک یا Rack یک قاب سخت و ایستاده است که برای نصب و مونتاژ تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تجهیزات دربردارنده سرورها، سوئیچ‌‌ها، مودم‌‌ها، روترها، دستگاه‌‌های ذخیره‌ سازی و سایر تجهیزات شبکه هستند. رک‌ها باعث سازماندهی و نظم دادن به تجهیزات، مدیریت کابل‌ها، صرفه‌جویی در فضا و دیگر موارد می‌شوند. به طور کلی، رک یک ابزار اساسی برای سازماندهی و مدیریت تجهیزات شبکه است که به بهبود نظم، کارایی و پایداری شبکه کمک می‌کند. در این مقاله به معرفی بیشتر رک شبکه می‌پردازیم. در راندنو می‌توانید انواع رک را مشاهده کنید و پس از مقایسه قیمت و بررسی مشخصات فنی بهترین نوع رک را برای مجموعه خود خریداری کنید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

رک شبکه

رک شبکه یک محفظه استاندارد، به صورت ایستاده و یا دیواری است که برای نصب و مدیریت تجهیزات شبکه از آن استفاده می‌‌شود. این رک‌‌ها از ابعاد استانداردی برخوردار هستند و به طور معمول از جنس فلز ساخته می‌‌شوند. تجهیزاتی که معمولاً در یک رک شبکه نصب می‌‌شوند شامل سرورها، سوئیچ‌‌ها، روترها، مودم‌‌ها، دستگاه‌‌های ذخیره‌ سازی و سایر تجهیزات شبکه هستند.

رک شبکه قسمت‌‌هایی برای مدیریت کابل‌‌ها، سیستم‌‌های خنک‌ سازی و قفل‌‌ها برای امنیت تجهیزات دارد. استفاده از رک شبکه به مدیران شبکه کمک می‌‌کند تا تجهیزات شبکه را به صورت منظم و سازمان‌ یافته نصب و مدیریت کنند، همچنین از امکانات خنک‌ سازی مناسب برخوردار شوند.

با استفاده از رک شبکه، نگهداری، تعمیرات و اضافه کردن تجهیزات جدید به شبکه به صورت ساده‌‌تر و کارآمدتر انجام می‌‌شود و به بهبود عملکرد و پایداری شبکه کمک می‌‌کند. این رک‌ها کاربرد بسیار زیادی دارند. از مهم‌ترین کاربرد رک شبکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نگهداری تجهیزات شبکه
  • افزایش طول عمر تجهیزات شبکه
  • پایین آوردن دمای تجهیزات به کمک فن
  • محافظت از تجهیزات در برابر عوامل محیطی
  • ساماندهی و نظم بخشیدن به تجهیزات شبکه
  • آسان تر کردن دسترسی به تمامی تجهیزات شبکه
  • محافظت از تجهیزات شبکه در برابر سرقت و دستکاری افراد
رک شبکه
رک شبکه

انواع رک شبکه

رک‌ها به دو نوع رک دیواری و rack ایستاده تقسیم می‌شوند:

رک شبکه دیواری‎

رک دیواری اغلب در ارتفاع‌های 5، 6، 7، 9 و گاهاً 12 و 15 یونیت به بازار عرضه می‌شوند. هم‌چنین عمق این رک‌ها می‌تواند 35، 45 و یا 60 سانتی‌متر باشد. این رک‌ها با فاصله و ارتفاع مناسب از سطح زمین بر روی دیوار نصب می‌شوند. بدنه اغلب این رک‌ها از جنس فلز استیل و یا آلومینیوم است و درب آن‌ها می‌تواند از جنس شیشه‌ای و یا فلزی باشد. عمق رک دیواری اغلب از عمق رک سرور ایستاده کمتر است.

برخی از رک‌های دیواری امکان باز شدن از کنار و یا چرخش 100 درجه‌ای دارند و کاربر هم از کنار و هم از پشت، می‌تواند به تجهیزات داخل رک دسترسی پیدا کند. از پرکاربردترین رک‌های دیواری شبکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رک شبکه 4 یونیت: این رک‌ها اغلب دارای عمق‌های 30، 40 و 45 هستند. به رک سرور کوچک، مینی رک سرور نیز گفته می‌شود.
  • رک دیواری 7 یونیت: داخل رک 7 یونیت می‌توان قسمتی از یک شبکه و یا تمام یک شبکه کوچک را جای داد. این رک‌ها دارای ارتفاع 30 سانتی‌متری هستند و با عمق‌های 40، 45 و 60 سانتی‌متری تولید می‌شوند.
  • رک دیواری 9 یونیت: رک سرور 9 یونیت دارای ابعاد استاندارد و تنوع بالایی است و در بسیاری از مجموعه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رک در عمق‌های 40، 45 و 60 تولید و ارائه می‌شود. این رک‌ها بیشترین کاربرد را در مجموعه‌ها دارند.

بیشتر بخوانید: رک دیواری چیست و چه کاربردی دارد؟


رک شبکه ایستاده

این رک دارای ابعاد بزرگ‌تری نسبت به رک دیواری است و به راحتی می‌توان بسیاری از تجهیزات شبکه را در آن جای داد. از این رک اغلب در مجموعه‌هایی که کابل کشی زیادی دارند، استفاده می‌شود. رک شبکه ایستاده دارای ورودی و خروجی در بالا و پایین است که کابل شبکه به آن وارد شده و از آن خارج می‌شود.

اغلب رک‌های شبکه ایستاده از هر 4 طرف باز می‌شوند و قابلیت دسترسی به داخل رک برای آن‌ها فراهم شده است. رک ایستاده اغلب در ارتفاع‌های 16، 21، 22، 28، 36، 40، 44 یونیت و … تولید می‌شود. هم‌چنین قابلیت تولید در عمق‌های 60، 80، 100 و … را نیز دارد. درب این تجهیزات می‌تواند از جنس شیشه‌های نشکن سکوریت، نوعی طلق و یا فلز باشد. اغلب رک‌های ایستاده دارای چرخ هستند که جهت جابه جایی آسان‌تر در زیر آن‌ها نصب شده است.

  • محبوب‌ترین رک‌های ایستاده:
  1. رک ایستاده 22 یونیت
  2. رک ایستاده 42 یونیت

بیشتر بخوانید:رک ایستاده چیست؟


رک سرور

این رک نیز از نوع ایستاده است. بدنه محکم فلزی و رنگ کوره‌ای دارد و معمولاً برای شبکه‌های بزرگ‌تر استفاده می‌شود.

رک لابراتواری

این رک‌ها اغلب برای تأسیسات مخابرات و تلویزیونی به کار می‌روند. این محصولات دارای یک بدنه 2 یا 4 ستون فلزی هستند که زیر آن‌ها 4 عدد چرخ قرار گرفته است. این رک‌ها در ابعاد مختلف همچون 28، 40، 42 و 44 یونیت ساخته می‌شوند و می‌توانند از نوع دو ستونه یا چهار ستونه باشند. تمامی این رک‌ها ایستاده هستند.

کیس رکمونت

کیس رکمونت از نمونه رک‌های موجود در بازار هستند که به دلیل کوچک بودن سایز مورد توجه تکنسین‌های برق قرار گرفته‌اند. در این تجهیزات پاور نصب می‌شود و در ابعاد 3 یا 4 یونیت عرضه می‌شوند. اچ پی آی و پایا سیستم از برترین شرکت‌های تولیدکننده کیس رکمونت هستند.

نصب رک‌ها

رک ها براساس مکان نصبشان به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند.

  • رک شبکه Outdoor
  • رک شبکه Indoor

رک شبکه اوت دور رک‌هایی هستند که مقاومت فیزیکی بالاتری دارند به همین دلیل در محیط‌های خارجی می‌توان از این محصولات استفاده کرد. این رک‌ها ضد آب هستند و هیچگونه گرد و خاکی به داخل آن‌ها نفوذ نمی‌کند. علاوه‌بر این نور خورشید و مواد شیمیایی ساختار آن‌ها را برهم نمیزند. از برترین برندهای تولید کننده رک شبکه اوت دور می‌توان به HPI و پایا سیستم اشاره کرد. رک‌های Indoor برای محیط‌های داخلی و مسقف مناسب هستند. هر دو نوع رک‌ها در دو مدل ایستاده و دیواری تولید می‌شوند.


بیشتر بخوانید: انواع رک شبکه و کاربرد آنها


 متعلقات رک شبکه

رک‌ها دارای لوازم جانبی و متعلقاتی هستند که به واسطه آن‌ها مدیریت تجهیزات و حفاظت از آن‌ها ساده‌تر می‌شود. در ادامه برخی از پرکاربردترین لوازم‌های جانبی در رک آورده شده‌اند.

  • سینی رک: ورق‌هایی از جنس فلز با ضخامت‌های 1، 1.5، 2، 2.5 میلی‌متر و … داخل رک به صورت ثابت و یا متحرک وجود دارد که تجهیزات شبکه بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد.
  • فن رک: فن‌های کوچکی داخل این رک‌ها قرار می‌گیرد و وظیفه خنک کردن تجهیزات را برعهده دارد. اغلب رک‌ها به یک عدد فن مجهز هستند که در قسمت فوقانی نصب می‌شود. برخی از رک‌ها نیز فن ندارند و فن باید به صورت جداگانه خریداری شود.
  • ترمینال پاور (پاور ماژول): دستگاه‌هایی که داخل رک قرار می‌گیرند، نیاز به جریان برق دارند. توزیع برق داخل رک توسط این تجهیزات انجام می‌شود. برخی از رک‌ها به ترمینال مجهز شده‌اند و در برخی دیگر، ترمینال را باید به صورت جداگانه خریداری کرد. ترمینال‌ها در انواع 3، 4، 8، 9 پورتی و دیگر موارد ارائه می‌شوند.
  •  پیچ و مهره رک: پیچ و مهره‌هایی از جنس فلز گالوانیزه داخل رک وجود دارد که درون شکاف‌های رک قرار می‌گیرد و آن‌ها را ثابت می‌کند.
  • چرخ رک: در رک‌های ایستاده جهت جابه جایی آسان‌تر، می‌توان 4 چرخ در زیر هر رک نصب کرد. چرخ‌های جلویی اغلب دارای قفل و چرخ‌های عقبی ساده هستند.

از دیگر لوازم جانبی رک شبکه می‌توان به لایت پنل، قفل‌های ریتالی، LCD پنل و … اشاره کرد. برای خرید رک و متعلقات آن می‌توانید به راندنو مراجعه کنید و از این طریق با فروشندگان در ارتباط باشید.

رک چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟
رک چیست و چه کاربردی در شبکه دارد؟

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید رک شبکه


بهترین برند رک سرور

رک یکی از اصلی‌ترین تجهیزات شبکه محسوب می‌شود و نقش بسیار مهمی را در آن ایفا می‌کند به همین دلیل استفاده از آن در تمامی شبکه‌ها رواج یافته است. با افزایش کاربرد این تجهیزات، شرکت‌های بسیار زیادی به تولید و ساخت این محصولات پرداخته‌اند. از باکیفیت‌ترین شرکت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رک شبکه اچ پی آسیا (HPA)

شرکت رک HPA یکی از مشهورترین شرکت‌هایی است که در حوزه تولید تجهیزات شبکه فعالیت می‌کند. این شرکت به دلیل کیفیت بالای محصولاتش نه تنها در بازارهای داخلی بلکه در بازارهای خارجی نیز بسیار قوی عمل کرده است. این شرکت علاوه بر تولید رک به تولید تجهیزات جانبی و متعلقات رک نیز می‌پردازد. این رک‌ها در انواع و ابعاد مختلفی به بازار عرضه می‌شود. رک دیواری و رک ایستاده از محصولات این شرکت هستد. این رک‌ها دارای رنگ الکترواستاتیکی ثابت و ضد خش هستند. همچنین نشانگر ارتفاع برای نصب راحت این تجهیزات در بدنه وجود دارد. این محصولات در حالت دیواری بسیار نصب ساده‌ای دارند و مدل ایستاده آن 4 عدد چرخ قفل‌دار دارد. اگر به رک مناسب و باکیفیت نیاز دارید، می‌توانید به خرید رک شبکه اچ پی آسیا اقدام کنید.

رک شبکه الگونت

شرکت الگونت بیش از 20 سال سابقه در زمینه تولید انواع تجهیزات شبکه دارد. این شرکت به تولید انواع رک ایستاده و دیواری می پردازد. الگونت محصولات خود را براساس نیاز مشتریان و خریداران طراحی می کند. محصولات این شرکت از کیفیت بالایی برخوردارند و خرید رک الگونت می تواند برای شما به صرفه باشد. این رک ها رنگ ثبت و پودری دارند و مدل های ایستاده آن می تواند به چرخ های قفل دار مجهز شود.

رک شبکه پایا سیستم

شرکت پایا سیستم در سال 1370 تاسیس شده است. این شرکت به تولید تجهیزات شبکه همچون رک می‌پردازد. رک‌های این شرکت از کیفیت بالایی برخوردار هستند و محصولات آن‌ها به اروپا، آفریقا و خاورمیانه صادر می‌شود. این شرکت موفق به دریافت 5 مدال کیفیت بین المللی شده است. پایا سیستم انواع رک دیواری و ایستاده تولید می‌کند. متعلقات رک و تجهیزات جانبی آن نیز توسط این شرکت تولید می‌شود. رک‌های پایا سیستم طراحی شیک و مستحکمی دارد و حالت ایستاده آن به 4 عدد چرخ جهت جابه‌جایی راحت مجهز شده است. این محصول 4 عدد فن دارد و درب جلویی آن به راحتی جدا می‌شود.

  • از برترین برندهای تولیدکننده این تجهیزات همچنین می‌توان به آماد سیستم، رک متا الکترونیک، الگونت، رک سرور تیام شبک، رک HPI و … اشاره کرد.

جمع بندی

در این مقاله به طور کامل به بررسی رک شبکه پرداختیم. همچنین انواع این تجهیزات و ویژگی‌های آن را برای شما کاربران عزیز شرح داده‌ایم. در نهایت بهترین برندهای تولیدکننده رک شبکه را نیز معرفی کردیم.

جهت خرید تجهیزات شبکه می‌‌توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست فروشندگان تجهیزات شبکه را مشاهده نمایید. سایت راندنو شما کاربران را بدون واسطه با هزاران نمایندگی و فروشگاه تجهیزات برق و شبکه آشنا می‌کند. امیدواریم این مقاله از مجله راندنو برای شما مفید بوده باشد. لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.