کابل کیسه ای چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

کابل کیسه ای چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

کابل کیسه ای چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ کابل کیسه ای یک نوع کابل برق است که امروزه استفاده از آن در صنعت برق بسیار رواج پیدا کرده است. کابل کیسه ای کاربردهای مختلفی دارد. این کابل به طور معمول از دو رشته سیم که به صورت موازی کنار هم قرار گرفته اند تشکیل شده است. هادی اغلب کابل های کیسه ای از فلز مس ساخته شده است. با این حال این کابل ها در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

اگر قصد خرید کابل دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سوال کابل کیسه ای چیست پاسخ خواهیم داد و ویژگی های این کابل را بررسی می کنیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی کابل کیسه ای

در این بخش از موضوع کابل کیسه ای چیست به معرفی این کابل ها می پردازیم. یکی از انواع کابل برق کابل کیسه ای است که به دو رشته هادی مجهز شده است. البته گاهی کابل کیسه ای سه رشته نیز به بازار عرضه می شود. کابل کیسه ای رشته هایی افشان و مسی دارد. به همین دلیل انعطاف پذیری بالایی دارد و به راحتی شکل می گیرد. مس به کار رفته شده در هادی این کابل ها سبب افزایش رسانایی و بهبود عملکرد این کابل ها شده است.

غلاف و روکش این کابل ها از پی وی سی سفید رنگ است. به همین دلیل دوام بالایی دارد و می توان از آن در مکان های مختلف استفاده کرد. کابل های کیسه ای در واقع همان کابل های برق دو رشته افشان مسی هستند که با سطح مقطع گرد و تخت به بازار عرضه می شوند.

از کابل های کیسه ای برای ایجاد ارتباط بین دستگاه ها و تجهیزات الکترونیکی استفاده می شود. نصب این کابل ها در مکان هایی که تنش زیاد است و دما تا حد زیادی بالا می رود امکان پذیر نیست. کابل کیسه باید طبق استاندارد ملی ایران و استاندارد IEC تولید شده باشد. از مزییت های این کابل می توان به انعطاف پذیری بالا، وزن و حجم کم اشاره کرد.

کابل کیسه ای چیست
کابل کیسه ای چیست

بیشتر بخوانید: انواع کابل شیلد دار و کاربردهای آن


انواع کابل برق کیسه ای

حال که دانستیم کابل کیسه ای چیست به معرفی انواع کابل کیسه ای می پردازیم. کابل های کیسه ای در دو نوع زیر به بازار عرضه می شوند:

  • کابل کیسه ای یا کابل افشان تخت با سطح مقطع 1، 1.5 و 2.5 میلی مترمربع (کابل H05VVH2-F)
  • کابل کیسه ای یا کابل افشان تخت فشار ضعیف با سطح مقطع 0.5 و 0.75 میلی مترمربع (کابل H03VVH2-F)

نوع دیگری از کابل های کیسه ای با نام کابل زیرگچی شهرت پیدا کرده است. از این کابل ها جهت استفاده در مکان هایی که به مخفی سازی کابل وجود دارد، استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: چرا کابل افق البرز بخریم


ویژگی های کابل کیسه ای

در این بخش از موضوع کابل کیسه ای چیست به بررسی ویژگی های این کابل ها می پردازیم.

  1. این کابل ها مطابق با استاندارد ISIRI(607)52,IEC 227 به بازار عرضه می شوند.
  2. ولتاژ اسمی این کابل ها 300 تا 500 ولت است. به همین دلیل اغلب برای شبکه های فشار متوسط و فشار ضعیف به کار گرفته می شوند.
  3. در ساختمان این کابل ها از هادی مسی با انعطاف پذیری بالا استفاده شده است.
  4. عایق و غلاف این کابل از پی وی سی مرغوب است. روکش نهایی کابل های کیسه ای اغلب سفید رنگ است.
  5. از این محصول برای اتصال وسایل الکترونیکی قابل حمل در محل هایی که فشار مکانیکی کم است، استفاده می شود.
ویژگی های کابل کیسه ای
ویژگی های کابل کیسه ای

بیشتر بخوانید: انواع کابل فشار ضعیف


کاربرد کابل کیسه ای

حال که دانستیم کابل کیسه ای چیست به بررسی کاربرد این محصول می پردازیم.

  • رابط محافظ چند راهی خانگی
  • کابل تغذیه لوازم الکتریکی خانگی (جارو برقی، چرخ گوشت، آب میوه گیری و دیگر موارد)
  • کابل تجهیزات روشنایی
  • کابل پاور تجهیزات صوتی و تصویری

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل خراسان افشار نژاد و سیمیا


قیمت کابل کیسه ای

در این بخش از موضوع کابل کیسه ای چیست به بررسی قیمت این محصول می پردازیم. قیمت کابل کیسه ای همچون سایر کابل ها تحت تاثیر قیمت مس و فلز هادی است. ضخامت و نوع پی وی سی نیز می تواند برروی قیمت کابل اثرگذار باشد. برندهای زیادی به تولید کابل کیسه ای می پردازند. از بهترین این برندها می توان به البرز الکتریک نور، رساما کابل، سیمکو، سیم و کابل خراسان افشارنژاد، سیمیا، دامغان، مغان، باختر، سیم و کابل یزد و سیم و کابل همدان اشاره کرد.