کابل قدرت چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل قدرت چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل قدرت چیست سوالی است که امروزه در صنعت برق بسیار پرسیده می شود. کابل قدرت یکی از انواع کابل برق است که در صنایع مختلف از آن استفاده می شود. این کابل ها می توانند ولتاژهای بسیار بالا را از خود عبور دهند. همچنین در اندازه های مختلف و تعداد رشته های گوناگون به بازار عرضه می شود. بیشترین کاربرد این کابل ها در صنایعی است که با ولتاژ برق بالا سر و کار دارند. به عنوان مثال در تابلوهای توزیع، نیروگاه ها، روشنایی خیابان ها، کنتورهای برق و … از این کابل ها استفاده می شود.

اگر قصد دارید برای مجموعه خود کابل خریداری کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سوال کابل قدرت چیست پاسخ خواهیم داد و کاربردهای آن را بررسی می کنیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی کابل قدرت

کابل قدرت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ کابل قدرت یا کابل فشار قوی و کابل ولتاژ بالا نوعی کابل است که قابلیت تحمل ولتاژهای بالا را دارد و می توان در شبکه های برقی با ولتاژی بیشتر 36000 ولت از آن ها استفاده کرد. این محصولات اغلب در شبکه های توزیع برق، انتقال و تامین برق به کار گرفته می شود.

کابل قدرت همانند هر نوع کابل برق که بازار عرضه شده است، از هادی رسانا، عایق و روکش تشکیل شده است. هادی رسانا این کابل ها می تواند جنس های مختلفی داشته باشد. عایق این محصولات اغلب از جنس پی وی سی تایپ A هستند. روکش نیز از پی وی سی ساخته شده است. البته روکش ها علاوه بر PVC می توانند از نوع PE یا HDPE باشند. برخی از کابل ها هم روکش های XLPE دارند این محصولات در برابر حرارت از خود مقاومت خوبی نشان می دهند.

ولتاژ کابل های قدرت از 600 ولت الی 20 کیلو ولت و گاهی تا 36 کیلو ولت نیز در نظر گرفته می شود. این محصولات به صورت تک رشته، دو رشته، سه رشته، چهار رشته و پنج رشته عرضه می شوند. در این میان کابل قدرت سه رشته و چهار رشته بیشترین کاربرد را  در صنعت برق دارند.

تمامی کابل های قدرت می بایست مطابق با استانداردهای IEC 60502 و یا ISIRI 3569 عرضه شوند. کابل های قدرت علاوه بر هادی، عایق و روکش بخش هایی تحت عنوان اسکرین هادی، اسکرین عایق، فیلر یا پرکننده، نوار نیمه هادی، شیت هادی، لایه زیرین و شیت غلاف دارد.

کابل قدرت چیست
کابل قدرت چیست

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل قدرت


انواع کابل قدرت

کابل های قدرت در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. در ادامه به بررسی انواع کابل قدرت می پردازیم.

انواع کابل قدرت
انواع کابل قدرت

هادی کابل فشار قوی

حال که دانستیم کابل قدرت چیست به بررسی انواع این کابل می پردازیم. کابل های قدرت براساس جنس هادی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • کابل قدرت مسی: این کابل ها هادی هایی از جنس مس دارند. این کابل ها در انواع سطح مقطع ها و تعداد رشته ها ساخته می شوند.
  • کابل قدرت آلومینیومی: کابل آلومینیومی فشار قوی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل ها هادی های آلومینیومی دارند. به همین دلیل قیمت آن ها از کابل مس ارزان تر است.

شکل هادی کابل قدرت

در این بخش از موضوع کابل قدرت چیست به بررسی شکل ظاهری هادی این کابل ها می پردازیم:

  • کابل قدرت افشان: این کابل ها هادی هایی از جنس مس دارند. هادی این کابل ها از رشته های نازکی تشکیل شده اند به همین دلیل انعطاف پذیری بالایی دارند.
  • کابل قدرت مفتول: کابل مفتول فشار قوی می تواند هادی از جنس مس یا آلومینیوم داشته باشد. این کابل ها هادی مفتولی و میله ای شکل دارند.
  • کابل قدرت نیمه افشان: کابل های نیمه افشان خاصیتی بین کابل افشان و مفتول دارند. این کابل ها می توانند از جنس مس یا آلومینیوم باشند.

انواع کابل براساس حفاظت

در این بخش از مقاله کابل قدرت چیست به بررسی انواع این کابل ها براساس میزان مقاومت خواهیم پرداخت.

  • کابل قدرت زره دار: کابل فشار قوی زره دار کابلی است که جهت افزایش مقاومت فیزیکی از فولاد در کنار هسته استفاده کرده است. این کابل به راحتی در برابر صدمات فیزیکی همچون کشش، فشار و … مقاومت می کند.
  • کابل قدرت سربدار و زره دار: کابل فشار قوی سربدار کابلی است که علاوه بر زره به سرب نیز مجهز شده است. به همین دلیل در محیط های شیمیایی که مواد خورنده همچون هیدروکربن در آن وجود دارد، از این کابل ها استفاده می شود. با وجود سرب هیچگونه آسیبی به ساختمان کابل وارد نمی شود.
  • کابل قدرت شیلد دار: برخی از کابل های قدرت از یک لایه شیلد آلومینیومی در ساختار خود استفاده کرده اند. این شیلد از دریافت نویز و اختلال جلوگیری می کند و از این طریق از کابل محافظت می کند.
انواع کابل براساس حفاظت
انواع کابل براساس حفاظت

کابل قدرت تورچ

این کابل ها یکی از مهمترین قطعات در دستگاه های جوش و برش هستند. از این محصولات برای جوشکاری با گاز محافظ CO2 و همچنین انتقال برق استفاده می شود. از کابل تورچ در اندازه های 3 یا 4 متری کاربرد دارند و در دو نوع هوا خنک و آب خنک عرضه می شود. این محصولات برای جوشکاری آرگون نیز مناسب هستند. وظیفه اصلی کابل تورچ انتقال گاز یا برق به گردنه تورچ برای اجرایی شدن عملیات جوشکاری است.

کابل روغنی کم فشار و پرفشار

این کابل ها به نوعی روغن آغشته شده است و هنگامی که کابل گرم می شود این روغن به کمک شدن کابل کمک می کند. از این محصولات در مکان هایی با شرایط فیزیکی سخت و دمای بسیار بالا استفاده می شود.

کابل زیر دریایی

این کابل ها در زیر آب و برای انتقال سیگنال های مختلف استفاده می شوند. نوعی از این کابل ها تنها فرکانس های رادیویی و مخابراتی را انتقال می دهند.


بیشتر بخوانید: انواع سایز کابل برق و کاربرد آنها


کاربرد کابل قدرت

در ادامه موضوع کابل قدرت چیست به بررسی کاربردهای این کابل می پردازیم.

  • از این کابل ها در ساخت دستگاه های صنعتی و سیستم برق رسانی به آن ها استفاده می شود.
  • نمونه هایی از این کابل ها به صورت دفنی در ساختمان ها به کار گرفته می شوند.
  • در شبکه های توزیع و انتقال نیرو از کابل های قدرت استفاده می شود.
  • در سیستم های فیبر نوری برای اتصالات برقی از این کابل ها استفاده می شود.
  • دکل های بین شهری برای انتقال برق از کابل فشار قوی استفاده می کنند.
  • در معادن و زیر زمین از کابل قدرت غلاف دار استفاده می شود.
  • از کابل فشار قوی می توان در تاسیسات صنعتی، تجاری و سینی کابل استفاده کرد.
کاربرد کابل قدرت
کاربرد کابل قدرت

قیمت کابل قدرت

در انتهای موضوع کابل قدرت چیست به بررسی عوامل موثر روی قیمت این کابل ها می پردازیم:

  • جنس هادی کابل ها
  • نوع هادی و شکل ظاهری
  • جنس روکش و عایق کابل
  • کاربرد کابل
  • میزان ولتاژ و جریان مجاز

قیمت کابل قدرت