راهنمای خرید کابل قدرت

راهنمای خرید کابل قدرت

راهنمای خرید کابل قدرت به شما کمک می کند بتوانید بهترین کابل را برای مجموعه خود خریداری کنید. کابل قدرت یا کابل فشار قوی نوعی کابل برق است که توانایی عبور ولتاژهای بالایی دارد. این کابل در انواع مختلفی به بازار عرضه می شود و بیشترین کاربردهای آن در صنعت، کارخانه های صنعتی، نیروگاه ها، شبکه های توزیع برق، دکل های بین شهری و … است. همچنین نوعی از این کابل ها به صورت دفنی در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

کابل قدرت در انواع مختلفی به بازار عرضه می شود. به همین دلیل پیش از خرید باید موارد مختلفی را بررسی کنید. جنس روکش کابل، سطح مقطع، زره دار بودن یا بدون زره بودن، سطح ولتاژی، نوع عایق، تعداد رشته ها، نوع و جنس هادی از مهم ترین عواملی هستند که در هنگام خرید کابل فشار قوی باید به آن توجه شود.

اگر قصد خرید کابل قدرت دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی انواع کابل فشار قوی و راهنمای خرید کابل قدرت می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل قدرت چیست؟

در موضوع راهنمای خرید کابل قدرت ابتدا به معرفی کابل قدرت می پردازیم. کابل قدرت یا کابل فشار قوی کابلی است که در سیستم های برق به کار می رود و می تواند ولتاژهای بالاتر (از 600 ولت تا 20 کیلو ولت) را تحمل کند. برخی از کابل ها می توانند تحمل عبور ولتاژهایی تا 36000 ولت را نیز داشته باشند که به آن ها کابل های فوق فشارقوی گفته می شود.

کابل فشار قوی می توانند هادی هایی از جنس مس یا آلومینیوم داشته باشند. شکل هادی کابل قدرت افشان یا مفتول است و در برخی مواقع به صورت نیمه افشان ساخته می شود.

کابل های قدرت از چند بخش اصلی تشکیل شده اند:

  • هادی: هادی وظیفه حمل جریان الکتریکی و انتقال آن را برعهده دارد.
  • عایق: برای اینکه هادی های کابل با هم در تماس نباشند و اتصالی نداشته باشند از یک نوع عایق استفاده می شود.
  • روکش: عایق نهایی کابل یا همان روکش از کابل در برابر عوامل خارجی محافظت می کند.
راهنمای خرید کابل قدرت
راهنمای خرید کابل قدرت

 

جنس هادی کابل

هادی کابل وظیفه انتقال جریان الکتریکی را برعهده دارد. هادی کابل های قدرت می تواند از آلومینیوم یا مس باشد. یکی از مهمترین نکات در راهنمای خرید کابل قدرت بررسی جنس هادی است که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

  • کابل فشار قوی مسی: این کابل ها هادی هایی از جنس مس آنیل شده دارند و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند. این محصولات در تعداد رشته ها و سطح مقطع های گوناگون عرضه می شوند. از لحاظ رسانایی این کابل ها بهترین نوع کابل هستند.
  • کابل فشار قوی آلومینیومی: این کابل ها دارای هادی هایی از جنس آلومینیوم هستند. قیمت کابل قدرت آلومینیومی از مسی کمتر است. این کابل ها می توانند از نوع کابل خودنگهدار نیز باشند.
جنس هادی کابل
جنس هادی کابل

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سیم و کابل


نوع هادی کابل

در ادامه راهنمای خرید کابل قدرت به بررسی شکل ظاهری هادی های کابل می پردازیم:

  • کابل قدرت افشان: این کابل ها از تعداد زیادی رشته های مسی نازک تشکیل شده اند و انعطاف پذیری بالایی دارند.
  • کابل قدرت مفتول: این کابل ها هادی های مفتولی و میله ای شکل دارند و انعطاف پذیری آن ها کمتر است. کابل های مفتولی می توانند هادی های مسی یا آلومینیومی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین برند کابل قدرت یا کابل فشار قوی


روکش و عایق

یکی از مهمترین موضوعات در راهنمای خرید کابل قدرت توجه به جنس روکش است. کابل های قدرت روکش و عایق مختلفی دارند. برخی از این کابل ها عایق XLPE و برخی دیگر از کابل ها عایق PVC دارند. کابل هایی که روکش و عایق از جنس XLPE دارند مقاومت حرارتی بسیار بیشتری نسبت به کابل های پی وی سی دارند.

کابل های پی وی سی انعطاف پذیری خوبی دارند و قیمت آن ها مقرون بصرفه است. علاوه براین روکش کابل می تواند از جنس مواد لاستیکی، PE و HDPE باشد. اگر قرار است از کابل قدرت در محیط های کوهستانی و سرد استفاده کنید، بهتر است روکش آن لاستیکی نباشد زیرا کابل های فشار قوی لاستیکی در محیط های سرد، خشک و شکننده می شوند.


بیشتر بخوانید: کابل برق سه فاز چیست و چه کاربردی دارد؟


غلاف و زره کابل

در این بخش از راهنمای خرید کابل قدرت به بررسی غلاف و آرمور کابل ها می پردازیم. برخی از کابل های فشار قوی به غلاف یا زره هایی مجهز شده اند. این زره ها از کابل در برابر تنش های مکانیکی، هوردگش، پارگی و … حفاظت می کند. آرمور کابل ممکن است از جنس PVC ،PE و … باشد و یا یک میله فولادی و مستحکم باشد.

اگر بخواهیم از کابل های برق در معادن و به صورت دفنی استفاده کنید، بهتر است به غلاف مجهز شده باشد. این کار باعث افزایش تحمل مکانیکی آن می شود. اما اگر نیاز است از کابل در نیروگاه های برقی استفاده شود، بهتر است انعطاف پذیری آن زیاد باشد تا بتوان در قسمت های مختلف از آن استفاده کرد.

غلاف و زره کابل
غلاف و زره کابل

تعداد رشته و سطح مقطع

کابل های قدرت در تعداد رشته های یک، دو، سه، چهار و پنج رشته عرضه می شود. کابل قدرت سه رشته ای از پرکاربردترین کابل های موجود در بازار است. این کابل از سه مسیر مجزا جهت انتقال نیرو استفاده می کند. هرچه تعداد رشته های کابل بیشتر باشد، قدرت انتقال آن نیز بیشتر می شود. از کابل قدرتمند و کابل قدرت چند رشته در پست های صنعتی کارخانه ها، شبکه های تغذیه شهری و … استفاده می شود.

تعداد رشته ها و سایز مقطع کابل ها، روی محصول درج شده است و کابل ها براساس نیاز مشتری انتخاب می شود. سطح مقطع معادل اندازه قطر هادی کابل است.

تعداد رشته و سطح مقطع
تعداد رشته و سطح مقطع

بیشتر بخوانید: انواع سایز کابل برق و کاربرد آنها


شیلد کابل

بعضی از کابل های قدرت به شیلدهای بافته شده، نواری، سیم و … از جنس مسی و آلومینیوم مجهز شده اند. این شیلدها از کابل در برابر دریافت نویز و اختلالات الکترومغناطیسی محافظت می کند و سطح ایمنی کابل را تا حد زیادی افزایش می دهد. در برخی مواقع کابل های برق در کنار کابل شبکه نصب می شود به همین دلیل احتمال جذب نویز در هر دو نوع کابل افزایش پیدا می کند و بهتر است هر دو کابل شیلددار باشند.

کابل قدرت شیلد دار حفاظت بسیار خوبی در برابر نویز و … دارد. در کارخانجات و مکان های صنعتی حساس بهتر است از ابن کابل ها استفاده شود.