کابل سیلیکونی چیست | کامپاند سیلیکون

کابل سیلیکونی چیست | کامپاند سیلیکون

کابل سیلیکونی چیست سوالی است که امروزه در صنعت برق بسیار پرسیده می شود. کابل سیلیکونی نوعی کابل اعلام حریق است که در صنایع حساس از آن استفاده می شود. زیرا این کابل ها امنییت بالایی دارند و در بربر خطراتی همچون افزایش و کاهش دما، افزایش شدت جریان، حرارت مستقیم و غیرمستقیم از خود مقاومت نشان می دهند.

کابل نسوز یا کابل سیلیکونی نسوز خاصیت های منحصربفردی دارد به همین دلیل امروزه در اغلب صنایع از آن استفاده می شود. این کابل در حالت عادی می تواند دمای منفی 60 تا مثبت 250 درجه سانتی گراد را تحمل کند.

خرید انواع کابل اعلام حریق
خرید انواع کابل اعلام حریق

اگر قصد دارید از کابل سیلیکونی حریق برای مجموعه خود استفاده کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به سوال کابل سیلیکونی چیست پاسخ خواهیم داد و ویژگی ها و کاربردهای این کابل را بررسی خواهیم کرد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی کابل سیلیکونی

در ابتدای موضوع کابل سیلیکونی چیست به معرفی این کابل می پردازیم. به سیم ها یا کابل هایی که در دسته کابل اعلام حریق جای می گیرند و روکشی نسوز و از جنس سیلیکون دارند، کابل سیلیکونی گفته می شود. این کابل ها از خود مقاومت بالایی نشان می دهند و اغلب در سیستم های اعلام و اطفا حریق از آن ها استفاده می شود. همچنین در محیط هایی که درجه حرارت زیاد است و امکان آتش سوزی وجود دارند این کابل ها به کار گرفته می شود. به عنوان مثال این محصولات در کارخانه های ذوب شیشه، ذوب آهن، ریخته گری، ذوب فولاد، سونا، سولاریوم، کارخانه کشتی سازی و … بیشترین کاربرد را دارند.

این کابل ها می توانند مدت ها بدون نقص فنی به کارایی خود ادامه دهند. اما لازم به ذکر است که این کابل ها در انواع گوناگون و میزان مقاومت های متنوع به بازار عرضه می شوند. به عنوان مثال دو کابل سیلیکونی عملکرد مشابهی از خود نشان نمی دهند بلکه گرید و میزان مقاومت این کابل ها موضوع مهمی است که پیش از خرید کابل سیلیکون باید مورد توجه قرار داد.

کابل سیلیکونی چیست
کابل سیلیکونی چیست

بیشتر بخوانید: سیم و کابل نسوز سیلیکونی چیست و چه کاربردی دارد؟


سیلیکون چیست؟

حال که دانستیم کابل سیلیکونی چیست به معرفی عنصر سیلیسیم می پردازیم. سیلیکون یک ماده ترکیبی و ساختگی است که کاربردهای زیادی دارد. سیلیکون یا عنصر سیلیسیم (با نماد Si) در جدول تناوبی عنصرها خاصیت شبه فلز دارد. کابل هایی که به این ماده مجهز می شوند، می توانند تا ده سال در برابر نوز خورشید، اشعه های مختلف، مواد شیمیایی، رطوبت، دما و … مقاومت کنند. بدون این که خاصیت فیزیکی یا شیمیایی آن ها تحت تاثیر قرار بگیرد.

سیلیکون از واکنش کلر و سیلان ها در کنار آب به وجود می آید. این عنصر به صورت طبیعی در ماسه و شیشه وجود دارد. سیلیسیم در واقع مشهورترین نیمه هادی در قطعات الکترونیکی است.

در برخی از صنایع از ترکیب سیلیکون با پلیمر استفاده می شود. محصولات با این ترکیب بسیار باکیفیت و با دوام هستند. سیلیکون ها به تنهایی در تولید لاستیک، رنگ، روغن های صنعتی و دیگر موارد کاربرد دارد. هنگامی که سیلیکون با پلیمر ترکیب می شود، خواص آن بهبود می بخشد و گستره کاربر آن وسیع تر می شود.

یکی از نکات مهم در هنگام کار با سیلیکون این است که حتما باید از ماسک استفاده شود زیرا استشمام هوای حاصل از این عنصر سبب بروز بیماری سیلیکوزیس می شود و ترکیب آن با پوست و چشم خطرناک است.

سیلیکون رابر

سیلیکون رابر یک نوع ماده لاستیکی است که از سیلیکون، اکسیژن و مقداری هیدروکربن ساخته شده است. سیلیکون رابر ماده ای غیرقابل واکنش پذیر است و می تواند تا 300 درجه سانتی گراد دوام بیاورد.

سیلیکون وایر

منظور از سیلیکون وایر نوعی کابل است. کابل وایر شمع کابلی است که در خودروهای انژکتوری با دمای بسیار بالا به کار گرفته می شوند. این محصولات در انواع کو اکستروژن و برید دار عرضه می شوند.

سیلیکون چیست؟
سیلیکون چیست؟

بیشتر بخوانید: کابل مقاوم در برابر آتش چیست؟


کامپاند سیلیکون

کامپاند سیلیکون یا HTV ماده ای است که در ساخت روکش و عایق انواع کابل همچون کابل اعلام حریق از آن استفاده می شود. کامپاند از ترکیب چند ماده سیلیکون، پودرها برای بهبود خواص، رنگدانه ها و تثبیت کننده ها تشکیل شده است. کامپاندهای سیلیکونی مطابق با استاندارد و درخواست مشتری فرمول دهی می شوند.

خواص سیلیکون

در این بخش از مقاله کابل سیلیکونی چیست خواص سیلیکون را بررسی خواهیم کرد.

  • سیلیکون مقاومت دمایی بالایی دارد. به عنوان مثال در دمای 110- تا 320+ می توان از این محصولات استفاده کرد.
  • این ماده نسوز است و در برابر اشعه های مختلف از خود مقاومت نشان می دهد.
  • سیلیکون با گذشت زمان تغییر شکل نمی دهد و انعطاف پذیری و شفافیت بالایی دارد.
  • این ماده بو و مزه ندارد و عدم جذب مایع از دیگر ویژگی های این عنصر است.
  • رسانش گرمایی سیلیکون کم است.
  • سیلیکون استحکام فیزیکی بالایی داد.
  • سیلیکون در انواع متعددی همچون RTV ،HTV ،SS ،LSR تولید می شود.
  • سیلیکون کاربردهای زیادی دارد و در صنایع انرژی، ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی، صنعت هوا فضا، الکترونیک، ساخت وسایل آشپرخانه و … از آن استفاده می شود.
  • به واسطه ترکیبات شیمیایی می توان سیلیکون مایع به وجود آورد. این ماده از هیدروژن، سیبلیکون، اکسیژن و کربن به وجود می آید. سیلیکون مایع یک پلیمر سیلیکونی است. همچنین سیلیکون ژلی، الاستومر و رزینی هم عرضه می شوند.

بیشتر بخوانید: کاربرد کابل اعلام حریق


مشخصات کابل سیلیکونی

در این مقاله از مجله کابل سیلیکونی چیست به بررسی مشخصات کابل با روکش سیلیکونی می پردازیم. این کابل ها از یک هادی مسی افشان و قلع اندود تشکیل شده اند. همچنین عایق و روکش سیلیکونی این کابل در رنگ های مختلفی به بازار عرضه می شود. در بسیاری از مواقع نیز طبق سفارش کارفرما تولید می شود.

ولتاژ نامی کابل سیلیکونی حدوداً 300 تا 500 ولت است. این محصولات با توجه به نوع سیلیکون، ضخامت، درصد خلوص و دیگر موارد تقسیم بندی می شوند. اما به طور استاندارد این کابل ها می توانند در دمای منفی 60 تا مثبت 200 درجه سانتی گراد به فعالیت خود ادامه دهند. در نتیجه در زمان بروز آتش سوزی در مدت زمانی مشخص می توانند عبور کامل و بی نقص جریان را بدون قطعی تضمین کنند.

کابل سیلیکونی از انتشار شعله و دود تا حدودی جلوگیری می کند. همچنین مقاومت بالای این محصولات در برابر خوردگی، پوسیدگی، اشعه، فشار، کشیدگی، مواد شیمیایی و … بسیار شهرت دارد. سیم ها و رشته های داخلی این کابل ها توسط عایق سیلیکونی محافظت می شوند. در نتیجه هیچ گونه رطوبتی به آن راه پیدا نمی کند. بنابراین قارچ و باکتری داخل آن رشد نمی کند. این موضوع سبب شده است تا از کابل سیلیکون در صنعت داروسازی و صنایع غذایی استفاده شود.

مشخصات کابل سیلیکونی
مشخصات کابل سیلیکونی

انواع کابل سیلیکون

در این بخش از مقاله کابل سیلیکونی چیست به بررسی انواع سیم و کابل سیلیکونی می پردازیم. این محصولات در انواع زیر به بازار عرضه می شوند:

  • کابل اعلام حریق
  • کابل کنترل
  • کابل جرقه زن
  • کابل نسوز دو روکش و تک روکش
  • کابل قدرت و فشار قوی
  • کابل ابزار دقیق

کابل جرقه زن سیلیکون

در موضوع کابل سیلیکونی چیست با کابل جرقه زن آشنا شدیم. در این بخش به معرفی این کابل ها می پردازیم. کابل جرقه زن وظیفه هدایت یک ولتاژ با ولت مخصوص را به سمت منبع تغذیه برعهده دارند. به گونه ای که در مسیر کمترین آسیب ایجاد شود. ولتاژ جرقه معمولاً بالای 36000 ولت است و در دسته بالاترین ولتاژها قرار می گیرد. به همین دلیل باید این کابل در برابر اضافه ولتاژ حفاظت شود. برای حفاظت از این کابل ها از سیلیکون استفاده می شود.

انواع کابل سیلیکون
انواع کابل سیلیکون

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل اعلام حریق


استاندارد کابل سیلیکون

یکی از مهمترین موضوعات در کابل سیلیکونی چیست استاندارد این کابل ها است. امروزه از این نوع سیم و کابل ها در اغلب مجموعه ها استفاده می شود. این محصولات باید مطابق استاندارد IEC و استاندارد ملی ایران مانند ISIRI عرضه شوند. شرکت های تولیدکننده کابل سیلیکون همچون کابل سیلیکون یاقوت، کابل سیلیکون سیل کیبل و دیگر شرکت ها این محصولات را مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی عرضه می کنند.

استانداردهای دیگری نیز در خصوص این کابل ها وجود دارد که به هادی و مس به کار رفته شده در آن ها اشاره می کند. این استانداردها شامل استانداردهای EN 6228 و IEC 60228 می شوند.


بیشتر بخوانید: کابل اعلام حریق چیست و انواع کابل اعلام حریق نسوز چند رشته هستند؟


معایب کابل سیلیکونی

در بخش انتهایی مقاله کابل سیلیکونی چیست با معایب این کابل ها آشنا خواهیم شد.

  • این کابل ها به اندازه کابل هایی که نوار میکا دارند، مقاوم نیستند. کابل هایی که نوار میکا دارند می توانند در دمای بیشتر از 800 درجه هم مقاومت داشته باشند.
  • در صورت افزایش دما، انعطاف پذیری کابل ها کمتر می شود و جنس آن ها شبیه به سرامیک غیرقابل شکستنی تبدیل می شود.
  • این گونه کابل ها تجزیه ناپذیر هستند و استفاده از آن ها به محیط زیست آسیب وارد می کند.
  • قیمت کابل سیلیکون نسبت به دیگر انواع کابل زیاد است.