میخ چیست و چه کاربردی دارد؟

میخ چیست و چه کاربردی دارد؟

میخ چیست و در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد؟ میخ ها از متعلقاتی هستند که برای ایجاد اتصال و محکم کردن اجسام مختلف استفاده می شوند. استفاده از این تجهیزات برای انجام فعالیت های مهندسی، ساختمانی، سازه های چوبی و حتی مصارف خانگی کاربرد دارد. میخ ها براساس نوع قطعه کار و ابعادی که دارند، به چند دسته تقسیم می شوند.

خرید میخ شکل ظاهری این تجهیزات به گونه ای است که قسمت سری یا رأس آن نوک تیز است. این بخش برای فرو رفتن داخل سطح کار، به این شکل طراحی شده است. همچنین قسمت دیگر آن کمی پهن تر ساخته می شود و بخش اصلی برای ضربه خوردن است. در این مقاله قصد داریم به معرفی میخ و انواع آن بپردازیم. پس تا انتهای مقاله میخ چیست با ما همراه باشید.

برای خرید میخ نیز با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان این تجهیزات را مشاهده نمایید. راندنو امکان دریافت استعلام قیمت انواع میخ را به صورت مستقیم از فروشندگان برای شما فراهم نموده است.

آنچه در ادامه می خوانیم:

تاریخچه میخ

پس از بررسی پرسش میخ چیست شما را با تاریخچه این تجهیزات آشنا می نماییم. همانطور که در ابتدا گفته شد، میخ ها از متعلقاتی هستند که برای اتصالات وسایل مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در گذشته استفاده از این تجهیزات بسیار رایج بوده است. افراد در گذشته از این متعلقات برای اتصالات مستحکم استفاده می کردند. برخی از محققان نظریه ای بر مبنای چوبی بودن میخ های اولیه ارائه داده اند.

شواهد تاریخی نشان می دهد که اختراع میخ به 3000 سال گذشته مربوط می شود. به طور کلی ثبت دقیقی از زمان اختراع و ساخت میخ ها وجود ندارد. پیش از این استفاده از این متعلقات در ساخت ابزارآلات جنگی و ساختمان سازی استفاده می شد. همچنین استفاده از میخ ها در خاورمیانه و رم باستان بسیار رایج بوده است.

میخ چیست
میخ چیست

جنس میخ

در این بخش از مقاله میخ چیست به بررسی متریال های به کار رفته در ساختار این تجهیزات می پردازیم. در تولید این محصول از مواد آلومینیومی، برنج، مس و فولاد استفاده می شود. متریال فولاد یکی از مقاوم ترین ورایج ترین مواد به کار رفته در تولید این قطعات است. میخ هایی که با استفاده از فولاد تولید می شوند به دلیل برخورداری از مقاومت بالا، در زمینه تولید دستگاه های CNC مورد استفاده قرار می گیرند.

برخی از تولیدکنندگان برای روان شدن سری این محصول و فرو رفتن آسان تر میخ داخل سطح کار، از وینیل استفاده می کنند. لازم به ذکر است اگر برای استفاده در فضای آزاد به این قطعات نیاز دارید، پیشنهاد ما به شما انتخاب میخ گالوانیزه است.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید میخ


انواع میخ

این قطعات براساس نوع کاربرد در مدل های مختلفی تولید شده اند. در این بخش از مطلب میخ چیست به معرفی رایج ترین و کاربردی ترین انواع این قطعات می پردازیم:

میخ فولادی

میخ های فولادی از متداول ترین انواع این یراق آلات هستند. همانطور که قبلاً به این موضوع پرداخته شد، این میخ ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند. این قطعات با نام میخ بتن نیز شناخته شده اند. از این قطعه برای اتصال دو قطعه چوب به یکدیگر، استفاده می شود. همچنین کوبیدن آنها در دیوارهای بتنی و فلزی از دیگر کاربردهای معمول این ابزار به شمار می آید.

میخ ها فولادی به آسانی دچار اکسید شدن نمی شوند. به همین دلیل مناسب استفاده در محیط های گوناگون با شرایط آب و هوایی خاص هستند.

میخ نواری

نوع دیگری از میخ ها در بازار موجود هستند که در ابعاد گوناگونی تولید می شوند. استفاده از این میخ ها از مزایای قابل توجهی برخوردار است. به طوریکه افزایش سطح کیفی مناسبی برخوردار است و استفاده از آن موجب سهولت در انجام کارها می شود. این قطعه به صورت چرخشی داخل قطعه کار فرو می رود. همچنین پس از وارد کردن در سطح مورد نظر، خارج کردن آن از داخل قطعه کار دشوار می شود.

میخ نجاری

در این بخش از مطلب میخ چیست به بررسی انواع میخ نجاری می پردازیم.میخ های نجاری از متداول ترین و رایج ترین انواع این تجهیزات هستند. استفاده از این ابزار در صنعت چوب و نجاری از کاربردهای به سزایی برخوردار است. این میخ ها براساس شکل ظاهری و کاربردی که دارند، در انواع مختلفی تولید می شوند. میخ بی سر و مارپیچ از انواع این یراق هستند که در ادامه به بررسی هر یک از انها پرداخته شده است.

میخ دو سر تیز

میخ های دو سر تیز برای اتصالات موقت مناسب هستند. به طور معمول این محصول برای قالب های چوبی بتن ریزی مورد استفاده قرار می گیرند. لازم به ذکر است این نوع میخ ها در صنعت چوب و نجاری کاربردهای زیادی دارند.

میخ آهنی

میخ های آهنی مقاومت کمتری نسبت به مدل های فولادی دارند. میخ های آهنی همانطور که از نامشان مشخص است، خاصیت ضد زنگ ندارند و دچار زنگ زدگی می شوند. به طوریکه حتی اگر از روکش گالوانیزه برخوردار باشند، به مرور زمان دچار زنگ زدگی خواهند شد.

میخ میخکوب

میخ دستگاه میخکوب از دیگر انواع این تجهیزات است که در این بخش از مطلب میخ چیست به بررسی آن می پردازیم. احتمالاً برای شما هم این سؤال پیش آمده است که میخ اسکا چیست و چه کاربردی دارد؟ میخ اسکا که برخی افراد آن را با نام میخ های میخکوب هم می شناسند، یکی از پرمصرف ترین انواع این تجهیزات است.

انواع میخ
انواع میخ

میخ سر گرد

نوع دیگری از میخ های کاربردی در بازار موجود هستند که هم سطح یا پایین تر از سطح کار قرار می گیرند. استفاده از میخ های سر گرد نیز در صنعت چوب از کاربردهای زیادی برخوردار است.

میخ مارپیچ

میخ های مارپیچ در  دسته میخ های نجاری قرار می گیرند. این محصول نوک تیزی دارد و برای فرو رفتن هر چه بهتر میخ داخل سطح کار مورد استفاده قرار می گیرد. میخ های مارپیچ اتصالات قوی و مستحکمی را ایجاد می کنند. اتصال قطعات MDF به یکدیگر، از عمده کاربردهای این محصول به شمار می آید.

میخ بی سر

معرفی میخ بی سر از دیگر مباحثی است که در این بخش از مقاله میخ چیست به بررسی آن می پردازیم. میخ های بی سر نیز از دیگر انواع میخ های نجاری هستند. این محصول همانطور که از نامش مشخص است، سری ندارد و بدنه باریک تری دارد. استفاده از میخ های بی سر براتی اتصالات و سازه های ضعیف تر، کاربرد دارد.

میخ شانه ای

میخ های ردیفی را با نام میخ شانه ای نیز می شناسند. این محصول یکی از مدرن ترین انواع میخ های موجود در بازار است که با استفاده از چسب های مخصوص، در کنار یکدیگر ردیف شده اند. این نوع از میخ ها جهت استفاده در انواع ابزار بادی مانند میخکوب های بادی مورد استفاده قرار می گیرند.

میخ طویله

برخی دیگر از میخ ها در بازار موجود هستند که با نام میخ طویله شناخته شده اند. این مدل از میخ ها نمونه قدیمی تر این تجهیزات هستند که در سال های پیش توسط انسان ها ساخته شده اند. میخ طویله مقاومت و طول عمر بالایی دارد. لازم به ذکر است در گذشته از این میخ ها برای افسار اسب استفاده می شده است.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع میخ نجاری، فولادی، میخ میخکوب و انواع دیگر


کاربرد میخ

استفاده از این قطعات در زمینه سازه های فلزی و چوبی از کاربردهای زیادی برخوردار است. در این بخش از مقاله میخ چیست به بررسی کاربردهای این قطعات می پردازیم:

  • اتصال سطوح فلزی
  • اتصال سازه های چوبی
  • کابینت سازی
  • استفاده در غرفه سازی ها
  • نصب لوازم دکوری و تابلو با میخ
  • اتصال تیر سقف و تیرک
  • مبل سازی
  • اتصال سازه های آهنی، فولادی، چوبی و دیگر قطعات به یکدیگر

ویژگی های بهترین میخ

در این بخش از مطلب میخ چیست به بررسی ویژگی های یک میخ مناسب می پردازیم:

  1. برخورداری از مقاومت و استحکام بالا
  2. مقاوم در برابر رطوبت
  3. تولیدشده با استفاده از روکش گالوانیزه

امیدواریم که مقاله معرفی میخ و انواع آن برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به آشنایی با انواع میخ و کاربرد آنها پرداخته شد. جهت اطلاع از قیمت میخ با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان این یراق آلات را مشاهده نمایید.

همچنین خوشحال می شویم نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.

ویژگی های بهترین میخ
ویژگی های بهترین میخ