آموزش نصب داکت برق

آموزش نصب داکت برق

آموزش نصب داکت برق به شما کمک می کند بتوانید به راحتی در چند مرحله داکت کشی مجموعه خود را انجام دهید. گاهی در بسیاری از پروژه های ساختمانی سیم کشی داخل دیوار انجام می شود و پس از گچ کاری امکان کنده کاری وجود ندارد. در صورتی که به سیم کشی مجدد نیاز داشته باشیم، به ناچار باید از سیم و کابل برق به صورت روکار استفاده کنیم.

در این صورت داکت برق وسیله ای برای پوشاندن سیم و کابل های روکار است. سیم و کابل هایی که در معرض دید باشند، آسیب می بینند و جلوه بصری زیبایی ندارند. همچنین در صورت وجود فشار و ضربه این سیم و کابل دچار قطعی می شوند و خطر آتش سوزی افزایش پیدا می کند.

به همین دلیل مجریان برق کار از تجهیزاتی همچون داکت و ترانک شبکه استفاده می کنند. داکت وسیله ای است که سیم و کابل را در خود نگه می دارد. اگر قصد دارید از این تجهیزات استفاده کنید، باید با روش نصب داکت نیز آشنایی داشته باشید. در این مقاله از مجله راندنو به آموزش نصب داکت برق می پردازیم.

خرید انواع داکت برق
خرید انواع داکت برق

آنچه در ادامه می خوانیم:

ابزار لازم برای داکت کشی

در ابتدای آموزش نصب داکت برق به معرفی وسایلی که برای نصب داکت نیاز خواهید داشت می پردازیم:

  • متر
  • دریل
  • چکش
  • رولپلاک
  • دستکش ایمنی
  • اره برای برش داکت
  • داکت به متراژ مورد نیاز
  • پیچ گوشتی دوسو و چهارسو
  • مداد یا وسیله ای برای علامت زدن
  • کاتر برای اصلاح برش های 45 درجه
  • ییچ دوسو و چهارسو همراه با واشر تخت
  • فارسی بر یا گونیا برای ایجاد برش 45 درجه در گوشه های دیوار
ابزار لازم برای داکت کشی
ابزار لازم برای داکت کشی

بیشتر بخوانید: داکت برق چیست و چه کاربردی دارد؟


مراحل داکت کشی

داکت وظیفه نظم دادن و محافظت از سیم و کابل ها را برعهده دارد. به همین دلیل تا جای ممکن باید به درستی نصب شود تا بتواند وظیفه خود را به درستی ایفا کند. آموزش نصب داکت برق در مراحل زیر ذکر شده است:

تعیین مسیر داکت کشی

اولین مرحله در آموزش نصب داکت برق تعیین مسیر داکت کشی است. این کار براساس پلان معماری و محیط مورد نظر انجام می شود. نکته مهمی که باید در این مرحله مد نظر قرار دهید، این است که کوتاه ترین مسیر را برای سیم کشی انتخاب کنید. زیرا این کار سبب صرفه جویی در مصرف سیم، کابل برق و داکت برق می شود. در مقاله آموزش سیم کشی ساختمان می توانید به طور کامل با نحوه سیم کشی آشنا شوید.

تعیین مسیر داکت کشی
تعیین مسیر داکت کشی

جداسازی درب داکت

دومین مرحله در آموزش نصب داکت برق جداسازی درب داکت است. برای این که بتوانید داکت را آسان تر نصب کنید، بهتر است درب آن را جدا کنید. بهتر است از دستکش ایمنی استفاده کنید. زیرا داکت لبه های تیزی دارد. درب ها به صورت عمودی از روی داکت برداشته می شوند.

تعیین محل نصب داکت بر روی دیوار

سومین مرحله تعیین محل نصب داکت است. داکت ها ابعاد و اندازه های مشخصی دارند. همچنین نقاط نصب آن ها نیز اغلب روی بدنه مشخص شده است. با این حال بهتر است پیش از برش داکت، محل نصب آن را با توجه به نقشه ساختمان روی دیوار یا کف تعیین کنید. باید یک شاخه داکت را روی محل نصب قرار دهید و تراز کنید. می توانید به کمک یک مداد یا خودکار محل قرارگیری آن را علامت بزنید. همچنین باید محل هایی که قرار است سوراخ کنید هم روی دیوار علامت بزنید.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید داکت


سوراخ کاری دیوار

مرحله چهارم در آموزش نصب داکت برق سوراخ کردن دیوار است. برای این کار باید مته الماسه مورد نظر و متناسب را جنس دیوار را انتخاب کنید. سپس به دریل متصل کنید و در زاویه 15 درجه بالاتر از سطح افق محل علامت زده شده را سوراخ کنید. در این کار نهایت دقت خود را به خرج دهید زیرا سوراخ ها باید هم اندازه و منظم باشند.

آموزش نصب داکت برق
آموزش نصب داکت برق

نصب رولپلاک

رولپلاک مناسب با سوراخ را انتخاب کنید و سپس به کمک یک چکش رولپلاک را در سوراخ فیکس کنید. اگر به دنبال رولپلاک مناسب هستید، می توانید مقاله انواع رولپلاک را مطالعه کنید.

نصب داکت روی دیوار

مرحله ششم نصب داکت است. پس از وارد کردن رولپلاک پیچ به همراه واشر تخت را از سوراخ داکت عبور دهید و پس از میزان کردن داکت بر روی سوراخ ها، پیچ ها را در داخل رولپلاک ها وارد کنید. حال به کمک یک پیچ گوشتی تمامی پیچ ها را محکم کنید. اگر تعداد پیچ ها زیاد است، می توانید از پیچ گوشتی شارژی استفاده کنید.

بریدن بخش هایی از داکت

در این بخش از آموزش نصب داکت برق به روش بریدن بخش هایی از داکت می پردازیم. در صورتی که نقشه سیم کشی به شکلی است که باید داکت بعدی به صورت عمود روی داکت افقی نصب شود، باید محل اتصال دو داکت بریده شود. زیرا با این کار عبور سیم های برق امکان پذیر است. برای برش داکت می توانید از کاتر استفاده کنید.

نصب داکت در گوشه دیوار

اگر در مسیر داکت کشی محل های گوشه یا ستون و لبه دیوار وجود دارد، باید از روش متفاوتی برای نصب این تجهیزات بهره ببرید. در صورتی که در مسیر داکت ستون وجود دارد، باید  از انتهای داکت قبلی تا ستون را با متر اندازه گیری کنید. سپس همان مقدار را در سه جهت داکت جدید با ماژیک علامت بزنید.

حال باید از یک اره استفاده کنید و محل علامت گذاری شده را برش بزنید. در این روش زاویه های داخلی و خارجی ستون را بررسی کنید. بهتر است از یک فارسی بر استفاده کنید و داکت ها را با زاویه 45 درجه به گونیا مطابق با اندازه و قطر ستون برش بزنید. برای مرتب کردن سطح برش هم می توانید از کاتر استفاده کنید.

یکی از مهم ترین نکاتی که در این بخش باید به آن توجه کنید این است که تکه داکت ها باید حتماً با داکت قبلی میزان باشد. در این صورت نصب به درستی صورت می گیرد.

نصب داکت در گوشه دیوار
نصب داکت در گوشه دیوار

بیشتر بخوانید: انواع داکت برق


نصب کلید و پریز

در این بخش آموزش نصب داکت برق نوبت به نصب کلید و پریزهای برق در مسیر داکت می رسد. برای این کار باید محل نصب کلید و پریز را مطابق نقشه علامت گذاری کنیم. این تجهیزات هم در بالا و هم در پایین داکت نصب می شوند. اگر نصب کلید پریز روی کاشی صورت می گیرد، بهتر است سوراخ کاری را در قسمت درزها انجام دهید. همچنین می توانید از چسب برای نصب استفاده کنید.

اگر قرار است کلید پریزی در بالا یا پایین داکت نصب شود، باید سوراخ روی داکت تعبیه شود. تا از آن طریق سیم ها بتوانند از داکت خارج شوند. به لطف داکت هیچ سیم و کابل اضافه ای در معرض دید نیستند و این یکی از مزایای استفاده از داکت برق است.

سیم کشی برق روکار

مرحله دهم در آموزش نصب داکت برق مربوط به سیم کشی سیم و کابل برق است. برای این کار باید از محل جعبه فیوز یا جعبه تقسیم ساختمان تا محل نصب کلید و پریز را اندازه گیری کنید. سپس به مقدار اندازه گیری شده و 20 سانتی متر بیشتر باید سیم با تعداد رشته و سطح مقطع مناسب خریداری کنید. (اغلب سیم 1.5 مورد استفاده قرار می گیرد) حال به کمک یک برق کار سیم را از داخل داکت عبور دهید و همزمان اتصالات لازم مانند کلید پریز را برقرار کنید.

قرار دادن پوشش داکت روی داکت برق

حال آموزش نصب داکت برق به پایان رسیده است و باید پوشش داکت را روی آن قرار دهیم. ابتدا سیم و کابل های اضافی را کور کرده و داخل داکت جمع می کنیم. پوشش داکت به راحتی روی آن قرار می گیرد و جای مناسب خود فیکس می شود. در صورت لزوم باید پوشش داکت ها را هم مطابق بدنه داکت برش دهید.

قرار دادن پوشش داکت روی داکت برق
قرار دادن پوشش داکت روی داکت برق

داکت پشت چسبدار

در موضوع آموزش نصب داکت برق باید به نصب داکت پشت چسبدار نیز اشاره کرد. داکت های پشت چسب دار نیازی به پیچ و واشر و رولپلاک ندارند و به کمک چسب به محل مورد نظر متصل می شوند. نصب این تجهیزات بسیار ساده تر از داکت های عادی است و افرادی که تخصص ندارند می توانند آن را نصب کنند.