آشنایی با انواع لولا گازور یا لولا کابینت

معرفی انواع یراق آلات کابینت

انواع یراق آلات کابینت یا لوازم کابینت مجموعه متعلقاتی هستند که در گستره وسیعی قرار می‌گیرند. یراق کابینت به منظور عدم آسیب به کابینت و ایجاد ظاهری زیبا در نمای داخلی به کار می‌روند. همچنین موجب عملکرد هرچه بهتر کابینت و درب‌های آن نیز می‌شوند. لولا گازور، ریل کابینت، پایه  کابینت و غلطک کابینت از مهم‌ترین انواع یراق کابینت به شمار می‌آیند.

در این مقاله قصد داریم به آشنایی با انواع لولا گازور و پایه کابینت‌ها بپردازیم. پس تا انتهای این مطلب از مجله راندنو با ماه همراه باشید. لازم به ذکر است با مراجعه به سایت راندنو می‌توانید لیست قیمت یراق آلات مختلف را مشاهده نمایید. همچنین می‌توانید به صورت مستقیم با فروشندگان و تأمین کنندگان تجهیزات مورد نظر در ارتباط باشید و کالای مورد نظر را بدون هیچ واسطه‌ای خریداری نمایید.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

انواع لولا

لولاها از تجهیزاتی هستند که نام آن‌ها در لیست لوازم کابینت جای می‌گیرد. این یراق در انواع مختلفی تولید شدخ است و هر یک از آن‌ها در جای منحصر به فرد خود مورد استفاده قرار می‌گیرند. از رایج‌ترین لولاها می‌توان به لولای درب، لولای کابینت، لولای گازور شیشه و لولای آرام بند اشاره کرد. جنس لولاها معمولاً از جنس فولاد ضد زنگ یا پلاستیک فشرده است.

لولا کابینت یا همان لولا گازور مخصوص کابینت‌هایی با جنس مختلف است. این محصول دارای پایه مقاوم است که در بعضی از آن‌ها به وسیله چهار پیچ و در بعضی دیگر به وسیله دو پیچ به کابینت متصل می‌شود. این لولاها به دلیل نوع آبکاری که دارند، بسیار پرکاربرد هستند و می‌توان از آن‌ها در شرایط آب و هوایی گوناگون استفاده کرد.

انواع لولا کابینت

لولای کابینت براساس نوع ساختار و همچنین نوع نصب در مدل‌های مختلفی به بازار ارائه شده است. در ادامه این بخش از مطلب انواع یراق آلات کابینت به بررسی لولاهای مختلف پرداخته شده است. همچنین در ادامه می‌توانید عکس یراق آلات کابینت به همراه بررسی کاربرد هر یک از آن‌ها را مشاهده نمایید:

لولا گازور توکار ساده

این لولاها در درب‌های توکار و مدل‌هایی که اندازه درب از عرض یونیت بیشتر باشد، به کار می‌روند. لولا درب کمد اتاق کودک در دسته لولا توکار قرار می‌گیرد.

لولا گازور توکار ساده
لولا گازور توکار ساده

لولا ساده یا معمولی

این مدل لولا گازور می‌تواند به صورت دو پیچ و یا چهار پیچ بر روی کابینت نصب شود. این مدل فاقد پمپ است و کاربری آن نسبت به نوع پمپی کمتر است. لازم به ذکر است این نوع لولا قیمت کمتری نسبت به مدل‌های دیگر دارد.

لولا ساده یا معمولی
لولا ساده یا معمولی

لولا گازور آرام بند

این مدل لولا به پمپ مجهز شده است. پمپ به کار رفته در این مدل مانع بسته شدن درب با سرعت زیاد می‌شود. همچنین از ایجاد صدای ناشی از برخورد درب کابینت با بدنه نیز جلوگیری می‌کند. این لولا طرفداران بیشتری نسبت به نوع ساده دارد و قیمت آن نیز بیشتر است. با نصب این مدل دیگر هیچ‌گونه صدایی ایجاد نمی‌شود.

لولا گازور آرام بند
لولا گازور آرام بند

لولا کابینت شیشه

لولا گازور درب شیشه‌ای برای ویترین‌ها، کابینت‌های شیشه‌ای، بوفه‌ها و بخش‌های شیشه‌ای کمد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لولاها نیازی به سوراخ کردن ندارند. لولاهای گازور شیشه از دو بخش تشکیل شده‌اند. بخش پایه لولای گازور بر روی بدنه بوفه یا کمد نصب می‌شود و بخش دیگر آن که به صورت دایره‌ای شکل است، بر روی شیشه نصب می‌گردد.

لولا کابینت شیشه
لولا کابینت شیشه

لولا زاویه دار (درجه دار)

لولا گازور زاویه‌دار با زاویه‌ای که دارد، امکان نصب در فضاهای محدود و کابینت‌های گوشه آشپزخانه را فراهم می‌کند. برای درب بدنه‌های کنج از این لولا همراه با لولای خرچنگی به صورت مکمل استفاده می‌شود.

لولا زاویه دار (درجه دار)
لولا زاویه دار (درجه دار)

لولا کابینت خلاص

این مدل به لولاهای بدون فنر شهرت دارد. از این لولا برای کابینت‌هایی که بدون دستگیره هستند، استفاده می‌شود. این کابینت‌ها با استفاده از نیرویی که دست کاربر وارد می‌کند، کار می‌کنند. این لولا کاربرد زیادی در باز و بسته کردن کابینت‌های بزرگ دارد و طول آن بعضاً به 105 میلی‌متر نیز می‌رسد.

لولا کابینت خلاص
لولا کابینت خلاص

لولا کابینت 180 درجه

این مدل از لولاها می‌توانند آرام بند و دارای پمپ و یا ساده و فاقد پمپ نیز باشند. این محصول قابلیت باز کردن درب کابینت تا ۱۸۰ درجه را نیز دارد. لولاهای کابینت براساس مدل نصب نیز به دو نوع توکار و روکار و براساس مکانیزم کارکرد به دو نوع ساده و آرام بند تقسیم می‌شوند.

لولا کابینت 180 درجه
لولا کابینت 180 درجه

لولا گازور کلیپسی

در بسیاری از مواقع جدا کردن کابینت‌هایی مجهز به لولا گازور قدیمی به دلیل وجود پیچ و مهره کار بسیار سخت و دشواری است. با وجود لولا کلیپسی این کار در کسری از ثانیه انجام می‌شود و می‌توانید به راحتی با فشار دادن کابینت، آن را جدا کنید.

لولا گازور کلیپسی
لولا گازور کلیپسی

لولا گازور آرام بند توکار کلیپسی

این مدل مثل لولا توکار ساده مناسب برای کابینت‌های توکار است. باز و بسته کردن کابینت‌هایی که دارای این مدل لولا هستند، فاقد هرگونه صدا هستند. لولا توکار آرام بند قیمت بالاتری نسبت به توکار ساده دارد.

لولا گازور آرام بند توکار کلیپسی
لولا گازور آرام بند توکار کلیپسی

از انواع دیگر لولا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لولا گازور پمپی آرام بند
  • لولا گازور هیدرولیکی
  • لولا گازور اتوماتیک
  • لولا گازور 45 درجه
انواع لولا گازور
انواع لولا گازور

پایه کابینت چیست و چه کاربردی دارد؟

پایه کابینت یکی از مهم‌ترین انواع یراق آلات کابینت است. از این قطعه برای نگهداری کابینت بر روی سطوح استفاده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید کابینت‌ها وزن بالایی دارند. به همین دلیل برای نصب آن‌ها بهتر است از پایه کابینتی مناسب که کیفیت بالایی دارد، استفاده شود. همچنین یک پایه مناسب باید تحمل وزن بالایی داشته باشد. توجه نمایید در صورت عدم استفاده از پایه مناسب، امکان دارد پس از مدتی دچار خرابی یا شکستگی شود. در این صورت یونیت کابینت آسیب خواهد دید و شامل هزینه‌های زیادی می‌شود.

این پایه‌ها علاوه بر نگهداری کابینت، ظاهری زیبا در نمای کابینت‌ها نیز ایجاد می‌کنند. انواع پایه کابینت براساس شکل ظاهری در مدل‌های مختلف گرد، مربعی، استوانه‌ای و … ساخته می‌شوند که عمدتاً ساده یا طرح‌دار هستند. همچنین با رنگ‌بندی‌های متنوع در بازار موجود هستند و با استفاده از مواد اولیه گوناگون تولید می‌شوند. لازم به ذکر است برخی از پایه کابینت‌ها برای کمدها نیز قابل استفاده هستند.

توجه نمایید این پایه‌ها در سایزبندی‌های مختلف 6، 8، 10، 12، 14 و غیره تولید می‌شوند. پایه کابینت 5 سانتی، پایه کابینت 20 سانتی و 30 سانتی از پرمصرف‌ترین این پایه‌ها هستند. لازم به ذکر است امروزه پایه کابینت مدرن برای تمامی کابینت‌ها طراحی شده است.

شما کاربران گرامی جهت تهیه پایه کابینت کوتاه و بلند می‌توانید به راندنو مراجعه نمایید. در راندنو امکان مشاهده لیست فروشندگان و تأمین کنندگان انواع یراق آلات وجود دارد. همچنین می‌توانید به صورت مستقیم با مرکز پخش یراق الات کابینت در ارتباط باشید.

نصب پایه کابینت

در این بخش به نحوه نصب پایه کابینت بر روی سطح مورد نظر می‌پردازیم. در ابتدا به این موضوع توجه داشته باشید که پایه کابینت مورد نظر شما باید متناسب با وزن کابینت انتخاب شده باشد تا بتواند سنگینی آن را متحمل شود. سپس مطابق با روش زیر که در ادامه توضیح داده شده است، به نصب پایه کابینت اقدام نمایید:

  • ابتدا باید کف پایه کابینت را به قسمت زیرین کابینت متصل نمایید. توجه داشته باشید که پایه را باید به قسمتی که برای آن تعبیه شده است، متصل کنید. با استفاده از یک یا چند پیچ، می توانید کفی را به کابینت متصل کنید.
  • پس از نصب کفی، می‌توانید پایه را به آن وصل کنید و کابینت را در محل مورد نظر، قرار دهید.
  • سپس تنها نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، تراز کردن پایه کابینت‌ها است. با این کار از لغزش کابینت جلوگیری می‌شود و موجب می‌شود در وضعیت مناسبی قرار بگیرد.

ریل کابینت

ریل‌ها تجهیزاتی هستند که تأثیر زیادی در سهولت استفاده از کابینت و ظاهر آن‌ها دارد. از ریل‌ها برای ساخت کشو ریلی و درب‌های ریلی کابینت آشپزخانه استفاده می‌شود. ریل کابینت باز و بسته کردن درب‌های کابینت را آسان‌تر می‌کند. همچنین به فضای زیادی برای باز و بسته کردن نیاز ندارد. به طور کلی استفاده از این متعلقات در نقاط خاص کاربرد دارد.

انواع ریل کابینت

ریل‌هایی که در ساخت کشوها و درب‌ها به کار می‌روند، انواع مختلفی دارند. در ادامه این بخش از مطلب انواع یراق آلات کابینت به بررسی ریل‌های کابینت پرداخته شده است:

ریل کشو غلطکی

ریل‌های غلطکی ساختار ساده‌ای دارند و معمولاً از آهن ساخته می‌شوند. ریل غلطکی نصب ساده‌ای دارد و  کاملاً روان بر روی لبه کشوها حرکت می‌کند. توجه نمایید ریل‌های غلطکی برای کشوهای سبک مناسب هستند و عملکرد خود را در کاربری‌های سنگین از دست می‌دهد. ریل‌های غلطکی در سایزهای مختلف 30، 35، 40، 45 و 50 سانتی‌متر در بازار موجود هستند.

ریل ساچمه ای

انواع ریل ساچمه ای وزن پایینی دارند و در ساخت انواع کشوها به کار می‌رود. ریل ساچمه ای نمونه جدیدتر ریل‌های غلطکی است که عملکرد ناقص آن را ندارد. در ساختار این ریل ساچمه‌‌های متعددی به کار رفته است که علاوه بر حرکت نرم‌تر ریل، قابلیت تحمل وزن بالایی نیز دارند. به طور کلی نسبت به ریل غلطکی قابل اطمینان‌تر هستند و ساختار محکم‌تری دارند. لازم به ذکر است ریل‌های ساچمه ای در انواع مختلف دو تکه، سه تکه باریک و سه تکه پهن تولید می‌شوند.

ریل لگراباکس

استفاده از ریل لگرا باکس برای کابینت‌های تاچ کاربرد دارد. ریل لگرا ظاهری ظریف دارد و از انعطاف‌پذیری بالایی نیز برخوردار است.

ریل  کشو مجیک باکس

این ریل با نام ریل بدنه‌دار و تاندوم باکس در بازار شناخته می‌شود. این ریل با نام ریل مخفی نیز شناخته شده است و از طول عمر بالایی برخوردار است. چرخ‌دنده و غلطک‌های به کار رفته در ساختار این ریل پشت سر یکدیگر قرار دارند. ریل‌های تاندوم باکس وزن بیشتری نسبت به ریل‌های ساچمه ای دارند و استفاده از آن‌ها علاوه بر کابینت، برای موارد دیگر نیز مناسب است. لازم به ذکر است برای طبقات کنج نیز می‌توان از ریل تاندوم استفاده کرد.

نصب ریل کابینت

به طورکلی برای نصب ریل کابینت به ابزار خاصی مانند دریل، پیچ گوشتی، متر نواری و … نیاز است. برای نصب ریل‌ها باید ابتدا محل نصب ریل کشو یا درب اندازه گیری و مشخص شود. حال باید محل قرارگیری ریل کشو علامت‌گذاری شود. در این مرحله باید محل پیچ‌ها سوراخ شوند و سپس ریل نصب شود. توجه داشته باشید که قسمت‌های مختلف ریل باید منطبق با یکدیگر باشند.

به طور کلی طریقه نصب ریل کشو و کابینت در 7 مرحله کلی علامت‌گذاری جای ریل، جایگذاری ریل کشو، علامت‌گذاری ریل کشو، نصب ریل، قرار دادن کشو در باکس، جایگذاری صفحه کشو و نصب صفحه کشو انجام می‌شود.

غلطک کابینت

غلطک از دیگر انواع یراق آلات کابینت است که برای قفل کردن درب کابینت‌ها به کار می‌رود. غلطک‌ها نصب آسانی دارند و استفاده از آن‌ها بسیار ساده است. استفاده از غلطک برای درب‌هایی مناسب است که قفل ندارند و به طور مداوم استفاده نمی‌شوند.

انواع غلطک کابینت

انواع غلطک کابینت براساس جنس، سایز و تحمل وزنی که دارند، در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند. همچنین با استفاده از مواد اولیه مختلفی همچون پلاستیک و فلز تولید می‌شوند. غلطک‌های پلاستیکی نسبت به مدل‌های فلزی کیفیت پایین‌تری دارند. نمونه‌های فلزی مقاومت بیشتری دارند و از محبوبیت بیشتری میان کاربران برخوردار هستند.

نحوه نصب غلطک کابینت

در این بخش قصد داریم طریقه نصب غلطک را بر روی درب ها به شما آموزش دهیم. در ابتدا باید از این موضوع اطمینان داشته باشید که غلطک به درستی بر روی درب مورد نظر قرار گرفته باشد. برای انجام این کار باید درب مورد نطر را اندازه بگیرید و مشخص کنید که گیره غلطک باید در کدام قسمت قرار بگیرد. باید بر روی درب نقطه‌ای را علامت‌گذاری کنید و حفره‌ای در آن محل تعیین شده ایجاد نمایید. سپس پیچ مورد نظر را داخل حفره چفت کنید و غلطک کابینت فلزی یا هر کابینت دیگری را بر روی آن محکم کنید.

علت بسته نشدن درب کابینت چیست؟

گاهی امکان دارد در صورت نصب این غلطک‌ها متوجه شوید که درب کابینت بسته نمی‌شود. توجه نمایید اگر درب مورد نظر تا حدودی بالاتر یا پایین‌تر از بدنه قرار داشته باشد، یعنی لولای درب دچار مشکل شده باشد. خم شدن لولای درب، شل‌شدگی پیچ‌های کابینت و مواردی از این قبیل موجب بروز این مشکل می‌شوند.

قیمت لولا گازور (لولا کابینت)

قیمت لولا گازور کابینت همانند بسیاری از محصولات متغیر است. قیمت این محصول با توجه به نوع و همچنین سایزی که دارد، تعیین می‌شود. معمولاً‌ لولاهای پمپ دار یا آرام بند قیمت بالاتری نسبت به نوع ساده آن دارند. اگر این لولاها دارای قابلیت ۱۸۰ درجه باشند، قیمت بیشتری نسبت به ۴۵ درجه و ۹۰ درجه آن دارند.

نکات مهم در خرید لولا کابینت

  1. از مهم‌ترین نکات در خرید لولای گازور، توجه به جنس آن است. معمولاً لولاهایی از جنس استیل همراه با آبکاری، از مقاوم‌ترین نوع این محصول به شمار می‌آیند که با نام لولا گازور استیل نیز شهرت دارند.
  2. لازم است که با توجه به نوع کابینت یا درب، از نوع مناسب لولا استفاده کنید. به عنوان مثال، از لولای گازور شیشه برای درب‌های شیشه‌ای استفاده می‌شود.
  3. از سالم بودن پمپ و فنر لولا کاملاً مطمئن شوید.
  4. پمپ‌های خوب دارای یک روغن هستند و اگر آن‌ها را در دمای ۱۰- تا ۴۰ درجه سانتی گراد تست کنیم، عملکرد یکسانی از خود نشان می‌دهند. معمولاً‌ پمپ‌های بی‌کیفیت به جای روغن دارای گاز هستند که بعد از مدتی از بین می‌روند.
  5. متناسب با وزن درب کابینت، سایز لولا را انتخاب کنید.

بهترین مارک لولا گازور

لولا گازور یک کالای پرکاربرد به ویژه در صنعت کابینت‌سازی است. شرکت‌های داخلی و خارجی زیادی به تولید این کالا می‌پردازند و از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به لولا گازور بهسازان، امیت، تین، فونت، فاین، پیژن و … اشاره کرد.

کاربران می‌توانند در صورت استفاده از انواع لولا گازور کابینت در برندهای مختلف، نظرات، تجربیات و سؤالات خود را جهت آگاهی کاربران دیگر در زیر این مقاله درج نمایند.

بهترین پایه کابینت

برندهای مختلفی به تولید انواع پایه کابینت می‌پردازند که در ادامه این بخش از مطلب انواع یراق آلات کابینت به معرفی معتبرترین آن‌ها پرداخته شده است:

پایه کابینت ممتاز

برند ممتاز یکی از برندهای محبوب و معتبر تولیدکننده انواع یراق آلات در ایران است. این شرکت نیز به تولید انواع پایه کابینت با قطرهای مختلف، پرداخته است.

پایه کابینت ملونی

ملونی از دیگر برندهای معتبر و محبوب تولیدکننده انواع یراق آلات در ایران است. محصولات این برند از کیفیت بالایی برخوردار هستند و مطابق با استانداردهای بین‌المللی تولید می‌شوند. این شرکت در سال 1390 تأسیس شد و در این مدت زمان کوتاه توانسته است جایگاه ویژه‌ای از بازار یراق آلات از جمله پایه کابینت را به خود اختصاص دهد. پایه کابینت طلایی قطر 40 ملونی، پایه پلاستیکی 6002، 6003، 6010 و … از پایه‌های کابینت تولیدشده توسط برند ملونی هستند که از محبوبیت بالایی در میان کاربران برخوردار هستند.

پایه کابینت سه آ

سه آ از دیگر برندهای معتبری است که به تولید انواع یراق آلات و انواع پایه کابینت پرداخته است. این گروه صنعتی با بیش از 35 سال سابقه در زمینه تولید انواع یراق آلات، توانسته است محصولات متنوعی را به بازار عرضه نماید. یراق آلات این برند با توجه به کیفیت مطلوبی که دارند، از قیمت مقرون به صرفه‌ای نیز برخوردار هستند.

پایه کابینت آلبا، الکا، سارو، صامت، TS و… از دیگر تولیدکنندگانی هستند که نام آن‌ها در لیست بهترین یراق آلات کابینت قرار می‌گیرد.

بهترین برندهای ریل کابینت

در حال حاضر شرکت‌های داخلی و خارجی زیادی به تولید این محصول پرکاربرد پرداخته‌اند که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته شده است:

ریل کابینت بلوم

شرکت اتریشی بلوم به تولید انواع یراق آلات کابینت مانند لولا کابینت، ریل کابینت و تجهیزات جانبی کابینت می‌پردازد. تمامی محصولات این برند از کیفیت بالایی برخوردار هستند و ضمانت‌نامه نیز دارند. ریل کابینت بلوم مدل TANDEMBOX D، ریل کابینت 50 سانتی 50 کیلویی بلوم و … از پرکاربردترین ریل‌های بلوم هستند.

از دیگر برندهای برتر ریل کابینت می‌توان به ریل کابینت امیت، ریل کابینت ملونی، ریل کابینت فانتونی، ریل کابینت انزو، ریل کابینت ماموت، ریل کابینت فیسا، ریل کابینت دیاکو، ریل کابینت آلفا، ریل کابینت Price و … اشاره کرد. کاربران می‌توانند جهت استعلام قیمت و خرید ریل کابینت ایرانی، ریل کابینت فلزی و سایر ریل‌های کابینت به سایت راندنو مراجعه کرده و با نمایندگان و فروشندگان انواع ریل در ارتباط باشند و در صورت نیاز از آن‌ها خرید نمایند.

جمع بندی

امیدواریم که مقاله انواع یراق آلات کابینت برای شما مفید واقع  شده باشد. در این مقاله از مجله از راندنو به بررسی یراق آلات کاربردی کابینت‌ها پرداخته شد. همچنین آشنایی با پایه کابینت و لولا کابینت از دیگر موضوعاتی بود که به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت. همچنین دانستید که پایه‌های کابینت در انواع مختلفی تولید می‌شوند و در هنگام خرید باید به تناسب نوع آن با کابینت توجه شود.

انتخاب یراق مناسب می‌تواند به حفظ کابینت‌ها و افزایش طول عمر آن‌ها کمک کند. جهت مشاهده لیست فروشگاه یراق آلات کابینت می‌توانید به سایت راندنو مراجعه نمایید. همچنین در راندنو می‌توانید مشخصات فنی کالای مورد نظر را مشاهده نمایید و به صورت مستقیم با تأمین کنندگان تجهیزات مورد نظر در ارتباط باشید. در راندنو امکان بررسی قیمت عمده یراق آلات کابینت نیز وجود دارد.


بیشتر بخوانید: خرید ابزار آنلاین چگونه است؟ انواع ابزارآلات و بهترین آن ها کدامند؟