معرفی کامل انواع ماسک و شیلد محافظ صورت و کاربرد آنها

معرفی کامل انواع ماسک و شیلد محافظ صورت

انواع ماسک و شیلد محافظ صورت جهت حفاظت از دستگاه تنفسی افراد مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه با پدیدار شدن ویروس همه‌گیر کرونا، استفاده از انواع ماسک و شیلد محافظ صورت نیز افزایش چشمگیری داشته است.

استفاده از ماسک می تواند تا حد زیادی مانع گسترش ویروس کرونا و دیگر بیماری ها در مکان های مختلف شود. ما در این مقاله سعی داریم به معرفی کامل انواع ماسک و شیلد محافظ صورت بپردازیم و کاربرد هریک از آنها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

ماسک چیست؟

ماسک صورت یک مانع فیزیکی است که مابین دهان و بینی قرار می گیرد و از ورود احتمالی انواع ویروس ها و عفونت ها از طریق دهان و سیستم تنفسی جلوگیری می کند.

ماسک های تنفسی با توجه به جنس و ضخامتی که دارند، از میزان مقاومت متفاوتی در برابر ذرات برخوردار هستند و کاربردهای گوناگونی دارند. این ماسک ها از نوع محافظ ذرات و از ساده ترین و ارزان ترین نوع ماسک های محافظت کننده هستند. البته این محصولات در مقابل ذرات محافظت دارند اما در مقابل گازها و بخارات شیمیایی مقاومتی ندارند و تنها جهت جلوگیری از ورود مواد کم خطر در نظر گرفته شده اند.

انواع ماسک

ماسک های محافظ صورت از انواع گوناگونی برخوردار هستند. این ماسک ها با توجه به میزان محافظت در برابر ویروس ها، ساختار، استانداردهای استفاده شده در آنها و … در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. در ادامه این بخش از مقاله انواع ماسک و شیلد محافظ صورت به معرفی انواع ماسک می پردازیم:

ماسک پارچه ای

 ماسک پارچه‌ای یکی از انواع ماسک به شمار می آید. ماسک های پارچه ای از جنس پارچه های گوناگون تولید می شوند و در مقایسه با ماسک های دیگر، محافظت کمتری دارند. این ماسک ها از قابلیت استفاده مجدد برخوردار هستند.

نوع الیاف پارچه استفاده شده و میزان تراکم آن، ضخامت و تعداد لایه بکار رفته در میزان محافظت ماسک تأثیر به سزایی دارد. اما همچنان بسیاری از متخصصان بر این باورند که ماسک های پارچه ای نمی توانند اثر مطلوب و کاملی جهت ممانعت از ورود ذرات بیماری زا به بدن داشته باشند.

ماسک پارچه ای
ماسک پارچه ای

ماسک جراحی یا ماسک پزشکی

یکی دیگر از انواع ماسک و شیلد محافظ صورت ماسک‌های جراحی است. ماسک های جراحی یا پزشکی به عنوان تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) شناخته می شوند و مورد تأیید سازمان غذا و دارو (FDA) هستند. این ماسک ها به صورت گشاد بر روی دهان و بینی قرار می گیرند و معمولاً در حین جراحی و سایر اقدامات مرتبط با پزشکی کاربرد دارند. این ماسک ها معمولاً ترکیبی از کاغذ و پارچه هستند و به رنگ آبی روشن عرضه می شوند.

ماسک های جراحی غالباً جهت محافظت در برابر ذرات بزرگ تر کاربرد دارند و محافظتی در مقابل ذرات ریزتر ایجاد نمی کنند. این ماسک ها اگر به درستی مورد استفاده قرار بگیرند، می توانند از ورود پاشش های حاوی ویروس و باکتری به دهان و بینی جلوگیری کنند. بدین ترتیب می توانند از گسترش ویروس از فرد ناقل بیماری تا حدودی جلوگیری نمایند. همچنین این ماسک ها می توانند مانع پخش شدن قطرات بزاق یا ترشحات دستگاه تنفسی شوند.

ماسک های جراحی یکبار مصرف هستند و نباید بیشتر از 3 تا 8 ساعت مورد استفاده قرار بگیرند و چنانچه به هر دلیلی این ماسک ها کثیف شوند، باید در داخل کیسه دربسته دور انداخته شوند و یک ماسک جدید جایگزین شود.

ماسک جراحی سه لایه از سه لایه تشکیل شده است. یک لایه فیلتر که از پلی پروپیلن مذاب ساخته شده است. این ماده بین دو لایه پارچه قرار می گیرد و از ورود و خروج ذرات جلوگیری می کند. البته ماسک های جراحی براساس ضخامت و ساختاری که دارند نیز، محافظت متغیری را ایجاد می کنند.

ماسک جراحی یا ماسک پزشکی
ماسک جراحی یا ماسک پزشکی

بیشتر بخوانید: تشخیص ماسک تنفسی سه لایه استاندارد از تقلبی


ماسک محافظت کننده از دستگاه تنفسی

ماسک های تنفسی نوعی از تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) محسوب می شوند. این ماسک ها با فیلتر کردن تمامی ذرات، کارایی مطلوبی دارند و نسبت به ماسک های پزشکی عادی، حفاظت محکم تر و مقاوم تری را بر روی صورت ایجاد می کنند. این ماسک ها اعلب توسط کارکنان مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرند و برای استفاده روزانه مردم کاربرد ندارد. این نوع ماسک ها برای جلوگیری از استنشاق انواع گازهای متصاعدشده، گرد و غبار و ذرات ریز کاربرد دارند.

این ماسک ها معمولاً از 4 لایه تشکیل می شوند. این ماسک ها از یک لایه بیرونی و یک لایه فیلتر که از میکرو الیاف پلی پروپیلن تشکیل شده است، ساخته می شوند. همچنین یک لایه اکریلیک و یک لایه داخلی جهت استفاده راحت بر روی صورت، نقش مهمی در ساختار این ماسک محافظت کننده دارند.

این نوع ماسک ها گاهی به دریچه هایی برای بازدم نیز مجهز هستند که تنفس کاربران را راحت تر می کند. این ماسک ها می توانند یکبار مصرف باشند و یا قابلیت تعویض فیلتر ماسک را نیز داشته باشند.

ماسک محافظت کننده از دستگاه تنفسی
ماسک محافظت کننده از دستگاه تنفسی

ماسک شیمیایی

یکی دیگر از انواع ماسک و شیلد محافظ صورت ماسک‌های شیمیایی هستند. ماسک شیمیایی به صورت ماسک نیم صورت یا تمام صورت، در مقابل گازها و بخارات شیمیایی محافظت خوبی از خود نشان می دهند. ماسک شیمیایی تمام صورت از چشم، دهان و بینی فرد محافظت می کند و از وارد شدن هرگونه آسیب و ایجاد حساسیت های پوستی جلوگیری می نماید.

فیلتر ماسک شیمیایی باید کاملاً متناسب با نوع محیط و نوع مواد شیمیایی موجود در محیط انتخاب و بکار گرفته شود. قبل از بکار بردن فیلتر ماسک شیمیایی، باید میزان خطر مواد شیمیایی مشخص شود.

ماسک شیمیایی
ماسک شیمیایی

بیشتر بخوانید: ماسک های تنفسی و مقابله با آلودگی هوا


تفاوت ماسک N95 و ماسک جراحی

سازمان غذا و دارو (FDA) براساس نوع کاربرد و میزان محافظت، تفاوت هایی را برای ماسک N95 و ماسک جراحی قائل شده است.

ماسک های جراحی معمولاً به صورت شل بر روی صورت و مابین بینی و دهان قرار می گیرند و محافظت سفت و محکمی را ایجاد نمی کنند. در حالیکه ماسک N95 فیلتراسیون بسیار خوبی برای ذرات معلق موجود در محیط است و در مراکز درمانی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. هر دو نوع ماسک یکبار مصرف هستند و از نظر میزان محافظت و قدرت فیلتر کردن باید مورد تست و آزمایش قرار بگیرند.

تفاوت ماسک N95 و FFP2

تنها تفاوت ماسک های ان 95 و FFP2 در استاندارد و پروتکل های این دو نوع ماسک است که تحت تست قرار می گیرند. همانطور که قبلاً اشاره کردیم نوع N95  مورد تأیید استاندارد NIOSH هستند. این ماسک ها تحت تست آئروسل های سدیم کلراید با قطر 0.3 میکرون با جریان 85 لیتر بر دقیقه قرار می گیرند. ماسک های ان 95  باید از فیلتراسیون 95 درصد برخوردار باشند.

همچنین نوع N95 قابلیت استفاده در محیط هایی با آئروسل های غیر روغنی را دارند. گفتنی است که ماسک های ان 95 به معنی Not Resistant To Oil با کاربرد فیلتراسیون 95 درصد است.
همچنین ماسک های FFP2 با استاندارد 149 EN اروپا هستند و طبق این استاندارد تشکیل می شوند.

شرایط تست این ماسک به گونه ای است که باید از فیلتراسیون 94 درصد برخوردار باشند. ماسک های FFP2 تحت تست آئروسل های سدیم کلراید با قطر 0.3 تا 0.6 میکرون و با جریان 95 لیتر بر دقیقه تشکیل می شوند. هچنین گفتنی است که ماسک های FFP2 تحت تست پارافین و روغن قرار می گیرند. در نتیجه تنها برتری ماسک های FFP2 نسبت به نوع N95 در در این مورد است.

استانداردهای ماسک محافظت کننده از دستگاه تنفسی

در اروپا براساس میزان قدرت فیلتر و محافظت، ماسک های تنفسی براساس استاندارد EN 149: 2001 به انواع زیر تقسیم می شوند:

  • FFP1: ماسک FFP1 در مقایسه با دو نوع دیگر، کمترین میزان محافظت را دارد. این ماسک قابلیت حذف آئروسل های موجود در محیط به میزان حداقل 80 درصد را دارد و میزان نفوذ و نشت ذرات به خارج آن نیز حداکثر 22 درصد برآورد شده است.
  • FFP2: ماسک FFP2 حداقل 92 درصد فیلتراسیون دارد و می تواند به میزان حداکثر 8 درصد موجب نشت ذرات به خارج از ماسک شود.
  • FFP3: ماسک FFP3 حداقل 99 درصد فیلتراسیون دارد و حداکثر 2 درصد می تواند موجب نشت ذرات به بیرون شود. این ماسک ها معمولاً در برابر ذرات بسیار ریز همچون آزبست ها نیز مقاومت دارند.

در ایالات متحده نیز ماسک های تنفسی براساس استاندارد NIOSH که میزان مقاومت ماسک در برابر روغن را نشان می دهد، به انواع زیر تقسیم می شوند:

  • کلاس N: این ماسک ها مقاومتی در برابر روغن ندارند. ماسک N99 ،N95 و N100 از این نوع ماسک ها به شمار می آیند. عدد بعد از N، درصد فیلتراسیون ذرات معلق موجود در هوا را مشخص می سازد.
  • کلاس R: این ماسک ها تا 8 ساعت در برابر روغن مقاومت دارند. ماسک R99 ،R95 و R100 از این نوع ماسک ها به شمار می آیند.
  • کلاس P: این ماسک ها در برابر روغن کاملاً مقاوم هستند. P99 ،P95 و P100 از این نوع ماسک شناخته می شوند.

ماسک N95 اگر به درستی انتخاب شود و بر روی صورت قرار بگیرد، می تواند در مقابل 95 درصد ذرات معلق موجود در هوا محافظت داشته باشد. به دلیل میزان محافظتی که این نوع ماسک ها دارند، لازم است افرادی که دچار ناراحتی قلبی و تنفسی هستند، پیش از استفاده با پزشک خود مشورت نمایند.

زمان تعویض فیلتر ماسک

برای استفاده صحیح از ماسک های تنفسی فیلتردار، باید فیلتر ماسک مناسب و باکیفیتی را انتخاب نمایید. علاوه بر آن، زمان تعویض فیلترها از اهمیت بالایی برخوردار است. مدت زمان تعویض فیلتر ماسک از موارد حائز اهمیت است. سازمان ایمنی و بهداشت کار (OSHA)، 3 عامل مهم جهت تعیین زمان مناسب تعویض فیلتر ماسک را پیش بینی کرده است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

سطح فعالیت فرد

سطح فعالیت فرد تأثیر عمده ای در طول عمر فیلتر ماسک دارد. هرچه فرد فعالیت بیشتری داشته باشد و نفس های بیشتری بکشد، فیلتر ماسک میزان بیشتری از آلودگی را در مدت زمان کوتاه تری فیلتر می کند و همین واکنش موجب کاهش طول عمر فیلتر ماسک می شود.

دمای محیط کار

دمای بالای محیط می تواند تأثیرات منفی بر روی عمکلرد فیلتر داشته باشد. دمای بالا و ایجاد رطوبت بیشتر می تواند موجب شل شدن بخش های جذب کننده آلودگی شود. تحقیقات نشان می دهد افزایش دما به میزان 10 درجه سانتی گراد، 10 درصد از عمر مفید فیلتر ماسک را کاهش می دهد.

ساختار فیلتر

ماسک های تنفسی ذرات و ماسک های شیمیایی از مواد مختلفی در ساختار فیلتر خود استفاده می کنند که این مواد می تواند رابطه مستقیمی با طول عمر فیلتر ماسک داشته باشد. برای مثال، اغلب ماسک های تنفسی ذرات از ذغال فعال جهت جذب آلاینده ها استفاده می کنند. مشخصات یک فیلتر، در طول عمر آن نقش بسیار مهمی دارد. علاوه بر موارد ذکرشده، وجود رطوبت و وجود چندین آلاینده نیز عمر فیلتر ماسک را کاهش می دهد.

در صورت استفاده از ماسک تنفسی گرد و غبار همچون ماسک های FFP3 پیشنهاد می شود در صورت کثیف نشدن، فیلتر ماسک پس از 8 تا 10 ساعت تعویض شود. اما درخصوص ماسک شیمیایی توصیه می شود فرد به محض بروز مشکل در تنفس و یا به محض کثیف شدن و خراب شدن فیلتر، نسبت به تعویض آن اقدام نماید.

تعویض فیلترها نیز باید مطابق با کارخانه های سازنده آنها انجام گیرد. کارخانه های سازنده نیز بازه های زمانی برای تعویض فیلتر را اعلام می کنند اما با این حال از آنجاییکه این کارخانه ها اطلاعات دقیقی از نوع محیط و مواد آلاینده ای که فرد با آنها سروکار دارد را ندارند، این اطلاعات می تواند ناقص باشد. زمان تعویض فیلتر ماسک می تواند با بررسی دقیق تر محیط، انجام آزمایش های مرتبط و شناسایی میزان دما، رطوبت، غلظت مواد آلاینده و نوع مواد آلاینده به صورت دقیق تر تعیین شود.

لازم به ذکر است که این موارد از عوامل مؤثر در طول عمر فیلتر ماسک محسوب می شوند. به عبارتی صرف نظر از اینکه از ماسک تنفسی جهت گرد و غبار یا بخارات و گازهای شیمیایی استفاده می شود، این معیارها در طول عمر فیلتر ماسک مهم به شمار می آیند.

زمان تعویض فیلتر ماسک
زمان تعویض فیلتر ماسک

بیشتر بخوانید: انواع ماسک جوشکاری و کاربرد آن ها


شیلد محافظ صورت چیست؟

شیلد یک کلمه لاتین و به معنای حائل است. کاربرد اصلی این وسیله، پوشش صورت در برابر پاشش مواد شیمیایی، خطرات فیزیکی و بیولوژیکی و تشعشع است. یک لایه پلاستیک شفاف است که از طریق یک بند بر روی صورت قرار می گیرد و از بالای سر تا زیر چانه را محافظت می کند. این محصول معمولاً توسط کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی جهت جلوگیری از پاشش مایعات مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد اولیه به کار رفته در ساختار این محصول پروپیونات، استات و پلاستیک پلی کربنات است. بخش دوم این شیلدها را تسمه تشکیل می دهد و موجب ایستایی آن بر روی صورت و سر می شود. این تسمه ها با استفاده از پلاستیک تزریقی و پلاستیک PLA ساخته می شود.

استفاده از این محصول ساده است و امروزه جایگزین مناسبی برای ماسک های تنفسی شده است. به طور معمول این محصول به صورت ضد بخار تولید می شود و در محیط های شرجی، مانع دید کاربران نخواهد شد. اما میزان حفاظت شیلدها با ماسک ها قابل قیاس نیست. زیرا اگر شیلدها به تنهایی استفاده شوند، مقاومتی در برابر ذرات تنفسی که به زیر شیلد نفوذ می کنند، نخواهند داشت.

همچنین شیلدها را می توان مجدداً تمیز و ضدعفونی کرد. شیلدهای محافظ صورت عمدتاً از صفحات شفاف پلکسی گلاس و پلاستیک ساخته می شوند و به منظور محافظت بیشتر، همراه با ماسک های جراحی نیز قابل استفاده هستند.

چرا باید شیلد محافظ صورت بخرید؟

اکثر شیلد‌ها و محافظ های صورت قابل شست و شوی هستند و چندین بار می توان از آن ها استفاده کرد. ابر و کش به کار رفته در قسمت بالایی این محصول، به صورت طبی و ضد حساسیت تولید می شود. امروزه با توجه به شیوع بیماری کرونا، استفاده از شیلد محافظ صورت به شدت رو به افزایش است. البته باید بدانید که کاربرد این محصول، تنها در موارد پزشکی نیست. از انواع شیلد محافظ در بسیاری از مشاغل مانند تراشکاری، برشکاری، آهنگری، کارگاه ها، کارخانه ها و نجاری که امکان پرتاب براده و پلیسه وجود دارد نیز استفاده می شود.

این محصول براساس کاربرد در دو نوع پزشکی و صنعتی در بازار موجود است. نوع صنعتی این محصول برای محفاظت از افراد در برابر حرارت مانند صنایع ریخته‌گری شیشه، فلز و موارد مشابه کاربرد دارد. این محصول در صنایع تراشکاری و معرق کاری نیز از کاربرد به سزایی برخوردار است. همچنین حفاظت از کاربر جهت آلودگی‌های صنعتی صنایع نساجی، خودروسازی و صنایع شیمیایی، رنگ‌سازی، حفاظت در برابر اشعه‌ها و نور‌های مضر که به چشم آسیب وارد می‌کنند، کاربرد دارد.

نوع پزشکی این محصول برای جلوگیری از ورود خون و ترشحات عفونی به چشم و صورت، مورد استفاده پزشکان، دندان پزشکان و جراحان قرار می‌گیرد. عموم مردم نیز با استفاده از این محصول می‌توانند برای مقابله با گرد و غبار، آلودگی و ویروس در مکان‌های پر تردد، از خود مراقبت نمایند.

شیلد محافظ صورت چیست؟
شیلد محافظ صورت چیست؟

انواع شیلد محافظ صورت

براساس نوع کاربرد، انواع مختلفی از شیلدهای محافظ صورت وجود دارند که در ادامه به برخی از رایج ترین شیلدهای صورت اشاره شده است:

شیلد محافظ صورت هدبندی

این شیلد پراستفاده ترین نوع شیلد است که به وسیله یک بند بر روی پیشانی قرار می گیرد و این بند موجب می شود که استفاده از این شیلد برای مدت زمان طولانی راحت تر باشد.

شیلد محافظ صورت همراه با محافظ چشم

محافظت از چشم برای جوشکارها، مکانیک ها، کارگران ساختمانی و مشاغل پرخطر دیگر، موضوع حائز اهمیتی است. در این زمان استفاده از شیلد همراه با عینک محافظ داخلی می تواند انتخاب مناسبی باشد.

شیلد محافظ صورت با قابلیت چرخشی

اغلب شیلدها قابل تنظیم هستند. اما این نوع شیلد علاوه بر این قابلیت، از سمت بالا نیز می تواند چرخش داشته باشد و فرد به راحتی می تواند در مواقع لازم، شیلد را از صورت خود دور کند.

انواع ماسک و شیلد محافظ صورت
انواع ماسک و شیلد محافظ صورت

کاربردهای شیلد محافظ صورت

انواع شیلد محافظ صورت برای مقابله با ویروس ها و آلودگی ها استفاده می شوند. نوع صنعتی این محصول برای محفاظت از افراد در برابر حرارت کاربرد دارند. همچنین نوع پزشکی آن برای جلوگیری از ورود خون و ترشحات عفونی به چشم و صورت کاربرد دارد. در ادامه این بخش از مقاله انواع ماسک و شیلد محافظ صورت به کاربردهای این محصول محافظتی اشاره خواهیم کرد:

  • مناسب برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند
  • جلوگیری از لمس دهان و بینی
  • پیشگیری از آلودگی های ناشی از ویروس
  • حفاظت از چشم ها در برابر ورود ویروس ها
  • رعایت بهداشت با صرفه اقتصادی بالا
  • حفاظت کامل در مناطق خطرناک
  • قابل استفاده در صنایع تراش‌کاری و معرق‌کاری

ویژگی های شیلد محافظ صورت

استفاده از شیلد محافظ صورت از ویژگی های خاصی برخوردار است که در ادامه این بخش از مقاله انواع ماسک و شیلد محافظ صورت به آنها خواهیم پرداخت:

  • شیلدهای محافظ صورت برای استفاده آسان تر مجهز به کش های مخصوصی هستند.
  • شیلدها قابل شست و شو هستند و از قابلیت استفاده مجدد برخوردارند.
  • این محصولات در پیشگیری از انتقال بیماری ها مؤثر هستند.
  • در ساختار این محصول از یک ابر مخصوص جهت ایجاد فاصله میان طلق و صورت استفاده شده است.
  •  حفاظت از صورت در برابر آلودگی ها، ویروس ها، مواد شیمیایی و … از دیگر ویژگی های این محصول به شمار می آید.

حال که با انواع ماسک و شیلد محافظ صورت و کاربرد هریک از آنها آشنا شدیم، توجه به این نکته ضروری است که گرچه استفاده از ماسک برای همه افراد به هنگام وجود بیماری های واگیرداری همچون کرونا واحب و ضروری است، اما صرفاً استفاده از ماسک نمی تواند به طور قطعی مانع انتقال بیماری بین افراد شود و مهم ترین اصل برای پیشگیری از بیماری ها، رعایت بهداشت و فاصله اجتماعی خواهد بود.

نکات مهم در نگهداری از شیلدهای ایمنی

  • از خم کردن و وارد کردن فشار بیش از حد به شیلد خودداری نمایید.
  • کاور یا طلق آن را پس از هر بار استفاده، ضدعفونی نمایید.
  • در صورت قرارگیری در معرض گازهای سمی، طلق آن را به سمت پایین قرار دهید.

مزیت استفاده از شیلد محافظ صورت به جای ماسک

همانطور که در این مقاله به کاربردها و ویژگی های انواع ماسک و شیلد پرداختیم، شیلدهای محافظ صورت از قابلیت های به سزایی برخوردار هستند. اما بیشتر ماسک ها یک بار مصرف هستند و بیشتر از یک بار نمی توان از آنها استفاده کرد. شیلدها از قابلیت شست و شو برخوردار هستند و به تعداد دفعات بالا می توان از آنها استفاده کرد. به عبارتی شیلدها از محافظت بهتری نسبت به ماسک ها بر روی صورت برخوردار هستند. همچنین افراد شیلدهای محافظتی را مدت زمان طولانی تری می توانند بر روی صورت تحمل کنند.

همچنین شیلد محافظ صورت از قیمت مقرون به صرفه تری نسبت به انواع ماسک برخوردار است. لازم به ذکر است که هنگام استفاده از شیلد محافظت صورت، افراد به طور ناخودآگاه بینی و صورت خود را لمس نمی کنند. از این رو با استفاده از این محصول، انتقال انواع بیماری های ویروسی کاهش می یابد.

امیدواریم که مقاله انواع ماسک و شیلد محافظ صورت برای شما مفید واقع شده باشد. جهت خرید انواع ماسک و شیلد محافظ صورت و اطلاع از قیمت انواع ماسک می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصول ارتباط برقرار نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت شیلد محافظ صورت و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است.

بهترین شیلد محافظ صورت

این کالا به دلیل برخورداری از پوشش کامل صورت، از محبوب ترین انواع لوازم محافظتی به شمار می آیند. امروزه با گسترش بیماری کرونا شرکت های زیادی به تولید شیلدهای محافظ صورت در سراسر جهان پرداخته اند که در ادامه به معرفی معتبرترین آنها می پردازیم:

شیلد صورت رافا

رافا از تولیدکنندگان نام آشنای انواع شیلد محافظ صورت است. تجهیزات حفاظتی این برند از کیفیت بالایی برخوردار هستند. شیلدهای رافا به صورت ضد بخار و ضد اشعه تولید می شوند.

شیلد محافظ صورت اخوان

اخوان از بهترین تولیدکنندگان انواع محصولات ایمنی در ایران است. تجهیزات اخوان براساس استانداردهای بین المللی تولید می شوند و از کیفیت بالایی برخوردار هستند. این برند علاوه بر تولید شیلدهای صورت به تولید دیگر تجهیزات ایمنی می پردازد.

شیلد صورت تک پلاست

محصولات ایمنی تک پلاست بسیار متنوع هستند و براساس نیاز مشتریان تولید می شوند. این گروه صنعتی تاکنون توانسته است جایگاه ویژه ای در بازار لوازم ایمنی به دست آورد.
شیلد محافظ صورت کاناسیف، پارس شیلد، ولکان، پرشین سیفتی، سلامت، پرشیا و دیگر برندها از دیگر تولیدکنندگان مطرح در زمینه تولید شیلدها هستند.

تشخیص ماسک سه لایه استاندارد از تقلبی

برای تشخیص ماسک سه لایه استاندارد از تقلبی راه کاری مختلفی وجود دارد. با توجه به حساسیت ویژه این کالا، برای تشخیص اصل بودن آن بهتر است بخشی از کارهای زیر را انجام دهید:

عدم آتش گرفتن 

اگر ماسک از الیاف و متریال مناسب تولید شده باشد، نباید آتش بگیرد. برای این کار یکی از ماسک ها به کمک آتش حرارت بدهید. در این حالت ماسک باید به آرامی ذوب شود. در صورتی که ماسک آتش بگیرد و دچار اشتعال شود، تقلبی است.

عدم نفوذپذیری آب

ماسک سه لایه اورجینال باید مقاومت بالایی در برابر آب داشته باشد. می توانید ماسک مورد نظر را مانند سبد از سمت بندهایش در دستانتان بگیرید و آن را گود کنید و سپس داخل آن آب بریزید. اگر آب در ماسک تنفسی باقی ماند و ماسک حالت ضد آب و عایق را ایفا کرد، در این صورت ماسک استاندارد است.

لایه ملت بلون

مهم ترین لایه ماسک سه لایه، لایه ملت بلون آن است. برای تشخیص این کار باید ماسک را بشکافید. پس از شکافتن ماسک، چنانچه لایه سوم و میانی ماسک بسیار نازک باشد، دیگر نیازی به انجام تست شعله نیست و غیر استاندارد بودن ماسک کاملاً مشخص است.

قرار دادن در مقابل نور

برای این کار نیز باید ماسک را بشکافید. پس از شکافتن ماسک، لایه میانی (ملت بلون) آن را در معرض نور قرار دهید. چنانچه انتقال نور سبب ذوب شدن پارچه شود، نشان می دهد که این محصول فاقد استاندارد ماسک های تنفسی است.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی کامل انواع ماسک و شیلد محافظ صورت و کاربرد آنها پرداخته شد. همچنین سعی کردیم استانداردهای ماسک محافظت کننده، مزیت‌های استفاده از شیلد محافظ صورت و تشخیص ماسک سه لایه استاندارد از تقلبی را به صورت کامل برای شما بررسی کنیم. استفاده صحیح از ماسک ایمنی بسیار مهم است و باید رعایت شود تا ایمنی و بهداشت فردی و اجتماعی حفظ شود.

انتخاب ماسک مناسب بسته به نیاز و محیط استفاده، اهمیت دارد. در صورت داشتن سوال یا نیاز به اطلاعات بیشتر، پشتیبانی تیم راندنو در خدمت شما است. برای خرید ماسک و شیلد محافظ صورت می توانید به سایت راندنو راندنو مراجعه کنید و با فروشندگان این محصولات بدون واسطه ارتباط برقرار کنید.