تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف

تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف در چیست؟

تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف نکته مهمی است که پیش از خرید لامپ برای مجموعه خود، باید به آن توجه کنید. این لامپ ها از جنبه های مختلفی هم چون قیمت، طول عمر، تکنولوژی، بازده انرژی و … با یکدیگر تفاوت دارند.

برای مشاهده قیمت لامپ کم مصرف ارزان به سایت راندنو مراجعه کنید.

خرید انواع لامپ
خرید انواع لامپ

برای این که بتوانید تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف را بهتر درک کنید، به توضیح مختصر درباره هر یک از این محصولات می پردازیم. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

لامپ ال ای دی

این لامپ برای روشنایی از دیودهای نورافشان استفاده می کند. در گذشته تنها به عنوان چراغ های نشانگر در دستگاه های الکترونیکی از این گونه لامپ ها استفاده می شد. اما امروزه این لامپ ها کاربردهای گسترده تری پیدا کرده اند.

این محصولات در انواع SMD ،COB و LED به بازار عرضه می شوند. از مهم ترین این لامپ ها، لامپ ال ای دی سوزنی است.

تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف
تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف

بیشتر بخوانید: لامپ ال ای دی چیست و انواع لامپ LED کدام است؟


لامپ کم مصرف

لامپ های CFL و یا فلورسنت فشرده، یک نوع لامپ قدیمی هستند که همچنان جایگاه خود را در بازار روشنایی حفظ کرده اند. این محصولات جایگزین لامپ های رشته ای و پرمصرف شده اند.

در ساختار این محصولات، از مدار راه اندازی و گاز جیوه استفاده شده است. سطح داخلی این لامپ ها با ماده ای به نام فلورسنت پوشیده شده است. از مهمترین لامپ های کم مصرف می توان به لامپ کم مصرف برای رشد گیاه اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ کم مصرف


لامپ ال ای دی بهتر است یا کم مصرف؟

در ادامه مبحث تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف به این نکته می پردازیم که لامپ LED بهتر است یا لامپ کم مصرف؟ هر دو نوع این لامپ ها دارای ویژگی های مختلفی هستند. لامپ های ال ای دی و کم مصرف، در چند مشخصه مهم با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه به بررسی هر یک از این مشخصه ها خواهیم پرداخت.

لامپ ال ای دی بهتر است یا کم مصرف؟
لامپ ال ای دی بهتر است یا کم مصرف؟

بیشتر بخوانید: تاریخچه لامپ ال ای دی


بازده انرژی

بازده انرژی یک لامپ برابر است با نسبت مقدار نوری که لامپ از خود تولید می کند (لومن) به میزان مصرف انرژی آن (وات). این مقیاس برحسب واحد لومن بر وات سنجیده می شود.

به طور متوسط، لامپ های فلورسنت فشرده و کم مصرف بهره نوری معادل 70 لومن بر وات دارند. در حالیکه در لامپ های ال ای دی بخصوص SMD، این مقدار به بیش از 160 لومن بر وات می رسد. به همین دلیل گاهاً به لامپ های اس ام دی و ال ای دی، لامپ فوق کم مصرف نیز گفته می شود.

به عنوان مثال، چراغ های ال ای دی که بازده آن ها 2800 لومن بر وات است، توانی معادل 105 کیلو وات در ساعت دارند. در مقابل، توان چراغ های فلورسنتی با همین میزان بازدهی، به 315 کیلو وات در ساعت می رسد.


بیشتر بخوانید: آموزش تعمیر لامپ کم مصرف


کیفیت نوردهی

یکی از مهم ترین نکته ها که سبب تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف می شود، کیفیت نوردهی است. لامپ های ال ای دی طیف گسترده تری از رنگ ها را به نمایش می گذارند. نور سفیدی که این محصولات از خود تولید می کنند، بهتر از تمامی لامپ های موجود در بازار است. نوری که لامپ های ال ای از خود منتشر می کنند، فاقد اثر استروبوسکوپ و یا حالت سوسو زدن است.

در مقابل، نور برخی از لامپ های کم مصرف و فلورسنت، حالت سوسو زدن دارد که البته با تمرکز و دقت زیاد قابل مشاهده است. لامپ ال ای دی حبابی به علت داشتن حباب بر روی خود، نوری با ضرر کمتر منتشر می کند.

هم چنین لازم به ذکر است که شدت نور لامپ های معمولی و همچنین لامپ های کم مصرف، با گذشت زمان کم می شود. اما لامپ های ال ای دی در تمام مدت، نور یکسانی دارند.


بیشتر بخوانید: علت کم نور شدن لامپ ال ای دی و روش های جلوگیری از آن


کیفیت نوردهی
کیفیت نوردهی

بیشتر بخوانید: لامپ کم مصرف چیست؟ مزایا و معایب لامپ کم مصرف


مسائل زیست محیطی

یکی از موارد مهم در مبحث فرق لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف مسائل زیست محیطی است. مراحل تولید، مواد اولیه و اجزای سازنده این دو نوع لامپ با یکدیگر متفاوت است. در لامپ های فلورسنت از گازهای سمی هم چون جیوه استفاده شده است. به همین دلیل، تولید اشعه فرابنفش آن ها بیشتر از سایر لامپ ها است. این لامپ ها می توانند برای بیماران پوستی و سرطانی مضر باشند.

شکسته شدن این لامپ در یک مکان، منجر به آلوده شدن محیط زیست می شود. این عامل می تواند سلامت گیاهان و موجودات زنده را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

این درحالی است که لامپ های ال ای دی فاقد هرگونه جیوه و ماده سمی هستند. در این لامپ ها از هیچ نوع رشته و گازی استفاده نشده است. تمامی مواد سازنده لامپ های LED بدون سرب است. در نتیجه این نوع لامپ ها در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند. به همین دلیل نور لامپ های LED، نور سبز نامیده می شود زیرا هیچ اشعه فرابنفشی را از خود تولید نمی کند.

مسائل زیست محیطی یکی از مهم ترین تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف به شمار می آید.

مسائل زیست محیطی
مسائل زیست محیطی

بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از لامپ ال ای دی | برای نجات زمین از led استفاده کنید


تبدیل انرژی

تجهیزات روشنایی تمامی انرژی که از برق دریافت می کنند را به نور تبدیل نمی کنند. مقداری از این انرژی به صورت گرما هدر می رود. میزان گرمایی که لامپ ها از خود تولید می کنند، با یکدیگر متفاوت است. لامپ های رشته ای تولید گرمای بسیار زیادی دارند.

نسل بعدی لامپ ها یعنی لامپ های CFL، گرمای بسیار کمی از خود تولید می کنند. اما هم چنان این مقدار از میزان گرمایی که لامپ های ال ای دی تولید می کنند نیز بیشتر است. لامپ ال ای دی 25 درصد کمتر از لامپ کم مصرف گرما تولید می کند و تقریباً 90 درصد انرژی الکتریکی را به نور تبدیل می کند.

طول عمر

یکی از دلایل تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف معمولاً طول عمر لامپ ها است که به طور متوسط و برحسب ساعت سنجیده می شود. به عنوان مثال، لامپ های رشته ای به طور میانگین، 1500 ساعت عمر می کنند که این میزان به تعداد کلیدزنی (روشن و خاموش شدن لامپ) نیز بستگی دارد.

لامپ های کم مصرف که نسلی جدیدتر از لامپ های رشته ای هستند، به طور متوسط 10 الی 15 هزار ساعت عمر می کنند. تعداد دفعات روشن و خاموش شدن این لامپ ها نیز مهم است و با هر بار کلید زدن، طول عمر لامپ ها کمتر می شود.

لامپ های ال ای دی طول عمر شگفت انگیز و معادل 60 هزار ساعت دارند. قابلیت کلیدزنی این محصولات نیز زیاد (نامحدود) است و تعداد دفعات خاموش روشن شدن آن، تأثیری بر روی طول عمر لامپ LED نمی گذارد.

طول عمر
طول عمر

بیشتر بخوانید: عمر لامپ ال ای دی و عوامل موثر در آن


زمان راه اندازی

برخی از لامپ ها پس از کلیدزنی به یک مقدار زمان مشخص نیاز دارند تا نور آن ها به حداکثر میزان خود برسد. لامپ های ال ای دی پس از کلیدزنی، بلافاصله به حداکثر میزان درخشندگی خود می رسند. این درحالی است که لامپ های کم مصرف، به حدوداً یک دقیقه زمان نیاز دارند تا گاز داخل لوله ها یونیزه شود و روشنایی به حداکثر میزان خود برسد.

مقاومت بالا

مقاومت بالا یکی از عواملی است که سبب تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف می شود. دمای محیط، یک تفاوت لامپ LED و لامپ کم مصرف است که ممکن است بر روی عملکرد برخی از لامپ ها تأثیرگذار باشد.

لامپ ال ای دی در بازه های دمایی مختلف می تواند به عملکرد صحیح خود ادامه دهد زیرا میزان دما و رطوبت محیط بر روی آن تأثیری ندارد.

در مقابل، لامپ های کم مصرف در دماهای پایین ممکن است به مدت زمان بیشتری جهت روشن شدن نیاز داشته باشند. زیرا گرم شدن جیوه و تحریک آن در دمای پایین، به کندی صورت می گیرد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ مناسب برای منزل


قیمت لامپ

یکی دیگر از مهم ترین تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف قیمت و هزینه های مربوط به این دو نوع لامپ است. لامپ های ال ای دی تکنولوژی جدیدتر و سالم تری دارند. به همین دلیل قیمت اولیه آن ها نیز نسبت به لامپ های کم مصرف بیشتر است. اما از آنجاییکه طول عمر این لامپ ها چندین برابر لامپ های کم مصرف است، در نتیجه به طور کلی لامپ های ال ای دی توجیه اقتصادی بیشتری دارند.

البته لازم به ذکر است که لامپ های ال ای دی هم از لحاظ شکل ظاهری و هم از لحاظ تکنولوژی، از تنوع بیشتری برخوردار هستند.

قیمت لامپ
قیمت لامپ

لامپ های کم مصرف برای سلامتی مضرند؟

این لامپ ها به علت استفاده از بخار جیوه درون تیوپشان مضراتی دارند. در اثر استفاده طولانی با فاصله کم از این لامپ ها، فرد می تواند به بینایی یا سیستم اعصاب مغز خود آسیب بزند.

همچنین در هنگام شکستن این لامپ ممکن است فرد دچار مسمومیت با لامپ کم مصرف شود. این مسمومیت در اثر ورود گرد و بخار جیوه به بدن انسان اتفاق می افتد.


بیشتر بخوانید: آیا لامپ های ال ای دی سرطان زا است


مزایای لامپ ال ای دی

  1. مصرف انرژی پایین
  2. طول عمر بالا
  3. تنوع در تولید
  4. کیفیت نور مناسب
  5. سازگار با محیط زیست
  6. مقاومت بالا
  7. ایمنی مناسب

مزایای لامپ کم مصرف

  1. طول عمر بالا
  2. مصرف انرژی کم
  3. عدم تولید گرما
  4. بازده نوری بالا
  5. تنوع در شکل ظاهری

بیشتر بخوانید: مصرف برق انواع لامپ


فروش لامپ ال ای دی

در این مقاله به بررسی تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف پرداختیم. کاربران می توانند برای فروش لامپ ال ای دی از سایت راندنو اقدام نمایند. فروشندگان لامپ ال ای دی با قیمت گذاری کالاهایشان در سایت راندنو، آماده ارسال محصولات درخواستی خریداران هستند. لامپ ال ای دی آفتابی و مهتابی معمولاً از لامپ های رنگی محبوبیت بیشتری دارند.


بیشتر بخوانید: نور لامپ و تاثیر آن بر بدن انسان


بهترین برند لامپ های کم مصرف و لامپ های ال ای دی

پس از یافتن تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف کاربران می توانند برای خرید لامپ کم مصرف و لامپ LED به سایت راندنو مراجعه کنند و با نمایندگی فروش لامپ به طور مستقیم در ارتباط باشند.

از بهترین برندهای تولیدکننده انواع لامپ می توان به افراتاب، بروکس، دلتا، پارس شهاب، نور، خزرشید و … اشاره کرد. برای خرید لامپ کم مصرف لامپ نور می توانید همن حالا اقدام نمایید.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ ال ای دی