لامپ کم مصرف چیست؟ مزایا و معایب لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف چیست؟ مزایا و معایب لامپ کم مصرف

لامپ کم مصرف چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ در حال حاضر این پرسش در حوزه روشنایی بسیار زیاد مطرح می شود زیرا لامپ های کم مصرف مکانیزم متفاوت تری نسبت به سایر لامپ های موجود در بازار دارند.

امروزه نیاز به ایجاد روشنایی مصنوعی، یکی از خواسته های طبیعی بشر است. لامپ ها در نورپردازی های شهری و داخلی بسیار پراهمیت هستند. امروزه لامپ ال ای دی و اس ام دی (SMD)، لامپ کم مصرف و سی او بی (COB) بسیار پرطرفدار هستند. این لامپ ها علاوه بر ایجاد نور، در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می کنند.

خرید انواع لامپ کم مصرف
خرید انواع لامپ کم مصرف

امروزه از انواع لامپ رنگی کم مصرف و لامپ های سفید و آفتابی در تمامی مجموعه ها استفاده می شود. ما در این مقاله به بررسی سؤال متداول لامپ کم مصرف چیست؟ مزایا و معایب لامپ کم مصرف یا لامپ فلورسنت فشرده می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

لامپ کم مصرف یا لامپ فلورسنت فشرده چیست؟

لامپ کم مصرف یا لامپ فلورسنت فشرده، نوعی از انواع لامپ فلورسنت به شمار می آید که تکنولوژی آن، تخلیه الکتریکی گازی است. این لامپ با کیفیت و بازده بالا تولید می شود.

این نوع محصول روشنایی با تحت تأثیر قرار دادن بخار جیوه موجود در گاز آرگون، باعث ایجاد پلاسمایی می شود که از خود پرتو فرابنفش تولید می کند. این پرتو سپس توسط ماده فلورسنت به نور مرئی تبدیل می شود.

لامپ های کم مصرف به علت ابعاد کوچکی که دارند، لامپ فلورسنت فشرده نیز نام گذاری می شوند. همچنین به علت کوچک بودن ابعاد، جایگزین انواع دیگر لامپ های رشته ای معمولی شده اند. البته لامپ ال ای دی، لامپ SMD و COB امروزه به علت معایب کمتری که دارند، طرفداران بیشتری را به خود اختصاص داده اند.

لامپ کم مصرف چیست؟
لامپ کم مصرف چیست؟

بیشتر بخوانید: تفاوت لامپ SMD و COB


ساختار لامپ کم مصرف چگونه است؟

لامپ کم مصرف از قطعات مختلفی تشکیل شده است:

  • اتصال دهنده به سوکت برق
  • الکترود
  • مدار ترنسفورمر
  • لوله های شیشه ای با روکش فسفر داخلی

لامپ کم مصرف چگونه کار می کند؟

پس از آنکه دانستیم لامپ کم مصرف چیست درخصوص نحوه کارکرد آن نیز توضیح می دهیم. لوله شیشه ای و حباب لامپ کم مصرف با گاز جیوه پر شده است و هنگامی که لامپ روشن می شود، جریان برق از بالاست الکترونیکی عبور می کند. این امر سبب می شود تا بخار جیوه درون لوله تحریک شود و نوری در محدوده فرابنفش تولید کند.

پوشش فسفری این لامپ ها که داخل حباب را پوشانده است، سبب می شود تا نور فرابنفش به نور در محدوده مرئی تبدیل شود.

داخل لوله لامپ های کم مصرف، چوک های الکترونیکی قرار گرفته اند که وظیفه انتقال جریان برق به گاز داخل لوله را برعهده دارند. لامپ های کم مصرف از یک برد الکترونیکی کوچک، یکسوکننده ها، خازن های صافی و معمولاً دو عدد کلید ترانزیستوری تشکیل شده اند.

انواع لامپ کم مصرف

لامپ های کم مصرف در دو نوع مختلف به بازار عرضه می شوند:

  1. لامپ کم مصرف فلورسنت فشرده
  2. لامپ کم مصرف با تکنولوژی ال ای دی

در این مقاله به توضیح و معرفی لامپ کم مصرف فلورسنت فشرده (CFL) پرداختیم. لامپ هایی که با تکنولوژی ال ای دی به بازار عرضه می شوند، مصرف انرژی بسیار کمی دارند. به همین دلیل به آن ها لامپ کم مصرف LED نیز گفته می شود.

لامپ های کم مصرف CFL از لحاظ شکل ظاهری به چند دسته لامپ کم مصرف پیچی، حبابی، طرح گل و … تقسیم می شوند.


بیشتر بخوانید: انواع لامپ کم مصرف


ویژگی های لامپ کم مصرف

در ادامه موضوع لامپ کم مصرف چیست باید بگوییم این لامپ ها دارای ویژگی های مختلفی هستند و براساس المان های گوناگونی با سایر لامپ ها مقایسه می شوند. در ادامه به برخی از ویژگی های مهم لامپ کم مصرف اشاره خواهیم کرد:

نور یکنواخت و بدون لرزش

به علت کارکرد مدارهای الکترونیکی در فرکانس بالا، نور تولیدی لامپ کم مصرف از کیفیت بسیار بالایی نسبت به لامپ های معمولی برخوردار است و تقریباً نوری یکنواخت و بدون لرزش ایجاد می کند.

حذف اثر استربوسکوپی

با استفاده از لامپ های کم مصرف، می توان اثر استربوسکوپی را حذف کرد و محیطی مطمئن و ایمن را برای کاربر فراهم نمود.

بهره نوری

هر چه بهره نوری در لامپ ها بیشتر باشد، مصرف انرژی کمتر و به دنبال آن هزینه ها کاهش می یابد. بهره نوری یک لامپ کم مصرف ۲۰ وات، ۶۰ لومن بر وات و بهره نوری یک لامپ رشته ای، ۱۲ لومن بر وات است.

میزان شار نوری

این نوع لامپ در مقایسه با لامپ های رشته ای، میزان نور بیشتری دارد. به عنوان مثال، شار نوری یک لامپ رشته ای ۱۰۰ وات، ۱۲۰۰ لومن است. درحالیکه شار نوری یک لامپ کم مصرف ۲۰ وات نیز، ۱۲۰۰ لومن است.

جایگزین آسان

دو نوع ۲۰ وات و ۱۱ وات این لامپ را می توان به سادگی و بدون نیاز به تعمیرات، جایگزین لامپ های رشته ای ۱۰۰ وات و ۶۰ وات کرد. با این جایگزینی، نه تنها از میزان روشنایی کاسته نمی شود، بلکه ۸۰% نیز در مصرف انرژی صرفه جویی می گردد.

عدم ایجاد حرارت های مزاحم

شاید برایتان سؤال پیش آمده باشد که گرمای لامپ کم مصرف چقدر است؟ در لامپ های رشته ای، ۹۵% از توان ورودی به گرما تبدیل می شود و افزایش دمای محیط کاملاً آشکار است. اما در لامپ کم مصرف، تولید حرارت به کمترین حد خود می رسد و همین ویژگی باعث کاهش هزینه های تهویه می شود.

توان مصرفی

توان مصرفی این لامپ نسبت به لامپ رشته ای بسیار کمتر است. بدین معنی که مصرف انرژی یک لامپ رشته ای ۱۰۰ وات، معادل ۵ عدد لامپ کم مصرف ۲۰ وات است. این لامپ ها از ۵ وات تا ۲۵۰ وات تولید می شوند.


بیشتر بخوانید: مصرف برق انواع لامپ


عمر لامپ

طول عمر لامپ کم مصرف ۸ برابر لامپ های رشته ای است. همین ویژگی سبب تعویض کمتر و کاهش هزینه های تعمیر لامپ کم مصرف و نگهداری آن می شود.

راه اندازی بدون چشمک زدن

در لامپ های کم مصرف برخلاف لامپ های معمولی، مدارهای راه اندازی الکترونیکی، این لامپ را بدون چشمک زدن روشن می کنند. علاوه بر این، تأخیر در روشن شدن و یا چشمک زدن لامپ در هنگام روشن شدن نیز مشاهده نمی شود.

امکان انتخاب رنگ

در این لامپ ها مصرف کنندگان می توانند با توجه به دکوراسیون مکان مورد نظر خود، لامپ کم مصرف را در رنگ های آفتابی، مهتابی و رنگی انتخاب و خریداری کنند که این امکان برای انواع لامپ های رشته ای وجود ندارد. البته در لامپ های رنگی، شیشه روی لامپ رنگ می شود.

تعداد پیچ لامپ

این لامپ ها به صورت پیچی و در اندازه های کوچک و بزرگ تولید می شوند. لامپ های پهن تر و دارای پیچ بیشتر، معمولاً توان بیشتری دارند.

ویژگی های لامپ کم مصرف
ویژگی های لامپ کم مصرف

مزایای استفاده از لامپ کم مصرف

شاید برای کاربران سؤال باشد که کاربرد لامپ کم مصرف چیست و این لامپ چه ویژگی ها و مزایایی دارد؟

  • عمر مفید طولانی
  • کاهش هزینه های برق
  • کاهش آلودگی های مربوط به تولید برق در نیروگاه ها
  • کاهش گرمای محیط
  • کاهش مصرف برق

معایب استفاده از لامپ کم مصرف

استفاده از لامپ های کم مصرف محاسن زیادی دارد اما برخی از ویژگی های آن نیز مضر است و پیش از استفاده باید مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه به مضرات لامپ کم مصرف اشاره می کنیم:

  1. وجود جیوه در داخل این لامپ ها
  2. قیمت بالاتر نسبت به لامپ رشته ای
  3. تابش پرتو فرابنفش
  4. تأخیر در روشن شدن
  5. کاهش قدرت نوردهی با گذشت زمان
  6. انتشار گازهای گلخانه ای
  7. قابل استفاده نبودن در خارج از ساختمان
  8. قابل استفاده نبودن در سرپیچ های دیمردار

نکاتی برای استفاده از لامپ کم مصرف

  1. توجه داشته باشید که از این لامپ در فواصل کمتر از ۳۰ سانتی متر از افراد استفاده نشود. به عنوان مثال در چراغ قوه ها.
  2. استفاده از لامپ هایی که مهر استاندارد داشته باشند.
  3. جلوگیری از شکستن این لامپ ها به علت وجود جیوه.
  4. افراد با بیماری های خاص یا بیماری های پوستی، لازم است قبل از استفاده از این لامپ ها با پزشک متخصص خود مشورت کنند.
  5. در فضاهای کوچک از روشن کردن تعداد زیادی لامپ کم مصرف خودداری شود. در فضای باز و سرد از حباب استفاده شود و در فضایی با رطوبت بالا از بکار بردن این لامپ خودداری شود.
  6. سرپیچ لامپ متناسب با انواع چراغ انتخاب شود.

نکات مهم در خرید لامپ کم مصرف

در ادامه موضوع لامپ کم مصرف چیست لازم است نکات زیر را به هنگام خرید این محصول در نظر بگیرید:

  • توجه به توان مورد نیاز
  • توجه به شار نوری مورد نیاز
  • توجه به شکل ظاهری
  • توجه به دمای رنگ مورد نیاز
  • توجه به کیفیت
  • گارانتی داشتن لامپ

بیشتر بخوانید: بهترین برند لامپ کم مصرف


در صورت شکستن لامپ کم مصرف په باید کرد؟

شکستن لامپ کم مصرف خاموش و یا روشن ممکن است در هر مجموعه ای اتفاق بیفتد. در مرحله اول، پیش از دست زدن به لامپ شکسته، لازم است افراد را از اتاق خارج کنید و تهویه مرکزی را نیز خاموش نمایید تا گاز لامپ کم مصرف به اتاق های دیگر راه پیدا نکند. پنجره ها را تا حداقل ۱۵ دقیقه باز نگه دارید.

برای جمع آوری تکه های درشت لامپ از یک دستمال خشک یا یک تکه کاغذ استفاده کنید و تکه ها را در یک ظرف شیشه ای درب دار یا کیسه پلاستیک محکم ریخته و به صورت مجزا در سطل خارج از منزل بریزید. برای جمع آوری تکه های ریز می توانید از یک تکه نوار چسب استفاده کنید.

در صورت شکستن لامپ کم مصرف په باید کرد؟
در صورت شکستن لامپ کم مصرف په باید کرد؟

علت چشمک زدن مهتابی کم مصرف و در کل لامپ های CFL می تواند مختلف باشد:

  • استفاده از سنسورهای حرکتی جهت روشن و خاموش شدن لامپ
  • اشکال در ساختار داخلی لامپ ها مانند ترانسفورماتور لامپ
  • استفاده از دیمر جهت تنظیم نور لامپ های کم مصرف
  • اشتباه بسته شدن سیم فاز و نول
  • استفاده از کلیدهای چراغ دار جهت روشن و خاموش کردن لامپ

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیر لامپ کم مصرف


تفاوت لامپ ال ای دی و کم مصرف

حال که دانستیم لامپ کم مصرف چیست خوب است به این سؤال پاسخ دهیم: لامپ ال ای دی یا لامپ کم مصرف؟ این سؤالی است که ذهن بسیاری از کاربران را به خود اختصاص داده است. این لامپ ها شباهت هایی دارند. به عنوان مثال، هر دو مصرف انرژی کمی دارند اما در مقابل تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

  • بازده انرژی: توان مصرفی لامپ کم مصرفی و لامپ ال ای دی تفاوتی ندارد و به اجزای داخلی آن بستگی دارد. اما بهره نوری لامپ های ال ای دی از لامپ های کم مصرف بیشتر است.
  • مسائل زیست محیطی: برخی از لامپ های فلورسنت از خود اشعه فرابنفش و مضر تولید می کنند. در صورتی که لامپ های LED هیچ ضرری ندارند و سلامت انسان و محیط زیست را تهدید نمی کنند.
  • طول عمر: طول عمر لامپ های کم مصرف معادل ۱۰ الی ۱۵ هزار ساعت است. این مقدار تقریباً ۵ تا ۷ برابر از لامپ رشته ای بیشتر است. اما لامپ های ال ای دی در شرایط نرمال قابلیت کلیدزنی بالایی دارند و در حدود ۶۰ هزار ساعت عمر می کنند.
  • قیمت نهایی: عمدتاً لامپ های ال ای دی هزینه بیشتری نسبت به لامپ های کم مصرف دارند. اما با گذشت زمان به این نکته پی می بریم که استفاده از لامپ LED توجیه اقتصادی بیشماری نسبت به لامپ های کم مصرف دارد زیرا طول عمر آن ها بیشتر است.

بیشتر بخوانید: تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف در چیست؟


قیمت لامپ کم مصرف

امروزه استفاده از لامپ های کم مصرف به علت مقرون به صرفه بودن در هزینه و انرژی، بسیار رایج شده است و شرکت های زیادی درصدد تولید این محصول برآمده اند.

کاربران با خواندن این مقاله می توانند پاسخ مناسبی برای سؤال لامپ کم مصرف چیست بیابند. علاوه بر این، می توانند جهت خرید بهترین لامپ کم مصرف و یا اطلاع از قیمت لامپ کم مصرف رشته ای به سایت راندنو مراجعه کنند و کالای خود را به صورت مستقیم از فروشندگان خریداری کنند.

لامپ کم مصرف افراتاب، نور، شهاب جم، دلتا، شرکت خزرشید، کیهان، نورصرام و … از بهترین برندهای داخلی این محصول به شمار می آیند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ کم مصرف


فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 88
دوست نداشتم: 20
میانگین امتیازات: 4.4

۶ دیدگاه در “لامپ کم مصرف چیست؟ مزایا و معایب لامپ کم مصرف

ایا لامپ کم مصرف در روشنایی خانگی بهترین گزینه است؟

دوست عزیز سلام
لامپ های ال ای دی و دیگر تکنولوژی های آن مانند SMD و COB گزینه های بهتری برای استفاده در منزل هستند زیرا مصرف انرژی کمی دارند و نور سالم تری از خود تولید می کنند. با این حال استفاده از لامپ های کم مصرف باعث کاهش هزینه های برق میشه.

سلام ممنون مطالب خوب و کامل بود فقط من یک سوال داشتم آیا لامپ کم مصرف سرطان زاست؟

سلام دوست عزیز ممنون از شما
میزان تولید اشعه UV لامپ های کم مصرف 0.01 حد مجازه و وزارت بهداشت کانادا هم طبق تحقیقی در سال 2009 این موضوع را کاملاً رد کرده. با این حال استفاده طولانی مدت از لامپ های کم مصرف و فلورسنت به دلیل تابش اشعه یو وی و جیوه موجود در آن، ممکنه عواقبی در پی داشته باشه.

سلام یه سوال
آیا لامپ های کم مصرف قابل تعمیر هستند؟

سلام دوست عزیز
بله لامپ های کم مصرف قابل تعمیر هستند. برای تعمیر آن ها باید به مراکز تخصصی تعمیر لامپ کم مصرف مراجعه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *