انواع لامپ کم مصرف

انواع لامپ کم مصرف | آشنایی با لامپ CFL

آشنایی با انواع لامپ کم مصرف به شما کمک می کند بتوانید بهترین لامپ کم مصرف را برای مجموعه خود خریداری کنید. لامپ کم مصرف که به آن لامپ فلورسنت فشرده نیز می گویند، یکی از منابع روشنایی محسوب می شود که در دسته لامپ های فلورسنت قرار می گیرد.

این لامپ ها امروزه جایگزین لامپ های رشته ای که بسیار پرمصرف بوده اند، شده اند و در مقایسه با لامپ های رشته ای بسیار کم مصرف تر نیز هستند. علاوه بر این، این لامپ ها نور بیشتر و عمر طولانی تری دارند.

خرید انواع لامپ کم مصرف
خرید انواع لامپ کم مصرف

این لامپ ها در مدل ها و انواع مختلفی موجود هستند. از انواع لامپ کم مصرف پرنور می توان در مجموعه های مختلف اعم از منازل، اداره ها، نمایشگاه ها و … استفاده کرد. در ادامه به بررسی انواع لامپ کم مصرف خواهیم پرداخت.

تاریخچه لامپ فلورسنت فشرده

تاریخچه لامپ های کم مصرف به سال 1890 بازمی گردد. این لامپ در ابتدا توسط پیتر کوپر هیویت اختراع شد و بیشتر از این لامپ ها در صنایع و سالن های عکاسی استفاده می شد. اما در سال 1927 افرادی با نام های فردریک مایر و هانس اسپینر، لامپ بخاری فشار بالا را اختراع کردند.

بعدها جنرال الکتریک تولید این لامپ ها را در سال 1938 آغاز کرد، آنها را به بهره وری مناسب رساند و کم کم محصولات خود را بهبود بخشید. گسترش و توسعه این لامپ ها از سال 1995 شروع شد. چین نیز در همین سال، شروع به ساخت این نوع لامپ کرد.

تاریخچه لامپ فلورسنت فشرده
تاریخچه لامپ فلورسنت فشرده

بیشتر بخوانید: تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف در چیست؟


اجزای لامپ کم مصرف فلورسنت فشرده

این لامپ ها از دو بخش اصلی تیوب شیشه ای و بالاست و مدار راه انداز تشکیل می شوند. درون این لامپ ها از بخار جیوه و آرگون پر شده است. هنگامی که جریان برق درون تیوب برقرار می شود، نورهایی به شکل اشعه فرابنفش تولید می شود. این نورها به لایه فلورسنت داخل حباب تابیده شده و به نور مرئی و قابل رؤیت تبدیل می شوند. بالاست لامپ CFL وظیفه تأمین ولتاژ مورد نیاز برای ایجاد اختلاف پتانسیل بین کاتدها، کنترل کردن توان لامپ و جلوگیری از خاموش شدن لامپ را برعهده دارد. از دیگر بخش های این لامپ ها می توان به کیت، ترانس لامپ کم مصرف، بالاست و دیگر موارد اشاره کرد.

انواع لامپ بر اساس نوع بالاست

لامپ کم مصرف براساس نوع بالاست به دو دسته لامپ های کم مصرف بدون بالاست و لامپ های کم مصرف بالاست سرخود دسته بندی می شوند. علاوه بر این، لامپ هایی که دارای بالاست هستند، به دو دسته تقسیم بندی می شوند. لامپ های کم مصرف فشرده با بالاست غیریکپارچه یک نمونه از این لامپ ها به شمار می آیند.

بالاست غیر یکپارچه یک نوع فناوری به حساب می آید که آن را پلاگین نیز می نامند. این فناوری به این گونه است که باید بالاست لامپ را به طور جداگانه خریداری کرد و آن را در قسمت ثابت نصب نمود.

نوع دیگر لامپ کم مصرف فشرده با بالاست یکپارچه است که معمولاً جایگزین بسیار خوبی برای لامپ هالوژن و رشته ای به شمار می آید و به راحتی می توان با درآوردن این لامپ ها، لامپ کم مصرف را جایگزین آنها کرد زیرا ویژگی های بهتری دارد.


بیشتر بخوانید: بالاست چیست و چگونه کار می کند؟


انواع لامپ فلورسنت فشرده براساس سرپیچ

یکی دیگر از تقسیم بندی های انواع لامپ کم مصرف تقسیم بندی براساس نوع سرپیچ است. سرپیچ این لامپ ها شامل E14 ،GU10 ،E27 و E40 است که هرکدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند. انواع لامپ کم مصرف لوستری اغلب سرپیچ های E14 دارند.

 

انواع لامپ براساس تیوب

یکی دیگر از تقسیم بندی های لامپ کم مصرف، بر اساس تیوب و یا شکل ظاهری آن ها است. بر این اساس این لامپ ها به دو دسته لامپ های کم مصرف نیم پیچ یا Half spiral و همچنین لامپ های کم مصرف تمام پیچ یا Full spiral تقسیم بندی می شوند.

لامپ های کم مصرفی که توان های بالاتری دارند، به شکل های سفینه ای، قارچی، طرح گل و … نیز به بازار عرضه می شوند. انواع لامپ کم مصرف خانگی اغلب ظاهری پیچی و نیم پیچ دارند.

انواع لامپ کم مصرف ال ای دی، SMD و سی او بی به بازار عرضه می شوند که مصرف انرژی بسیار کمی دارند اما ساختار آن ها کاملاً با لامپ های کم مصرف متفاوت است.

انواع لامپ کم مصرف براساس تیوب
انواع لامپ کم مصرف براساس تیوب

توان لامپ های کم مصرف

از لحاظ بهره نوری می توان گفت لامپ های CFL نوری همانند سایر لامپ ها ارائه می دهند. با این تفاوت که مصرف انرژی آن ها بسیار کم تر از لامپ های پرمصرف است. این لامپ ها نسبت به لامپ های معمولی، یک پنجم تا یک سوم کمتر انرژی مصرف می کنند و در نتیجه در هزینه های برق نیز صرفه جویی می شود. لامپ های پیچی نسبت به سایر مدل های لامپ، از طول عمر بسیار بیشتری برخوردار هستند.

طول عمر لامپ های کم مصرف به عواملی مانند کیفیت در مراحل تولید، مقاومت در برابر ضربه و فشار، نوسانات ولتاژ و تعداد روشن خاموش شدن لامپ بستگی دارد. لامپ های کم مصرف نسبت به لامپ های رشته‌ ای، گرمای بسیار کمتری تولید می کنند اما اتلاف انرژی آن ها از لامپ های ال ای دی بیشتر است.

لامپ کم مصرف رشد گیاه

لامپ های کم مصرف جهت رشد گیاه نیز مورد استفاده قرار می گیرند. به طور میانگین برای هر 60 فوت، از یک لامپ کم مصرف با ویژگی هایی خاص و استاندارد استفاده می شود. برای خرید این نوع لامپ ها برای گیاهان باید به توان آن ها توجه زیادی کرد. رنگ نور لامپ های کم مصرف نیز موضوع مهمی است که پیش از خرید لامپ برای رشد گیاه باید در نظر گرفته شود.

نحوه کارکرد لامپ های پیچی کم مصرف

کارکرد این لامپ ها همانند لامپ های مهتابی است. به این گونه که با وصل شدن جریان الکتریکی، الکترون ها از داخل گاز موجود در لوله شیشه ای عبور کرده و از سمت یک الکترود به سمت الکترود دیگر حرکت می کنند. گذر این الکترون ها سبب برانگیخته شدن گاز جیوه موجود در لامپ می شود. این برانگیختگی باعث می شود الکترون ها به ترازهای بالاتر بروند. در این حالت، الکترون ها بسیار پرانرژی و کم پایدار هستند و باعث ایجاد نور و اشعه فرابنفش می شوند. فرابنفش تولیدشده به لایه فسفر موجود در شیشه تابیده می شود و آن را به نور مرئی و قابل رؤیت تبدیل می کند.

مزایای لامپ کم مصرف

انواع لامپ کم مصرف سقفی مانند هر محصول دیگری مزایا و معایبی دارند که از جمله مزایای این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. یکی از مزایای این محصولات، طول عمر بالای آن ها است که نسبت به لامپ های رشته ای، 8 برابر بیشتر است.
  2. مقرون به صرفه بودن این لامپ ها گزینه مهمی است که سبب کاهش هزینه ها می شود.
  3. مصرف انرژی کمتر، بزرگترین مزیت این لامپ ها است زیرا در مقایسه با لامپ رشته ای چندین برابر بیشتر است.
  4. تولید گرمای کمتر از دیگر مزایای این محصولات است. به همین دلیل در تمامی مکان ها می توان از این لامپ ها استفاده کرد.
  5. این لامپ ها به مدت زمان طولانی جهت نصب و راه اندازی نیاز ندارند.
  6. لامپ های فلورسنت فشرده تنوع زیادی در شکل ظاهری و نوع سرپیچ دارند.
مزایای لامپ کم مصرف
مزایای لامپ کم مصرف

بیشتر بخوانید: لامپ کم مصرف چیست؟ مزایا و معایب لامپ کم مصرف


معایب لامپ کم مصرف

علاوه بر تمامی مزایا، انواع لامپ کم مصرف معایبی دارد که این معایب عبارتند از:

  1. وجود نور آبی و ماوراء بنفش در این لامپ ها باعث ایجاد خطر برای سلامتی انسان ها می شود. البته این مقدار زیاد نیست و در طولانی مدت ممکن است عوارضی به وجود بیاورد.
  2. علاوه بر این، به دلیل وجود جیوه در این محصولات، بازیافت لامپ های کم مصرف کاری دشوار است و باید اصولی انجام شود. در غیر این صورت سبب آسیب رسیدن به طبیعت می شود و خاک، آب و هوا را آلوده می کند.
  3. از دیگر معایب این لامپ ها می توان به مواردی همچون کم شدن نوردهی آن ها با گذشت زمان اشاره کرد.
  4. این لامپ ها برای محیط های خارجی مناسب نیستند و در بیرون از ساختمان نمی توان از آن ها استفاده کرد.
  5. قابل استفاده نبودن در سرپیچ های دیمردار، از دیگر معایب این لامپ ها است.
معایب لامپ کم مصرف
معایب لامپ کم مصرف

عوامل مؤثر در قیمت لامپ کم مصرف

همان طور که گفته شد، لامپ های کم مصرف در انواع و برندهای مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند که هر کدام قیمت های متفاوتی دارند. بنابراین عوامل زیادی در قیمت این لامپ ها مؤثر است که این عوامل عبارتند از:

  • یکی از معیارهای مهم در قیمت لامپ های کم مصرف، امدل لامپ است. این لامپ در مدل های مختلف موجود است و به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شود که هر کدام قیمت های متفاوتی دارد.
  • شرکت تولیدکننده و برند مربوط به انواع لامپ کم مصرف از دیگر عوامل مؤثر در قیمت این محصولات است. هرچه برند این لامپ ها معتبرتر باشد، طبیعی است که این لامپ ها از قیمت بیشتری نیز برخوردار باشند.
  • توان و مقدار روشنایی از دیگر عوامل تأثیرگذار در قیمت این لامپ ها است. هرچه این لامپ ها توان بیشتر و میزان نوردهی بالاتری داشته باشند، قیمت آن ها نیز به همان میزان بیشتر خواهد شد.
  • ابعاد و اندازه این محصولات یکی دیگر از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت لامپ های کم مصرف است. با کم و زیاد شدن اندازه این لامپ ها، قیمت آنها نیز افزایش یا کاهش پیدا می کند.
  • برخی از این لامپ ها امکانات ویژه ای دارند. هرچه این امکانات بیشتر و بهتر باشد، قیمت لامپ نیز بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لامپ کم مصرف


بهترین برندهای تولیدکننده لامپ کم مصرف

برند های زیادی در ایران تولیدکننده لامپ های کم مصرف هستند که از جمله بهترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برند پارس شعاع یکی از بهترین تولیدکنندگان لامپ های کم مصرف است که حدود 20 سال در این حوزه فعالیت و سابقه دارد و در این زمینه از متخصصان باتجربه کمک گرفته است. همچنین این شرکت دارای آزمایشگاه های مختلف برای کنترل کیفیت است که در بهبود محصول بسیار مؤثر هستند.
  • پارس شهاب یکی دیگر از برندهای معتبر در این زمینه است که تولیدکننده انواع لامپ به شمار می آید. این شرکت فعالیت خود را از سال 1348 آغاز کرده است و در این حوزه سابقه طولانی دارد. همچنین تمامی محصولات این شرکت گواهینامه های بین المللی را دریافت کرده اند که خود دلیلی مهم برای تضمین کیفیت این لامپ ها محسوب می شود.
  • لامپ کم مصرف بروکس از دیگر انواع لامپ های کم مصرف جدید است که به بازار عرضه شده است. محصولات این شرکت بسیار متنوع هستند و از کیفیت بالایی برخوردارند.

برای خرید لامپ کم مصرف و مشاهده لیست فروشندگان آن ها می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و از این طریق با فروشندگان در ارتباط باشید.