راهنمای لامپ کم مصرف

راهنمای خرید لامپ کم مصرف و بررسی آن

مطالعه راهنمای خرید لامپ کم مصرف کمک بسیار زیادی هنگام خرید انواع لامپ کم مصرف به شما می کند. لامپ فلورسنت فشرده، CFL یا لامپ کم مصرف، نوعی از لامپ های فلورسنت است که امروزه جایگزین لامپ های رشته ای، گازی و پرمصرف شده است.

این لامپ ها نسل پیشرفته تری از لامپ های فلورسنت هستند. برای خرید لامپ کم مصرف می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.

خرید انواع لامپ کم مصرف
خرید انواع لامپ کم مصرف

این لامپ ها به اندازه ی لامپ های قدیمی از خود نور تولید می کنند. تفاوت آن ها در میزان مصرف انرژی است. این لامپ ها تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند.

امروزه از لامپ کم مصرف برای رشد گیاه، در منازل مسکونی، اداره ها، فروشگاه ها، بانک ها و … استفاده می شود. استفاده از این محصولات علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. در این مقاله به راهنمای خرید لامپ کم مصرف می پردازیم. اگر قصد خرید این نوع لامپ را دارید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

لامپ کم مصرف چیست؟

لامپ های کم مصرف از جدیدترین تولیدات بشر در زمینه روشنایی هستند. این لامپ ها با هدف تولید نور بیشتر و مصرف انرژی کمتر به بازار عرضه شده اند. در حال حاضر این لامپ ها جایگاه بسیار خوبی در صنعت روشنایی پیدا کرده اند. به گونه ای که در بسیاری از مجموعه ها به جای سایر لامپ ها همچون لامپ های رشته ای و گازی مورد استفاده قرار می گیرند.

ساختار این لامپ ها به گونه ای است که در پایه های لامپ از ترانسفورماتور استفاده شده است. هنگامی که لامپ به جریان برق متصل می شود، ترانسفورماتور ولتاژ برق ورودی را افزایش می دهد و از این طریق نور بیشتری نیز تولید می شود. در ادامه مبحث راهنمای خرید لامپ فلورسنت، به عملکرد و نحوه کارکرد آن بیشتر می پردازیم.

لامپ کم مصرف چیست؟
لامپ لامپ کم مصرف چیست؟

بیشتر بخوانید: لامپ کم مصرف چیست؟ مزایا و معایب لامپ کم مصرف


لامپ کم مصرف چگونه کار می کند؟

در مبحث راهنمای خرید لامپ کم مصرف ابتدا بهتر است عملکرد لامپ های فلورسنت را بررسی کنیم. این گونه لامپ ها با تغییرات طول موج و به کمک فناوری فلورسنس روشن می شوند. لوله های شیشه ای در این لامپ توسط گاز جیوه پر شده اند.

با عبور جریان برق از داخل لوله، الکترون هایی که بر روی الکترودهای دو طرف قرار گرفته اند، از آن جدا شده و برانگیخته می شوند. در نتیجه حرکت الکترون ها، گاز جیوه داخل لوله نیز ناپایدار می شود و از خود نور تولید می کند.

نوری که بخار جیوه تولید می کند، از نوع ماوراءبنفش است. به همین دلیل، سطح داخلی لوله به وسیله ماده ای به نام فسفر پوشانده شده است تا نور جیوه را به نور مرئی و قابل رؤیت تبدیل کند. با تغییر فسفر موجود در لامپ، می توان نورهایی با رنگ سبز، زرد، قرمز، آبی، سفید و … ایجاد کرد.

حباب این نوع لامپ ها می تواند اشکال متنوعی داشته باشد. لامپ پیچی، لامپ کم مصرف طرح گل و استوانه ای بیشترین طرفداران را به خود اختصاص داده است. برای مشاهده قیمت لامپ کم مصرف بزرگ می توانید با مراجعه به سایت راندنو، با ده ها نماینده فروش این محصول بی واسطه در ارتباط باشید و خرید خود را انجام دهید.


بیشتر بخوانید: انواع لامپ کم مصرف


دلیل مارپیچ بودن لامپ کم مصرف

این لامپ ها به علت چرخش گاز یا همان جیوه داخل، می بایست به شکل مارپیچ باشند. اما همواره احتمال خروج درصدی از اشعه فرابنفش که با فسفر به نور مرئی تبدیل شده است، از داخل پیچ های لامپ وجود دارد.

دلیل مارپیچ بودن لامپ کم مصرف
دلیل مارپیچ بودن لامپ کم مصرف

مزایای لامپ های کم مصرف

دانستن مزایای این نوع لامپ ها می تواند در راهنمای خرید لامپ کم مصرف کمک شایانی به شما بکند. در ادامه به برخی از مزایای این نوع لامپ ها اشاره خواهیم کرد؛

  1. این لامپ ها طول عمر بسیار بیشتری نسبت به لامپ های قدیمی دارند. دوام این لامپ ها حدوداً 8 برابر بیشتر از لامپ های رشته ای است.
  2. این محصولات مصرف انرژی را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش می دهند. به طور میانگین، مصرف انرژی این لامپ ها یک پنجم لامپ های رشته ای است.
  3. لامپ های قدیمی و رشته ای گازهای گلخانه ای زیادی تولید می کنند. با استفاده از این نوع لامپ، تولید این گازها بسیار کاهش یافته است.
  4. گرمای تولیدشده توسط این محصولات بسیار کم است. این درحالی است که لامپ های رشته ای به شدت داغ می شوند.
  5. میزان نوردهی این لامپ ها از برخی انواع لامپ بیشتر است. به عنوان مثال، میزان نوردهی یک لامپ کم مصرف 18 وات، برابر با میزان نور یک لامپ رشته ای 100 وات است.
  6. این لامپ ها تنوع بسیار بالایی دارند و در رنگ نورهای آفتابی، مهتابی و رنگی عرضه می شوند. همچنین از لحاظ توان مصرفی نیز در بازه های گوناگونی قابل ارائه هستند.
  7. لامپ های کم مصرف نوری یکنواخت و بدون لرزش تولید می کنند. به همین دلیل باعث خستگی چشم نمی شوند.
مزایای لامپ های کم مصرف
مزایای لامپ های کم مصرف

بیشتر بخوانید: مصرف برق انواع لامپ


معایب لامپ های کم مصرف

در این مقاله به راهنمای خرید لامپ کم مصرف پرداخته ایم. بنابراین بهتر است برخی از عیب های آن را نیز بررسی کنیم؛

  1. در ساختار این لامپ ها از جیوه استفاده شده است. جیوه ماده ای سمی است و در صورت شکستن لامپ، بهتر است شکسته های آن در محیط قرار نگیرند.
  2. تابش اشعه های فرابنفش برای سلامتی انسان ضرر دارد.
  3. هنگامی که از این محصول استفاده می شود، نمی توان از دیمر جهت روشن و خاموش کردن آن استفاده کرد. برای آشنایی بیشتر با دیمر و کاربرد آن میتوانید به مقاله دیمر چیست در مجله راندنو مراجعه کنید.
  4. لامپ های کم مصرف به دلیل این که از نوع تکنولوژی های سبز نیستند، استفاده از آن ها برای محیط زیست و سلامت انسان ها در دراز مدت ضرر دارد.

    معایب لامپ های کم مصرف
    معایب لامپ های کم مصرف

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب لامپ فلورسنت


راهنمای انتخاب لامپ کم مصرف

پارامترهای بسیار زیادی وجود دارد که در هنگام خرید لامپ کم مصرف باید مورد توجه قرار دهید. در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد؛

شکل ظاهری لامپ

لامپ های کم مصرف در شکل های مختلفی به بازار عرضه می شوند. مشهورترین این لامپ ها، لامپ های کم مصرف پیچی هستند. این محصولات در شکل های حبابی، طرح گل، قارچی، سفینه ای، شمعی و … نیز عرضه می شوند.

تکنولوژی لامپ کم مصرف

در حال حاضر لامپ های کم مصرف تنها با تکنولوژی فلورسنت به بازار عرضه نمی شوند بلکه انواع دیگر آن ها نیز در بازار وجود دارند. به عنوان مثال، لامپ های کم مصرف ال ای دی، لامپ فوق کم مصرف اس ام دی، لامپ کم مصرف هالوژنی و … همگی از انواع لامپ های کم مصرف هستند.

هر یک از این لامپ ها ویژگی های به خصوصی دارند. پیش از خرید لامپ کم مصرف برای مجموعه خود به نوع تکنولوژی آن توجه کنید.

برند لامپ کم مصرف

امروزه به دلیل این که مصرف لامپ های کم مصرف بسیار افزایش پیدا کرده است، شرکت های بسیار زیادی درصدد تولید لامپ های کم مصرف برآمده اند. پیش از خرید انواع لامپ به برند و استانداردهای تولید آن توجه کنید. لامپ های باکیفیت طول عمر بالایی دارند و سریعاً دچار سوختگی نمی شوند.

توان لامپ

پیش از خرید انواع لامپ به خصوص لامپ کم مصرف، باید به توان مصرفی و میزان نوردهی آن توجه کرد. در مجموعه های بزرگتر به لامپ هایی با توان بالا و میزان نوردهی زیاد نیاز است. خوشبختانه لامپ های کم مصرف تنوع بسیار بالایی در توان مصرفی و بهره نوری دارند.

راهنمای خرید لامپ کم مصرف
راهنمای خرید لامپ کم مصرف

بیشتر بخوانید: معرفی کامل پارامترهای روشنایی و نورپردازی


آیا لامپ کم مصرف سرطان زاست؟

طبق تحقیقاتی که در مؤسسه علوم تحقیقاتی آمریکا انجام شده، وجود شیارهایی بر روی سطح این لامپ که موجب خروج اشعه فرابنفش می شود، اثبات شده است. این بیماری معمولاً رنگدانه های پوست را هدف می گیردد و موجب سوختگی آن قسمت ها می شود.

خطرات اشعه UV به گونه ای است که اگر بیش از 8 ساعت در معرض این نوع لامپ ها قرار بگیرید، بدن بیش از هزار برابر توان خود این اشعه را دریافت کرده است. همچنین آثار کم بینی در استفاده بیش از حد این از لامپ ها نیز دیده شده است.

برای خرید لامپ ال ای دی می توانید به سایت راندنو مراجعه نمایید.


بیشتر بخوانید: تفاوت لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف در چیست؟


علت چشمک زدن لامپ کم مصرف

  1. اگر کلیدهایی که جهت قطع و وصل این لامپ ها از آن استفاده می کنید، چراغ کوچک ال ای دی داشته باشد، مقداری برق جهت روشن کردن آن از کلید عبور می کند. به همین دلیل، این لامپ چشمک زن خواهد شد.
  2. اگر از دیمر به جای کلید استفاده می کنید، این لامپ چشمک زن خواهد بود. زیرا در صورت بسته بودن دیمر، هم چنان مقداری برق از آن عبور می کند.
  3. اگر سیم نول به کلید و سیم فاز به لامپ متصل شده باشد، سبب چشمک زدن لامپ می شود.
  4. گاهی چشمک زدن این لامپ مربوط به ساختار داخلی لامپ مانند ترانسفورماتورها و … است.
  5. اگر از سنسورهای حرکتی جهت روشن و خاموش شدن این لامپ ها استفاده شود، امکان دارد لامپ چشمک بزند و پس از مدتی دچار سوختگی شود.

آموزش تعمیر لامپ کم مصرف

عوامل زیادی نظیر جنس قطعات، نحوه طراحی و تولید، روشن و خاموش کردن پشت سر هم، عوامل محیطی، نوسانات ولتاژی و … سبب آسیب به لامپ و یا از کار افتادن آن می شود. برخی از خرابی های رخ داده در انواع این لامپ قابل تعمیر است. البته باید به این نکته توجه کنید که خرابی مربوط به کدام بخش لامپ است؟

خرابی مربوط به تیوپ: در صورتی که اشکال لامپ یه این بخش مربوط شود، می توان از یک تیوپ دیگر استفاده کرد. تیوپ این محصولات اغلب از جنس شیشه است. پس از تشخیص خرابی تیوپ، می توان از یک تیوپ دیگر استفاده کرد.

خرابی مربوط به سوئیچینگ و بالاست لامپ: در این بخش باید مقاومت خازن ها، عملکرد ترانزیستورها و … بررسی شود. عمده خرابی این نوع لامپ ها به این بخش مربوط می شود. به کمک تجهیزاتی مانند هویه، سیم لحیم، سلف و … می توان این بخش را نیز تعمیر کرد.

برای آموزش کامل تعمیر لامپ کم مصرف به مجله راندنو مراجعه کنید.

آموزش تعمیر لامپ کم مصرف
آموزش تعمیر لامپ کم مصرف

خرید لامپ CFL یا کم مصرف

در هنگام خرید این محصولات باید به نکاتی مانند توان، ابعاد بدنه، شکل ظاهری، سرپیچ، رنگ نور، شرکت سازنده، شار، بهره نوری و … توجه کرد. از برترین برندهای تولیدکننده این محصولات می توان به لامپ بروکس، پارس شعاع، پارس شهاب، کیهان، افق، افراتاب، نور صرام پویا و … اشاره کرد.

در این مقاله به راهنمای خرید لامپ کم مصرف پرداختیم. جهت خرید انواع لامپ و مشاهده لیست قیمت این محصول می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با فروشندگان و نمایندگی های محصولات به طور مستقیم در ارتباط باشید.


بیشتر بخوانید: بهترین برند لامپ کم مصرف