مزایا و معایب لامپ فلورسنت

مزایا و معایب لامپ فلورسنت

مزایا و معایب لامپ فلورسنت در این مقاله بررسی خواهد شد. اگر قصد خرید لامپ فلورسنت را دارید، حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید بهترین لامپ را برای مجموعه خود خریداری کنید.

خرید انواع لامپ فلورسنت
خرید انواع لامپ فلورسنت

این لامپ ها از گذشته تاکنون مورد استفاده قرار گرفته اند. امروزه بسیاری از ما این لامپ ها را با نام های لامپ مهتابی و لامپ کم مصرف می شناسیم. در این مقاله به بررسی ویژگی ها، مزایا و معایب لامپ فلورسنت می پردازیم. با مجله راندنو همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

لامپ فلورسنت چیست

پیش از ورود به موضوع مزایا و معایب لامپ فلورسنت باید این نوع لامپ را بشناسید. این لامپ ها به دلیل خاصیتی که دارند، لامپ فلورسنت نامگذاری شده اند. Fluorescent lamp در اوایل دهه 80 میلادی به بازار عرضه شد. این لامپ ها یک نوع لامپ تخلیه الکتریکی گازی هستند که به کمک برق، جیوه داخل آن تحریک می شود و از خود نور تولید می کند. این نور به وسیله ماده فلورسنت در داخل حباب به نور مرئی تبدیل می شود.

در لامپ مهتابی از جیوه مایع استفاده می شود اما چیزی که سبب می شود این لامپ ها از خود نور تولید کنند، بخار جیوه است که در اثر تحریک این فلز به وجود آمده است.

لامپ های فلورسنت مهتابی به شکل یک لوله شیشه ای و توخالی هستند که علاوه بر جیوه، مقداری از گازهای متراکم نیز در آن وجود دارد. همچنین یک لایه فسفر که اصلی ترین نقش را در این لامپ ها برعهده دارد نیز در داخل حباب این لامپ کشیده شده است.

لامپ فلورسنت چیست
لامپ فلورسنت چیست

بیشتر بخوانید: لامپ فلورسنت چیست؟ هر آنچه باید درباره لامپ فلورسنت و انواع آن بدانید


عملکرد لامپ فلورسنت

موضوعی دیگر که در ادامه مزایا و معایب لامپ فلورسنت مطرح می‌شود، نحوه عملکرد این حصول است. دو سر لامپ مهتابی و لامپ فلورسنت خطی یک کلاهک آلومینیومی نصب شده است. با برقراری جریان الکتریکی، این کلاهک ها وظیفه شارش جریان برق داخل لامپ را برعهده دارند.

هنگامی که ولتاژ دو سر لامپ اعمال شد، گاز آرگون یا نئون درون لامپ داغ می شود. گرم شدن این گازها سبب گرم شدن جیوه مایع درون لامپ می شود و باعث می شود جیوه بخار شود.

الکترون هایی که در سطح لوله شناور شده اند، با جیوه برخورد می کنند و این عامل سبب تولید پرتو فرابنفش می شود. این پرتوها با لایه فسفری داخل لامپ برخورد می کند و پس از آن نوری سفید رنگ و مرئی از لامپ خارج می شود.

عملکرد لامپ فلورسنت
عملکرد لامپ فلورسنت

بیشتر بخوانید: لامپ یو وی چیست؟ راهنمای خرید لامپ UV ضدعفونی یا فرابنفش


مشخصات لامپ فلورسنت

لامپ مهتابی فلورسنت ظاهر لوله ای شکل دارد. این لوله ها در ابعاد متنوع به بازار عرضه می شود. اما اغلب آن ها طولی معادل 60 الی 120 سانتی متر دارد.

نوری که از این لامپ ها بازتاب می کند، اغلب به رنگ های آفتابی و مهتابی است اما به کمک فلورسنت های رنگی می توان رنگ نور لامپ فلورسنت را آبی، بنفش، قرمز، سبز و … کرد. سرپیچ این محصولات اغلب سوزنی و از نوع G13 ،G23 ،G5 ،2G11 و G24d-2 است. تیوب این لامپ ها  نیز در انواع مختلفی به بازار عرضه می شود:

  • لامپ فلورسنت T12: این لامپ ها از نسل اولیه فلورسنت ها هستند و قطر آن ها معادل 38 میلی متر است.
  • لامپ فلورسنت T10: این لامپ ها قطری کمتر از T12 و معادل 32 میلی متر دارند.
  • لامپ فلورسنت T8: این لامپ پرکاربردترین لامپ فلورسنت است و قطر آن به 26 میلی متر می رسد. ابعاد و اندازه این لامپ ها شبیه به لامپ های T10 است با این تفاوت که استفاده از آن ها 10 درصد بیشتر در مصرف برق صرفه جویی می کند.
  • لامپ فلورسنت T5: جدیدترین نوع لامپ های فلورسنت به این دسته بندی اختصاص دارد. این لامپ ها قطری معادل 16 میلی متر دارند.
مشخصات لامپ فلورسنت
مشخصات لامپ فلورسنت

بیشتر بخوانید: انواع سرپیچ لامپ یا پایه لامپ


مزایای لامپ فلورسنت

دانستن مزایا و معایب لامپ فلورسنت به شما کمک می کند بتوانید بهترین لامپ را برای مجموعه خود انتخاب کنید. این مزایا و معایب عبارتند از:

  • بهره وری انرژی: لامپ های مهتابی در مقایسه با لامپ های عادی رشته ای و گازی انرژی کمتری مصرف می کنند. این لامپ ها تقریباً 40 درصد نسبت به لامپ های رشته ای در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند.
  • تنوع درجه حرارت رنگ: این لامپ ها با تنوع رنگی بسیار زیاد به بازار عرضه می شوند. در مکان هایی مانند راهروی بیمارستان، ایستگاه های مترو، محیط های صنعتی و … می توانید از لامپ های مهتابی با حرارت رنگی 6500 کلوین استفاده کنید.
  • هزینه: قیمت لامپ های فلورسنت نسبت به سایر لامپ های موجود در بازار کمتر است. این لامپ ها بسیار ارزان تر از لامپ های LED و رشته ای هستند.
  • بازدهی نور: این تجهیزات نور بسیار زیادی از خود منتشر می کنند و به کمک یکی از آن ها می توان محیط وسیعی را روشن کرد.
  • تولید گرمای کم: این لامپ ها نسبت به لامپ های رشته ای و گازی چندین برابر گرمای کمتر از خود تولید می کنند.
مزایای لامپ فلورسنت
مزایای لامپ فلورسنت

بیشتر بخوانید: لامپ فلورسنت برای گیاهان | مزایای نور لامپ مهتابی برای رشد گیاه


معایب لامپ فلورسنت

  • سمی بودن گاز درون لامپ: همان طور که پیشتر گفته شد، در ساختار لامپ های مهتابی فلورسنت از جیوه استفاده شده است. این گاز سمی است، در صورتی که حباب لامپ شکسته شود و گاز منتشر شود، می تواند برای محیط و انسان ها مضر باشد.
  • استهلاک لامپ: این لامپ ها نسبت به لامپ های ال ای دی و لامپ های کم مصرف هزینه استهلاک بیشتری دارد و باید زودتر از سایر لامپ ها تعویض شوند.
  • تأخیر در روشن شدن: لامپ های فلورسنت و مهتابی نسبت به سایر لامپ ها به مدت زمان بیشتری جهت روشن شدن نیاز دارند. برای به حداکثر رسیدن نور این لامپ ها باید 10 الی 30 ثانیه صبر کرد.
  • نویز الکتریکی: از بالاست لامپ فلورسنت مقداری نویز الکترومغناطیسی ایجاد می شود که این امر در سیستم های رادیویی و بی سیم اختلال ایجاد می کند.
  • بازیافت: به دلیل جیوه ای که در ساختار این لامپ ها به کار رفته است، این لامپ ها بازیافت پذیر نیستند و سوخته آن ها نباید در طبیعت رها شود زیرا به محیط زیست صدمه وارد می کند.
  • عدم امکان استفاده از دیمر: اگر از لامپ های فلورسنت و مهتابی در مجموعه خود استفاده شود، حتماً باید از کلید برق جهت روشن و خاموش کردن آن استفاده شود. برای خاموش و روشن کردن لامپ و تنظیم نور این لامپ ها نمی توان از دیمر استفاده کرد.
معایب لامپ فلورسنت
معایب لامپ فلورسنت

بیشتر بخوانید: لامپ کم مصرف چیست؟ مزایا و معایب لامپ کم مصرف


قیمت لامپ مهتابی

در این مقاله به بررسی مزایا و معایب لامپ فلورسنت و لامپ مهتابی پرداختیم. حال برای خرید لامپ فلورسنت و مشاهده قیمت لامپ فلورسنت می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و از این طریق با نمایندگان و فروشندگان انواع لامپ فلورسنت در ارتباط باشید.

مزایا و معایب لامپ فلورسنت
مزایا و معایب لامپ فلورسنت

از برترین برندهای تولیدکننده این محصولات می توان به لامپ فلورسنت نور، پارس شهاب، پارس شعاع توس، اسرام و … اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: تعمیر لامپ مهتابی