کیستون چیست؟

کیستون شبکه چیست؟

کیستون چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ کیستون شبکه یا پریز شبکه یکی از تجهیزات مهم و کارآمد در شبکه های LAN به شمار می آید. این نوع تجهیزات دارای اشکال و ابعاد مختلفی هستند و هرکدام از آن ها در مکان هایی خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

کیستون شبکه از جمله تجهیزاتی است که انتخاب آن نیاز به دقت و تخصص بالایی دارد زیرا یکی از بخش های حساس در شبکه به شمار می رود و انتخاب درست آن سبب افزایش و تنظیم سرعت در شبکه می شود.

خرید انواع کیستون شبکه
خرید انواع کیستون شبکه

پریز شبکه در اصل به عنوان یک کانکتور مادگی سوکت RJ-۴۵ نیز معرفی می شود و کابل هایی که به سوکت RJ-۴۵ مجهز هستند، به آن وارد می شوند. در این مقاله به معرفی انواع کیستون شبکه و روش نصب کیستون شبکه پرداخته ایم و به سؤال کیستون چیست؟ پاسخ داده ایم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کیستون چیست؟

کیستون چیست؟ پریز شبکه یکی از پرکاربردترین تجهیزات در شبکه محسوب می شود. از این قطعه جهت برقراری ارتباط میان کابل شبکه و دیگر تجهیزات هم چون روتر، مودم، سوئیچ و … استفاد می شود.

کیستون های شبکه از یک سو به کابل شبکه متصل می شوند و از سوی دیگر یک پورت مادگی RJ-45 ارائه می کنند. کیستون ها در تمامی قسمت های شبکه مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال در ترانکینگ، فیس پلیت، داخل پچ پنل و … از این تجهیزات استفاده می شود.

کیستون چیست؟
کیستون چیست؟

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کابل شبکه و کاربرد کابل شبکه


انواع کیستون براساس نوع نصب

پس از پاسخ به سؤال کیستون چیست؟ باید بگوییم کیستون ها از لحاظ نحوه نصب و مکان مورد استفاده به انواع مختلف کیستون پچ پنل، کیستون توکار، روکار، کف خواب، بر روی ترانکینگ و … تقسیم بندی می شوند.

کیستون شبکه پچ پنلی

این کیستون به تنهایی در باکس ها و ترانک ها قابلیت نصب ندارد. به اصطلاح این پریزها فقط مغزی هستند که در پچ پنل ها مورد استفاده قرار می گیرند و جنس UTP این پریزها پلاستیکی و جنس SFTP آنها فلزی است.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع پچ پنل شبکه و کاربرد آنها


کیستون شبکه ماژولار

این نوع کیستون فقط به شکل پریز شبکه پهن و باریک ارائه می شود. از این نوع تجهیزات هم داخل ترانکینگ شبکه و هم داخل انواع قوطی و باکس استفاده می شود.

این نوع کیستون در زمان نصب می تواند بر روی ترانک یا بر روی دیوار نصب شود. زمانی که بر روی ترانک قرار بگیرد، می بایست یک کادر و حلقه نیز بر روی ترانک نصب شود. کیستون دیواری شبکه خود به دو روش زیر نصب می شود:

  • کیستون شبکه توکار: نصب پریز شبکه توکار به این صورت است که پریز همراه با یک باکس یا جعبه ارائه می شود که پیش از گچ کاری باید داخل دیوار کار گذاشته شود. کیستون باکس شبکه اغلب در محیط هایی با فضای کم مورد استفاده قرار می گیرد. به خصوص در زمان هایی که کیستون در محل قرارگیری خود ثابت باشد و نیازی به تغییر مکان نداشته باشد.

پس از آن که کابل هایی با سوکت RJ-۴۵ به کیستون وارد شدند، یک صفحه از جنس پلاستیک به آن ها متصل می شود که به آن فیس پلیت گفته می شود. این صفحه به باکس داخلی پیچ می شود و در نهایت تنها فیس پلیت بر روی دیوار دیده خواهد شد.

فیس پلیت ها می توانند در انواع تک پورت و دو پورت به بازار عرضه شوند. برخی از فیس پلیت ها به اصطلاح شاتردار هستند. مواقعی که کابل شبکه و یا پچ کورد به یکی از پورت های فیس پلیت وارد نمی شود، آن پورت به کمک درپوش و یک فنر پوشیده می شود. در نتیجه گرد و خاک به داخل کانکتور وارد نمی شود.

  • کیستون شبکه روکار: پریز شبکه روکار نیز دارای باکس و جعبه ای است که به صورت روکار و خارجی بر روی دیوار نصب و به کمک پیچ و رولپلاک در محل قرارگیری خود ثابت می شود. کیستون دیواری شبکه از نوع روکار درون این باکس قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: تفاوت داکت و ترانک (ترانکینگ) چیست؟


کیستون شبکه غیر ماژولار (سرهم)

شرکت های ایرانی اغلب در زمان تولید انواع کلید و پریز پریز شبکه همان مدل را نیز تولید می کنند. این پریزها دارای یک مغزی هستند و فقط برای دیوار به صورت توکار مورد استفاده قرار می گیرند. پریز شبکه دلند یکی از این نمونه ها است.

کیستون چیست؟
کیستون چیست؟

انواع کیستون چیست؟

پریز از لحاظ گروه می تواند انواع مختلفی داشته باشد. امروزه پریزهای شبکه زیر، انواع پرکاربرد این نوع تجهیزات به شمار می آیند:

  • کیستون شبکه Cat۵
  • کیستون Cat۵e
  • کیستون شبکه Cat۶
  • کیستون Cat۶a
  • کیستون Cat۷
  • کیستون Cat۷a
  • کیستون Cat۸

در شبکه هایی که به سرعت بالا مانند ۱۰ گیگابیت در ثانیه و پهنای باند ۲۵۰ مگاهرتز نیاز است، می بایست از پریز شبکه Cat۶ استفاده شود و برای شبکه هایی با سرعت و پهنای باند معمولی، پریز شبکه Cat۵ گزینه مناسبی محسوب می شود.


بیشتر بخوانید: معرفی انواع سوکت شبکه و کیستون شبکه


نحوه نصب کیستون شبکه

در ادامه موضوع کیستون چیست؟ به نحوه نصب کیستون پرداخته‌ایم. نحوه نصب پریز شبکه یکی از چالش هایی است که تکنسین های شبکه در نصب و راه اندازی تجهیزات شبکه با آن مواجه می شوند. معمولاً در هنگام نصب این ابزار شبکه، از یک طرف کیستون، کابل شبکه وارد می شود که برای شبکه کردن سیستم داخلی مجموعه بکار می رود و از طرف دیگر، پچ کورد یا کابل با سوکت RJ۴۵ به آن وارد می شود که برای ارتباط یک دستگاه به سیستم شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.

دو نوع کیستون در بازار موجود است که در نوع اول، جهت نصب کابل و پرس آن در داخل پریز، به آچار کیستون نیازی نیست اما نوع دوم کیستون به گونه ای است که برای پرس کردن کابل ها، به یک نوع آچار پرس نیاز خواهید داشت.

امروزه اغلب از نوع اول پریز شبکه استفاده می شود. زیرا در نوع اول، کابل با فشار و قدرت بیشتری به کیستون پرس می شود و استحکام بیشتری دارد. در نتیجه احتمال قطعی و افت سرعت برای این نوع کیستون ها کمتر خواهد بود. در ادامه به آموزش کیستون زدن شبکه می پردازیم.

برای نصب کیستون باید مراحل زیر انجام شود:

  1. ابتدا باید مقداری از روکش PVC خارجی کابل برداشته شود.
  2. زوج کابل های به هم تابیده شده را از یکدیگر جدا کرده و به انتهای کیستون شبکه وارد می کنیم. بر روی بدنه کیستون ها، لیبل های رنگی وجود دارد و نصاب، کیستون را جهت ورود سیم هدایت می کند.
  3. سیم ها به کمک آچار پانچ می بایست به داخل شیارها پرس شوند. آچار پرس کیستون دارای تیغه ای است که اضافی سیم را نیز قطع می کند. هنگام استفاده از آچار پانچ به این نکته توجه کنید که تیغه به سمت بیرون کیستون باشد، در غیر این صورت ارتباط سیم با کیستون را قطع می کند.
کیستون چیست؟
کیستون چیست؟

بیشتر بخوانید: آموزش سوکت زدن کابل شبکه | آموزش تصویری و گام به گام


قیمت کیستون شبکه

در ادامه موضوع کیستون چیست؟ باید کمی هم در مورد قیمت این محصول صحبت کنیم. قیمت پریز شبکه از لحاظ نوع شیلد، گروه، جنس، نحوه نصب، برند و … با یکدیگر تفاوت دارد. از بهترین تجهیزات پسیو موجود در بازار می توان به کیستون لگراند، نگزنس، دانوب، دی لینک، پریز شبکه سوپیتا، PKS و … اشاره کرد.

در این میان، قیمت کیستون شبکه لگراند در میان مخاطبان بسیار سؤال می شود که در سایت راندنو می توانید علاوه بر آن، قیمت انواع دیگر را نیز مشاهده کرده و با فروشندگان ارتباط برقرار نمایید.

کاربرد کیستون شبکه

کیستون جهت برقراری ارتباط کابل با دیگر تجهیزات شبکه مانند سوئیچ، روتر و … مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله از یک طرف به کابل شبکه با سوکت RJ-۴۵ و از طرف دیگر به پورت مادگی RJ-۴۵ متصل می شود.

لازم به ذکر است که کاربرد کیستون محدود به تلفن و تجهیزات شبکه نیست، بلکه هر کجا که کابل از یک طرف به دستگاهی با پورت مادگی متصل شود، به پریز شبکه احتیاج است. معمولاً در تمامی پروژه های نصب ترانک و باکس کف زمین، از کیستون نیز استفاده می شود.

جنس کیستون چیست؟

  • کیستون فلزی
  • کیستون پلاستیکی

از کیستون فلزی در بسیاری از مکان ها استفاده می شود. به عنوان مثال، هنگامی که کابل های شبکه از کنار کابل های برق عبور می کنند، باید سیستم ارتینگ در کیستون وجود داشته باشد. کیستون های فلزی SFTP برای کابل کشی های با شیلد و فویل مناسب هستند. کیستون های پلاستیکی برای کابل UTP کاربرد دارند.

در این حالت از کیستون فلزی استفاده می شود. در کیستون فلزی، سیم ارت کابل شبکه به بدنه فلزی کیستون متصل می شود تا مسیر عبور جریانات القایی را ایجاد کرده و این مسیر تا چاه ارت ادامه پیدا کند.

بر روی بدنه کیستون ها یک جدول رنگی تعبیه شده است که دارای دو بخش Class A و Class B است. این جدول به نصاب کمک می کند تا به راحتی بتواند اتصال کابل با کیستون را برقرار کند.


بیشتر بخوانید: سیم ارت چیست و چه کاربردی دارد؟


کیستون شبکه از لحاظ نوع شیلد

    • کیستون UTP
    • کیستون SFTP

    لازم به ذکر است استفاده از تجهیزات شبکه هماهنگ، سبب بهبود کارایی، افزایش سرعت شبکه و کاهش خطاهای احتمالی می شود.

کیستون شبکه Cat6 UTP

این مدل کیستون یکی از پرکاربردترین انواع کیستون به شمار می آید و براساس استانداردهای سرعت گروه Cat۶ ساخته و طراحی شده است.

سرعت انتقال داده این محصول معادل ۱ گیگابیت بر ثانیه و پهنای باند آن معادل ۲۵۰ مگاهرتز است. از کیستون Cat۶ به عنوان یک کیستون با نرخ انتقال داده بالا یاد می شود.

تمامی کیستون ها اعم از پریز شبکه Cat۶ UTP دارای دو بخش هستند و بخش اصلی آن ها پریز و بخش دیگر آن ها قسمت پلاستیکی محصول است.

پیدایش اولین پریز شبکه

استفاده از اولین پریز شبکه به سال ۱۹۷۹ میلادی باز می گردد و شرکت AMP برای نخستین بار در یکی از پروژه های خود از پریز شبکه استفاده کرد. در نتیجه، کمپانی AMP به عنوان اولین تولیدکننده کیستون در جهان شناخته می شود.

AMP با تولید کیستون از گروه Cat۳، توانست در کابل کشی های خطوط تلفن از آن استفاده کند و پس از چند سال، استفاده از آن در شبکه های کامپیوتری نیز رواج یافت. البته لازم به ذکر است که واژه کی استون (Keyston) ۱۶ سال بعد و توسط شرکتی به نام ICCC به آن اختصاص یافت.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کیستون شبکه | نکات مهم برای خرید کیستون


برندهای مختلف کیستون

درحال حاضر شرکت های بسیار زیادی به تولید انواع کیستون و پریز شبکه می پردازند. در ادامه به برخی از بهترین تولیدکننده های این نوع تجهیزات شبکه اشاره خواهیم کرد:

کیستون لگراند

شرکت لگراند یکی از برترین تولیدکننده های انواع تجهیزات شبکه است. پریزهای شبکه لگراند در تمامی گروه های Cat5، Cat5e و … به بازار عرضه می شود.


بیشتر بخوانید: معرفی کابل شبکه لگراند


کیستون نگزنس

تجهیزات شبکه نگزنس نیز در بازار شهرت بسیار زیادی دارد. این کیستون ها نیز تنوع بسیار زیادی دارند.


بیشتر بخوانید: معرفی کامل کابل شبکه نگزنس


کیستون امپ

این کیستون ها در دو مدل 90 درجه و 180 درجه ساده و قفل شونده عرضه می شوند و از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند.


بیشتر بخوانید: بهترین برندهای کیستون