مقایسه کابل های کواکسیال

مقایسه کابل های کواکسیال

مقایسه کابل های کواکسیال به شما کمک می کند بتوانید بهترین نوع کابل کواکسیال را برای مجموعه خود خریداری کنید. کابل کواکسیال نوعی کابل هم محور با است که از بخش های مختلفی تشکیل شده است. این کابل ها کانال فیزیکی دارند که سیگنال های الکتریکی از آن طریق منتقل می شود. کابل های کواکسیال در انواع گوناگونی به بازار عرضه می شوند. این کابل ها از نظر ساختار، جنس عایق و روکش، نوع شیلد، ضخامت، امپدانس، کانکتور و سری به چند دسته تقسیم بندی می شوند.

خرید انواع کابل کواکسیال
خرید انواع کابل کواکسیال

اگر قصد خرید کابل کواکسیال دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به مقایسه کابل های کواکسیال می پردازیم و نحوه اتصال کابل کواکسیال را بررسی خواهیم کرد.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل کواکسیال چیست؟

در ابتدای موضوع مقایسه کابل های کواکسیال به معرفی این کابل ها می پردازیم. کابل کواکسیال نوعی کابل برق است که وظیفه انتقال سیگنال ها را برعهده دارد. این کابل ها اغلب از یک رشته هادی مسی تشکیل شده اند و سپس یک لایه عایق پلیمری از جنس پلی اتیلن برروی سطح آن ها کشیده شده است. هادی این کابل ها می تواند از جنس مفتول یا به هم تابیده باشد. کابل کواکسیال یک نوع محافظ رسانا یا اسکرین دارند. این محافظ از کابل در برابر صدمات فیزیکی و فشار حفاظت می کند.

ژاکت بیرونی و کاور کابل های کواکسیال اغلب از جنس پی وی سی هستند. روکش از هسته مسی در برابر نویز و یا ضربه های فیزیکی حفاظت می کند. این کابل ها طبق استاندارد JIC C 3501 عرضه می شوند. در ادامه به مقایسه کابل های کواکسیال و بررسی انواع آن می پردازیم.

کابل کواکسیال چیست؟
کابل کواکسیال چیست؟

بیشتر بخوانید: کابل کواکسیال و سیم آنتن چیست و چه کاربردی دارد؟


کابل کواکسیال Thinnet و Thicknet

  • کابل تین نت: این کابل ها نازک تر هستند. قطر کابل های تین نت معادل 2.50 اینچ است. این کابل ها انعطاف پذیری بالایی دارند.
  • کابل تیک نت: قطر هادی این کابل ها بیشتر است. ضخامت کابل تیک نت 2 برابر کابل Thinnet و معادل 5.0 اینچ است.

یک نکته مهم در مقایسه کابل های کواکسیال این است که هرچه مس هادی بیشتر باشد، کابل سیگنال های دریافتی را برای مسافت های طولانی بهتر ارسال می کند.

کابل کواکسیال 75 اهمی و 50 اهمی

منظور از 75 اهمی یا 50 اهمی بودن کابل ها میزان امپدانس است. امپدانس میزان مقاومت کابل در برابر جریان را نشان می دهد.

  • کابل 75 اهمی کواکسیال: از این کابل ها برای اتصال تلویزیون استفاده می شود. 
  • کابل 50 اهمی کواکسیال: این کابل ها مقاومت اهمی کمتری دارند و در صنایع مختلف جهت انتقال داده های صوتی و تصویری به کار گرفته می شوند.

کانکتورها نیز همانند کابل ها در انواع 75 یا 50 اهمی به بازار عرضه می شوند و به سه شکل پرسی، لحیمی یا پیچی به کار گرفته می شوند.

کابل کواکسیال 75 اهمی و 50 اهمی
کابل کواکسیال 75 اهمی و 50 اهمی

بیشتر بخوانید: بهترین برند کابل کواکسیال


مقایسه کانکتورهای کابل کواکسیال

یکی از مهمترین موضوعات در مقایسه کابل های کواکسیال بررسی کانکتورها و سری های این کابل ها است. کابل های کواکسیال در نام خود دو حرف RG دارند. RG به معنای امواج رادیویی است. در کنار این دو حرف انگلیسی اعدادی قرار گرفته که براساس نسخه کابل و قطر آن ها تعیین می شود. از پرکاربردترین سری ها در کابل کواکسیال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کابل RG-6 کواکسیال

این کابل ها سری هایی از نوع RG6 دارند و مقاومت آن ها معادل 75 اهم است. برای انتقال داده در تلویزیون، ماهواره و … این کابل ها به کار گرفته می شوند. در برخی از مواقع به این کابل ها، کابل کواکسیال صوتی نیز گفته می شود.

کابل RG-11 کواکسیال

از این کابل ها در فاصله های طولانی تر و یا ارتفاعات بیشتر استفاده می شود. یک موضوع مهم درباره این کابل ها این است که درگاه و خروجی آن ها بزرگ تر از RG-6 است.

کابل کواکسیال RG59 و RG-60

کابل های RG59 یا RG60 کیفیت زیادی در انتقال داده های صوتی و تصویری دارند. این کابل ها در دسته بهترین کابل های کواکسیال قرار می گیرند. بسیاری از تکنسین ها از این کابل ها به عنوان کابل کواکسیال برای ماهواره استفاده می کنند.


بیشتر بخوانید: تعمیر کابل کواکسیال (کابل آنتن) و کابل RG (کابل دوربین)


کابل کواکسیال ساده، ترکیبی و RF

در این بخش از موضوع مقایسه کابل های کواکسیال به بررسی انواع کابل براساس ساختار و کاربرد می پردازیم. کابل های کواکسیال ساده همان کابل های رایجی هستند که از هادی، عایق، شیلد و روکش ساخته شده اند. کابل های دیگری هم به بازار عرضه می شوند که در دسته کابل های کواکسیال جای می گیرند و کاربرد آن ها متفاوت است.

کابل کواکسیال ترکیبی

برای نصب دوربین مدار بسته اغلب از این کابل ها استفاده می شود. به همین دلیل گاهی به آن ها کابل دوربین مداربسته نیز گفته می شود. این کابل ها اغلب به صورت موازی در کنار هم قرار می گیرند. کابل های کواکسیال می توانند اطلاعات صوتی، تصویری و حتی برق را منتقل کنند. یکی از بزرگترین مزیت های کابل های ترکیبی این است که انتقال داده ها در آن بدون دریافت هیچگونه نویزی صورت می گیرد.

کابل کواکسیال RF

برای انتقال فرکانس های رادیویی از این نوع کابل های کواکسیال استفاده می شود. مثلاً در تلویزیون ها، یک کابل ورودی برای نصب RF وجود دارد که در صورت نیاز می توانید از آن استفاده کنید.

مقایسه کابل های کواکسیال
مقایسه کابل های کواکسیال

بیشتر بخوانید: هر آنچه لازم است در مورد کابل های کواکسیال بدانید


مقایسه هادی کابل های کواکسیال

از دیگر موضوعات مهم مقایسه کابل های کواکسیال بررسی هادی این کابل ها است:

  • کابل هارد لاین کواکسیال: از سیم مسی گرد به عنوان هادی در ساختار این کابل استفاده شده است. این هادی توسط محافظ پوشانده شده است.
  • کابل تریاکسیال: در ساختار این کابل ها لایه محافظ سوم به کار رفته است. کابل تریاکسیال از سیگنال های انتقالی به خوبی حفاظت می کند.
  • کابل ریجید لاین: در این کابل ها از دو کانال مسی استفاده شده است. برای انتقال فرکانس های قوی رادیویی این کابل ها به کار گرفته می شوند.
  • کابل Radiating: در میان تمامی کابل های کواکسیال، این کابل ها مقاومت فیزیکی بالایی دارند. به همین دلیل در تونل های زیرزمینی، آسانسور، تجهیزات نظامی و دیگر موارد از این کابل ها استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: انواع کابل آنتن


تفاوت کابل کواکسیال و زوج سیم و کابل فیبر نوری

به طور کلی در سیستم های انتقال داده و شبکه های اینترنتی اغلب از سه کابل کواکسیال، کابل شبکه و کابل فیبر نوری استفاده می شود. این کابل ها میان اجزا و مولفه های شبکه مانند کامپیوترها، سوئیچ ها و روترها قرار می گیرند. در نتیجه از این طریق اطلاعات جابه جا می شوند. هر کدام از این کابل ها عملکرد خاص خودشان را دارند. همچنین از لحاظ پهنای باند، ظرفیت، زمان تاخیر و دیگر موارد با هم تفاوت دارند.

در موضوع مقایسه کابل های کواکسیال به بررسی تفاوت های این کابل ها با زوج سیم های به هم تابیده شده می پردازیم. هرکدام از این کابل ها کارایی مخصوص خودشان را دارند. از کابل کواکسیال برای اتصالات تلویزیون اما زوج سیم ها برای اتصالات شبکه و تلفن به کار گرفته می شوند. کابل های کواکسیال به همراه سری و کانکتور عرضه می شوند اما کابل شبکه یا زوج سیم باید سوکت زده شود. اجرا و پیاده سازی کابل های شبکه نسبت به فیبر نوری یا کابل کواکسیال آسان تر است. زیرا بستر آن در تمامی مجموعه ها مهیا است.

درباره تفاوت کابل کواکسیال و کابل فیبر نوری باید گفت، کابل های نوری سرعت و پهنای باند بسیار بیشتری دارند. همچنین از لحاظ وزن از دیگر کابل ها سبک تر است زیرا به جای مس از الیاف شیشه ای در ساختار خود استفاده کرده است. اما توجه داشته باشید که قیمت این کابل ها بیشتر از سایر کابل های انتقال داده است.