کابل کواکسیال و سیم آنتن چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل کواکسیال چیست و چه کاربرد و ساختاری دارد؟

کابل کواکسیال چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ کابل کواکسیال Coalxial در سال 1880 توسط فردی به نام الیور هویساید اختراع شد. در نتیجه اولین سیستم انتقال کواکسیال توسط شرکت AT&T و در سال 1940 عرضه شد. این کابل ها در شبکه های اترنت با سرعت 10 Mbps استفاده می شدند.

سیم آنتن نیز وظیفه انتقال اطلاعات از یک نقطه به نقطه دیگر را برعهده دارد. این محصولات دارای هادی های رسانا هستند که به وسیله یک عایق انعطاف پذیر پوشانده شده اند. سیم های آنتن حامل اطلاعات صوتی، تصویری و … هستند.

خرید انواع کابل کواکسیال
خرید انواع کابل کواکسیال

این محصولات انواع مختلفی دارند. در ادامه به معرفی بیشتر این نوع تجهیزات می پردازیم و به سؤال کابل کواکسیال چیست پاسخ می دهیم. با مجله راندنو همراه باشید…

آنچه در ادامه خواهیم خواند:

کابل کواکسیال Coaxial چیست

کابل Coaxial یک نوع کابل هم محور است که از یک رشته رسانای مسی و داخلی تشکیل شده است. هادی مسی می تواند به صورت مفتولی و یا به صورت تابیده شده باشد. این رسانا به کمک یک لایه عایق پوشانده شده است. این عایق اغلب از جنس پلی اتیلن است.

کابل کواکسیال در ابتدا تنها به عنوان کابل تلویزیون، جهت اتصال آنتن ماهواره به تلویزیون استفاده می شد. به همین دلیل به آن کابل آنتن نیز گفته می شد. امروزه کابل های کواکسیال هم کاربرد خانگی و هم کاربرد مخابراتی دارند. به عنوان مثال، در دفاتر مرکزی جهت اتصال دکل های تلفنی از این کابل استفاده می شود.

کابل کواکسیال چیست
کابل کواکسیال چیست

بیشتر بخوانید: معرفی انواع کابل انتقال داده به صورت جامع و کاربردی


کابل شیلددار

برای افزایش انعطاف پذیری، یک لایه رسانای باریک یا همان شیلد روی عایق بافته شده است که علاوه بر افزایش انعطاف پذیری، میزان دریافت نویز این کابل برق را تا حد زیادی کاهش می دهد. این لایه مشبک و بافته شده از جنس مس و یا فلز رسانای دیگری است.

در مجموع تمامی این اجزا داخل یک عایق دیگر و روکش خارجی قرار گرفته اند. این روکش اغلب از جنس پی وی سی است تا در برابر حرارت و افزایش دما از کابل محافظت کند. این کابل ها اغلب دارای روکش نهایی به رنگ سفید، مشکی، طوسی و قهوه ای هستند.

کابل های کواکس در سال 1880 اختراع شدند و ابتدا در شبکه های اترنت با سرعت 10 Mbps مورد استفاده قرار گرفتند.

کاربرد کابل کواکسیال

در برخی مواقع، به این کابل ها، کابل آنتن و یا سیم آنتن نیز گفته می شود. امروزه از کابل کواکسیال آنتن، جهت انتقال اطلاعات در تلویزیون، ماهواره و … استفاده می شود.

کاربرد این نوع کابل تنها به مصارف خانگی محدود نمی شود. این کابل علاوه بر کاربردهای خانگی، کاربردهای تجاری زیادی نیز دارد. در صنعت مخابرات، برای برقراری ارتباط میان دفاتر مرکزی و دکل های تلفن از این کابل استفاده می شود.

کابل آنتن می تواند به دستگاه هایی همچون ریپیتر متصل شود. این دستگاه می تواند اطلاعات صوتی و تصویری را حتی در فواصل بسیار طولانی منتقل کند.

در گذشته از کابل های Coaxial در انترپرایزها و دیتاسنترها استفاده می شد که امروزه کابل شبکه جایگزین آن ها شده است. کابل Coaxial در صنایعی همچون اتومبیل سازی، اتصال دیش های ماهواره، اتصال گیرنده های تلویزیونی، صنایع نظامی و … مورد استفاده قرار می گیرد.


بیشتر بخوانید: هرآنچه لازم است درباره کابل شبکه و پچ کورد بدانید


مزایای کابل Coaxial

استفاده از کابل های کواکسیال مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  1. سیم کشی این کابل ها ارزان است.
  2. راه اندازی، پیکربندی و نصب کابل کواکسیال نیاز به دانش خاصی ندارد.
  3. گسترش و توسعه این سیستم ها کار سختی نیست.
  4. در برابر اختلالات الکترومغناطیسی و نویز از خود مقاومت نشان می دهند.
  5. در برابر عوامل محیطی و … دوام بالایی دارند.

معایب کابل Coaxial

این کابل ها علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارند که امکان استفاده از آن ها را در بسیاری از مجموعه ها محدود می کند. این معایب عبارتند از:

  1. این تجهیزات، ضخامت و وزن زیادی دارند. به همین دلیل ممکن است حمل و نقل آن ها دشوار باشد.
  2. از هادی مسی در ساختار این تجهیزات استفاده شده است. به همین دلیل سرعت انتقال آن ها از دیگر کابل ها مانند کابل فیبر نوری کمتر است.
  3. با خرابی و معیوب شدن یک بخش از کابل های کواکسیال، عملکرد کلی شبکه با اشکال مواجه می شود.

ساختار کابل آنتن

نام کابل کواکسیال از این مسئله گرفته شده است که یک کانال فیزیکی بتواند سیگنال الکتریکی را منتقل کند. این کانال از یک هادی فلزی تشکیل شده است که یک نوع محافظ رسانا و عایق آن را پوشانده است. یکی از ویژگی های مثبت کابل کواکسیال، طراحی محافظ دار آن است. به گونه ای که هسته مسی می تواند داده ها را به سرعت منتقل کند، بدون این که تداخلات الکترومغناطیسی یا اثرات محیطی روی آن اثرگذار باشد.

هادی کابل های کواکسیال سیم های نازکی هستند که به صورت تابیده شده و یا مفتولی در مرکز کابل قرار گرفته اند. یک نوع عایق دور سیم مسی پوشانده شده است. روی این عایق یک لایه مشبک نازک و مسی بافته شده است که وظیفه دفع تداخلات الکترومغناطیسی را برعهده دارد. در نهایت تمامی بخش های کابل داخل یک عایق بیرونی قرار می گیرند. روکش خارجی کابل از جنس PVC است.

این محصولات براساس نوع ساختارشان به چند دسته تقسیم بندی می شوند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

هارد لاین (Hard line coaxial cable)

این کابل ها از یک هسته مسی گرد تشکیل شده اند که یک لایه عایق و محافظ فلزی از جنس مس یا آلومینیوم آن را پوشانده است.

هارد لاین (Hard line coaxial cable)
هارد لاین (Hard line coaxial cable)

تریاکسیال (Triaxial cable)

این نوع کابل ها سه لایه محافظ دارند. ابتدا هسته مسی، سپس عایق پلاستیکی، یک لایه آلومینیوم بافته شده، یک لایه شیلد پلاستیکی و مجدد یک لایه مس بافته شده برای حفاظت از این کابل در نظر گرفته شده است. مجموعه آن ها داخل یک روکش قرار می گیرد. این محصولات هیچ گونه نویزی دریافت نمی کنند.

تریاکسیال (Triaxial cable)
تریاکسیال (Triaxial cable)

ریجید لاین (Rigid-line coaxial cable)

این کابل دارای دو کانال مسی است. از این کابل در میان ترانسمیتورهای قوی و برای انتقال فرکانس رادیویی با برد بالا استفاده می شود.

ریجید لاین (Rigid-line coaxial cable)
ریجید لاین (Rigid-line coaxial cable)

کابل کواکسیال Radiating cable

این کابل ها به کابل های هارد لاین شباهت دارند اما طول موج و فرکانس انتقالی آن ها متفاوت است. از این کابل ها اغلب در تونل های زیر زمینی، صنایع نظامی و … استفاده می شود.

انواع کابل Coaxial

این کابل ها از لحاظ پارامترهای گوناگون تقسیم بندی می شوند. در نامگذاری این کابل ها، از دو حرف R و G استفاده می شود که حروف ابتدایی عبارت Radio Guide به معنای هدایت رادیویی است. عدد قرار گرفته شده در مقابل کلمه RG، به اندازه هسته کابل مربوط می شود. هرچه این عدد بیشتر باشد، کابل برای انتقال داده در فواصل بیشتر، مناسب تر است.

کابل های کواکس دارای دو نوع امپدانس و مقاومت 75 اهمی و 50 اهمی هستند. از کابل کواکسیال 75 اهم اغلب در انتقال اطلاعات ویدئویی استفاده می شود.

در ادامه به معرفی برخی از پرکاربردترین کابل های کواکسیال اشاره خواهیم کرد:

کابل کواکسیال RG-6 (کابل کواکسیال صوتی)

این کابل مقاومتی معادل 75 اهم دارد و برای انتقال داده در وسایلی همچون تلویزیون، ماهواره و … یک گزینه بسیار مناسب به شمار می آید. کیفیت پایین کابل های آنتن سبب می شود تا کار انتقال به درستی صورت نگیرد. این کابل رسانایی زیادی دارد. به همین دلیل کیفیت آن مناسب است.

گاهی از کابل های RG6 کواکسیال، جهت انتقال سیگنال های اینترنتی نیز استفاده می شود. به این کابل ها، کابل کواکسیال صوتی گفته می شود زیرا در انتقال داده های صوتی عملکرد مناسبی از خود نشان می دهند. بهترین کابل کواکسیال برای ماهواره و تلویزیون این نوع کابل است.

کابل کواکسیال RG-11

درگاه و پورت خروجی کابل های RG-11 بزرگ تر از کابل های RG-6 است. به همین دلیل در انتقال داده های تصویری از نوع HD، بهتر عمل می کنند. این کابل می تواند ارتفاع و مسافت های طولانی را نیز پوشش دهد.

کابل کواکسیال RG-59

در سیستم های حفاظتی و نظارتی همچون دوربین های مداربسته، از این کابل ها استفاده می شود. کابل کواکسیال RG59 می تواند در مسافت های طولانی نیز اطلاعات را منتقل کند، بدون این که سیگنالی از بین برود. به همین دلیل در سیستم های امنیتی از این نوع کابل استفاده می شود.

کابل کواکسیال RG-60

این کابل ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و می توانند اطلاعات صوتی و تصویری را با کیفیت بسیار زیادی انتقال دهند. این کابل ها اغلب در تجهیزات تصویری مانند تلویزیون های بزرگ و باکیفیت، مورد استفاده قرار می گیرند.

کابل های RG8،RG58 ،RG142 ،RG174 ،RG223 و … نیز به بازار عرضه می شوند.

کابل کواکسیال ترکیبی

این کابل ها یکی از پرکاربردترین انواع کابل های کواکسیال هستند که می توانند به صورت موازی در کنار هم قرار بگیرند و تمامی اطلاعات صوتی، تصویری و حتی برق را منتقل کنند، بدون این که سیگنال و کیفیت آن ها تحت تأثیر قرار بگیرد.

بیشترین کاربرد این کابل ها مربوط به سیستم های دوربین مداربسته است. این کابل ها ظرفیت انتقال و کیفیت بالایی دارند و استفاده از آن ها هزینه های جانبی را کاهش می دهد.

گروه کابل Coaxial

این کابل ها براساس ساختمان و نوع ساختارشان به دو گروه زیر تقسیم بندی می شوند:

  1. Thin Net: کابل کواکسیال نازک از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و قطری معادل 0.25 اینچ دارد. کابل های Thin net، نرم و نازک هستند و کار کردن با آن ها بسیار راحت است. این کابل ها قابلیت ارسال سیگنال تا مسافت 185 متر دارند.
  2. Thick Net: این کابل ها نیز منعطف هستند و قطر آن ها 0.5 اینچ است. به این تجهیزات کابل اترنت استاندارد نیز گفته می شود. هسته مسی این کابل ها از مدل قبلی ضخیم تر است. این کابل ها امروزه کاربرد بسیار کمی دارند. این تجهیزات دارای قابلیت انتقال اطلاعات در فاصله های بیشتر هستند زیرا هسته رسانای آن ها ضخیم تر است. این کابل می تواند تا 500 متر اطلاعات را بدون هیچ مشکلی انتقال دهد.

مفهوم علائم مورد استفاده در عنوان کابل های کواکسیال

کابل های کواکسیال طبق قانون و قاعده خاصی نامگذاری می شوند. به عنوان مثال، در نام کابل های کواکسیال عبارت هایی همچون 0.8D-2V و یا 1.5C-2V به چشم می خورد.

  • عدد اول قطر متوسط عایق
  • D نشان دهنده امپدانس 50 اهم
  • C نشان دهنده امپدانس 75 اهم
  • V نشان دهنده بافت روی عایق یک لایه
  • W نشان دهنده بافت روی عایق دو لایه
  • S کابل با هادی داخلی استرند شده
  • CS کابل با هادی داخلی فولاد

تعمیر کابل RG

حال که دانستیم کابل کواکسیال چیست می توانیم با نحوه تعمیر این کابل نیز آشنا شویم. پیش از آن که بخواهیم با نحوه تعمیر کابل کواکسیال آشنا شویم، می بایست دلایل خرابی آن را بررسی کنیم. این خرابی ممکن است در اثر معیوب شدن کانکتور باشد و یا به عوامل داخلی کابل مرتبط باشد. برای تعمیر این کابل به تجهیزاتی هم چون چسب حرارتی، اتصال دهنده کابل، قلم مو و یک کاتر نیاز داریم.

ترمیم کابل coaxial

  1. در ابتدا قسمت هایی از کابل که دارای شکاف هستند را به کمک چسب حرارتی می پوشانیم.
  2. در مرحله بعدی به وسیله کاتر، بخش آسیب دیده کابل را از هم جدا می کنیم.
  3. در مرحله سوم باید بخش های انتهایی کابل را پس از جدا کردن ناحیه آسیب دیده به یکدیگر متصل کنیم. پوشش سیاه رنگ کابل را به سمت پشت می پیچانیم. حال قسمت نقره ای کابل را روی عایق و روکش خارجی تا می کنیم.
  4. به کمک یک قلم مو، مقداری چسب مایع روی لایه جدید میریزیم تا از این طریق یک عایق جدید به وجود آید.
  5. پس از آن که چسب کاملاً خشک شد، لایه ها را به حالت اولیه برمی گردانیم و از یک اتصال دهنده کابل حرارتی استفاده می کنیم تا دو سر کابل در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید: تعمیر کابل کواکسیال (کابل آنتن) و کابل RG (کابل دوربین)


امپدانس کابل کواکسیال چیست؟

امپدانس به معنای مقاومت یک سیم در برابر جریان الکتریکی است. در واقع مقاومتی که با ایجاد اختلاف پتانسیل در مقابل جریان به وجود می آید، امپدانس نام دارد. امپدانس برابر با نسبت ولتاژ به جریان است و با حرف Z نشان داده می شود. امپدانس کابل های کواکسیال برابر با 93، 75، 52 و 50 اهم است.

افت کابل کواکسیال

به کاهش قدرت سیگنال در هنگام عبور از کابل، افت کابل یا میرایی سیگنال گفته می شود. کابل هایی که ضخامت بیشتری دارند، کمتر دچار افت و میرایی سیگنال می شوند. در نتیجه در مسافت های بیشتر، از کابل های کواکسیال ضخیم استفاده می شود.

علاوه بر این، به کمک آمپلی فایر یا رپیتر می توان سیگنال را تقویت کرد تا افت و میرایی سیگنال به وجود نیاید. پارامتر افت سیگنال با واحد دسی بل اندازه گیری می شود و هرچه افت سیگنال کابل در واحد طول کمتر باشد، کارایی کابل بیشتر است.


بیشتر بخوانید: بهترین برند کابل کواکسیال


قیمت کابل کواکسیال

در این مقاله به سؤال کابل کواکسیال چیست پاسخ دادیم با این حال باید پیش از خرید کابل کواکسیال، به مواردی هم چون امپدانس آن، مقدار تضعیف، کاپاسیتانس، نوع کابل، کانکتور و … توجه کنید.

برای مشاهده قیمت و ارتباط با مراکز فروش کابل کواکسیال می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با نمایندگان آن به طور مستقیم در ارتباط باشید. از برترین شرکت های تولید کننده این محصول می توان به کابل آنتن کرمان، سیمیا، زیمنس و … اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: معرفی کارخانه های تولیدکننده و نمایندگی کابل برق ایران