بهترین برند کابل کواکسیال

بهترین برند کابل کواکسیال

بهترین برند کابل کواکسیال ویژگی های خوبی دارد و از استانداردهای روز دنیا بهره برده است. کابل کواکسیال نوعی کابل هم محور است که هادی مسی و عایقی پی وی سی دارد. این کابل وظیفه انتقال داده و سیگنال های الکتریکی را برعهده دارد. این کابل ها به نوعی روکش و شیلد مجهز شده اند که از کابل در برابر صدمات فیزیکی و اختلالات الکترومغناطیسی محفاظت می کند.

خرید انواع کابل کواکسیال
خرید انواع کابل کواکسیال

تاریخچه استفاده از کابل های هم محور کواکسیال به سال 1880 برمی گردد. برای اولین بار مهندسی به نام الیور هویساید این کابل را اختراع کرد. در نتیجه در سال 1940 در شبکه های انتقال داده از این کابل ها استفاده شد. این کابل ها در شبکه های اولیه سرعتی معادل 10 مگاپیکسل در یک ثانیه داشتند.

امروزه کابل های کواکسیال کاربردهای بیشتری دارند و در کنار کابل برق مورد استفاده قرار می گیرند. کابل کواکسیال در شبکه های انتقال داده نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

اگر قصد دارید برای مجموعه خود کابل کواکسیال خریداری کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی بهترین برند کابل کواکسیال می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

کابل کواکسیال چیست؟

در اولین بخش از موضوع بهترین برند کابل کواکسیال به معرفی این کابل می پردازیم. کابل کواکسیال نوعی کابل هم محور است است که همانند دیگر کابل های برق از چند بخش اصلی تشکیل شده است. داخل این کابل یک رشته هادی مفتولی شکل یا به هم تابیده شده از جنس مس قرار گرفته است. هسته مسی توسط یک لایه عایق پلی اتیلن پوشانده شده است. این عایق نارسانا و انعطاف پذیر است و از هادی حفاظت می کند.

یک لایه محافظ رسانا یا اصطلاحاً اسکرین نیز در ساختار کابل کواکسیال به کار گرفته شده است که وظیفه آن حفاظت از کابل است. مهم ترین موضوع در سیستم های انتقال داده، انتقال اطلاعات به صورت کاملاً درست و بی نقص است. به همین دلیل کابل های کواکسیال به یک لایه شیلد و اسکرین مجهز شده اند.

این محصولات یک لایه روکش یا ژاکت بیرونی نیز دارند که وظیفه اصلی این ژاکت حفاظت فیزیکی از کابل است. روکش کابل های کواکسیال اغلب به رنگ مشکی، سفید و قهوه ای طراحی می شود. کابل کواکسیال یک نوع کانال فیزیکی دارد که سیگنال ها و داده های مختلف در این کانال جابه جا می شود. این محصولات مطابق با استاندارد JIC C 3501 عرضه می شوند.

بهترین برند کابل کواکسیال
بهترین برند کابل کواکسیال

بیشتر بخوانید: کابل کواکسیال و سیم آنتن چیست و چه کاربردی دارد؟


ساختار کابل کواکسیال

پیش از معرفی بهترین برند کابل کواکسیال به بررسی ساختار این کابل ها می پردازیم. کابل های هم محور کواکسیال از نظر ساختار به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

  • کابل تین نت: این کابل ها نازک هستند و قطری معادل 2.5 اینچ دارند. این محصولات انعطاف پذیری بالایی دارند و در اغلب شبکه های برق مورد استفاده قرار می گیرند.
  • کابل تیک نت: این کابل ها قطر بیشتر معادل 5 اینچ دارند. این محصولات نیز منعطف هستند اما میزان انعطاف آن ها به دلیل اینکه هسته مسی کابل ضخیم تر است، از کابل های تین نت کمتر است.

در لیست بهترین برند کابل کواکسیال برندهایی هستند که هر دو نوع کابل کواکسیال را به بازار عرضه کنند.

ساختار کابل کواکسیال
ساختار کابل کواکسیال

بیشتر بخوانید: تعمیر کابل کواکسیال (کابل آنتن) و کابل RG (کابل دوربین)


انواع کابل کواکسیال

در این بخش از مقاله بهترین برند کابل کواکسیال به بررسی انواع کابل هم محور براساس امپدانس می پردازیم:

  • کابل کواکسیال 75 اهمی: این کابل ها مقاومت اهمی معادل 75 اهم دارند و در ایران به عنوان کابل تلویزیون به کار گرفته می شوند. در واقع تمامی کابل هایی که در شبکه های خانگی استفاده می شوند، از نوع 75 اهمی هستند.
  • کابل کواکسیال 50 اهمی: این کابل ها مقاومت اهمی کمتری دارند. در صنایع مختلف به خصوص سیستم های صوتی و تصویری از این کابل ها استفاده می شود.

این کابل ها براساس هادی نیز به چند دسته هاردلاین، تریاکسیال، ریجید لاین و کابل Radiating تقسیم بندی می شوند.

در ادامه این مقاله به معرفی بهترین برند کابل کواکسیال می پردازیم.

انواع کابل کواکسیال
انواع کابل کواکسیال

بیشتر بخوانید: هر آنچه لازم است در مورد کابل های کواکسیال بدانید


کابل کواکسیل کرمان

صنایع سیم و کابل کرمان و کاویان یکی از برترین کارخانه ها در زمینه تولید انواع کابل برق است. این شرکت بیشترین شهرت را در زمینه تولید کابل های هم محور کواکسیال به دست آورده است. این شرکت در سال 1363 تأسیس شده است. صنایع کابل کرمان از بهترین ماشین آلات و حرفه ای ترین پرسنل در کارخانه خود استفاده کرده است. کارخانه این شرکت می تواند سالانه بیش از 13 هزار تن محصول تولید کند. محصولات این شرکت در بازار ایران و دیگر کشورهای همسایه مورد استفاده قرار می گیرد.

کرمان در ساخت کابل های کواکسیال برای تلویزیون، صنایع الکترونیک و ارتباط داده، شرکتی پیشگام و نوآور بود. محصولات این برند جهت مقاصد نظامی، انتقال سیگنال در مراکز تلفن و مخابرات، کاربردهای خانگی، کارخانه ها و … استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: کابل آنتن چیست و چه کاربردی دارد؟


کابل کواکسیال سیمیا

سیمیا یکی از برترین تولیدکننده های انواع کابل برق در ایران است. این شرکت علاوه بر تولید کابل هم محور به تولید کابل شبکه، کابل تلفن و کابل آنتن در زمینه انتقال داده می پردازد. مجموعه سیمیا بیش از 40 سال سابقه در زمینه تولید سیم و کابل دارد. سیمیا از بهترین پرسنل و مجهزترین تجهیزات در کارخانه خود استفاده می کند. تمامی تولیدات این شرکت طبق استانداردهای ISO-17025 ,ISO-45001 ,ISO-14001 ,ISO-9001 عرضه می شوند. همچنین شرکت سیمیا موفق به دریافت گواهينامه كيفيت اتحاديه اروپا (CE) شده است.

کابل های کواکسیال سیمیا اغلب در انتقال فرکانس های بالا به کار می رود. این محصول در محدوده دمایی منفی 30 تا مثبت 70 به کار گرفته می شود. این کابل هادی از مس آنیل شده و قلع اندود دارد که در کلاس های 1 (مفتول)، کلاس 2 (نیمه افشان) و کلاس 5 (افشان) عرضه می شوند. عایق کابل هم محور سیمیا پلی اتیلن جامد یا اسفنجی است و شیلد آن نیز از جنس بافت مسی ساده یا قلع اندود است. روکش نیز از آمیزه پی وی سی ساخته شده است.

کابل کواکسیال سیمیا
کابل کواکسیال سیمیا

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل شبکه دوربین مداربسته


کابل کواکسیال زیتون

زیتون از دیگر شرکت های برتر در زمینه تولید انواع سیم و کابل در ایران است. کابل های هم محور این شرکت در فرستنده ها و گیرنده ها، کامپیوترها، شبکه های رادیویی و تلویزیونی و دوربین های مدار بسته کاربرد دارد. این محصولات از هادی مس آنیل شده و قلع اندود استفاده کرده اند و به صورت افشان و نیمه افشان عرضه می شوند. عایق این محصولات از پلی اتیلن جامد و فوم دار است و شیلد آن نیز از مس بافته شده ساخته شده است. روکش این کابل ها از جنس پی وی سی است و اغلب به رنگ سفید عرضه می شوند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سیم و کابل