تفاوت کابل برق زمینی و هوایی

تفاوت کابل برق زمینی و هوایی

تفاوت کابل برق زمینی و هوایی موضوع مهمی است. فرق کابل برق زمینی با هوایی در جنس، ساختار کابل برق، نحوه نصب کابل، کاربرد و کارایی کابل و دیگر موارد است.

برق یکی از اساسی ‌ترین صنایع در هر کشوری به حساب می‌ آید زیرا بسیاری از فعالیت های روزمره ما و دیگر فعالیت ها در صنعت به وجود برق وابسته است. هرگاه صحبت از برق است، نام سیم و کابل برق را نیز می شنویم. کابل برق یکی از کاربردی ترین تجهیزات در این صنعت است که وظیفه انتقال جریان الکتریکی را برعهده دارد.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

کابل ترکیبی از چند سیم است که به هم پیچیده شده اند. از این محصولات برای هدایت جریان برق به مناطق مورد نظر استفاده می شود. همچنین جهت اتصال تجهیزات مختلف نیز می توان از کابل برق استفاده کرد.

در کشور ایران هزاران خط برق به صورت زمینی و هوایی فعال هستند و از این طریق کار انتقال الکتریسیته صورت می گیرد. کابل ها در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. یکی از مهم ترین دسته بندی های سیم و کابل، دسته بندی براساس کاربرد و نحوه نصب کابل ها است. اگر برای شما هم این سؤال پیش آمده که تفاوت کابل برق زمینی و هوایی چیست، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی این تفاوت ها می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

منظور از کابل برق زمینی و هوایی

در ابتدای موضوع تفاوت کابل برق زمینی و هوایی به بررسی کلمه هوایی و زمینی می پردازیم. جهت انتقال جریان الکتریکی 2 نوع کابل‌ برق وجود دارد. برخی از کابل‌ ها برای استفاده زمینی تولید می ‌شوند و برخی دیگر برای استفاده در خطوط هوایی کاربرد دارند. هر دوی این کابل ها برای انتقال برق به کار گرفته می شوند و می توانند برق را از نیروگاه دریافت کرده و از طروق مختلف به محل مورد نظر انتقال دهند. پس منظور از هوایی و زمینی بودن کابل ها، نوع نصب و کارایی آن ها است.

تفاوت کابل برق زمینی و هوایی
تفاوت کابل برق زمینی و هوایی

کابل برق زمینی چیست؟

برای این که بتوانیم تفاوت کابل برق زمینی و هوایی را بهتر درک کینم، به معرفی کابل زمینی می پردازیم. کابل های زمینی کابل هایی هستند که روی سطح زمین و به صورت دفنی، داخل لوله ها و کانال ها و زیر خاک به کار گرفته می شوند. برخلاف کابل هوایی که به راحتی قابل مشاهده هستند، این کابل ها اغلب دیده نمی شوند.

از این کابل ها می توان در هر نوع شبکه ای استفاده کرد. کابل های زمینی می توانند هادی هایی از جنس مس و آلومینیوم داشته باشند. این کابل ها معمولاً ولتاژهای سطح پایین و متوسطی دارند زیرا در صورت کابل کشی زمینی فاصله بین کابل‌ های برق در مناطق شهری باید کوتاه باشد.

اگر می خواهید درباره کابل زمینی بیشتر بدانید، می توانید مقاله کابل زمینی چیست را مطالعه کنید.

کابل برق هوایی چیست؟

در این بخش از مقاله تفاوت کابل برق زمینی و هوایی به بررسی کابل هوایی می پردازیم. کابل هوایی یک نوع کابل برق است که در بخش های خارجی ساختمان و روی دکل ها، تیرهای برق و دیگر مکان ها به صورت هوایی به کار گرفته می شود.

این کابل ها رسانایی مناسبی دارند و وزن آن ها کم است. همچنین در برابر فشارهای مکانیکی از خود مقاومت زیادی نشان می دهند. به همین دلیل به راحتی بر روی دکل ها و به صورت هوایی به کار گرفته می شوند. ابتدا از کابل هایی با هادی مسی در ساخت کابل هوایی استفاده می شد. اما امروزه کابل خودنگهدار آلومینیومی یکی از پرکاربردترین انواع کابل های هوایی به حساب می آیند.

کابل برق هوایی چیست؟
کابل برق هوایی چیست؟

کابل برق زمینی یا هوایی

حال که با هر دو نوع کابل برق زمینی و هوایی آشنا شدیم، به بررسی تفاوت کابل برق زمینی و هوایی می پردازیم.

جنس و ساختار

کابل های برق از بخش های مختلفی همچون هادی، عایق و غلاف تشکیل شده اند. هادی کابل های زمینی و هوایی با هم تفاوت دارد. اغلب کابل های هوایی هادی های آلومینیومی دارند اما با هادی مسی نیز عرضه می شوند. در صورتی که کابل های زمینی اغلب مسی هستند. این محصولات می توانند بدون روکش و با روکش باشند. کابل های هوایی با هادی لخت در انواع مسی و آلومینیومی AAC ،ACSR و AAAC برای استفاده در خطوط توزیع انرژی ولتاژ ضعیف و ولتاژ متوسط مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از مهم ترین موضوعات در تفاوت کابل برق زمینی و هوایی این است که تعداد لایه های عایق و روکش در کابل های هوایی کمتر از کابل های زمینی است. به عنوان مثال، کابل خودنگهدار LV (ولتاژ پایین) تنها یک لایه عایق دارد، در حالی که کابل برق زمینی LV تک هسته دارای دو لایه عایق و روکش و کابل های زمینی LV چند هسته و سه لایه عایق، فیلر (یا بدینگ) و روکش نهایی دارند. ضخامت روکش در کابل های زمینی بیشتر از کابل های هوایی است.

آمیزه عایق و روکش کابل های هوایی و زمینی با هم تفاوت دارد. روکش نهایی کابل های هوایی محکم تر است و در برابر UV نیز مقاوم هستند.

کابل برق زمینی یا هوایی
کابل برق زمینی یا هوایی

بیشتر بخوانید: انواع سایز کابل برق و کاربرد آنها


انواع کابل

کابل های زمینی و هوایی در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. به عنوان مثال، کابل هوایی فاصله دار یکی از انواع کابل برق هوایی است که کاربرد خاصی دارد و نمی توان از آن به عنوان کابل زمینی استفاده کرد. کابل های زمینی نیز در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. به عنوان مثال، کابل تسمه ای یک نوع کابل زمینی است که سه رسانا در آن به هم متصل هستند و با تسمه کاغذی عایق بندی شده اند. کابل های فشار نیز از دیگر کابل های زمینی هستند.

نصب کابل ها

همان طور که در ابتدای مقاله تفاوت کابل برق زمینی و هوایی به آن اشاره شد، کابل های زمینی به صورت دفنی در خارج و داخل مجموعه ها به کار گرفته می شوند. در صورتی که کابل های هوایی به صورت هوایی بر روی دکل ها و تیرهای برق در خارج از مجموعه ها مورد استفاده قرار می گیرند. البته در فاصله های کوتاه می توان کابل های زمینی را به طور هوایی و بر روی پایه ها نیز نصب کرد.

سطح ولتاژی

کابل های زمینی در تمامی سطوح ولتاژی HV ،MV ،LV و EHV تولید می شوند. در صورتی که کابل های هوایی محدود به فشار ضعیف و فشار متوسط هستند.

تنوع سایز

کابل های برق زمینی از فراوانی سایز بیشتری برخوردار هستند. این محصولات از سطح مقاطع پایین مانند 1.5 میلی متر مربع مسی یا 10 میلی متر مربع آلومینیومی تا سایزهای بالا مثل 500، 630، 800، 1000 و تا 2500 میی متر مربع تولید می شوند. در حالیکه کابل های برق هوایی معمولاً در محدوده 16 تا 185 میلی متر مربع تولید می گردند.