همه چیز در خصوص درجه باد

همه چیز در خصوص درجه باد

درجه باد یا گیج باد یک ابزار بادی پرکاربرد است که توسط آن می‌توان میزان باد و فشار را اندازه‌گیری کرد. این ابزار به یک صفحه نمایش دیجیتال یا آنالوگ مجهز شده است که میزان فشار را نمایش می‌دهد. سپس کاربر توسط اعداد نمایش داده شده می‌تواند میزان درجه و فشار باد را تنظم کند. این محصول یکی از تجهیزات حیاتی برای حفظ شرایط ایمنی، افزایش بهره‌وری و عمر مفید وسایل نقلیه و تجهیزات صنعتی است.

اندازه‌گیری و کنترل فشار باد در لاستیک‌ها و سیستم‌های گازی یکی از رایج‌ترین کاربردهای گیج باد به شمار می‌آیند. از انواع درجه باد در زمینه خودروسازی، مراکز فنی و مکانیکی‌ها استفاده می‌شود. همچنین استفاده از این کالا در زمینه کشاورزی نیز کاربردهای زیادی دارد که در ادامه به بررسی کاربرد آن‌ها پرداخته شده است.

در این مقاله به بررسی انواع درجه باد، کاربردهای آن و اهمیت اندازه‌گیری و کنترل فشار باد برای صنایع مختلف پرداخته شده است. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. جهت اطلاع از قیمت درجه باد دیجیتال می‌توانید به سایت راندنو مراجعه نمایید. در راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع ابزارآلات بادی و ارتباط مستقیم با تأمین‌کنندگان این تجهیزات برای خریداران فراهم شده است.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

درجه باد چیست؟

درجه باد ابزاری پرکاربرد برای اندازه‌گیری میزان باد و مقدار فشار باد است. این ابزار در دو مدل آنالوگ و دیجیتال تولید و به بازار عرضه می‌شود. درجه باد یا فشار باد می‌تواند به عنوان یک پارامتر مهم برای کنترل و نظارت بر فشار گازها در انواع صنایع و پروژه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. اندازه‌گیری و کنترل درجه باد در وسایل نقلیه، تجهیزات صنعتی و سیستم‌های گازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

لازم به ذکر است این ابزار کارآمد بر روی بادپاش و کمپرسور باد نصب می‌شود. سپس عمل اندازه‌گیری میزان فشار باد را بر روی صفحه نمایش نشان می‌دهد.

همه چیز در خصوص درجه باد
همه چیز در خصوص درجه باد

کاربرد درجه باد چیست؟

اندازه‌گیری فشار باد برای انواع وسایل نقلیه، تجهیزات صنعتی و حتی برخی تجهیزات پزشکی نیز اهمیت دارد. برخی از کاربردهای اصلی درجه باد شامل موارد زیر هستند:

  • یکی از کاربردهای اصلی درجه باد، حفظ ایمنی و کنترل وسایل نقلیه است. لاستیک‌های با فشار مناسب به وسیله نقلیه کنترل‌پذیرتر، تعادلی بهتر و عملکرد بهتر ارائه می‌دهند که این موارد به حفظ ایمنی در جاده‌ها نیز کمک می‌کنند.
  • فشار باد مناسب در لاستیک‌ها می‌تواند به بهره‌وری سوخت و کاهش مصرف سوخت وسیله نقلیه کمک کند. لاستیک‌های کم فشار موجب افزایش مصرف سوخت نیز می‌شوند.
  •  اندازه‌گیری فشار باد به کاربران امکان می‌دهد فشار باد لاستیک‌ها را کنترل و تنظیم کنند. این ویژگی می‌تواند در بهبود عملکرد و ایمنی وسایل نقلیه نیز مؤثر باشد.
  • فشار باد مناسب در لاستیک‌ها باعث حفظ تعادل و استحکام وسیله نقلیه می‌شود. لاستیک‌های کم فشار ممکن است باعث عدم تعادل و عدم کنترل را در پی داشته باشند.
  • استفاده از این ابزار بادی در زمینه کشاورزی و پیش‌بینی شرایط آب و هوایی به منظور تعیین زمان مناسب برای کاشت و برداشت محصولات نیز کاربرد دارد.

به طور کلی کاربردهای درجه باد بسیار گسترده است و از اهمیت زیادی در حوزه‌های مختلف دارد.


بیشتر بخوانید: انواع ابزار بادی چیست؟


انواع درجه باد

درجه باد در انواع مختلفی تولید می‌شود و هر یک از آن‌ها ویژگی‌های خاصی دارند. استفاده از انواع گیج باد در صنایع مختلف خودروسازی، پزشکی و مواردی از این قبیل  به کار می‌رود. در ادامه به معرفی انواع درجه باد و قابلیت هر یک از آن‌ها پرداخته شده است:

درجه باد اتوماتیک

درجه باد اتوماتیک به یک صفحه نمایش مجهز شده است. این ابزار فشار باد یا هوا را در یک دستگاه یا سیستم خاص به صورت خودکار تنظیم و کنترل می‌کند. این درجه باد به سنسورها و کنترل‌های خاص مجهز شده است که به صورت خودکار فشار باد را تنظیم می‌کنند. در یک سیستم تولید برق، فشار باد مورد نیاز برای اجرای توربین‌ها و دیگر تجهیزات می‌تواند به صورت اتوماتیک توسط یک واحد کنترل فشار باد تنظیم شود.

این محصول در دو مدل ایستاده و ایستگاهی تولید می‌شود. استفاده از درجه باد اتوماتیک در صنایع مختلف از جمله صنایع برق، خودروسازی و صنایع فولاد موجب بهبود کارایی، کاهش هزینه‌ها و افزایش ایمنی در عملیات مختلف نیز می‌شود.

درجه باد خودکاری

این درجه باد به دلیل شکل ظاهری کشیده و نازک، به نام درجه باد خودکاری شناخته شده است. این درجه باد خودکار با اتصال به والف فشار باد را به نمایش می‌گذارد. واحد کنترل فشار باد خودکار دارای قابلیت‌هایی مانند تشخیص فشار باد فعلی، تنظیم فشار به مقدار مورد نظر، و حفظ فشار باد در محدوده مشخصی است. استفاده از درجه باد خودکاری برای ماشین‌های سنگین مناسب نیست.

درجه باد جیبی

درجه باد جیبی قابلیت حمل دارد و استفاده از آن آسان است. همچنین برای موارد مختلفی همچون تخمین فشار باد لاستیک خودرو، تخمین فشار باد لوازم ورزشی و حتی برای اورژانس‌های پزشکی استفاده شوند. با استفاده از یک بادگیر جیبی، می‌توانید فشار باد لاستیک خودرو را بررسی کنید و در صورت نیاز تنظیم کنید. این درجه باد به صفحه نمایش دیجیتال مجهز شده است که مقدار فشار را نمایش می‌دهد.

گیج باد چراغ‌دار

گیج باد چراغ‌دار یک نوع ابزار یا دستگاه است که برای اندازه‌گیری فشار باد یا هوا استفاده می‌شود. این محصول نیز به یک نمایشگر چراغ‌دار مجهز شده است که وضعیت فشار باد را نشان می‌دهد. گیج باد چراغ‌دار معمولاً برای اندازه‌گیری فشار باد لاستیک خودروها، دوچرخه‌ها و تجهیزات ورزشی به کار می‌رود.

درجه باد لاستیک عقربه ای

درجه باد لاستیک عقربه‌ای ابتدایی‌ترین مدل درجه باد است که برای اندازه‌گیری فشار باد یا هوا در لاستیک‌ها استفاده می‌شود. این درجه باد داری یک گیج است و از یک صفحه با عقربه ساخته شده است. از آنجایی که این ابزار عملکرد ساده‌ای دارد، استفاده از آن نیز بسیار آسان است. از درجه باد لاستیک عقربه‌ای به منظور اندازه‌گیری و تنظیم فشار باد لاستیک‌های خودرو، دوچرخه و سایر وسایل نقلیه استفاده می‌شود.

مطالعه مقاله راهنمای خرید ابزار بادی می‌تواند کار شما را برای انتخاب آسان‌تر کند.

با استفاده از درجه باد لاستیک عقربه‌ای، می‌توانید به راحتی و با سرعت بالا، فشار باد لاستیک‌های خودرو یا دوچرخه را اندازه‌گیری و بررسی کنید. این ابزار از جمله ابزارهای مفید و ضروری است که در حفظ ایمنی، بهره‌وری و عمر مفید لاستیک‌ها کمک می‌کند.

درجه باد آنالوگ

درجه باد آنالوگ نمونه پیشرفته و جدیدتر گیج‌های عقربه‌ای است. به طور کلی تمامی گیج‌ها باد در دو نوع کلی سنتی عقربه‌ای و آنالوگ در بازار موجود هستند. همچنین هر یک از درجه بادهای موجود در بازار می‌توانند به صورت آنالوگ و عقربه‌ای در بازار موجود باشند. شما کاربران گرامی جهت تهیه هر یک از انواع درجه بادها می‌توانید به سایت راندنو مراجعه نمایید. راندنو با معرفی فروشگاه‌ها به خریداران، امکان مقایسه قیمت کالا و انتخاب بهترین محصول را فراهم کرده است.

درجه باد آنالوگ
درجه باد آنالوگ

اجزای درجه باد

اجزای تشکیل دهنده گیج باد به شرح زیر هستند:

  • گیج: گیج حاوی صفحه‌ای برای نمایش میزان فشار باد است.
  • شلنگ: شلنگ باید باد را از کمپرسور به تایر منتقل کند.
  • سری گیج باد: سری گیج باد سبب اتصال گیج باد و شلنگ می‌شود. این قطعه مدل‌های مختلفی دارد.

اهمیت استفاده از درجه باد

استفاده از درجه باد با هدف اندازه‌گیری و نظارت بر فشار باد لاستیک‌ها و وسایل نقلیه مختلف، اهمیت زیادی دارد. اهمیت استفاده از این ابزار بادی عبارتند از:

  • ایمنی
  • بهره‌وری سوخت
  • عمر مفید لاستیک
  • رفتار و کنترل بهتر
  • حفظ تعادل و استحکام

نکات مهم برای افزایش طول عمر گیج باد

گیج های باد دارای فنرهای بسیار ظریفی هستند بنابراین:

  • از ضربه شدید به گیج پرهیز کنید.
  • از پرتاب کردن یا زمین زدن گیج خودداری کنید.
  • از قرار گرفتن گیج در برابر حرارت زیاد جلوگیری کنید.
نکات مهم برای افزایش طول عمر گیج باد
نکات مهم برای افزایش طول عمر گیج باد

بهترین برندهای درجه باد

شرکت های زیادی در سراسر جهان به تولید انواع گیج باد می‌پردازند.


بیشتر بخوانید: ابزار بادی چیست؟ | آشنایی با ابزار پنوماتیک


در ادامه این بخش به معرفی بهترین تولیدکنندگان این ابزار پرداخته شده است:

گیج باد اکو

درجه بادهای اکو از دقت بالایی برخوردار هستند و مطابق با استاندارد CE اروپا تولید می‌شوند. جنس بدنه گیج‌های این شرکت از آلومینیوم و روکش آن نیز از نیکل ضد زنگ تشکیل می‌شود. گیج باد اکو مدل ELG1.4 و گیج باد اکو مدل EAG-12 از پرطرفدارترین درجه بادهای این برند به شمار می‌آیند.

درجه باد رونیکس

رونیکس یکی از محبوب‌ترین و معتبرترین تولیدکنندگان انواع ابزار بادی، برقی، شارژی و دستی در ایران است. ابزار رونیکس از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار هستند و با بهره‌گیری از استانداردهای بین‌المللی طراحی و تولید می‌شوند. محصولات رونیکس با توجه به تنوع بالایی که دارند، براس استفاده در تمامی صنایع و مجموعه‌ها نیز مناسب هستند.

جهت اطلاع از قیمت درجه باد رونیکس می‌توانید به سایت راندنو مراجعه نمایید. راندنو همواره در تلاش است با معرفی فروشندگان معتبر و نمایندگی برندهای معتبر، انتخاب آسان و مطمئنی را برای خریداران فراهم کند.

درجه باد هنس

هنس از دیگر برندهای محبوب و معتبر تولیدکننده انواع ابزارآلات بادی در جهان است. ابزار هنس نیز از کیفیت بالایی برخوردار هستند و با بهره‌گیری از استانداردهای روز جهان ساخته می‌شوند. ابزارآلات هنس با برخورداری از عملکرد حرفه‌ای، توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای در بازار ابزارآلات بادی به دست آورند. گیج باد هنس مدل TPG-A1 یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین درجه بادهایی است که توسط این برند به بازار عرضه شده است.

از دیگر برندهای برتر گیج باد می‌توان به گیج باد تاپ تول، گیج باد میشلن، گیج باد ویگور، گیج باد واندر، گیج باد شرایدر و توربو اشاره کرد.

جمع بندی

امیدواریم که مقاله آشنایی با درجه باد برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله به اهمیت اندازه‌گیری و کنترل فشار باد برای ایمنی، بهره‌وری و عمر مفید وسایل نقلیه و تجهیزات صنعتی پرداختیم. همچنین بررسی مزایا و انواع گیج باد از دیگر موضوعات اصلی این مقاله بود که به طور کامل به آن پرداخته شد.

برای خرید درجه باد می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و با فروشندگان و نمایندگان برندهای معتبر بدونه هیچ واسطه‌ای ارتباط برقرار نمایید. همچنین خوشحال می‌شویم نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله با ما به اشتراک بگذارید. تیم راندنو آماده پاسخگویی به شما عزیزان درخصوص هرگونه سؤال در زمینه ابزار و یراق است.