ویژگی های لباس کار مناسب چیست؟ | خصوصیات لباس کار

خصوصیات و ویژگی های لباس کار مناسب چیست

ویژگی های لباس کار مناسب به شما کمک می کند بتوانید لباس کار متناسب با کاربرد خود را انتخاب نمایید. برند لباس کار یکی از اصلی ترین عوامل مؤثر در انتخاب این محصول است. به این نکته توجه داشته باشید که ارگونومی لباس کار باید به گونه ای باشد که در شرایط کاری مختلف، از اعضای بدن کارکنان محافظت کند.

خرید انواع لباس کار
خرید انواع لباس کار

انواع لباس کار باتوجه به کاربری افراد، به چند دسته تقسیم می شود. لباس کار مناسب تراشکاری و لباس کار مناسب برقکاری یکی از رایج ترین انواع این تجهیزات ایمنی به شمار می آیند. در این مقاله قصد داریم به آشنایی با ویژگی لباس کار حرفه ای بپردازیم. پس تا انتهای مطلب ویژگی های لباس کار مناسب با ما همراه باشید.

اگر شما هم قصد تهیه لباس کار ارزان را دارید، با مراجعه به سایت راندنو می توانید لیست فروشندگان این ابزار ایمنی را مشاهده نمایید. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع لباس ایمنی و خرید لباس کار را برای شما فراهم نموده است.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع پارچه استفاده شده در لباس کار

توجه به محیط کار و آشنایی با پارچه لباس ایمنی کارآمد، یکی از ویژگی های لباس کار مناسب به شمار می آید. هنگام تهیه این محصول باید براساس دمای محیط شغلی خود، لباس ایمنی کار را انتخاب نمایید. زیرا برای هر محیط، یک نوع پارچه خاص در نظر گرفته شده است.

به طور مثال اگر در هوای آزاد فعالیت می کنید و در معرض بارش یا آفتاب هستید، باید لباسی را انتخاب نمایید که از بدن شما در برابر هرگونه عوامل محیطی، محافظت کند. در ادامه این بخش به انواع پارچه های استفاده شده در لباس کار می پردازیم.

پارچه لباس کار تترون

پارچه تترون معمولاً در لباس هایی استفاده می شود که به مقاومت بالایی نیاز ندارند. این پارچه ضخامت کمتری دارد و در تولید روپوش پزشکی، روپوش های رستورانی و … استفاده می شود. تولیدی های بسیاری این پارچه را با کیفیت های متنوع به بازار عرضه می کنند. از بهترین نوع پارچه تترون می توان به مدل آرو ژاپن اشاره نمود که در بازار موجود است.

پارچه لباس کار فلامنت کجراه

کجراه از دیگر پارچه هایی است که نام آن در لیست بررسی ویژگی های لباس کار مناسب قرار می گیرد. پارچه کجراه از دیگر متریال هایی است که در تولید انواع لباس کار، به کار می رود. فلامنت کجراه از محبوب ترین نوع پارچه لباس کار است. همچنین می توان گفت بیش از 90 درصد تولیدات این تجهیزات ایمنی، با این پارچه تولید می شود.

لازم به ذکر است که این پارچه از ضخامت بیشتری برخوردار است و موجب افزایش مقاومت لباس ایمنی کار می شود. از این رو پارچه سبک و خنکی نیست و مناسب برای استفاده در محیط های کاری نسبتاً سرد است. کیفیت این پارچه باتوجه به میزان پلی استر استفاده شده و وزن آن، متغیر است.


بیشتر بخوانید: لباس کار چیست؟ چرا استفاده از لباس کار مهم است؟


پارچه لباس کار ترگال

در این بخش از مقاله ویژگی های لباس کار مناسب به بررسی پارچه ترگال می پردازیم. این پارچه لباس شباهت بسیاری به پارچه های تترون دارد و تنها تفاوت آنها در ضخامت پارچه است. پارچه ترگال از ضخامت بیشتری نسبت به تترون برخوردار است و این ویژگی باعث شده است از مقاومت بالایی برخرودار باشد. از این رو اگر به دنبال لباس کار مردانه با ضخامت بالایی هستید، می توانید این پارچه را انتخاب نمایید.

این نوع پارچه معمولاً جهت تولید لباس آشپزی، روپوش کارگاهی، روپوش پزشکی و آزمایشگاهی، یونیفرم مدارس و … کاربرد دارد.

پارچه لباس کار کتان

کتان یکی از محبوب ترین و مقاوم ترین انواع پارچه های لباس کار است. استفاده از متریال کتان در لباس های کار، موجب می شود در برابر حرارت مقاومت بالایی داشته باشد. پارچه کتان در 3 نوع کتان 30 درصد، 70 درصد و 100 درصد تولید و عرضه می شود. لازم به ذکر است که هر چه میزان درصد کتان افزایش یابد، مقاومت و ضخامت پارچه نیز افزایش می یابد.

از این نوع پارچه در لباس جوشکاری و انجام فعالیت های سنگین استفاده می شود.

انواع پارچه استفاده شده در لباس کار
انواع پارچه استفاده شده در لباس کار

استانداردهای جهانی لباس کار

یکی از ویژگی های لباس کار مناسب مطابقت آن با استانداردهای جهانی و استانداردهای ایمنی است. باتوجه به استانداردهای جهانی لباس کار، یک سری باید تناسب آن با محیط کار مشخص شود. در ادامه به آشنایی با استاندارد لباس کار برق و دیگر لباس های ایمنی می پردازیم.

استاندارد لباس کار EN 342

این استاندارد نشان دهنده میزان مقاومت لباس در برابر سرما است. پارچه هایی که از این استاندارد برخوردار هستند، در برابر سرمای شدید از بدن افراد محافظت می کنند. همچنین در برابر خیس شدن مقاومت بالایی دارند.

استاندارد EN ISO 11611

به طور معمول از لباس کارهایی که مطابق با این استاندارد تولید می شوند، برای انجام کارهای جوشکاری استفاده می شود. این استاندارد نشان دهنده مقاومت لباس در برابر جرقه، شوک الکتریکی و مواردی از این قبیل است.

استاندارد لباس کار EN 343

در این بخش از مقاله ویژگی های لباس کار مناسب به بررسی استاندارد EN 343 می پردازیم. این مشخصه نشان دهنده میزا نمقاومت پارچه مورد نظر در برابر آب و باد است. لباس هایی که از این استاندارد برخوردار هستند، راحت هستند و از عرق کردن بیش از حد بدن افراد جلوگیری می کنند.

استانداردهای جهانی لباس کار
استانداردهای جهانی لباس کار

بیشتر بخوانید: برای تولید لباس کار این نکات را در نظر بگیرید


استاندارد لباس کار EN ISO 11612

از دیگر مشخصه هایی که در ویژگی های لباس کار مناسب گنجانده می شود، بررسی استاندارد EN ISO 11612 است. این استاندارد در تولید لباس هایی استفاده می شود که باید در مقابل گرما مقاوم باشند. درنتیجه اگر در محیط کاری خود مدام با گرما و حرارت در ارتباط هستید، می توانید لباسی را انتخاب نمایید که از این استاندارد برخورار باشد. افرادی از این لباس کار استفاده می کنند که در مجموعه های صنعتی و برق فعالیت می کنند.

استاندارد UV Standard 801

این استاندارد در لباس های کار از بدن کارکنان در برابر اشعه های خورشید محافظت می کند. این استاندارد میزان مقاومت لباس کار را در برابر نور آفتاب نشان می دهد.

استاندارد لباس کار EN ISO 15797

از دیگر مشخصه هایی که در ویژگی های لباس کار مناسب گنجانده می شود، بررسی استاندارد EN ISO 15797 است. لباس کارهایی که از این استاندارد برخوردار هستند، میزان مقاومت لباس مورد نظر را در برابر فرآیندهای شست و شوی خشک و صنعتی نشان می دهند.

استاندارد EN ISO 20471

از این استاندارد در لباس هایی استفاده می شود که باید در شب به خوبی دیده شوند. براساس این استاندارد، تمامی نوارهای بازتاب دهنده نور که به آنها شبرنگ گفته می شود، در اثر شست و شو نباید از بین بروند. از این لباس های کار در مشاغلی مانند کار با جرثقیل ها، کار در ترافیک و دیگر وسایل موتوری استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لباس کار


خصوصیات لباس کار حرفه ای

جهت اطلاع از ویژگی های لباس کار مناسب باید به خصوصیات آن توجه داشته باشید. در ادامه به یک سری از خصوصیات اصلی لباس کارها می پردازیم.

  • لباس کار مناسب باید با اندازه بدن شما تناسب داشته باشد.
  • افرادی که با مواد اسیدی و رادیواکتیو سروکار دارند، باید از لباس یکپارچه و بدون منافذ، همراه با کلاه و دستکش غیر قابل نفوذ استفاده کنند.
  • اگر به دنبال لباس کار ضد گرد و غبار هستید، لباس انتخابی شما نباید جیب داشته باشد یا لبه شلوار آن دوبل باشد.
  • لباس نسوز مقاوم در برابر حریق، باید از کلاه، کفش و دستکش یک تکه و سرهم برخوردار باشد.
  • افرادی که با مواد خورنده و مضر درارتباط هستند، باید لباسی را انتخاب کنند که آب و گاز در آن نفوذ نکند.
  • جهت کار در محیط های بارانی باید از لباس ایمنی کار کلاه دار و ضد آب استفاده نمایید.
ویژگی های لباس کار مناسب
ویژگی های لباس کار مناسب

بیشتر بخوانید: حفظ و نگهداری از لباس کار و افزایش عمر مفید آن


امیدواریم که مقاله ویژگی های لباس کار مناسب برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به طور مفصل به خصوصیات لباس کار پرداخته شده است. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت لباس کار و خرید لباس کار و همچنین برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است.

همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.