لباس کار چیست؟ چرا استفاده از لباس کار مهم است؟

لباس کار چیست؟ چرا استفاده از لباس کار مهم است؟

لباس کار چیست و استفاده از آن چه اهمیتی دارد؟ در ابتدا لازم است بدانید که لباس فرم، نام دیگر لباس کار است. همچنین این وسیله یکی از انواع تجهیزات و ابزار ایمنی به شمار می آید. لباس کار ایمنی یکی از انواع وسایل حفاظتی است که در محیط کار مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از لباس کار موجب انجام پذیری آسان تر کارها و حفظ ایمنی کاربران می شود. لباس کار نیز باتوجه به شرایط کاری و کاربرد افراد، در انواع گوناگونی تولید و ارائه می شود.

به طور کلی لباس کاری که از آن استفاده می کنید، باید با موقعیت حرفه ای شما تناسب داشته باشد. همچنین می توان گفت که لباس کار معرف جایگاه شغلی شما در محل کار است. از این رو استفاده از لباس کار ایمنی، موجب افزایش تأثیرگذاری شما در محیط شغلی می شود. بهره گیری از لباس کار، باعث می شود تا نیروهای کار در مشاغل از یکدیگر متمایز شوند. همچنین کارکنان و افراد متفرقه از یکدیگر تفکیک می شوند و نظم و آراستگی در محیط کار ایجاد می شود.

خرید انواع لباس کار
خرید انواع لباس کار

حتماً برای شما هم سوال پیش آمده است که استفاده از لباس کار چه اهمیتی دارد؟ در این مطلب قصد داریم تا به انواع لباس کار و ضرورت استفاده از آن بپردازیم. همچنین اگر قصد خرید لباس کار استاندارد را دارید، تا انتهای مقاله لباس کار چیست با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

ضرورت استفاده از لباس کار

همانطور که در ابتدا به این مطلب پرداخته شد، به منظور حفاظت از سلامت جسمی کاربران در محیط کار از لباس ایمنی استفاده می شود. معمولاً در محیط های شغلی متفاوت، از انواع لباس کار استفاده می شود. مجموعه های شغلی مانند اداره ها، کارخانه ها، مجموعه های پزشکی و درمانی، مدرسه ها، مراکز آتش نشانی و … از لباس کار استفاده می کنند.

احتمالاً برای شما هم سوال پیش آمده است که چرا باید لباس کار بپوشیم؟ در ادامه مقاله لباس کار چیست به مزایای استفاده از لباس کار ایمنی در مشاغل مختلف، خواهیم پرداخت.

  • حفظ جان افراد و کاهش آسیب دیدگی آنها از حوادث احتمالی
  • متمایز شدن نیروی کاری یک مجموعه از یکدیگر و افزایش راندمان کاری
  • واقف شدن بر موقعیت و جایگاه شغلی پرسنل در محیط کار
لباس کار چیست
لباس کار چیست

بیشتر بخوانید: حفظ و نگهداری از لباس کار و افزایش عمر مفید آن


انواع لباس کار

همانطور که گفته شد، لباس کار باتوجه به محیط شغلی در انواع گوناگونی تولید می شود. در این بخش از مقاله لباس کار چیست قصد داریم تا شما را با انواع رایج لباس ایمنی کار نیز آشنا نماییم.

کاپشن  و شلوار

لباس کار کاپشن و شلوار همانطور که از نامش مشخص است از دو تکه شلوار و کاپشن تشکیل شده است. لباس کار دو تکه جیب های زیادی دارد و استفاده از آن بسیار راحت است. همچنین می توانید زیر این لباس کار، لباس دیگری نیز بپوشید. این لباس کار از پارچه ها و متریال های گوناگونی ساخته می شود. همچنین باتوجه به شغل مورد نظر می توان بر روی این لباس از نوارهای شبرنگ استفاده نمود.

می توان گفت که لباس کار مهندسی نام دیگر لباس کار دوتکه است. در دوخت لباس کار دوتکه از پارچه های پلی استر، پنبه، فلامنت و موارد دیگر پارچه استفاده می شود. لباس کارهایی که از جنس پلی استر پنبه ساخته می شوند، بسیار راحت و لطیف هستند. همچنین لازم به ذکر است که مهندسین به دلیل فعالیت بدنی کمتر، از لباس هایی که جنس پلی استر پنبه دارند، استفاده می کنند.

لباس کار یکسره

انواع لباس کار یکسره جزو پرکاربردترین انواع لباس های کار به شمار می آیند. استفاده از لباس کار یکسره زمانی کاربرد دارد که کاربر تحرک بالایی در محیط کار دارد. لباس کارهای یکسره علاوه بر کارایی بالا، از ظاهر زیبایی نیز برخوردار هستند. لباس کار خلبانی، لباس کار جوشکاری و لباس کار دوبنده از انواع لباس کار یکسره هستند. لباس کار دو بنده بالا تنه آزادی دارد و قدرت عملکرد شما را محدود نمی کند.

همچنین این لباس به عنوان لباس کار مکانیکی و استفاده در نجاری ها نیز کاربرد دارد. پارچه لباس کار یکسره می تواند از جنس های کتان، پلی استر، فلامنت، پنبه و موارد دیگر باشد. انواع لباس کار یکسره با رنگ ها و پارچه های مختلفی تولید و عرضه می شوند. لباس کار دوبنده نیز در قسمت بالا تنه از جیب هایی برخوردار است که می توانید ابزارآلات مورد نیاز خود را در آن قرار دهید.

لباس کار آستین دار

لباس کار خلبانی یا لباس فرم آستین دار کل بدن کاربران را تحت پوشش قرار می دهد. استفاده از لباس کار خلبانی از نفوذ هرگونه مواد مانند آب، روغن، اسید، مواد شیمیایی و دیگر ماده ها به پوست بدن جلوگیری می کند. لازم به ذکر است که این نوع لباس کار از بالاترین سطح ایمنی در مشاغل مختلف برخوردار است.

لباس کار جوشکاری

جوشکاری یکی از مشاغلی است که می تواند خطرات جبران ناپذیری را برای کاربران ایجاد کند. از این رو نکات ایمنی به صورت کامل باید در این حرفه رعایت شود. لباس ایمنی جوشکاری یکی از انواع لباس کار یکسره است که با نام لباس کار سرهمی جوشکاری شناخته شده است. جنس لباس کار جوشکاری معمولاً از متریال کتان است که مقاومت بالایی در برابر جرقه های جوشکاری دارد.

انواع لباس کار جوشکاری جنس بسیار ضخیمی دارند و معمولاً در رنگ های قرمز تولید می شوند. لازم به ذکر است که لباس کار لی در دسته بندی لباس کار جوشکاری قرار می گیرد.

روپوش و پیشبند کار

روپوش های کار یکی از پرمصرف ترین انواع لباس کارهای ایمنی هستند. در مجموعه هایی مانند بیمارستان ها، درمانگاه ها، هتل ها و … از انواع روپوش استفاده می شود. استفاده از روپوش بر ایجاد نظم و یکدستی میان پرسنل، کمک به سزایی می کند. روپوش ها ظاهری شبیه به یکدیگر دارند و از تفاوت های اصلی آنها می توان به جای قرار گیری جیب و دکمه ها، رنگ لباس و … اشاره نمود.

این نوع از لباس فرم کار نیز باتوجه به محیط شغلی، در جنس های ترگال پنبه، تترون و دیگر متریال ها تولید می شود. از مزایای استفاده از روپوش می توان از مقاومت زیاد در برابر شست و شو نام برد.

پیش بند ها نیز معمولاً جهت استفاده در مصارف آشپزی مورد استفاده قرار می گیرند. لازم به ذکر است که این نوع لباس کار به همراه کلاه آشپزی ارائه می شود.

لباس کار مهندسی

در این قسمت از مقاله لباس کار چیست به بررسی لباس مهندسی خواهیم پرداخت. احتمالاً برای شما هم سوال پیش آمده است که لباس کار مهندسی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ همانطور که در قسمت بررسی لباس کار دوتکه به این موضوع پرداختیم، لباس کار مهندسی نیز شامل دوتکه کاپشن و شلوار است. این لباس نیز با جنس پلی استر پنبه ای تولید می شود.

لباس کار نقاشی

همانطور که می دانید موادی مانند رنگ و چسب و موارد مشابه، مانند از بین رفتن شکل ظاهری لباس و پوسیدگی الیاف آن می شود. از این رو لباس کار یکبار مصرف گزینه مناسبی برای استفاده برای نقاش ها محسوب می شود. لباس کار یکسره ظاهری یکسره دارد و به طور کامل قسمت های سرو گردن تا کفش ها را پوشش می دهد. لباس کارهای نقاشی بافت ریزی دارند و رنگ آنها معمولاً سفید است.لازم به ذکر است که سایز لباس کار یکبار مصرف به صورت فری یا تک سایز است.

لباس کار خدماتی

لباس کار کارگری یا خدماتی از دیگر انواع پر مصرف لباس ایمنی محسوب می شود. در ابتدا لازم است بدانید که بلوز و شلوار دکمه دار و کاپشن و شلوار زیپی از انواع لباس کار خدماتی به شمار می آیند. همچنین از لباس کار ارزان قیمت می توان به لباس کار کارگری یا خدماتی اشاره نمود. این نوع از لباس های کار به دلیل ترکیب رنگ کمتر نسبت به انواع لباس کار، از قیمت پایینی برخوردار هستند.

انواع لباس کار
انواع لباس کار

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع لباس کار و کاربردهای آن، لباس کار ارزان و باکیفیت


مشخصات لباس کار

در این بخش از مطلب لباس کار چیست به ویژگی های لباس کار حرفه ای خواهیم پرداخت.

  • یک لباس کار مناسب اندازه و تناسب کاملی با سایز شما دارد.
  • اگر در شرایط شغلی قرار دارید که آستین های شما نباید درگیر کار شود، لباس کار آستین کوتاه گزینه مناسبی است. همچنین لباسی را انتخاب نمایید تا مجبور نشوید آستین های آن را بالا بزنید.
  • همچنین افرادی که در محیط کاری خود با حرارت در ارتباط هستند، مانند آتش نشان ها باید از لباس ضد حریق استفاده نمایند. لازم است بدانید که تجهیزات آتش نشانی مانند کلاه آتش نشانی، دستکش و کفش ایمنی نیز شامل لباس کار آتش نشانی می شوند.
  • همچنین لباس افرادی که در محیط شغلی خود از ماشین آلات صنعتی استفاده می کنند، باید به صورت یکپارچه باشد و هیچگونه پارگی نداشته باشد.
  • افرادی که در محل کار خود با مواد آتش زا و گرد و غبار نیز برخورد دارند، باید از لباس کاری استفاده کنند که فاقد جیب و چین و چروک باشد. همچنین ممکن است این مواد مضر در جیب یا لبه چروک های لباس باقی بماند و موجب مسمومیت افراد بشود.
  • در فصل های سرد باید از لباس کاری استفاده شود که آستر پشمی دارد. همچنین در محیط های بارانی نیز باید لباس کاری را استفاده نمایید که کلاه داشته باشد.
  • از آخرین نکته و خصوصیات لباس کار می توان به درج لگو بر روی آن اشاره نمود. کارفرمایان می توانند آرم لگو یا شرکت مربوطه را بر روی لباس کارکنان درج نمایند. لازم به ذکر است که بهترین قسمت برای درج آرم شرکت یا کارگاه مربوطه، در سمت راست و بالای جیب است.
مشخصات لباس کار
مشخصات لباس کار

استفاده از لباس ایمنی در چه مشاغلی ضروری است؟

در بخش های پیشین مطلب لباس کار چیست به انواع این محصول و کاربردهای آن پرداختیم. لباس های فرم جزوی از وسیله های ایمنی هستند. از این رو در مشاغلی که احتمال آسیب دیدن بدن وجود دارد، باید از لباس کار متناسب استفاده شود. انواع لباس فرم در مشاغل مختفی مانند جوشکاری، کارگران ساختمان، کار در صنایع فولاد، کارکنان شهرداری، پزشکان، کار در کوره ها و دیگر شغل هایی که امکان آسیب دیدن بدن افراد بالا می رود بسیار کاربردی است.

همچنین افرادی که در معرض برخوردر اشعه ها قرار دارند، باید از لباس ایمنی مناسبی استفاده کنند. کارکنان مشاغلی مانند رادیولوژی و نیروگاه های هسته و دیگر موارد نیز جزو این دسته هستند. دیگر افرادی که باید از لباس ایمنی کار استفاده نمایند، آتش نشان ها و کسانی هستند که در سردخانه ها کار می کنند. به عبارتی افرادی که در محیط کار خود با گرما یا سرمای شدید مواجه می شوند نیز باید از لباس کار متناسب با شغل خود استفاده نمایند.

لازم به ذکر است که لباس کار با پارچه PVC یا ضد حریق نیز از انواع کاربردی این محصول به شمار می آید که در برابر گرمای زیاد نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از لباس ایمنی در چه مشاغلی ضروری است؟
استفاده از لباس ایمنی در چه مشاغلی ضروری است؟

نکات مهم در استفاده از لباس کار یکسره

هنگام استفاده از انواع لباس کارهای یکسره باید به نکات خاصی توجه داشته باشید. در ادامه به نکات مهمی که هنگام استفاده از لباس سرهمی باید به آن توجه داشته باشید، می پردازیم:

  • در صورت نمناک بودن و یا خیس یودن لباس، از پوشیدن آن خود داری کنید.
  • از آویزان کردن زنجیر و هرگونه اشیای فلزی از لباس خود داری کنید.
  • از بالا زدن آستین های لباس کار خود داری کنید.
  • در پوشیدن و درآوردن لباس کار عجله نکنید زیرا امکان پارگی لباس را به دنبال خواهد داشت.
  • در شستشوی لباس کار خود، آن را از البسه دیگر جدا کنید.
  • در محیط های کاری که در آنجا از ماشین آلات صنعتی به کارگیری شده است، لباس کار باید بدون هیچگونه پارگی و سوراخ باشد.

انواع استاندارد لباس کار

همانطور که می دانید لباس های کار باید طبق استانداردهای لازم تولید شوند. به طور مثال لباس کار عایق جریان برق و لباس کار ضد آب هر یک از استانداردهای جداگانه ای برخوردار هستند. در این بخش از مقاله لباس کار چیست به استانداردهای لازم که در تولید لباس کار تأثیرگذار هستند، خواهیم پرداخت.

  • استاندارد EN ISO 20471: این استاندارد مختص به لباس هایی است که باید در شب قابل رویت باشند. در نتیجه استفاده از لباس هایی که از استاندارد EN ISO 20471 برخوردار هستند، برای کار در شب کاربردی است.
  • استاندارد HSE: جنس پارچه، دوام پارچه و همچنین دوخت آن به این استاندارد مربوط می شود.
  • استاندارد EN ISO 15797: این استاندارد نشان دهنده میزان مقاومت لباس کار در برابر شست و شوهای صنعتی و مدت زمان خشک شدن است.
  • استاندارد EN ISO 11611: این استاندارد نیز میزان مقاومت لباس در برابر آتش و جرقه های ناشی از جوشکاری را نشان می دهد.
  • استاندارد EN ISO 11612: این استاندارد مقاومت لباس کار را در برابر آتش و حرارت نشان می دهد.
  • استاندارد EN 342: بهره مندی لباس کار از این استاندارد، نشان دهنده مقاومت محصول در برابر سرما است.
  • استاندارد EN 343: این استاندارد نیز در مقابل شرایط آب و هوایی از کارکنان محافظت می کند. لباس هایی که از این استاندارد برخوردار است، زیاد عرق نمی کنند.
  • استاندارد UV Standard 801: این استاندارد لباس های ایمنی نیز در برابر اشعه های مضر از افراد محافظت می کند.

بیشتر بخوانید: برای تولید لباس کار این نکات را در نظر بگیرید


نکات مهم در انتخاب و خرید لباس کار مناسب و استاندارد

لباس کار یکی از تجهیزات ایمنی به شمار می آید که باید متناسب با نوع فعالیت شما انتخاب شود. در این بخش از مقاله لباس کار چیست شما را با نکات مهم در خرید لباس کار آشنا خواهیم نمود.

سایز لباس کار

زمان خرید لباس ایمنی کار به این نکته توجه داشته باشید که حتماً متناسب با سایز شما باشد. انتخاب لباس کار بزرگتر و یا کوچکتر، سطح ایمنی کار را کاهش می دهد. به عبارتی خرید لباس ایمنی بزرگتر از سایز شما، تمامی قسمت های بدن شما را به درستی پوشش نمی دهد. همچنین استفاده از لباس کار کوچکتر نیز احساس تنگنا و کلافکی به شما خواهد داد.

جنس لباس کار

از دیگر پارامترهای مهم در خرید لباس ایمنی کار توجه به جنس آن است. در ساختار لباس کار مناسب از متریال های الیاف طبیعی استفاده می شود. اگر جنس لباس کار از الیاف طبیعی باشد، هوا در آن جریان پیدا می کند. از این رو کاربران می توانند بدون کلافگی، فعالیت خود را انجام دهند. همچنین توجه داشته باشید که اگر شرایط شغلی شما به گونه ای است که در معرض حرارت و گرما قرار دارید، لباس کار عایق گرما یا به اصطلاح نسوز گزینه مناسبی است.

رنگ لباس کار

یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید این محصول باید به آن توجه داشته باشید، رنگ لباس کار است. رنگ این ابزار ایمنی باید ثابت باشد تا بر اثر شست و شوی مداوم، رنگ آن از بین نرود. لازم به ذکر است که برخی از کارکنان مانند رفتگران، باید لباس کاری را انتخاب نمایند که قابلیت رویت در سب داشته باشد.

سایر ویژگی های لباس کار

به طور معمول لباس کار شامل دو تکه کاپشن و شلوار است. اما در برخی از محیط های شغلی، لباس کار باید از صورت، دست و پا در برابر خطرات احتمالی محافظت کند. به طور مثال ماسک صورت یکی از تجهیزات لباس کار جوشکاری است که به منظور حفاظت از صورت باید پوشیده شود. در نتیجه تجهیزاتی مانند دستکش ایمنی، ماسک محافظ صورت، کلاه ایمنی، کفش ایمنی و موارد دیگر از جمله وسایل ایمنی هستند که در کنار لباس کار مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین در لباس کار افرادی مانند برق کاران که با جریان برق سروکار دارند، از زیپ استفاده نمی شود. زیرا زیپ رسانای برق است و جان کارکنان را در معرض خطر قرار می دهد.

نکات مهم در انتخاب و خرید لباس کار مناسب و استاندارد
نکات مهم در انتخاب و خرید لباس کار مناسب و استاندارد

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لباس کار


جمع بندی

امیدواریم که مقاله لباس کار برای شما مفید واقع شده باشد. در مطلب لباس کار چیست به طور کامل به انواع این محصول و نکات مهم هنگام خرید لباس کار، پرداخته شد. به طورکلی باتوجه به شرایط محیطی و شغلی خود باید از انواع مناسب لباس کار، بهره مند شوید. جهت خرید انواع لباس کار و اطلاع از قیمت لباس کار می توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست فروشندگان ابزار ایمنی را مشاهده نمایید.

راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع لباس کار و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزارآلات و انواع ابزار ایمنی است.