ابزار بادی چیست؟ | آشنایی با ابزار پنوماتیک

ابزار بادی چیست؟ | آشنایی با ابزار پنوماتیک

ابزار بادی چیست و چه کاربردی دارد؟ ابزار بادی مجموعه وسایلی هستند که با استفاده از هوای فشرده یا کمپرسور باد کار می کنند. به بیان دیگر، این هوای فشرده نیروی محرکه انواع وسایل بادی است. استفاده از ابزارآلات بادی ایمنی بیشتری را نسبت به ابزار برقی برای کاربران فراهم می کند. ابزار های بادی از وزن سبکی برخوردار هستند و در ابعاد کوچکی تولید می شوند.

لازم به ذکر است مجموعه ابزارآلات بادی را با نام پنوماتیک نیز می شناسند. در پاسخ به دستگاه پنوماتیک چیست می توان گفت، ابزارآلاتی هستند که توسط دی اکسید کربن ذخیره شوند و در سیلندرهای کوچک قابل حمل استفاده شوند. در این مقاله قصد داریم به آشنایی با ابزار پنوماتیک و کاربرد آنها بپردازیم. پس تا انتهای مطلب ابزار بادی چیست با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است سایت راندنو بستری را برای فروشندگان فراهم دیده است تا بدون هیچ واسطه ای محصولات خود را به فروش برسانند. همچنین خریداران می توانند کالای مورد نظر خود را در راندنو جست و جو کنند و قیمت کالای مشابه را با یکدیگر مقایسه کنند.

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی انواع ابزار بادی

انواع ابزارآلات بادی باتوجه به کارایی که دارند، در گستره متنوعی قرار می گیرند. در این بخش از مطلب ابزار بادی چیست به معرفی پرکاربردترین انواع این ابزارآلات می پردازیم.

آچار بکس بادی

بکس بادی از ابزارآلات قدرتمندی است که به منظور باز و بسته کردن پیچ و مهره ها استفاده می شود. این ابزار از توان بالایی برخوردار است و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این ابزار بسیار آسان است و موجب افزایش سرعت عمل در انجام کارها می شود. این وسیله توسط یک شیلنگ فنری به کمپرسور متصل می شود و انرژی مورد نیاز خود را تأمین می کند.

آچار بکس بادی
آچار بکس بادی

دریل بادی

دریل ابزار پرمصرف و کارآمدی است که به منظور سوراخکاری متریال های مختلف استفاده می شود. توسط انواع دریل می توان پیچ کاری های گوناگون را نیز انجام داد. استفاده از این ابزار در کارگاه های تولیدی بسیار رایج است. توجه نمایید قیمت دریل بادی به قدرت ابزار، کیفیت محصول و شرکت تولیدکننده آن بستگی دارد.


بیشتر بخوانید: دریل بادی چیست و چه کاربردی دارد؟


پیچ گوشتی بادی

با استفاده از این محصول در مدت زمان کم می توانید تعداد زیادی پیچ را باز و بسته کنید. این ابزار کاملا صحیح و دقیق پیچ را در سر جای خود پیچ می کند. مشاغل صنعتی برای سرعت بخشیدن به کار خود از این ابزار استفاده می کنند.

چکش بادی

در این بخش از مطلب ابزار بادی چیست به بررسی چکش یا پیکور می پردازیم. این ابزار کوبشی برای تخریب سنگ، بتن، سیمان و مواد سخت استفاه می شود. این ابزار نیز مانند دیگر نمونه های تجهیزات بادی با استفاده از هوای فشرده و شلنگ انتقال دهنده کار می کند. وارد کردن ضربه و هدایت میخ به سطح کار، از رایج ترین کاربرد این محصول به شمار می آید.

منگنه کوب بادی

منگنه کوب از دیگر محصولاتی است که در دسته ابزارآلات بادی قرار می گیرد. با استفاده از این کالا می توان دو یا چند قطعه را به یکدیگر متصل نمود.

منگنه کوب بادی
منگنه کوب بادی

فرز بادی

فرز ابزاری است که به منظور پولیش کاری و صیقلی کردن سطوح مختلف، استفاده می شود. انواع فرز بادی از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار هستند. از این محصول جهت انجام فعالیت هایی مانند قالب سازی و پلیسه برداری استفاده می شود.

پرچ کن بادی

پرچ بادی محصولی است که میخ های پرچ را به بهترین روش در محل مورد نظر قرار می دهد. استفاده از این ابزار در صنعت خودرو سازی و هوافضا کاربردهای به سزایی دارد. برای انجام کار با این ابزار تنها کافی است میخ پرچ را در محل مورد نظر قرار دهید و آن را در محیط مشخص شده پرچ نمایید.

اره بادی

یکی از پرکاربردترین ابزار در صنعت چوب و مبلمان اره بادی است. استفاده از اره دستی زمان بر است و باعث می شود دست کاربر خیلی زود خسته شود، اما با استفاه از اره بادی در کوتاه ترین زمان ممکن می توانید یک برش یک نواخت با لبه های ظریف ایجاد کنید و کار خود را آسان و راحت کنید.

آسیاب بادی

آسیاب بادی یکی از قدرتمندترین ابزارهای بادی است که برای برش فلزات، سنگ زنی، تیز کردن مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار از صدای بالایی برخوردار است حین استفاده حتما از گوش گیر ایمنی استفاده کنید. برای استفاده از این محصول باید آن را به کمپرسور هوا متصل کنید.

مکنده و دمنده بادی

دمنده بادی یکی از پر استفاده ترین ابزار موجو در بازار است. از این ابزار برای تولید جریان هوا در فشار بالا استفاده می کنند.  کنترل گرد و غبار، حمل و نقل مواد، خشک کردن، تمیز کردن، خنک کردن، تهویه از دیگر کاربد های این ابزار است. با دمنده پنوماتیک به راحتی در زمان کمی می توانید گرد و غبار نشسته روی اجسام را پاک کند.

چاقو بادی

از چاقوی بادی در صنایع زیادی مانند ساختمان، خودرو سازی، اگزوز سازی استفاده می شود. بعد از نصب چاقو به شلنگ کمپرسور با فشار دادن شاسی چاقو شروع به کار خواهد کرد. جنس تیغه این چاقو از فولاد سخت شده است. شما به راحتی با این ابزار می توانید چوب، پلاستیک، فلزات و لوله ها را برش بزنید.

هیلتی بادی

هیلتی یک تخریب کننده یا سوراخ کننده است. بر خلاف دریل ها که حرکت چرخشی دارند هیلتی ها حرکتی کوبشی دارند. هیلتی ها مته های فولادی دارند، که می توانند با ضربات بسیار سنگین انواع دیوار آجری، بتنی و غیر را تخریب یا سوراخ کنند.

قیچی پنوماتیک

برای بریدن قطعات مختلف فلز می توانید از این قیچی استفاده کنید. از قیچی پنوماتیک برای بریدن ورق های فلزی و پلاستیکی می توان استفاده کرد. این ابزار سرعت کار شما را بالا می برد. برش های مختلف و صاف و تمیز در کوتاه ترین زمان ممکن از ویژگی این محصول است.

پیستوله بادی

رنگ پاش بادی یا پیستوله از دیگر انواع این تجهیزات است. این ابزار برای پاشیدن رنگ بر روی سطح مورد نظر، استفاده می شود. همچنین در مشاغلی مانند نقاشی و صافکاری مورد استفاده قرار می گیرند. برای استفاده از این ابزار پنوماتیک تنها کافی است کمپرسور باد را به به پیستوله متصل کنید تا برای رنگ پاشی آماده شود. در این ابزار بادی نیز رنگ توسط شلنگ به قطعه کار انتقال می یابد.

لازم به ذکر است خروجی کار با استفاده از این محصول بادی، بسیار باکیفیت است.

پیستوله بادی
پیستوله بادی

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع پیستوله بادی و کاربردهای آن


تجهیزات مورد نیاز کار با ابزار بادی

با استفاده از وسایل بادی استفاده از نیروی بیش از حد کاربران به حداقل می رسد. در این بخش از مطلب ابزار بادی چیست به تجهیزات مورد نیاز کار با این وسایل می پردازیم.

کمرسور باد

همانطور که در ابتدا به این موضوع اشاره نمودیم، با استفاه از کمپرسور هوا می توان از این تجهیزات استفاده نمود. با استفاده از این ابزار می توان هوای فشرده مورد نیاز ابزارهای بادی را تأمین کرد. این کمپرسورها در انواع و ابعاد مختلفی تولید و عرضه می شوند. به این نکته توجه داشته باشید اگر میزان کار با ابزار بادی با کمپرسور تناسب نداشته باشد، به موتور آن فشار وارد می شود.

جهت اطلاع از قیمت و خرید کمپرسور باد در انواع مختلف می توانید به بخش دسته بندی ابزار بادی مراجعه نمایید و لیست فروشندگان دستگاه مورد نظر را مشاهده نمایید. سپس می توانید به صورت مستقیم با تأمین کنندگان این ابزار در ارتباط باشید و استعلام قیمت کمپرسور مورد نظر را دریافت نمایید.

شلنگ فنری یا لوله

لوله فنری یا شلنگ از دیگر تجهیزاتی است که برای انتقال هوای فشرده به ابزار مورد نظر استفاده می شود. نحوه اتصال این محصول به کمپرسور و ابزار بادی اهمیت زیادی دارد. این کار باید بهه درستی انجام شود تا عملکرد بالایی داشته باشد. به این نکته توجه نمایید برای مصارف عمومی بهتر است از شلنگ کوتاه تر از 8 متر استفاده نمایید.

فیلتر رطوبت

در ابتدا لازم است بدانید که هوای منتقل شده از کمپرسور، رطوبت دارد. رطوبت نیز یکی از بزرگترین تخریب کننده های ابزار بادی است. درنتیجه با استفاده از این فیلتر می توان از انتقال رطوبت به درون ابزار جلوگیری نمود. به این نکته توجه نمایید مخزن این فیلتر پس از استفاده باید تخلیه شود.

فشارشکن

هوای فشرده شده وارده به ابزار باید از میزان فشار مشخصی برخوردار باشد. این تجهیزات حجم ورودی هوای فشرده را تنظیم می کند. لازم به ذکر است فشار هوای PSI90 بالاترین راندمان برای ابزار آلات بادی است.

واحد روغن

این بخش همانطور که از نامش مشخص است، محفظه تزریق روغن است. با روغن کاری می توان از فرسودگی و تخریب ابزارهای بادی جلوگیری کرد. روش استفاده ازز این بخش به گونه ای است که باید روغن را درون محفظه بریزید. درنتیجه حرکت هوای فشرده در لوله بالای مخزن، موجب هدایت روعن به داخل دستگاه می شود.

واحد مراقبت

این بخش از اصلی ترین قطعات تشکیل دهنده ابزارآلات بادی است. این قسمت از سه بخش فیلتر رطوبت، واحد روغن و فشارشکن تشکیل شده است. این واحد زمانی کاربرد دارد که ابزار مورد نطر به روغن نیاز ندارد.

برای تهیه لوازم جانبی و تجهیزات مورد نیاز برای کار با ابزار بادی می توانید به راندنو مراجعه کنید. در راندنو امکان مشاهده لیست فروشندگان مجموعه ابزار بادی و مشخصات فنی هر یک از آن ها وجود دارد.

تجهیزات مورد نیاز کار با ابزار بادی
تجهیزات مورد نیاز کار با ابزار بادی

اجزای تشکیل دهنده ابزار بادی

همانطور که می دانید، با استفاده از این تجهیزات می توان به کارگیری از نیروی انسانی را به حداقل رساند. انواع این ابزار از اجزای ساده و در عین حال کاربردی، تشکیل شده اند. در ادامه به آشنایی با تجهیزاتی که برای کار با این ابزار به آنها نیاز است، می پردازیم.

دستگاه کمپرسور

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، کمپرسور دستگاهی است که هوای فشرده مورد نیاز ابزار بادی را تأمین می کند. این دستگاه در انواع گوناگون و در اندازه های متفاوتی تولید و به بازار عرضه می شود. اگر میزان کار ابزار بادی با کمپرسور متناسب نباشد، به موتور آن فشار وارد می شود و موجب ایجاد استهلاک و اتلاف انرژی خواهد شد. لازم به ذکر است که هنگام خرید این دستگاه به حجم آن توجه داشته باشید و متناسب با میزان مصرف مورد نیاز خود آن را انتخاب نمایید.

شلنگ فنری یا لوله فلزی

این وسیله جهت انتقال هوای فشرده به ابزار مورد نیاز کاربرد دارد. عملکرد این اتصالات از اهمیت زیادی برخوردار است و فرآیند اتصالات باید به درستی انجام پذیرد تا عملکرد مطلوبی داشته باشند. این اتصالات نیازمند مراقبت زیادی هستند زیرا هنگام انتقال هوا، افت فشار و نشتی از این ناحیه صورت می گیرد. لازم به ذکر است که جهت استفاده برای مصارف عمومی باید از شلنگ های کوتاه تر از 8 متر استفاده شود. همچنین اگر فاصله کمپرسور تا ابزار بیشتر باشد، استفاده از لوله های فلزی گزینه مناسبی است.

فیلتر رطوبت

هوای منتقل شده از کمپرسور رطوبت دارد که از بزرگترین تخریب کنندگان ابزارآلات بادی است. فیلتر رطوبت از انتقال آب همراه با هوای فشرده به دورن ابزار جلوگیری می کند. توجه نمایید مخزن فیلتر رطوبت پس از استفاده باید تخلیه شود.

فشارشکن

هوای فشرده خروجی از دستگاه کمپرسور پیش از ورود به ابزار بادی، باید از فشار معینی برخوردار باشد. کار اصلی این قطعه تنظیم حجم ورودی هوای فشرده به داخل ابزار است. ابزارهای بادی با فشار هوای PSI90 از بالاترین راندمان برخوردار هستند.

واحد روغن

این قسمت تزریق روغن به دورن ابزار بادی را برعهده دارد. همانطور که می دانید استفاده از روغن به عنوان روان کننده موجب کاهش اصطکاک میان قطعات و ابزار ماشین های مکانیکی می شود. زیرا ابزارآلات بادی بدون وجود روغن و روان کننده دچار فرسودگی و غیر قابل استفاده می شوند. روش روغن کاری در این سیسم به طوری است که روغن را درون مخزن مخصوص ابزار ریخته و حرکت هوای فشرده در لوله بالای مخزن موجب حمل روغن به طور مداوم به درون دستگاه می شود.

واحد مراقبت

یکی از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده این محصولات بادی، واحد مراقبت آن است. یک واحد مراقبت از سه بخش فیلتر رطوبت، فشارشکن و واحد روغن تشکیل شده است. لازم به ذکر است که واحد مراقبت دو بخشی یا تک بخشی در بازار موجود هستند. واحد مراقبت دو بخشی شامل فشارشکن و فیلتر رطوبت است و استفاده از آنها معمولاً برای ماشین آلات و ابزارآلاتی که به روغن احتیاج ندارند، مناسب است.

کاربردهای ابزار بادی

استفاده از این ابزارآلات بادی در صنایع مختلف از کاربردهای بسیاری برخوردار است. در این بخش از مطلب ابزار بادی چیست به رایج ترین کاربردهای این ابزار اشاره شده است:

  • اتصال و نصب قطعات به یکدیگر
  • استفاده در صنایع عمران و راه سازی
  • استفاده در صنایع بزرگ و کوچک
  • جهت انجام فعالیت های نجاری
  • استفاده در دندان پزشکی ها
  • ذوب فلزات
  • مونتاژ ماشین آلات و مواردی از این قبیل

مزیت های استفاده از ابزار بادی

استفاده از این ابزار از مزیت های بسیاری برخوردار است. در این بخش از مطلب ابزار بادی چیست به ویژگی های استفاده از انواع این ابزارآلات می پردازیم.

  • برخورداری از قیمت مقرون به صرفه
  • حفظ شرایط ایمنی و برخورداری از قدرت بالا
  • استهلاک ناچیزی دارند و انرژی کمتری مصرف می کنند
  • برخورداری از هزینه تعمیر مناسب
  • سهولت در استفاده به منظور انجام فعالیت های صنعتی
  • برخورداری از وزن کم ابعاد مناسب
  • قابل حمل و جابه جایی
  • عدم نیاز به انرژی زیاد کاربران

بیشتر بخوانید: آشنایی با مهم ترین ابزار بادی


نکات مهم نگهداری از ابزار بادی

ابزارآلات بادی از تجهیزاتی هستند که به مراقبت نیاز دارند. در این بخش از مقاله ابزار بادی چیست به روش های مراقبت و نگهداری از این وسایل می پردازیم.

  • این ابزارآلات باید دور از رطوبت، تابش و گرد و غبار نگهداری شوند.
  • پیش از شروع کار چند قطره روغن داخل دستگاه بریزید. با انجام این کار از آسیب های جدی به دستگاه مورد نظر جلوگیری می شود.
  • پیچ و مهره های اتصال دهنده ابزارآلات بادی را هر چند وقت یکبار چک کنید.
  • حین انجام کار با هر یک از انواع این ابزارها، از عینک ایمنی استفاده نمایید.
  • پس از هربار استفاده از ابزار بادی مورد نظر، به آن فرصت دهیثد تا خنک شود. سپس با استفاده از پارچه لطیف آن را تمیز کنید.
  • این ابزارآلات، در بازه زمانی خاص به سرویس نیاز دارند. به این نکته توجه نمایید پس از کارکردهای طولانی باید سرویس دهی شوند.
ابزار بادی چیست
ابزار بادی چیست

نکات مهم در خرید ابزار بادی

هنگام خرید ابزارهای بادی به موارد زیر توجه نمایید:

  1. ابتدا با توجه به نیاز و کاربرد خود از محصول بادی، اقدام به خرید آن نمایید.
  2. هنگام خرید ابزارآلات بادی تحقیق کنید و سعی داشته باشید که بهترین کالا را متناسب با نیاز خود انتخاب نمایید.
  3. هنگام تهیه ابزارآلات بادی به کیفیت ساخت و برند محصول توجه نمایید. ابزار مورد نیاز خود را از برندهای معتبر و شناخته شده تهیه نمایید.
  4. از نکات دیگری که هنگام خرید ابزارآلات بادی باید به آن توجه داشته باشید، سطح مهارت خودتان است. به عبارتی اگر کارهای خاص و فنی تری انجام نمی دهید، بهتر است ابزارآلات ساده تری را انتخاب کنید.
  5. توجه داشته باشید اگر ابزاری قیمت بیشتری داشت، صرفاً به منظور کیفیت بهتر آن محصول نیست.
  6. فروشگاه ابزار پنوماتیک از دیگر پارامترهای مهم در انتخاب این ابزارآلات است. از فروشگاه های فیزیکی معتبر خرید خود را انجام دهید. همچنین اگر قصد خرید آنلاین ابزارآلات بادی را دارید، از سایت های شناخته شده و معتبر محصول خود را خریداری نمایید.
  7. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، ابزارآلات بادی از وزن نسبتاً سبکی برخوردار هستتند. از این رو قابلیت حمل آسان این گونه از ابزارآلات از دیگر نکاتی است که حین خرید انواع آن باید به آن توجه داشته باشید.
  8. توجه به گارانتی و خدمات پس از فروش از دیگر نکاتی است که حین تهیه این محصولات باید به آنها توجه داشته باشید.

بهترین مارک ابزار بادی

برندهای معتبر گوناگونی به تولید انواع ابزارآلات بادی پرداخته اند. در ادامه به معرفی برندهای محبوب تولید کننده این ابزارآلات می پردازیم.

ابزار های بادی رونیکس

برند رونیکس در سال 1379 توسط محمدرضا رامخو تأسیس شد. این برند با پیشرفت چشمگیری که داشته است از سال 1384 تا به امروز، به یکی از برترین و محبوب ترین برندهای صنعت ابزارآلات در خاورمیانه تبدیل شده است. محصولات تولید شده این شرکت طبق استاندارد بین المللی بوده و نسبت به محصولات با کیفیتی که تولید می کند، از قیمت مقرون به صرفه ای برخوردار هستند.

ابزار بادی سوماک

شرکت سوماک فعالیت خود را در کشور تایوان آغاز نمود. این شرکت با تولید محصولات بادی با کیفیت مطلوب پیشرفت چشمگیری داشته است و محصولات تولیدی خود را به نقاط مختلفی از جهان صادر می نماید. از انواع ابزار پنوماتیک سوماک می توان به منگنه کوب، دریل، سنباده، آچار و دیگر ابزارآلات نام برد. این شرکت به دلیل تولید محصولات باکیفیت توانسته است گواهینامه، ISO9001، نماد CE و گواهینامه QC را اخذ نماید. می توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست قیمت سوماک را مشاهده نمایید.

ابزار بادی توسن

توسن از دیگر برندهای محبوب و شناخت هشده در زمینه تولید انواع ابزارآلات است. محصولات این شرکت از کیفیت بالایی برخوردار هستند و مطابق با استانداردهای بین المللی ارائه می شوند. بکس بادی توسن 980، 760 و 780 از برترین آچارهای بکس هستند که توسط این برند به بازار عرضه شده است.

ابزار بادی پوما

این شرکت تولید کننده انواع ابزار پنوماتیک است. با تولید و ارائه محصولات با کیفیت توانسته توجه خریداران را جلب کند.

ابزار بادی آروا

شرکت آروا در مدت زمان کوتاهی که شروع به فعالیت کرده است، توانسته است رضایت کاربران زیادی را به خود جلب کند. این شرکت در راستای حمایت از تولید ملی اقدام به تأسیس کارخانه تولید ابزارآلات صنعتی نموده است. تمامی محصولات این شرکت از خدمات پس از فروش فوق العاده ای برخوردار هستند. چنانچه اگر محصولات این شرکت به تعمیر نیاز داشته باشند، برند آروا محصولات را تعمیر و در کمتر از 24 ساعت محصول را تعمیر و به مشتری تحویل می دهد.

این شرکت نیز به تولید انواع ابزارآلات بادی از جمله دریل، فرز، پولیش و موارد دیگر می پردازد. منگنه کوب بادی و پیستوله بادی آروا از پرمصرف ترین تجهیزات پنوماتیکی این برند به شمار می آیند.

کی کی مون، پی سی ال، والتی، هازت، ادون، اکتیو، مفید، توربو، نکستول، جی ای وی، ابزار بادی اطلس کوپکو و دیگر برندها، از دیگر تولیدکنندگان محبوبی هستند که به تولید انواع ابزارآلات پنوماتیک می پردازند.

جمع بندی

امیدواریم که مقاله ابزار بادی چیست برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به سؤال ابزار های بادی چیست پاسخ دادیم. همچنین به طور مفصل به بررسی کاربردهای این محصول و موارد استفاده از آن پرداخته شد. در نهایت شما را با معتبرترین تولیدکنندگان این دستگاه آشنا نمودیم.

شما کاربران گرامی با مراجعه به راندنو می توانید لیست قیمت ابزار بادی مورد نظر را مشاهده نمایید. سپس می توانید به صورت مستقیم با فروشندگان معتبر و نمایندگی های فروش ابزارآلات بادی در ارتباط باشید و کالای مورد نظر را بدون هیچ  واسطه ای خریداری نمایید. راندنو همواره در تلاش است با معرفی نمایندگی برندهای معتبر، انتخاب آسان و مطمئنی را برای خریداران فراهم کند.

همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.