ابزار بادی چیست؟ | آشنایی با ابزار پنوماتیک

ابزار بادی چیست؟ | آشنایی با ابزار پنوماتیک

ابزار بادی چیست و چه کاربردی دارد؟ ابزار بادی مجموعه وسایلی هستند که با استفاده از هوای فشرده یا کمپرسور باد کار می کنند. به بیان دیگر، این هوای فشرده نیروی محرکه انواع وسایل بادی است. استفاده از ابزارآلات بادی ایمنی بیشتری را نسبت به ابزار برقی برای کاربران فراهم می کند. ابزار های بادی از وزن سبکی برخوردار هستند و در ابعاد کوچکی تولید می شوند.

خرید ابزار بادیلازم به ذکر است مجموعه ابزارآلات بادی را با نام پنوماتیک نیز می شناسند. در پاسخ به دستگاه پنوماتیک چیست می توان گفت، ابزارآلاتی هستند که توسط دی اکسید کربن ذخیره شوند و در سیلندرهای کوچک قابل حمل استفاده شوند. در این مقاله قصد داریم به آشنایی با ابزار پنوماتیک و کاربرد آنها بپردازیم. پس تا انتهای مطلب ابزار بادی چیست با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

معرفی انواع ابزار بادی

انواع ابزارآلات بادی باتوجه به کارایی که دارند، در گستره متنوعی قرار می گیرند. در این بخش از مطلب ابزار بادی چیست به معرفی پرکاربردترین انواع این ابزارآلات می پردازیم.

آچار بکس بادی

بکس بادی از ابزارآلات قدرتمندی است که به منظور باز و بسته کردن پیچ و مهره ها استفاده می شود. این ابزار از توان بالایی برخوردار است و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این ابزار بسیار آسان است. این وسیله توسط یک شیلنگ فنری به کمپرسور متصل می شود و انرژی مورد نیاز خود را تأمین می کند.

آچار بکس بادی
آچار بکس بادی

دریل بادی

دریل ابزار پرمصرف و کارآمدی است که به منظور سوراخکاری متریال های مختلف استفاده می شود. توسط انواع دریل می توان پیچ کاری های گوناگون را نیز انجام داد. استفاده از این ابزار در کارگاه های تولیدی بسیار رایج است.


بیشتر بخوانید: دریل بادی چیست و چه کاربردی دارد؟


چکش بادی

در این بخش از مطلب ابزار بادی چیست به بررسی چکش یا پیکور می پردازیم. این ابزار کوبشی برای تخریب سنگ، بتن، سیمان و مواد سخت استفاه می شود. این ابزار نیز مانند دیگر نمونه های تجهیزات بادی با استفاده از هوای فشرده و شلنگ انتقال دهنده کار می کند. وارد کردن ضربه و هدایت میخ به سطح کار، از رایج ترین کاربرد این محصول به شمار می آید.

منگنه کوب بادی

منگنه کوب از دیگر محصولاتی است که در دسته ابزارآلات بادی قرار می گیرد. با استفاده از این کالا می توان دو یا چند قطعه را به یکدیگر متصل نمود.

منگنه کوب بادی
منگنه کوب بادی

فرز بادی

فرز ابزاری است که به منظور پولیش کاری و صیقلی کردن سطوح مختلف، استفاده می شود. فرزهای بادی از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار هستند. از این محصول جهت انجام فعالیت هایی مانند قالب سازی و پلیسه برداری استفاده می شود.

پرچ کن بادی

پرچ بادی محصولی است که میخ های پرچ را به بهترین روش در محل مورد نظر قرار می دهد. استفاده از این ابزار در صنعت خودرو سازی و هوافضا کاربردهای به سزایی دارد. برای انجام کار با این ابزار تنها کافی است میخ پرچ را در محل مورد نظر قرار دهید و آن را در محیط مشخص شده پرچ نمایید.

پیستوله بادی

رنگ پاش بادی یا پیستوله از دیگر انواع این تجهیزات است. این ابزار برای پاشیدن رنگ بر روی سطح مورد نظر، استفاده می شود. همچنین در مشاغلی مانند نقاشی و صافکاری مورد استفاده قرار می گیرند. برای استفاده از این ابزار پنوماتیک تنها کافی است کمپرسور باد را به به پیستوله متصل کنید تا برای رنگ پاشی آماده شود. در این ابزار بادی نیز رنگ توسط شلنگ به قطعه کار انتقال می یابد.

لازم به ذکر است خروجی کار با استفاده از این محصول بادی، بسیار باکیفیت است.

پیستوله بادی
پیستوله بادی

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع پیستوله بادی و کاربردهای آن


تجهیزات مورد نیاز کار با ابزار بادی

با استفاده از وسایل بادی استفاده از نیروی بیش از حد کاربران به حداقل می رسد. در این بخش از مطلب ابزار بادی چیست به تجهیزات مورد نیاز کار با این وسایل می پردازیم.

کمرسور باد

همانطور که در ابتدا به این موضوع اشاره نمودیم، با استفاه از کمپرسور هوا می توان از این تجهیزات استفاده نمود. با استفاده از این ابزار می توان هوای فشرده مورد نیاز ابزارهای بادی را تأمین کرد. این کمپرسورها در انواع و ابعاد مختلفی تولید و عرضه می شوند. به این نکته توجه داشته باشید اگر میزان کار با ابزار بادی با کمپرسور تناسب نداشته باشد، به موتور آن فشار وارد می شود.

شلنگ فنری یا لوله

لوله فنری یا شلنگ از دیگر تجهیزاتی است که برای انتقال هوای فشرده به ابزار مورد نظر استفاده می شود. نحوه اتصال این محصول به کمپرسور و ابزار بادی اهمیت زیادی دارد. این کار باید بهه درستی انجام شود تا عملکرد بالایی داشته باشد. به این نکته توجه نمایید برای مصارف عمومی بهتر است از شلنگ کوتاه تر از 8 متر استفاده نمایید.

فیلتر رطوبت

در ابتدا لازم است بدانید که هوای منتقل شده از کمپرسور، رطوبت دارد. رطوبت نیز یکی از بزرگترین تخریب کننده های ابزار بادی است. درنتیجه با استفاده از این فیلتر می توان از انتقال رطوبت به درون ابزار جلوگیری نمود. به این نکته توجه نمایید مخزن این فیلتر پس از استفاده باید تخلیه شود.

فشارشکن

هوای فشرده شده وارده به ابزار باید از میزان فشار مشخصی برخوردار باشد. این تجهیزات حجم ورودی هوای فشرده را تنظیم می کند. لازم به ذکر است فشار هوای PSI90 بالاترین راندمان برای ابزار آلات بادی است.

واحد روغن

این بخش همانطور که از نامش مشخص است، محفظه تزریق روغن است. با روغن کاری می توان از فرسودگی و تخریب ابزارهای بادی جلوگیری کرد. روش استفاده ازز این بخش به گونه ای است که باید روغن را درون محفظه بریزید. درنتیجه حرکت هوای فشرده در لوله بالای مخزن، موجب هدایت روعن به داخل دستگاه می شود.

واحد مراقبت

این بخش از اصلی ترین قطعات تشکیل دهنده ابزارآلات بادی است. این قسمت از سه بخش فیلتر رطوبت، واحد روغن و فشارشکن تشکیل شده است. این واحد زمانی کاربرد دارد که ابزار مورد نطر به روغن نیاز ندارد.

تجهیزات مورد نیاز کار با ابزار بادی
تجهیزات مورد نیاز کار با ابزار بادی

کاربردهای ابزار بادی

استفاده از این ابزارآلات بادی در صنایع مختلف از کاربردهای بسیاری برخوردار است. در این بخش از مطلب ابزار بادی چیست به رایج ترین کاربردهای این ابزار اشاره شده است:

  • اتصال و نصب قطعات به یکدیگر
  • استفاده در صنایع عمران و راه سازی
  • استفاده در صنایع بزرگ و کوچک
  • جهت انجام فعالیت های نجاری
  • استفاده در دندان پزشکی ها
  • ذوب فلزات
  • مونتاژ ماشین آلات و مواردی از این قبیل

مزیت های استفاده از ابزار بادی

استفاده از این ابزار از مزیت های بسیاری برخوردار است. در این بخش از مطلب ابزار بادی چیست به ویژگی های استفاده از انواع این ابزارآلات می پردازیم.

  • برخورداری از قیمت مقرون به صرفه
  • برخورداری از هزینه تعمیر مناسب
  • سهولت در استفاده به منظور انجام فعالیت های صنعتی
  • برخورداری از وزن کم ابعاد مناسب
  • قابل حمل و جابه جایی
  • عدم نیاز به انرژی زیاد کاربران

بیشتر بخوانید: آشنایی با مهم ترین ابزار بادی


نکات مهم نگهداری از ابزار بادی

ابزارآلات بادی از تجهیزاتی هستند که به مراقبت نیاز دارند. در این بخش از مقاله ابزار بادی چیست به روش های مراقبت و نگهداری از این وسایل می پردازیم.

  • این ابزارآلات باید دور از رطوبت، تابش و گرد و غبار نگهداری شوند.
  • پیش از شروع کار چند قطره روغن داخل دستگاه بریزید. با انجام این کار از آسیب های جدی به دستگاه مورد نظر جلوگیری می شود.
  • پیچ و مهره های اتصال دهنده ابزارآلات بادی را هر چند وقت یکبار چک کنید.
  • حین انجام کار با هر یک از انواع این ابزارها، از عینک ایمنی استفاده نمایید.
  • پس از هربار استفاده از ابزار بادی مورد نظر، به آن فرصت دهیثد تا خنک شود. سپس با استفاده از پارچه لطیف آن را تمیز کنید.
  • این ابزارآلات، در بازه زمانی خاص به سرویس نیاز دارند. به این نکته توجه نمایید پس از کارکردهای طولانی باید سرویس دهی شوند.
ابزار بادی چیست
ابزار بادی چیست

امیدواریم که مقاله ابزار بادی چیست برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به سؤال ابزار های بادی چیست پاسخ دادیم. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت ابزار بادی و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصولات را برای شما فراهم نموده است.

همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.