آشنایی با مهم ترین ابزار بادی

آشنایی با مهم ترین ابزار بادی

آشنایی با مهم ترین ابزار بادی به شما کمک می کند بتوانید بهترین ابزار پنوماتیکی یا بادی را برای مجموعه خود خریداری نمایید. ابزار بادی یا اصطاحاً ابزار پنوماتیکی از پیشرفته ترین و کامل ترین ابزارآلات دستی محسوب می شوند. پنوماتیک به معنای هوا و باد است و نوعی فناوری جدید به شمار می آید که با به کارگیری گازهای فشرده عمل می کند و موجب تولید نیروی مکانیکی می شود.

از انواع ابزار بادی می توان به کمپرسور باد، سمپاش بادی، میخکوب بادی، منگنه کوب، باد پاش و … نام برد. در واقع هوای فشرده شده در ابزارآلات بادی نیروی محرکه این تجهیزات هستند. هوای مورد نیاز برای این دستگاه ها از طریق شلنگ فنری یا لوله به ابزار منتقل می شود. ابزارآلات دستی کارکرد ساده ای دارند و تلفات انرژی آن ها کم است. همچنین انواع ابزارآلات بادی نسبت به ابزار برقی از ایمنی بالاتری نیز برخوردار هستند و قدرت بالاتری دارند.

اگر قصد خرید ابزار بادی را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به آشنایی با مهم ترین ابزار بادی خواهیم پرداخت.

آنچه در ادامه می خوانیم:

ابزار بادی چیست؟

همانطور که در ابتدا گفته شد، ابزار پنوماتیکی نوع قدرتمندی از انواع ابزارآلات هستند که توسط هوای فشرده به واسطه یک کمپرسور، کار می کنند. توجه داشته باشید که انواع ابزار بادی توسط دی اکسید کربن فشرده یا CO2 ذخیره شده، فرآیند عملیات را انجام می دهند. لازم به ذکر است که هوای فشرده خروجی از دستگاه کمپرسور، باید فشار معینی داشته باشد. استفاده از ابزارآلات بادی در صنایع سنگین، معادن، راه سازی، مونتاژ و … از اهمیت به سزایی برخوردار است.

آشنایی با مهم ترین ابزار بادی
آشنایی با مهم ترین ابزار بادی

کمپرسور باد

در بخش ابتدایی مقاله آشنایی با مهم ترین ابزار بادی به معرفی کمپرسور می پردازیم. کمپرسور باد یا کمپرسور هوا دستگاهی است که به کمک کم و زیاد کردن حجم باد آن را به صورت متراکم و فشرده در می آورد این هوا سبب ایجاد حرکت مکانیکی می شود. از این وسیله جهت به کار انداختن و استفاده از ابزارآلات بادی همچون انواع دریل بادی، منگنه کوب بادی، رنگ پاش و … استفاده می شود. این وسیله در صنایع تاسیساتی همچون گاز، کارهای پزشکی همچون دندان پزشکی، تجهیزات برودتی و حرارتی، صنایع دفاعی، نیروگاه های نفت و پتروشیمی، صنایع غذایی و … کاربرد دارد.

این محصولات در دو نوع اصلی روغنی و بدون روغن تولید می شوند که در مدل روغنی از روغن به عنوان خنک کننده هوای فشرده استفاده می شود. اما در کمپرسورهای بدون روغن هوا در دو یا چند مرحله فشرده می شود تا دمای دستگاه بالا نرود.

انواع کمپرسور براساس خروجی باد

در موضوع آشنایی با مهم ترین ابزار بادی با کمپرسور آشنا شدیم. خوب است بدانید کمپرسور در انواع زیر عرضه می شود:

  • کمپرسور باد پیستونی: این محصولات از رایج ترین کمپرسورهای موجود در بازار هستند. کمپرسورهای پیستونی اندازه کوچک و حجمی معادل 25 یا 50 لیتر دارند.
  • کمپرسور باد اسکرو: این محصولات که با نام کمپرسور باد پیچ دار نیز شناخته می شوند، از نظر ایجاد فشار هوا همچون کمپرسور باد پیستونی عمل می کند و می تواند فشاری معادل 8 تا 10 بار تولید کند. حجم کمپرسور باد اسکرو از پیستونی بیشتر و صدای کارکرد آن کمتر است.
  • کمپرسور باد فشار قوی: این محصولات خروجی معادل 30 تا 40 بار دارد و نسبت به مدل های قبلی بسیار قوی تر هستند. از این محصولات در کارخانه های تولید بطری یا بسته بندی و در کل محیط های صنعتی استفاده می شود.

انواع کمپرسور براساس کاربرد

  • پمپ باد فندکی: این محصول به فندک ماشین نصب می شود و از طریق موتور هوا را داخل سیلندر مخصوص ذخیره می کند. از این وسیله در ماشین برای تنظیم باد، نظافت خودرو و … استفاده می شود.
  • کمپرسور باد بی صدا: این محصول صدای بسیار کمی دارد و اغلب در بیمارستان ها و منازل مسکونی از آن ها استفاده می شود.
  • کمپرسور باد دیزلی: این محصول به کمک دیزل انرژی خود را تامین می کند. به دلیل اینکه با محیط زیست سازگاری ندارد، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
کمپرسور باد
کمپرسور باد

دریل بادی

در آشنایی با مهم ترین ابزار بادی به معرفی دریل بادی نیز می پردازیم. دریل بادی یکی از پرمصرف ترین ابزارآلات بادی است که در صنایع مختلف و منازل مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله به کمک یک منبع بادی کار می کند و می تواند سوراخ هایی با قطرهای مختلف در سطوح گوناگون ایجاد کند. همچنین باز و بسته کردن پیچ، برش، جلا دادن و … از دیگر کاربردهای این محصول است. دریل بادی محصولی قابل حمل است و در مکان هایی که دسترسی به برق امکان پذیر نیست مورد استفاده قرار می گیرد.

دریل های بادی از قطعات مختلفی همچون کلید تنظیم سرعت، کلید روشن و خاموش، کلید حالت چکشی و ساده، کلید قفل و … تشکیل شده است.


بیشتر بخوانید: دریل بادی چیست و چه کاربردی دارد؟


سمپاش بادی

سمپاش وسیله ای جهت پاشیدن سم، مواد آفتکش و … است.این وسیله مواد مختلفی را که داخل مخزن آن قرار گرفته به سمت سوژه اسپری می کند. این وسیله علاوه بر باغبانی در صنایع دیگر نیز کاربرد دارد. استفاده از سمپاش سبب صرفه جویی در زمان، افزایش سرعت در کار، صرفه جویی در مصرف سم و دیگر مواد، کاهش هزینه های سمپاشی و … می شود. به کمک این وسیله می توان سم را به صورت کاملاً یکنواخت روی سوژه اسپری کرد. در این بخش از مقاله آشنایی با مهم ترین ابزار بادی به بررسی انواع سمپاش می پردازیم. از سه نوع اصلی سمپاش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سمپاش دستی
  • سمپاش پشت تراکتوری
  • ترلر سمپاش

میخکوب بادی

تا این قسمت از مقاله آشنایی با مهم ترین ابزار بادی به معرفی چندین ابزار بادی پرداختیم. در این بخش به معرفی میخکوب بادی می پردازیم. همان طور که از نام این وسیله پیدا است، از میخکوب برای قرار دادن میخ در چوب یا دیگر سطوح استفاده می شود. میخکوب و منگنه کوب بادی از مهمترین ابزارهای بادی هستند که در خطوط تولید به خصوص کارخانه های میز و مبل سازی از آن ها استفاده می شود. این تجهیزات به کمک کمپرسورهای مغناطیسی انرژی لازم برای پرتاب میخ یا منگنه را فراهم می کنند. برخی از این محصولات به صورت تفنگ میخکوب عرضه می شوند که عملکردی مشابه میخکوب های بادی دارند.

در میخکوب بادی نیروی وارد شده به دستگاه توسط باد فشرده شده در آن تامین می شود. هنگامی که ماشه میخکوب بادی کشیده می شود، سوپاپ ماشه مسدود شده و راهی برای عبور هوا ایجاد می شود. در نتیجه باد متراکم شده درون دستگاه به یکباره خارج شده و میخ پرتاب می شود.

در این وسیله از میخ اسکا، میخ تی ان، میخ دو پایه، میخ نوای، میخ پالت و میخ پلاک استفاده می شود.

از انواع میخکوب پنوماتیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میخکوب وی زن
  • میخکوب سر گرد
  • میخکوب کپسولی
  • میخکوب نواری
  • میخکوب دو پایه
  • میخکوب تی
  • میخکوب تیپو
  • میخکوب بادی اسکا
میخکوب بادی
میخکوب بادی

فرز بادی

در لیست ابزارهای بادی مهم در مقاله آشنایی با مهم ترین ابزار بادی فرز بادی جای می گیرد. فرز بادی یک سنگ فرز بادی نوعی ابزار بادی – الکتریکی است که سه محور حرکتی دارد. این فرزها تیغ فرزهایی جهت برش دارد و در قدرت و کیفیت بالایی عرضه می شوند. از این وسایل در قالب سازی، پلیسه برداری، ایجاد لبه های صاف، زدودن برجستگی و … استفاده می شود. بدنه فلزهای بادی از جنس فلزی مقاوم است.

مکانیزم این دستگاه به این صورت است که با ورود گاز، دستگاه آن را به نیروی مکانیکی تبدیل می کند و سپس نیروی زیادی برای انجام کار تولید می شود. لازم به ذکر است که این محصول باید دائماً روغن کاری شود و از ورود رطوبت به آن جلوگیری شود.

انواع فرز بادی

در ادامه شما را با رایج ترین و پرکاربردترین انواع فرز بادی آشنا خواهیم نمود:

  • فرز بادی انگشتی
  • فرز بادی مینیاتوری
  • مینی فرز بادی

آچار بکس بادی

این ابزار بادی نیز با استفاده از هوای فشرده، موجب باز و بسته شدن پیچ ها می شود. بکس بادی از دو قسمت اصلی موتور و گیربکس تشکیل شده است. طرز کار با این ابزار نیز به آسانی انجام می گیرد.

آچار بکس بادی
آچار بکس بادی

چکش بادی

این ابزار بادی همانطور که از نامش مشخص است، از یک دسته و مضربه تشکیل شده است که به طور معمول به منظور وارد نمودن ضربه به میخ، مورد استفاده قرار می گیرد.


بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع پیستوله بادی و کاربردهای آن


بهترین برندهای تولیدکننده ابزار بادی

برندهای متعددی به تولید انواع ابزار بادی پرداخته اند که در ادامه این بخش از مطلب آشنایی با مهم ترین ابزار بادی به آنها می پردازیم.

  • ابزار بادی رونیکس
  • ابزار بادی APT
  • ابزار بادی سوماک
  • ابزار بادی اطلس کوپکو و …

امیدواریم که مقاله آشنایی با مهم ترین ابزار بادی برای شما مفید واقع شده باشد. در این مقاله از مجله راندنو به طور مفصل به معرفی انواع ابزار بادی و کاربردهای آن پرداختیم. جهت خرید ابزار بادی و اطلاع از قیمت ابزار بادی می توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست فروشندگان ابزراآلات بادی را مشاهده نمایید.

راندنو امکان مشاهده لیست قیمت ابزار بادی و همچنین برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزار و یراق است.