معرفی کابل شبکه بلدن

معرفی کابل شبکه بلدن

معرفی کابل شبکه بلدن را ابتدا با معرفی شرکت بلدن آغاز می کنیم. شرکت بلدن یک شرکت آمریکایی است. این کمپانی در زمینه طراحی و تولید محصولات شبکه فعالیت می کند. بخش عظیمی از تولیدات شرکت بلدن جهت انتقال سیگنال ها در سخت افزارهای شبکه به کار می روند.

این شرکت در سال 1902 توسط فردی به نام جوزف سی بلدن در شیکاگو تأسیس شد. در حال حاضر شرکت بلدن در پنج قاره جهان فعالیت دارد.

شرکت بلدن در زمینه تولید محصولاتی فعالیت می کند که در مواردی مانند زیرساخت های پروژه های مسکونی، اداری، حمل و نقل، اتوماسیون صنعتی و … استفاده می شوند. بلدن به عنوان یکی از بزرگ ترین کمپانی های تولیدکننده کابل شبکه با سرعت بالا شناخته می شود که مقر اصلی آن در ایالات متحده قرار دارد.

اگر قصد دارید از تجهیزات بلدن در مجموعه خود استفاده کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی کابل شبکه بلدن می پردازیم.

خرید انواع کابل شبکه
خرید انواع کابل شبکه

آنچه در ادامه می خوانیم:

تاریخچه شرکت بلدن

در ادامه موضوع معرفی کابل شبکه بلدن به بررسی تاریخچه این شرکت می پردازیم. همانطور که گفته شد، شرکت بلدن در سال 1902 تأسیس شده است. این شرکت در سال 1905 رشد چشمگیری داشت و دلیل آن هم ساخت دستگاه عایق بندی و سیم های برق بود.

پنج سال بعد بلدن مقر بزرگ تری را برای کارخانه و تولیدی خود انتخاب کرد و سپس طراحی و تولید سیم هایی با عایق لاستیکی را به خط تولید اضافه نمود.

تحول بزرگ این شرکت در سال 1927 بوده است. در این سال یکی از مهندسان شرکت دو شاخه عایق بندی شده ای را اختراع کرد. با افزایش پیشرفت و رشد این شرکت، مؤسسان تصمیم گرفتند که در ریچموند کارخانه جدیدی را برای تولید سیم برق افتتاح کنند.

در موضوع معرفی کابل شبکه بلدن باید گفت کارخانه ریچموند در میانه های دهه 1950 مستقل شد و دلیل آن نیز اضافه شدن عملیات تولید سیم به این کارخانه بود.

پس از 70 سال ریچموند به بزرگ ترین واحد تولیدی بلدن تبدیل شد. در طول سال های جنگ، بلدن تغییراتی را در محصولات خود به وجود آورد. این شرکت به تولید تجهیزاتی که در زیردریایی، تانک، کشتی، هلیکوپتر، جیپ و … استفاده می شوند، پرداخت.

تا سال 2004 شرکت های زیادی با کمپانی بلدن ادغام شدند و این شرکت روز به روز وسیع تر شد. ادغام شدن شرکت ها تا سال 2010 نیز ادامه داشت.

بلدن شرکت های بسیار زیادی را در زمینه تولید سیم و کابل خریداری کرد. براساس تاریخچه این شرکت، بلدن با 14 نشان تجاری همکاری می کند که هرکدام در حوزه های مختلفی مشغول به فعالیت هستند.

معرفی کابل شبکه بلدن
معرفی کابل شبکه بلدن

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کابل شبکه و کاربرد کابل شبکه


تجهیزات شبکه بلدن

بلدن یکی از باسابقه ترین شرکت ها در زمینه تولید تجهیزات شبکه است. برخی از زیرمجموعه های این شرکت بیش از 100 سال سابقه دارند.

این شرکت محصولات متنوعی دارد و تقریباً تمامی تجهیزات شبکه از کابل گرفته تا پچ کورد، پچ پنل، کیستون، سوکت شبکه و … را تولید می کند. در ادامه موضوع معرفی کابل شبکه بلدن به بررسی کابل های این شرکت می پردازیم.

کابل شبکه بلدن

معرفی کابل شبکه بلدن را با توضیح انواع این محصولات ادامه می دهیم.

یک نمونه از کابل های بلدن که گاهاً در شبکه نیز استفاده می شود، کابل کواکسیال است که آن را با عنوان کابل هم محور نیز می شناسند. انواع کابل های کواکسیال را معمولاً در آنتن های آنالوگ و دیجیتال به کار می گیرند. این نوع کابل از پهنای باند بالا و مقاومت در برابر نویز برخوردار است.

کابل شبکه بلدن از کابل های زوجی و به هم تابیده است. این کابل ها به عنوان پرکاربردترین نوع کابل شبکه در همه جای دنیا شناخته می شود. علت نامگذاری این کابل ها به زوج به هم تابیده این است که از چند رشته سیم تشکیل شده اند که به صورت زوجی به یکدیگر بافته شده اند.

در موضوع معرفی کابل شبکه بلدن باید گفت این نوع کابل ها در دسته های Cat7a – Cat7 – Cat6A – Cat6 – Cat5e – Cat5 عرضه می شوند. Cat گروه کابل های شبکه را مشخص می کند و هرچه عدد مقابل آن بزرگ تر باشد، سرعت و پهنای باند کابل نیز افزایش پیدا می کند.

کابل شبکه بلدن Cat6 و Cat5e بیشترین کاربرد را در شبکه دارد. کابل های بلدن Cat5e استحکام بالایی دارد و می تواند اطلاعات را با سرعت 1.2 گیگابایت بر ثانیه انتقال دهد.

کابل شبکه Cat6 بلدن در چند مدل مختلف تولید می شود. مدل هایی از کابل شبکه بلدن که براساس REVConnect 3600 تولید شده اند، سرعت و کیفیت بالایی دارند. به دلیل اینکه از تکنولوژی Bonded-Pair در آن ها استفاده شده است.


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه CAT۵ و CAT۶ و Cat۷


ساختار کابل شبکه بلدن

حال که تا حدودی به معرفی کابل شبکه بلدن پرداختیم، به بررسی ساختار این کابل ها می پردازیم. کابل های شبکه برند بلدن به دو دسته SFTP و UTP تقسیم می شوند. این کابل ها به عنوان شیلد دار و بدون شیلد شناخته می شوند و تفاوت نام های آن در نوع شیلد و فویل آن ها است.

کابل های زوج به هم تابیده SFTP دارای شیلد و فویل هستند. استفاده از این نوع کابل ها به دلیل وجود شیلد در ساختارشان باعث می شود که میزان نویز به حد زیادی کاهش پیدا می کند. به همین دلیل در مکان هایی که قرار است کابل شبکه در کنار کابل برق نصب شود، استفاده از این کابل ها پیشنهاد می شود.

کابل های UTP به شیلد و فویل مجهز نشده اند و مقاومت کمتری در برابر دریافت نویز دارند. این کابل ها قیمت مقرون بصرفه تری نسبت به کابل های SFTP دارند.

ساختار کابل شبکه بلدن
ساختار کابل شبکه بلدن

بیشتر بخوانید: تاثیر نویز روی کابل شبکه


کابل فیبر نوری بلدن

یکی از مهم ترین نکات در معرفی کابل شبکه بلدن بررسی کابل های فیبر نوری این شرکت است. این کابل ها قادرند با استفاده از سرعت نور اطلاعات را ارسال کنند. به همین دلیل است که از این نوع کابل در شبکه های پرسرعت استفاده می کنند.

به دلیل قیمت بالا، استفاده از این نوع کابل ها برای شبکه های معمولی پیشنهاد نمی شود. این نوع کابل ها بسیار حساس هستند و با کوچک ترین مشکلی مانند خراشیدگی یا شکستگی دچار افت یا قطعی می شوند.

جنس کابل شبکه بلدن

معرفی کابل شبکه بلدن را با بررسی جنس های مختلف آن دنبال می کنیم. یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در سرعت انتقال داده مؤثر است، جنس مغزی کابل است. کابل های شبکه بلدن از نظر جنس هادی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • کابل شبکه تمام مسی (CCC): این نوع کابل تماماً از جنس مس است و از مقاومت و پایداری بالایی برخوردار است. انتقال داده در این کابل ها با بالاترین سرعت ممکن صورت می گیرد. همچنین این کابل ها از قابلیت POE پشتیبانی می کند.
  • کابل شبکه آلومینیومی با روکش مس (CCA): یکی از پرکاربردترین نمونه های کابل بلدن، این کابل است که دارای مغزی از جنس آلومینیوم است. این نوع کابل با روکش مسی که دور آن قرار گرفته است، پوشش داده می شود. کابل های CCA در مقایسه با کابل های تمام مسی کیفیت پایین تری دارند و قیمت آن ها نیز پایین تر است. این نوع کابل از قابلیت POE پشتیبانی نمی کند.

بیشتر بخوانید: تفاوت کابل شبکه CCA و CCC


روکش کابل شبکه بلدن

روکش کابل شبکه وظیفه حفاظت از کابل در برابر عوامل بیرونی را برعهده دارد. کابل شبکه بلدن با جنس روکش PVC وجود دارد اما در برخی موارد کابل هایی با روکش LSZH نیز عرضه می شود. مهم ترین ویژگی این نوع کابل ها این است که بدون هالوژن ساخته می شوند. این ویژگی باعث می شود که در هنگام سوختن، کابل های شبکه از خود دود سمی متصاعد نکنند.


بیشتر بخوانید: انواع روکش کابل شبکه


پرفروش ترین کابل شبکه بلدن

در انتهای مقاله معرفی کابل شبکه بلدن باید گفت، کابل شبکه Cat6 UTP CCC به عنوان یکی از پرفروش ترین محصولات بلدن به شمار می رود. همانطور که می دانید، کمپانی بلدن محصولات باکیفیت و متنوعی در زمینه سخت افزاری و شبکه تولید می کند.

کابل شبکه بلدن Cat6 UTP CCC از نوع UTP است و از نظر طبقه بندی در دسته ی Cat6 قرار می گیرد. این مدل از کابل شبکه بلدن را با استفاده از مغزی CCC ساخته اند. جنس روکش این نوع کابل پی وی سی است.

کابل شبکه بلدن Cat6 UTP CCC دارای سرعت انتقال 1 گیگابایت برثانیه است و امکان دسترسی به پهنای باند 250 مگاهرتزی را به وجود می آورد. این مدل کابل شبکه در دسته کابل های بدون شیلد قرار می گیرد و  بر روی هیچ کدام از زوج های به هم تابیده آن هیچ نوع فویلی وجود ندارد.

رشته های این نوع کابل بلدن از مس است. جنس پی وی سی روکش این کابل ها باعث می شود که در مقابل خوردگی و پوسیدگی از مقاومت بالایی برخوردار باشند.

پرفروش ترین کابل شبکه بلدن
پرفروش ترین کابل شبکه بلدن

کابل شبکه Cat5 UTP CCC

در ادامه به معرفی کابل شبکه بلدن Cat5 UTP CCC می پردازیم. این نوع کابل نیز در دسته کابل های بدون شیلد قرار می گیرد. مغزی به کار رفته در این نوع کابل های شبکه بلدن از نوع CCC است و روکش آن از جنس پی وی سی انتخاب می شود. این مدل از کابل های شبکه می توانند سرعت انتقال 100 مگابایت بر ثانیه را به همراه پهنای باند 100 مگاهرتزی ایجاد کنند.

کابل شبکه بلدن امروزه به عنوان یکی از مهم ترین اجزای شبکه های کامپیوتری به شمار می رود. این کابل ها براساس عملکرد و کیفیتی که دارند، در دسته بندی های مختلفی عرضه می شوند. محصولات شرکت بلدن به دلیل کیفیت و ماندگاری بالایی که دارند، در میان مصرف کنندگان بسیار محبوب هستند.