بهترین کابل برای انتقال برق کدام است؟

بهترین کابل برای انتقال برق کدام است؟

بهترین کابل برای انتقال برق کابلی است که هادی مسی، روکش مقاوم و عایق با ضخامت مناسب داشته باشد. همچنین کابل برق باید استانداردهای لازم را دریافت کرده باشد و مطابق با نوع کارایی انتخاب شود.

سیم و کابل در تامین برق شهری، برق منازل و دیگر مکان ها کاربرد دارد. همچنین بسیاری از فعالیت های روزمره ما به وجود برق وابسته است. به همین دلیل بهینه کردن این کابل ها و انتخاب کابلی استاندارد اهمیت زیادی دارد. با پیشرفت تکنولوژی تولیدات سیم و کابل نیز پیشرفت بسیار زیادی داشته است. به همین دلیل تنوع این محصولات دو چندان شده است. این موضوع انتخاب سیم و کابل را با چالش مواجه کرده است.

خرید انواع کابل برق
خرید انواع کابل برق

برای این که بتوانید بهترین کابل برای انتقال برق را شناسایی کنید، باید بتوانید سیم و کابل استاندارد و مرغوب را تشخیص دهید. برای این کار باید چند مورد زیر را بررسی کنید. در این مقاله به شما کمک می کنیم تا بتوانید نوع کابل برق را خریداری کنید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

بررسی هادی کابل

یکی از مهمترین نکاتی که پیش از خرید سیم و کابل برق باید در نظر بگیرید، اجزای این محصولات است. هادی سیم و کابل باید درجه خلوص بالایی داشته باشد. در واقع بهترین کابل برای انتقال برق کابلی است که هادی آنیل شده داشته باشد. برخی از کارخانه ها از فولاد و آلیاژهای غیراستاندارد در ساخت کابل ها استفاده می کنند. این کار وزن محصول را افزایش می دهد. در نتیجه زیاد بودن وزن همیشه نشانه بهتر بودن کابل نیست. وجود ناخالصی در ساختار هادی، رسانایی سیم و کابل را کم می کند.

لازم به ذکر است که بهترین هادی برای سیم و کابل، هادی هایی از جنس مس است. این فلز رسانایی بالایی دارد و ویژگی های آن خوب و استاندارد است. امروزه با افزایش قیمت مس، استفاده از کابل های آلومینیومی نیز بسیار رواج پیدا کرده است. این کابل ها قیمت کمتری نسبت به کابل های مسی دارند.

بهترین کابل برای انتقال برق
بهترین کابل برای انتقال برق

بیشتر بخوانید: معرفی کابل خودنگهدار


ساختار سیم و کابل برق

یکی از نکاتی که بررسی آن سبب می شود بتوانید بهترین کابل برای انتقال برق را خریداری کنید، بررسی ساختار سیم و کابل است. به عنوان مثال هادی کابل باید درست در مرکز کابل قرار گرفته باشد و به اصطلاح سنتر باشد. میزان عایق، صخامت آن و جنس باید استاندارد باشد. برخی از کارخانه ها برای افزایش وزن، میزان عایق و صخامت روکش را افزایش می دهند که این کار اصولی نیست و انتقال برق را با مشکل مواجه می کند.

روکش کابل

روکش کابل نباید برآمدگی یا فرورفتگی داشته باشد. همچنین باید دوام زیادی داشته باشد. زیرا روکش نهایی ترین بخش هر کابلی است. بهترین کابل برای انتقال برق کابلی است که روکش پی وی سی مستحکم داشته باشد. همچنین کابل با روکش سیلیکونی و نسوز نیز مناسب است. در ساخت روکش برخی از کابل ها از هالوژن استفاده نشده است. همین موضوع باعث شده کابل ها در زمان سوختن دود سمی تولید نکنند.

عایق کابل

عایق جزء مهمی از کابل برق است. اگر می خواهید بهترین کابل برای انتقال برق را خریداری کنید، عایق را بررسی کنید. این بخش از هادی حفاظت می کند و از نشت برق جلوگیری می کند. برخی از کابل ها یک نوع غلاف یا عایق دارند. برخی دیگر غلاف هایی از سرب و دیگر فلزات دارند. زمانی که مقطع کابل برش زده می شود، باید غلافی که دور تا دور رشته ها کشیده شده است، در تمامی نقاط با هم ضخامت یکسانی داشته باشد. برای آگاهی از جنس های مختلف عایق می توانید مقاله انواع عایق کابل برق را مطالعه کنید.

عایق کابل
عایق کابل

تعداد رشته ها و سطح مقطع

همان طور که در ابتدای متن به آن اشاره شد، بهترین کابل برای انتقال برق کابلی متناسب با کارایی است. به عنوان مثال در برخی از مکان ها کابل سه رشته و در مکان های دیگر کابل دو رشته مورد استفاده قرار می گیرد.

منطور از مقطع کابل هم میزان سطح مقطع رشته های آن است که براساس میلی متر مربع سنجیده می شود. کابل ها از یک تا چند رشته به بازار عرضه می شوند. سطح مقطع در سایزهای استانداری تولید می شود. البته لازم به ذکر است که در برخی از موارد، کارخانه های کابل سازی کابل هایی مطابق با سفارش مشتری تولید می کنند.

تعداد رشته ها و سطح مقطع
تعداد رشته ها و سطح مقطع

بیشتر بخوانید: انواع سایز کابل برق و کاربرد آنها


ظاهر کابل برق

برای خرید بهترین کابل برای انتقال برق بهتر است تمامی ویژگی های فیزیکی و مکانیکی آن را در نظر بگیرید. اما یکی از راه ها برای انتخاب کابل بررسی ظاهر آن است.

    1. ضخامت روکش و عایق باید مناسب باشد.
    2. مشخصات ظاهری کابل باید با مشخصات ذکر شده در فاکتور یا بروشور یکسان باشد.
    3. مس کابل باید رنگ استانداردی داشته باشد. کابل آلومینیومی نیز باید مفتولی باشد و رنگ مناسبی داشته باشد.
    4. روی کابل باید علامت استاندارد وجود داشته باشد.
    5. کابل باید انعطاف کافی را داشته باشد تا در صورت خم و راست شدن نشکند.

برند کابل برق

در بخش های پیشین بهترین کابل برای انتقال برق را از نظر ساختار و ویژگی های فنی بررسی کردیم. کابل برق باید برند مطرحی هم داشته باشد. برندهای مشهور بازار، تاییدیه شرکت برق دارند. به همین دلیل می توان با خیال آسوده از آن استفاده کرد. از بهترین برندهای تولید کننده سیم و کابل می توان به سیم و کابل خراسان، سیمیا، کمان، دامغان، البرز الکتریک نور، سیم و کابل افق البرز و دیگر موارد اشاره کرد.