آشنایی با یراق آلات کابل خودنگهدار

آشنایی با یراق آلات کابل خودنگهدار

یراق آلات کابل خودنگهدار مجموعه وسایلی هستند که برای نصب و راه اندازی کابل های خودنگهدار به کار گرفته می شوند. تجهیزاتی همچون انواع کلمپ، کانکتور و نگهدارنده از یراق آلات کابل خودنگهدار به حساب می آیند. امروزه در بسیاری از شبکه های برقی کابل های خودنگهدار جایگزین کابل های مسی شده اند. دلیل آن هم مزیت های بی شمار این نوع کابل است.

اگر می خواهید بدانید کابل خودنگهدار چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد، می توانید مقاله کابل خودنگهدار چیست را مطالعه کنید.

خرید انواع کابل خودنگهدار
خرید انواع کابل خودنگهدار

در ادامه این مقاله به معرفی یراق آلات این کابل ها می پردازیم:

آنچه در ادامه می خوانیم:

منظور از یراق آلات برای کابل های خودنگهدار

یراق آلات کابل خودنگهدار مجموعه وسایل مفیدی هستند که در صنعت برق به خصوص کابل کشی با کابل برق از نوع خودنگهدار از آن ها استفاده می شود. این مدل کابل ها برای انتقال برق به جای کابل های مسی به کار گرفته می شود. کابل های خودنگهدار از نظر قیمت بسیار به صرفه تر از کابل های مسی هستند. برای نصب و راه اندازی کابل های خودنگهدار به یک سری یراق آلات نیاز است. این یراق آلات شامل اجزای متنوعی می شود که هر کدام خصوصیات منحصر به فردی دارند. اگر بخواهید درباره نصب کابل خودنگهدار اطلاعات بیشتری به دست بیاوردید، می توانید مقاله کابل کشی برق با کابل خودنگهدار را مطالعه کنید.

برخی از یراق آلات وظیفه نگهداری کابل، برخی دیگر انشعاب و برخی دیگر حفاظت از این دسته کابل ها را برعهده دارند.

یراق آلات کابل خودنگهدار
یراق آلات کابل خودنگهدار

کانکتور انشعاب مشترکين (انشعاب گیری از کابل خودنگهدار)

یکی از مهمترین یراق آلات کابل خودنگهدار کانکتور انشعاب است. کانکتورهای انشعاب گیری از کابل خودنگهدار قطعاتی هستند که برای ايجاد انشعاب بین کابل فشار ضعيف مشترکين از کابل خودنگهدار مورد استفاده قرار می گيرد. این قطعه اغلب از جنس بی متال است. اين کانکتورها را می توان برای اتصال به کابل های آلومينيومی و مسی در دو حالت اصلی و فرعی به کار گرفت. یکی از مزیت های استفاده از این قطعات این است که جهت نصب انشعاب در حالتی که کابل برق دارد، نیازی نیست روکش از روی کابل برداشته شود.

کانکتور انشعاب مشترکين (انشعاب گیری از کابل خودنگهدار)
کانکتور انشعاب مشترکين (انشعاب گیری از کابل خودنگهدار)

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب کابل خودنگهدار


کانکتور انشعاب خطوط فرعی

از دیگر یراق آلات کابل خودنگهدار می توان به کانکتور انشعاب خطوط فرعی اشاره کرد. اين کانکتور هم از جنس بی متال ساخته شده است. از این قطعه برای ايجاد انشعاب فشار ضعيف خطوط فرعی از کابل خودنگهدار اصلی استفاده می شود.

کلمپ کابل خودنگهدار

یکی از مهمترین یراق آلاتی که در کابل کشی کابل خودنگهدار از آن استفاده می شود، کلمپ است. کلمپ به طور کلی وظیفه نگهداری کابل را برعهده دارد. این تجهیزات در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. هرکدام از آن ها کاربرد به خصوصی دارند. در ادامه به معرفی انواع کلمپ کابل خودنگهدار پرداخته شده است.

کلمپ آویز کابل خودنگهدار

کلمپ کابل خودنگهدار یا کلمپ آویز یکی از یراق آلات کابل خودنگهدار است. اين کلمپ برای مهار کابل های خودنگهدار فشار ضعيف، به کار گرفته می شود. در کنار کلمپ باید نوعی پیچ و يک تسمه نگهدارنده کابل نیز استفاده شود تا از این طریق کابل بر روی پايه نصب شود.

کلمپ آویز کابل خودنگهدار
کلمپ آویز کابل خودنگهدار

کلمپ کششی

یکی دیگر از انواع کلمپ، نوع کششی آن است که از جنس آلومینیوم ساخته شده است. برای تحمل نیروی کششی ناشی از نگهداری کابل‌های خودنگهدار فشار ضعیف این کلمپ ها به کار گرفته می شود.

کلمپ انتهایی کابل خودنگهدار و فشار ضعیف

این تجهیزات در انتهای شبکه ها یا محل های عبور کابل با زوایای کمتر از 90 یا 180 درجه به کار گرفته می شوند. برای این زاویه ها انواع دیگر کلمپ قابل استفاده نیست. زیرا موجب خستگی کابل در محل زاویه می شود. کلمپ های انتهایی کابل خودنگهدار فشار ضعیف، آلومینیومی است.

نوع دیگر از این کلمپ ها از جنس پلی آمید هستند. بدنه های پلی آمیدی الیاف دار هستند و در برابر اشعه UV (ماورا بنفش) و شرایط مختلف آب و هوایی بسیار مقاوم هستند.

کلمپ انتهایی کابل خودنگهدار و فشار ضعیف
کلمپ انتهایی کابل خودنگهدار و فشار ضعیف

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کابل خودنگهدار


کلمپ انتهایی کابل فشار متوسط

این کلمپ ها نیز آلومینیومی با تراکم بالا و حاصل از فرآیند ریخته گری تحت فشار (دایکاست) هستند. جایگاه به کار گیری این یراق ها در انتهای شبکه ها و یا محل های عبور کابل با زوایای کمتر از 90 درجه یا بیشتر از 180 درجه است. این محصولات نیز با جنس پلی آمید عرضه می شوند.

متناسب با انواع کابل خودنگهدار کلمپ به بازار عرضه شده است.

کانکتور افزایش انشعاب

کانکتور چند جزیی برای افزایش تعداد انشعابات در کابل کشی با کابل خودنگهدار به کابل گرفته می شود. به کمک این نوع از یراق آلات کابل خودنگهدار می توان همزمان تا حداکثر دو انشعاب ایجاد کرد.

کانکتور مفصل (موف)

در شبکه های توزیع که به کمک کابل خود نگهدار کابل کشی می شوند، برای اتصال و ارتباط کابل های هوایی عایق (ABC) از این نوع کانکتورها استفاده می شود.

این محصول اغلب برای دسته کابل های تا سایز 16، 25، 35، 50 و 70 مورد استفاده قرار می گیرد.

تسمه محافظ کابل

تسمه محافظ کابل برای ایجاد حفاظت دوبل از مسنجر کابل خودنگهدار به کار گرفته می شود. کابل های خودنگهدار گاهی دچار افتادگی های احتمالی می شوند. دلیل آن هم عواملی همچون باد، باران، برف، تنش های مکانیکی و دیگر موارد است.

تسمه محافظ کابل
تسمه محافظ کابل

جدا کننده کابل

از دیگر یراق آلات کابل خودنگهدار می توان به جدا کننده کابل اشاره کرد. هنگام نصب کانکتورها و کلمپ ها بر روی کابل های خودنگهدار سیم و کابل ها به همدیگر نزدیک می شوند. جدا کننده کابل یک نوع آچار است که می توان از آن برای جدا کردن رشته های کابل استفاده کرد. همچنین هنگام نصب کلمپ آویز نیز می توان این آچار را برای جدا کردن مسنجر از کابل خودنگهدار استفاده کرد.

براکت سه خانه و نه خانه

برای اتصال سيم و کابل های خودنگهدار در سیستم روشنایی تونل ها از این وسیله استفاده می شود.

براکت سه خانه و نه خانه
براکت سه خانه و نه خانه