انواع دوربین مدار بسته و کاربرد آن ها

انواع دوربین مدار بسته و کاربرد آن ها

انواع دوربین مدار بسته امروزه در تمامی مجموعه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این محصولات تنوع بسیار زیادی دارند اما وظیفه همگی آن ها یکی است.

دوربین مدار بسته تصاویر را به کمک دستگاه های DVR – NVR – XVR ثبت و ضبط می کند و در صوروت لزوم می توان از این اطلاعات استفاده کرد. دوربین های مداربسته انواع مختلفی دارند و براساس تکنولوژی ساخت، برند سازنده، نوع کیس و بدنه، لنز دوربین، نوع دید در شب، کیفیت تصاویر و قابلیت هایی که دارند، به چند دسته تقسیم بندی می شوند.

خرید انواع دوربین مداربسته
خرید انواع دوربین مداربسته

اگر قصد دارید برای مجموعه خود دوربین مداربسته خریداری کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشبد. در این مقاله به بررسی انواع دوربین مدار بسته می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع دوربین براساس تکنولوژی

یکی از مهم ترین دسته بندی ها در انواع دوربین مدار بسته دسته بندی براساس نوع تکنولوژی است.

دوربین مداربسته از لحاظ نوع تکنولوژی به دسته های زیر تقسیم بندی می شود:

  • دوربین مدار بسته آنالوگ
  • دوربین مدار بسته تحت شبکه

دوربین مدار بسته آنالوگ یکی از تجهیزات الکترونیکی امنیتی است که از آن جهت دریافت تصاویر و تبدیل آن ها به سیگنال استفاده می شود. این دوربین ها ابتدایی ترین دوربین های مداربسته هستند. عملکرد دوربین های آنالوگ به وسیله حسگرهای الکترونیکی انجام می گیرد. این دوربین ها قیمت مقرون به صرفه تری نسبت به دیگر انواع دوربین ها دارند.

دوربین مدار بسته شبکه در حال حاضر به عنوان یکی از متداول ترین تجهیزات در سیستم های امنیتی و نظارتی به کار می رود. این دوربین ها با قابلیت هایی که دارند، می توانند در هر نوع شرایط آب و هوایی مورد استفاده قرار بگیرند. به دوربین های مدار بسته تحت شبکه، دوربین مدار بسته IP نیز گفته می شود.

کیفیت تصاویر و در کل عملکرد این دوربین ها از دوربین های آنالوگ بهتر است. به همین دلیل قیمت آن ها نیز بالاتر از سایر دوربین ها است.

دوربین های مدار بسته شبکه بر اساس صنعت الکترونیک و کامپیوتر ساخته می شوند. نکته قابل توجه این است که این دوربین ها به صورت مداوم در حال پیشرفت و توسعه هستند.

انواع دوربین مدار بسته
انواع دوربین مدار بسته

انواع دوربین براساس برند

شرکت های بسیار زیادی در سراسر دنیا به تولید و ساخت محصولات امنیتی و نظارتی می پردازند. در این بخش از مقاله انواع دوربین مدار بسته به بررسی برندها می پردازیم.

برخی برندهای دوربین مداربسته مانند اویژیلون، اکسیس، سامسونگ، بوش و سونی دوربین های باکیفیت اما قیمت بالایی هستند. برندهای چینی همچون هایک ویژن، یونی ویو، داهوا، تیاندی و … نیز در ایران کاربرد دارند و عمکرد نسبتاً خوبی از خود نشان می دهند.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید دوربین مدار بسته


انواع دوربین براساس شکل بدنه

انواع دوربین مدار بسته براساس بدنه نیز تقسیم بندی می شود که این دسته بندی شامل دوربین های دام، بولت، اسپید گردان، چشم ماهی و مخفی هستند.

دوربین مداربسته دام

یکی از مدل های دوربین مدار بسته دام (Dome) است که طراحی گنبدی شکلی دارد. نوع طراحی این دوربین ها باعث شده است که برای نصب در محیط های مسقف مناسب باشند. به همین دلیل گاهی به این دوربین ها دوربین مدار بسته سقفی نیز می گویند. این مدل دوربین ها اغلب استفاده غیر صنعتی دارند.

دوربین مدار بسته دام
دوربین مدار بسته دام

دوربین مدار بسته بولت

دوربین بولت (Bullet) به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع دوربین مدار بسته به شمار می رود. این مدل دوربین را در صنایع مختلف به کار می گیرند. این نوع دوربین را می توانید در ابعاد متفاوت و انواع مختلفی مشاهده کنید. دوربین مدار بسته بولت برای محیط های خارجی بسیار مناسب است. این تجهیزات بدنه ای از جنس فلز دارند.

دوربین مدار بسته بولت
دوربین مدار بسته بولت

دوربین مدار بسته باکس

در ادامه موضوع انواع دوربین مدار بسته به بررسی نوع باکس آن ها می پردازیم. دوربین باکس یا جعبه ای به عنوان نوعی از دوربین های مداربسته به شمار می رود که بدنه اغلب آن ها از جنس پلاستیک مرغوب است.

این تجهیزات در ابتدا لنز ندارند و باید به لنزهای خارجی مجهز شوند. به دلیل کیفیت بالای تصویر، از این دوربین در موارد تخصصی و صنعتی استفاده می شود. این دوربین ها را اغلب در مواردی به کار می گیرند که به ضبط تصاویر در زاویه بسته نیاز باشد.

دوربین مدار بسته باکس
دوربین مدار بسته باکس

دوربین مدار بسته اسپید دام گردان

اسپید دام گردان یا دوربین مدار بسته گردان (Speed Dome) از یک بدنه گنبدی شکل و فلزی برخوردار است و قابلیت چرخش 360 درجه دارد. همچنین این دوربین از امکان زوم کردن در یک زاویه بسته نیز برخوردار است. این دوربین ها را معمولاً برای کاربردهای تخصصی به کار می گیرند زیرا از حرفه ای ترین دوربین ها محسوب می شود.

دوربین مدار بسته اسپید دام گردان
دوربین مدار بسته اسپید دام گردان

دوربین مدار بسته کیوب

این دوربین ها به صورت رومیزی قابل استفاده هستند. البته برخی از مدل های آن را می توان زیر سقف یا روی دیوار نیز نصب کرد. این تجهیزات دارای میکروفون داخلی و اسپیکر هستند.

دوربین مدار بسته کیوب
دوربین مدار بسته کیوب

دوربین مدار بسته چشم ماهی

دوربین چشم ماهی (Fisheye) یکی از انواع دوربین مدار بسته است که به دلیل شکل ظاهری که دارد، این نام را به خود گرفته است. از ویژگی های این نوع دوربین قدرت چرخش 360 درجه سقفی آن است. این دوربین ها به شکل فلت طراحی شده اند و از ظاهر زیبایی برخوردار هستند. همچنین فضای کمی را در روی سقف اشغال می کنند.

دوربین مدار بسته چشم ماهی
دوربین مدار بسته چشم ماهی

دوربین مدار بسته مخفی و پین هول

دوربین مخفی را معمولاً برای نظارت و کنترل عملکرد افراد مورد استفاده قرار می دهند. همانطور که از نام آن مشخص است، این دوربین به صورت مخفی نصب می شود. این تجهیزات بدنه بسیار کوچکی دارند. به همین دلیل به آن ها دوربین مینیاتوری یا پینهول نیز گفته می شود. نوعی از این دوربین ها به دوربین سوزنی شهرت دارند که ابعاد آن ها بسیار کوچک است.

دوربین مدار بسته مخفی و پین هول
دوربین مدار بسته مخفی و پین هول

بیشتر بخوانید: بهترین دوربین مداربسته خانگی کدام است؟


انواع دوربین براساس کیفیت تصویر

انواع دوربین مدار بسته را می توان براساس کیفیت تصویر نیز طبقه بندی کرد. کیفیت تصویر همان رزولوشن و وضوح تصویر است. این پارامتر یک عدد است که در کنار MP نوشته شده است. هرچه این عدد بیشتر باشد، تصویر تعداد پیکسل های بیشتری دارد و جزئیات آن نیز مشخص تر می شود. رزولوشن های 1، 2، 3، 4، 5، 6، 8 و 12 مگاپیکسل در میان دوربین های مداربسته رایج هستند.

دوربین های مدار بسته با کیفیت اچ دی هستند. این نوع دوربین ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند. در صورتی که بخواهیم به شکل تخصصی این نوع دوربین را معرفی کنیم، باید بگوییم که فرمت دوربین اچ دی رزولوشن ۷۲۰*۱۲۸۰ پیکسل است.

  • دوربین مدار بسته فول اچ دی که همان دوربین های 1080 هستند، از رزولوشن 1920*1080 برخوردار هستند. این نوع دوربین ها از وضوح تصویر فوق العاده ای برخوردار هستند. از دیگر ویژگی های این نوع دوربین ها ایجاد فضای ذخیره سازی نسبت به سایر دوربین ها است.
  • دوربین مدار بسته 4K با استفاده از تکنولوژی نظارتی ساخته شده است. این نوع دوربین ها از تعداد پیکسلی به میزان 3840*2160 ساخته شده اند. این عدد باعث رزولوشن بالای تصویر می شود و امکان نمایش دقیق جزئیات و سطح تصویر را به وجود آورده است. دوربین های مدار بسته UHD یا 4K لنز مخصوص دارند که باعث ایجاد قدرت نظارتی بالا بر روی زاویه های باز همچنین پوشش های نظارتی و امنیتی می شود.
انواع دوربین براساس کیفیت تصویر
انواع دوربین براساس کیفیت تصویر

انواع دوربین براساس نوع لنز

انواع دوربین مدار بسته بر اساس نوع لنز نیز به سه دسته تقسیم بندی می شود. این مشخصه دوربین ها در دیتا شیت دوربین به صورت یک عدد همراه mm یا عبارت Fixed یا Varifocal نشان داده شده است. در ادامه به بررسی لنزها می پردازیم:

  • لنز ثابت
  • لنز متغیر
  • لنز موتورایز

دوربین مدار بسته لنز ثابت یکی از انواع دوربین مدار بسته است که قابلیت تغییر فاصله کانونی را ندارد. به همین علت از قیمت پایین تری برخوردار است.

دوربین مدار بسته متغیر یا وریفوکال از قابلیت تنظیم فاصله کانونی برخوردار است. کاربران می توانند در هنگام استفاده از این نوع دوربین ها، لنزها را براساس نیاز و موقعیت خود تنظیم کنند.

دوربین مدار بسته موتورایز با عنوان AHD شناخته می شوند. این دوربین ها در بدنه خود یک موتور دارند که با استفاده از این موتور می توانند لنز را تنظیم کنند. این لنزها در واقع نوری لنز متغیر هستند.

برای تماشای فیلم های دوربین مداربسته به دستگاه DVR و دیگر مدل های آن یعنی NVR و XVR نیاز خواهید داشت.

انواع دوربین براساس نوع لنز
انواع دوربین براساس نوع لنز

انواع دوربین براساس دید در شب

در موضوع انواع دوربین مدار بسته به بررسی قابلیت دید در شب آن ها می پردازیم.

برخی از دوربین های مداربسته دارای قابلیت دید در شب هستند. دوربین های مدار بسته دید در شب با برد متوسط و برد زیاد عرضه می شوند. میزان دید این دوربین ها در شب به نوع و اندازه آن ها بستگی دارند. این دوربین ها امکان نمایش تصویر در فاصله 15 تا 60 متر در شب را دارند.

در هنگام انتخاب دوربین های مدار بسته دید در شب باید دقت داشته باشید که این دوربین ها از وضوح تصویر 1080 برخوردار باشند. یک فاکتور مهم دیگر که در انتخاب دوربین های مدار بسته دید در شب باید رعایت شود، برخورداری از برد طولانی با حداقل 10 متر است. دوربین های دید در شب از قابلیت ضد آب برخوردار هستند و به همین دلیل در فضای بیرونی نصب می شوند.

نکته دیگری که باید در زمان انتخاب دوربین های دید در شب مد نظر قرار داد، سیاه و سفید یا رنگی بودن آن ها است. دوربین هایی که دید در شب دارند، به صورت IR یا Exir هستند. در هر دوی این تکنولوژی ها از نور مادون قرمز استفاده می شود. اما کیفیت دوربین از نوع اکسیر بهتر از IR است.


بیشتر بخوانید: تعمیر کابل کواکسیال (کابل آنتن) و کابل RG (کابل دوربین)


انواع دوربین براساس امکانات

انواع دوربین مدار بسته براساس آپشن ها، سبک دیگری از دسته بندی دوربین ها است. برخی از دوربین ها میکروفون و قابلیت ضبط صدا دارند. همچنین دسته ای از آن ها می توانند از کارت حافظه جانبی پشتیبانی کنند. انواع دیگری از دوربین ها نیز به وای فای متصل می شوند و قابلیت هایی همچون ضد نوری، تشخصی چهره، ضد نفوذپذیری و قابلیت پلاک خوان دارند.