آشنایی با انواع ابزار دستی

آشنایی با انواع ابزار دستی

انواع ابزار دستی با توجه به کاربردهایی که دارند، در گستره وسیعی تولید و به بازار ارائه می شوند. ابزار دستی به مجموعه ای از ابزارآلات گفته می شود که بدون استفاده از هیچگونه انرژی الکتریکی، بادی، باتری و … عملیات مورد نظر را انجام می دهند.

ابزارآلات دستی توسط نیروی دست کاربر عملیات مورد نظر را انجام می دهند. ابزار دستی از قدیمی ترین وسایل به شمار می آیند که به دست بشر ساخته شده اند.

خرید ابزار دستیانواع ابزارآلات دستی جهت انجام کارهای حرفه ای و تعمیرات، در منازل و صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. اگر شما هم قصد دارید تا با انواع این ابزارآلات آشنا شوید و با توجه به نیاز خود، به دنبال بهترین ابزار دستی هستید، تا انتهای مقاله انواع ابزار دستی با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می خوانیم:

انواع ابزارآلات دستی

ابزارآلات دستی از کاربردی ترین و متنوع ترین انواع ابزار به شمار می آیند. وجود هریک از انواع ابزار دستی در هر منزل و کارگاهی ضروری است. علاوه بر این، یک جعبه ابزار کامل به شما کمک می کند تا در هزینه ها صرفه جویی نمایید و تعمیرات جزئی کارگاه یا منزل خود را به آسانی انجام دهید.

توجه داشته باشید که در انتخاب ابزارآلات باید توجه داشته باشید که متناسب با کاربرد مورد نظر خود، نوع مناسب این محصول را انتخاب نمایید. در مقاله کاربرد ابزار دستی به طور مفصل به بررسی کاربردهای این ابزارآلات پرداخته شده است.

به طور کلی و مطابق با استانداردهای ابزار، آچارها، انبرها، انواع پیچ گوشتی و فازمتر، چکش ها و … از انواع ابزار دستی به شمار می آیند که در ادامه به طور کامل به کاربرد آنها می پردازیم.

انبر

انبر یکی از انواع ابزار دستی به شمار می آید. انبرها جهت باز و بسته کردن اتصالات، پیچاندن سیم، قطع کردن انواع سیم و کابل و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

این محصول از دو اهرم متصل به یکدیگر تشکیل شده است. انبرها از تنوع بالایی برخوردار هستند و به طور کلی برای کشیدن یا گرفتن اشیا مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به انواع انبر و کاربردهای آنها می پردازیم.

انبردست

یکی از معمول ترین و رایج ترین انواع انبرها، انبردست ها هستند. انبردست جهت باز کردن مهره ها، خم کردن قطعات فلزی و … مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین جهت انجام تعمیرات ساده و گرفتن قطعات نیز می توان از این ابزار استفاده کرد.

انبردست ها براساس سایز و ابعاد از یکدیگر متمایز می شوند. معمولاً دسته انبردست ها از عایق های پلاستیکی و نرمی برخوردار است. بهترین جنس سری این ابزار دستی فولاد آبکاری شده است. لازم به ذکر است که انواع قوی تر این محصول به دلیل برخورداری از دسته های عایق، از اتصال جریان الکتریکی جلوگیری می کنند.

انبردست
انبردست

سیم چین

سیم چین همانطور که از نامش مشخص است، جهت قطع کردن و بریدن انواع سیم مورد استفاده قرار می گیرد. البته در برخی از موارد می توان جهت قطع کردن میخ و فعالیت های برشی معمولی نیز از این ابزار استفاده کرد. امروزه سیم چین ها به صورت کلاسیک و ساده تولید نمی شوند. لازم به ذکر است که سیم چین ها نسبت به جثه ای که دارند، از فک بسیار قدرتمندی برخوردار هستند.

این محصول با توجه به کاربردهایی که دارد و همچنین با توجه به قطعه مورد نظر، در انواع گوناگونی تولید و به بازار ارئه می شود. در ادامه به طور کلی به انواع این ابزار کارآمد اشاره خواهیم کرد:

  • سیم چین کله گاوی: سیم چین های کله گاوی از فک های بزرگ تر و قوی تری برخوردار هستند و مختص سیم های قطورتر هستند.
  • سیم چین کف چین: انواع کف چین جهت قطع کردن سیم هایی که دسترسی به آنها سخت است و یا به یکدیگر چسبیده اند، کاربرد دارد.
  • سیم چین الکترونیک: از کاربرد سیم چین الکترونیک می توان به انجام کارهای ظریف تر اشاره کرد.
  • سیم چین جغجغه ای: همانطور که از نام این محصول مشخص است، یک سیستم جغجغه ای در این ابزار استفاده شده است. کارکرد سیم چین جغجغه ای به گونه ای است که با فشردن دسته های آن، دهانه سیم چین محکم می شود. برش و قطع نمودن انواع سیم با این ابزار، با آسودگی انجام می گیرد.
سیم چین
سیم چین

دم باریک

دم باریک ها از دیگر انواع انبرها هستند. این ابزار دستی شباهت زیادی به انبردست دارد. با این تفاوت که فک آن بلندتر از انبردست است و نوک تیزتری دارد. نوک تیز این ابزار هنگام خم کردن و پیچاندن سیم کشی ها و گرفتن آنها کاربرد دارد. دم باریک به دلیل بهره مند بودن از سری هموار در جواهرسازی کاربرد زیادی دارد.

به عبارتی انواع دم باریک ها جهت استفاده در محیط های محدود و تمرکز بیشتر بر روی سطح کار مورد استفاده قرار می گیرند. این انبر نیز همانند انبردست، باتوجه به کاربردی که دارد، در اندازه های مختلفی تولید می شود. در ادامه به انواع دم باریک ها و کاربردهای آنها می پردازیم.

  • دم باریک دم پهن: این نوع دم باریک آرواره های پهنی دارد و جهت انجام کارهای سنگین تر مورد استفاده قرار می گیرنچد.
  • دم باریک سوزنی: این دم باریک آرواره های بسیار بلندی دارد و در فضاهای محدود که نمی توان از دم باریک معمولی اسفاده کرد، کاربرد دارد.
  • دم باریک دم کج: نوک این دم باریک خم است و اصطلاحاً به آن دم خم نیز گفته می شود. این دم باریک از نوک 45 تا 90 درجه برخوردار است. همچنین این ابزار جهت قرار دادن و خارج نمودن خارهای دایره های شکل مورد استفاده قرار می گیرد.
  • دم باریک دم گرد: این ابزار دستی جهت ساخت زنجیر و حلقه های سیمی کاربرد دارد.
دم باریک
دم باریک

بیشتر بخوانید: دم باریک چیست و چه کاربردی دارد؟


انبر پرچ

انبر پرچ یکی دیگر از انواع ابزار دستی به شمار می آید. از این ابزار جهت چفت کردن و اتصال دائم دو قطعه به یکدیگر استفاده می شود. اتصال دو قطعه و یا پرچ کردن آنها توسط میخ مخصوصی انجام می گیرد.

انبر پرچ با نازل های استاندارد ساخته می شود. همچنین پس از قرارگیری میخ بر روی سطح کار، با وارد کردن نیروی دست عملیات پرچ کاری انجام می گیرد. انبر پرچ خود به چند دسته تقسیم می شود. در ادامه به انواع انبر پرچ و کاربردهای آنها اشاره خواهیم کرد:

  • انبر پرچ ساده: از معمول ترین نوع انبرهای پرچ، می توان به این ابزار اشاره کرد. استفاده از نوع ساده این محصول ساده است و به مهارت خاصی نیاز ندارد.
  • انبر پرچ آکاردئونی: این پرچ کن ظاهری شبیه به سازآکاردئون دارد. همچنین با باز و بسته کردن آن می توان طول دسته این محصول را تغییر داد.
  • انبر پرچ دو دسته: استفاده از این ابزار دستی به وارد کردن فشار بیشتری نیاز دارد. از این انبر جهت پرچ کردن های ضخیم و بزرگ استفاده می شود.
انبر پرچ
انبر پرچ

گاز انبر

گاز انبر نوع دیگر انبر است که از دو فک منحنی برخوردار است. از این انبر جهت بریدن و نگه داشتن اشیا استفاده می شود. همانطور که می دانید، نیروی این انبر بر روی نوک آن متمرکز می شود و می تواند فشار زیادی را به جسم مورد نظر وارد نماید. گاز انبر در انواع متفاوتی تولید می شود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • گاز انبر آرماتوربندی: نوک این ابزار تخت است و هیچگونه انحنایی ندارد. این گاز انبر نوک تیزی دارد و جهت بریدن سیم، مفتول، فنر و … کاربرد دارد. لازم به ذکر است که انواع قوی تر این محصول قابلیت برش پیچ هایی با ضخامت 6 میلی متر را دارند.
  • گاز انبر نجاری: این گاز انبر جهت بیرون کشیدن منگنه و میخ از داخل چوب مورد استفاده قرار می گیرد. نوک این گاز انبر به شکل مخروطی است و زبانه های قدرتمندی دارد.
گاز انبر
گاز انبر

سیم لخت کن

سیم لخت کن از دیگر انواع ابزار دستی به شمار می آید. این انبر همانطور که از نامش مشخص است، روکش عایق سیم را جدا می کند. از این ابزار دستی جهت اتصال سرسیم ها به یکدیگر و لحیم کاری استفاده می شود. لازم به ذکر است که این ابزار از دسته عایق برخوردار است. این ابزار دستی به چند دسته تقسیم می شود. در ادامه به انواع این ابزار و کاربرد آنها می پردازیم:

  • سیم لخت کن ساده: این سیم لخت کن از دو لبه برخوردار است و توسط یک پیچ فاصله میان آنها تنظیم می شود. این لبه ها از داخل تیز هستند و با فشردن دسته سیم لخت کن، روکش به آسانی از سیم جدا می شود. به عبارتی فاصله بین فک های این ابزار به صورت دستی تنظیم می شود.
  • سیم لخت کن اتوماتیک: بر روی این سیم لخت کن شیارهایی تعبیه شده است و نیازی به تنظیم دستی فک ها وجود ندارد. به طوریکه هر سیم درون شیار متناسب با خود قرار می گیرد و با فشردن دسته، روکش از سیم جدا می شود.
  • سیم لخت کن حرارتی: این سیم لخت کن با عبور جریان الکتریکی حرارت لازم را ایجاد می کند و روکش به آسانی از سیم جدا می شود. لازم به ذکر است که استفاده از این ابزار دود نامناسبی ایجاد می کند اما هیچگونه آسیبی به مفتول وارد نمی شود.
  • سیم لخت کن انگشتی: این نوع سیم لخت کن برای جدا کردن روکش کابل های کواکسیال و کابل های شبکه گزینه مناسبی است. کارکرد این ابزار دستی به گونه ای است که با چرخاندن آن به دور انگشت، می توان به آسانی از آن استفاده کرد. همچنین این سیم لخت کن از نوک تیزی برخوردار است.
سیم لخت کن
سیم لخت کن

انبر کلاغی

انبر کلاغی نوع دیگری انبر است که از دو زبانه تشکیل شده است. این انبر از زبانه های کشویی و قابل تنظیم برخوردار است. یک زبانه این ابزار به صورت منحنی و دیگری به صورت صاف است. از کاربردهای انبر کلاغی می توان به تعمیر اجسام بزرگ همچون لوله ها اشاره نمود.

انبر کلاغی
انبر کلاغی

انبر قفلی

انبر قفلی جهت باز کردن پیچ های بسیار سفت مورد استفاده قرار می گیرد. دهانه این ابزار متناسب با اندازه پیچ مورد نظر شما باز می شود و به آسانی مورد استفاده قرار می گیرد. از انواع کارآمدتر این محصول می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • انبر قفلی دهانه صاف: این انبر قفلی جهت نگهداری قطعاتی که سطح صافی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. این انبر از فک هایی به شکل تخت و مقطع مستطیل شکل برخوردار است.
  • انبر قفلی دهانه خم: این انبر از سطح دایره ای شکل برخوردار است و جهت نگهداری پیچ، مهره و لوله مورد استفاده قرار می گیرد.
  • انبر قفلی زنجیری: این انبر قفلی همانطور که از نامش مشخص است، از فکی به شکل زنجیر برخوردار است. این انبر برای نگهداری قطعات با شکل های غیر عادی گزینه مناسبی به شمار می آید.
  • انبر قفلی C شکل: استفاده از این انبر قفلی در صنایع جوشکاری بسیار رایج است. از این انبر جهت نگهداری قطعات در کنار یکدیگر استفاده می شود.
  • انبر قفلی دهانه V شکل: انبر قفلی V شکل از دو فک صاف و دایره ای برخوردار است. این انبر جهت نگهداری قطعات صاف و دایره ای کاربرد زیادی دارد.
انبر قفلی
انبر قفلی

آچار

آچار از پرکاربردترین انواع ابزار دستی محسوب می شود. آچارها جهت باز و بسته کردن انواع پیچ مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین از این ابزار بدلیل نیروی گشتاوری که ایجاد می کند، برای جلوگیری از چرخیدن انواه پیچ و مهره نیز استفاده می شود.

لازم به ذکر است که بهترین آچارها از جنس کروم وانادیوم ساخته می شوند که از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار هستند. در ادامه این بخش از مقاله به انواع آچارها و کاربردهای هریک از آنها اشاره خواهیم کرد:

آچار فرانسه

از رایج ترین و معمول ترین انواع آچار می توان به آچار فرانسه اشاره کرد. آچار فرانسه از قدیمی ترین انواع ابزارآلات دستی است. همچنین به دلیل برخورداری از فک و دهانه مناسب، بازه کاربرد وسیعی دارد. آچار فرانسه انواع گوناگونی ندارد بلکه تنها از دهانه متغیری برخوردار است که برای مهره های چهارگوش و شش گوش گزینه مناسبی است.

معمولاً جنس بدنه این ابزار از آلیاژهای فولادی ساخته می شود که مقاومت بالایی دارد. لازم به ذکر است که آچار فرانسه هایی که از جنس کروم وانادیوم برخوردار هستند، برای مصارف عمومی گزینه مناسبی به شمار می آیند. همچنین انواعی از این آچار که جنس فولاد دارند، جهت مصارف صنعتی گزینه مناسبی هستند.

آچار فرانسه
آچار فرانسه

آچار آلن

این آچار به شکل حرف L انگلیسی است که از مقطع 6 ضلعی برخوردار است. از انواع آچار آلن به منظور شل و سفت کردن پیچ ها استفاده می شود. همچنین انواع این ابزار از دو سر متفاوت برخوردار هستند که از هر دو سر آن ها برای باز و بسته کردن پیچ ها استفاده می شود. در ادامه به انواع آچار آلن و کاربرد هریک از آنها می پردازیم:

  • آلن حلقه ای: این آچار به صورت جاکلیدی و حلقه ای است که دیگر آچارها بر روی آن قرار دارند. از این رو به آسانی می توان هریک از انواع این آچار را جهت انجام تعمیرات خاصی مورد استفاده قرار داد.
  • پیچ گوشتی آلن: آچار پیچ گوشتی معمولاً جهت مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار ظاهری شبیه به پیچ گوشتی دارد و سری آن به صورت شش ضلعی، سر گرد یا ستاره ای است.
  • آچار آلن چاقویی: آچار آلن چاقویی مجموعه ای از آچارهای آلن است که در اندازه های گوناگونی به یکدیگر متصل شده اند. این مجموعه آچار از قابلیت جمع شدن در محفظه خود برخوردار است و قابلیت حمل آسانی دارد.
  • آلن T شکل: در ساختار این آچارها از دسته T شکل استفاده شده است. این آچار نسبت به دیگر انواع آچارهای آلن از سرعت بالاتری برخوردار است.
  • آلن P شکل: در این نوع آچارهای آلن از ترکیب آچار T و P استفاد شده است. آچار P شکل از یک دسته برخوردار است که نگهداری و استفاده از این آچار را راحت تر می کند. از مزایای استفاده از این آچار می توان به وارد کردن فشار کمتر و بازشدن سریع تر پیچ اشاره نمود. لازم به ذکر است که این ابزار دستی اندازه بزرگ تری دارد و حین استفاده از آن، به فضای بیشتری برای انجام کار نیاز است.

آچار رینگی

آچار رینگی جهت جلوگیری از لیز خوردن آچار از روی مهره مورد استفاده قرار می گیرد. این آچار از 2 شیار برخوردار است که در هنگام استفاده، پیچ و مهره بین دو شیار قرار می گیرد. همچنین به دلیل نازک بودن دیواره آچار رینگی، استفاده از آن در محیط های کوچک بسیار آسان است.

آچار بکس

آچار بکس از کاربردی ترین انواع آچار است که سری آن استوانه ای شکل است. این ابزار نوعی آچار تک دسته است که از یک دسته مخصوص یا آچار جغجغه ای با یک زبانه منظم برخوردار است. همچنین تعدادی سری دارد. این ابزار دستی این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا انواع پیچ و مهره را با سهولت بیشتری بچرخانید.

این آچار به دلیل برخورداری از محبوبیت و کاربرد زیادی که دارد، مورد استفاده نجارها، مکانیک ها و بسیاری دیگر از صنعت گران قرار گرفته است.

آچار بکس
آچار بکس

آچار ترکمتر

گشتاورسنج یا آچار ترکمتر نوعی دیگر آچار است که جهت بستن پیچ ها مورد استفاده قرار می گیرد. این آچار توسط نیروی گشتاور عملیات لازم را انجام می دهد. همچنین این ابزار در صنایع پتروشیمی، ماشین آلات و خط تولید کارخانه ها از کاربرد به سزایی برخوردار است.

آچار لوله گیر (شلاقی)

آچار شلاقی ابزاری کارآمد است که حهت باز و بسته کردن اتصالات گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. این آچار نوعی آچار فرانسه برای لوله کش ها است. این وسیله از یک دسته یا دو دسته برخوردار است که دو فک مجهز به آج دارد. این ابزار جهت گرفتن سطوح گرد، چند وجهی و … گزینه مناسبی به شمار می آید. لازم به ذکر است که هنگام خرید آچار شلاقی به میزان بازشدن دو فک و طول آن دقت نمایید.

آچار جغجغه

از دیگر انواع ابزار دستی می توان به آچار جغجغه اشاره کر. این آچار یکی از محتویات جعبه بکس است و باز و بسته کردن انواع مهره را می توان با استفاده از این ابزار انجام داد.

آچار جغجغه از عملکرد سریع و مکانیزم چرخان برخوردار است که در اندازه های گوناگونی تولید و به بازار ارئه می شود. لازم به ذکر است که هنگام خرید این ابزار به اندازه درایو آن توجه داشته باشید. سری مربع این محصول از سایزهای استاندارد که برحسب اینچ هستند، برخوردار است.

آچار چرخ

آچار چرخ یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین انواع آچار است. از این آچار به منظور باز و بسته نمودن مهره تایرها و چرخ های ماشین استفاده می شود. طراحی ظاهری این آچار به صورت کراس (Cross) یا ضربدر است. این آچار از 4 سر با سایزهای گوناگون برخوردار است. وجود این آچار در صندوق عقب هر ماشینی نیاز است.

پیچ گوشتی

پیچ گوشتی از دیگر انواع ابزار دستی به شمار می آید که جهت باز و بسته نمودن پیچ های گوناگون کاربرد دارد. انواع پیچ گوشتی از نوک، میله و یک دسته تشکیل شده اند و استفاده از آنها بسیار آسان است.

پیچ گوشتی دوسو و چهارسو از متداول ترین انواع این محصول هستند که در ادامه به معرفی هریک آنها و کاربردهایشان می پردازیم. لازم به ذکر است که پیچ گوشتی ها براساس ساختاری که دارند، به چند دسته عایق، ضربه خور، نود درجه، جغجغه ای و … تقسیم می شوند.

پیچ گوشتی دو سو

انواع پیچ گوشتی پهن یا تخت یا دو سو از رایج ترین و ساده ترین انواع پیچ گوشتی به شمار می آیند. از این پیچ گوشتی تنها جهت باز و بسته نمودن پیچ هایی می توان استفاده کرد که تخت یا تک پل هستند. نوک این پیچ گوشتی صاف است و درون شکاف پیچ قرار می گیرد که منجر به باز و یا بسته شدن آن می شود.

پیچ گوشتی چهار سو

پیچ گوشتی چهارسو یکی از رایج ترین انواع پیچ گوشتی است و وجود آن در هر خانه ای ضروری است. این پیچ گوشتی از چهار پره برخوردار است و موجب کنترل بیشتر پیچ می شود.

از این پیچ گوشتی برای چرخش راحت تر پیچ و ثابت نگه داشتن آن استفاده می شود. این پیچ گوشتی برای باز و بسته کردن پیچ هایی بکار می رود که از سرپیچ چهارسو برخوردار هستند.

پیچ گوشتی آلن

این پیچ گوشتی جهت باز و بسته نمودن پیچ های شش گوش مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین جهت اعمال گشتاور بیشتر، می توانید از آچار آلن استفاده نمایید.

پپیچ گوشتی سه پر

پیچ گوشتی سه پر از دیگر انواع این ابزار پرکاربرد به شمار می آید. از این پیچ گوشتی جهت باز و بسته نمودن وسایل خاص همچون دوربین، کنسول بازی و … استفاده می شود. لازم به ذکر است که این ابزار دستی شباهت زیادی به پیچ گوشتی سه سو دارد.

پیچ گوشتی ساعتی

نوع دیگری از انواع پیچ گوشتی وجود دارد که از ظرافت بالایی برخوردار است. پیچ گوشتی های ساعتی برای چرخاندن پیچ های ظریف و بسیار ریز گزینه مناسبی هستند.

پیچ گوشتی همه کاره

پیچ گوشتی های همه کاره از کاربرد بسیار وسیعی در صنایع برخوردار هستند. این پیچ گوشتی از یک دسته و یک میله ساخته شده است و می توان سری پیچ های مختلف را بر روی آن نصب نمود.

پیچ گوشتی
پیچ گوشتی

فازمتر

فازمترها یکی از کاربردی ترین انواع ابزار دستی به شمار می آیند. از این ابزار به منظور تشخیص وجود و عدم وجود ولتاژ الکتریکی و همچنینی تشخیص سیم فاز از نول استفاده می شود.

کارکرد این ابزار به گونه ای است که باید سر آن را درون سرسیمی که جریان برق در آن وجود دارد، قرار دهید. همچنین یک انگشت خود را باید بر روی پیچ انتهای این ابزار قرار دهید. اگر لامپ فازمتر روشن شود، آن سیم فاز است. در ادامه به انواع فازمترها می پردازیم:

فازمتر چراغ دار

این فازمترها از یک میله، چراغ کوچک و یک مقاومت ساخته شده اند. این فازمتر از معمولی ترین و رایج ترین انواع این ابزار است و تاکنون مورد استفاده بسیاری از کاربران قرار گرفته است. همانطور که پیش تر گفته شد، اگر با انجام تست چراغ فازمتر روشن شد، یعنی سیم فاز است و اگر اختلاف پتانسیلی ایجاد نشود، سیم نول است.

فازمتر مولتی کالر

فازمترهای مولتی کالر نوع پیشرفته تر فازمترهای معمولی هستند. این فازمتر از لامپ نئون با شدت نور بالایی برخوردار است. به طوریکه در طول روز نیز روشنایی آن قابل مشاهده است و به راحتی می توانید فاز یا نول بودن قطعه مورد نظر را تشخیص دهید. لازم به ذکر است که لامپ این فازمتر را هنگام خرابی می توان تعویض نمود.

فازمتر الکترونیکی

فازمترهای دیجیتالی نوع دیگری از انواع فازمتر به شمار می آیند که میزان ولتاژ را بر روی صفحه نمایش کوچکی نشان می دهند.

فازمتر القایی

فازمترهای حرفه ای نوع الکترونیکی این محصول هستند اما با عملکردی کاملاً حرفه ای عملیات تشخیص را انجام می دهند. این فازمترها علاوه بر تشخیص فاز و نول، از قابلیت اندازه گیری و تست ولتاژ AC و DC نیز برخوردار هستند.

فازمتر
فازمتر

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید فازمتر


چکش

چکش ها ابزارآلات کوبشی هستند که جهت کوبش مواد گوناگون کاربرد دارند. می توان گفت که چکش ها از قدیمی ترین ابزارآلات ساخت بشر هستند. این ابزار در ابتدا به صورت سنگی ساخته شد و پس از مدت ها انواع چکش ها به صورت فلزی ساخته شدند.

امروزه بیش از 50 نوع چکش ساخته می شود که چکش آهنگری، چکش چوبی نجاری، میخ کش و … از انواع این محصول به شمار می آیند. نوع لاستیکی این ابزار کوبشی از کاربرد وسیعی برخوردار است و برای سرامیک کاری یا سطوحی که نباید آسیب ببینند، مورد استفاده قرار می گیرد.

پتک

پتک نوع دیگری از چکش ها است که در ابعاد بسیار بزرگ تری تولید می شود. پتک معماری از شناخته شده ترین انواع این محصول است و جهت تخریب دستی دیوار و بتن استفاده می شود.

استفاده از پتک های بزرگ آسان نیست و استفاده از این ابزار به دلیل وزن زیادی که دارد، کاربر را خسته می کند. سری پتک ها نیز مانند انواع چکش ها، با توجه به کاربردی که دارند در انواع مختلفی تولید می شوند.

چکش
چکش

بیشتر بخوانید: ابزار آهنگری کدامند و چه کاربردی دارند؟


کاتر

کاتر و تیغه ابزارآلاتی هستند که جهت بریدن مواد گوناگون مانند مقوا، موکت، پلاستیک و … مورد استفاده قرار می گیرند. انواع کاترها از دو قسمت تیغه و بدنه تشکیل شده اند. در برخی از انواع این محصول، تیغه به صورت چند قسمتی است و پس از کنده شدن، می توانید آن قسمت را جدا نمایید و از قسمت دیگر استفاده کنید.

کاتر
کاتر

اره

اره از ساده ترین و قدیمی ترین انواع ابزارآلات دستی است که به منظور برش انواع مواد از جمله چوب مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار علاوه بر تیغه، از زنجیر و سیم تشکیل شده است. توسط این ابزار می توان عملیات برش را به واسطه حرکت رفت و برگشتی که دارد، انجام داد.

همانطور که می دانید، این ابزار دستی کارآمد در صنایع چوب و نجاری از کاربرد زیادی برخوردار است و می توان از آن، به عنوان ابزار دستی تراش چوب نیز یاد کرد. این اره ها از کاربرد ویژه ای در صنایع گوناگون همچون باغبانی، نجاری و … برخوردار هستند.

اره
اره

بیشتر بخوانید: انواع اره و کاربرد آنها


کاربرد ابزارآلات دستی در صنایع مختلف

همانطور که در مقاله انواع ابزار دستی به این موضوع پرداخته شد، منگنه کوب، دستگاه پانچ، سوهان و مغار، کلمپ، چاقو و … از انواع ابزارآلات دستی به شمار می آیند. همچنین این ابزارآلات در انواع صنایع و منازل از کاربردهای ویژه ای برخوردار هستند.

استفاده از ابزارآلات دستی به صنعت خاصی محدود نمی شود. ابزارآلات دستی در صنایع نجاری، برق، پتروشیمی، کارگاه ها، منازل و … کاربردهای گسترده ای دارند. به جز موارد اشاره شده در این مقاله، قیچی و چاقو  که از انواع ابزار دستی کشاورزی محسوب می شوند، در این حوزه جای می گیرند.

انواع ابزار دستی
انواع ابزار دستی

بهترین ابزار دستی

در ادامه این بخش از مقاله شما را با بهترین برندهای تولیدکننده انواع ابزارآلات دستی آشنا خواهیم کرد:

  • ابزار دستی رونیکس
  • ابزار دستی میلواکی
  • ابزار دستی بوش
  • ابزار دستی آیرون مکس و …

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. جهت خرید انواع ابزار دستی و اطلاع از قیمت ابزارآلات دستی می توانید با مراجعه به سایت راندنو با فروشندگان این محصولات ارتباط برقرار نمایید.

راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع ابزار دستی و برقراری ارتباط بی واسطه با فروشندگان این محصول را برای شما فراهم نموده است. همچنین خوشحال می شویم که نظرات خود را در قسمت دیدگاه این مقاله برای ما به اشتراک بگذارید. تیم فنی راندنو آماده پاسخگویی و راهنمایی شما کاربران عزیز درخصوص هرگونه سؤالات رایج در زمینه ابزارآلات است.