شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی شاید یک فعالیت ساده و راحت به نظر برسد اما در واقع می تواند شما را با چالش های نسبتاً زیادی همراه کند. جالب است بدانید که برای انجام این کار، تنها یک راه اصلی در جلوی پای شما به عنوان مشتری قرار گرفته است. تسلط کامل به شما کمک می کند تا فعالیت های مربوط به شارژ کپسول آتش نشانی را در بهترین حالت ممکن انجام دهید.

خرید انواع کپسول آتش نشانی
خرید انواع کپسول آتش نشانی

آنچه در ادامه می خوانیم:

نکات مهم در پرکردن کپسول آتشنشانی

شارژ کپسول آتش نشانی شاید یک فعالیت ساده به نظر برسد اما نیازمند یک سری نکات خاص و ویژه است. البته که شما باید همه این مباحث را به طور کامل بررسی کنید و مطمئن شوید که در حال حاضر وضعیت سلامتی کلی کپسول آتش نشانی شما در حالت خوبی قرار گرفته است.

نکات مربوط به خاموش کننده

در ابتدا شما باید وزن خاموش کننده را مشخص کنید. معمولاً مقدار وزن کل باید برابر با عدد درج شده بر روی کپسول باشد. مغایرت یعنی شما باید نسبت به حل این مشکل اقدام کنید. سپس شما باید مطمئن شوید که پلمپ خاموش کننده باز نشده باشد. معمولاً شرکت های تولیدکننده راهنما و نحوه عملکرد خاموش کننده را بر روی کپسول یا بر روی قسمت های کناری آن درج می کنند.

زمان شارژ کپسول آتش نشانی

شما نمی توانید هر روز یا هر ماه این کار را انجام دهید. اگر شما هم قصد دارید تا کپسول آتش نشانی خود را به طور کامل شارژ کنید، باید آن را به صورت سالانه انجام دهید.

بهتر است که به صورت سالانه فرآیندهای مورد نظر را بررسی کنید و مطمئن شوید که کپسول شما با مشکل مواجه نشده باشد. همچنین، شما حداقل هر 6 ماه یک بار باید مانور انجام دهید. این مانور باعث می شود تا شما آمادگی کلی و جامع خود را در برابر آتش حفظ کنید. معمولاً درجه فشارسنج کپسول های آتش نشانی به صورت ماهانه و به صورت چشمی چک می شود.

شرایط آب و هوایی

توجه داشته باشید در صورتی که محل زندگی یا کار شما خاص است، می بایست در فواصل زمانی کوتاه تری عملیات شارژ مجدد را انجام دهید.

تست هیدرواستاتیک

در مدت زمان دو سال یک بار، باید کپسول های آتش نشانی را جهت تست هیدرواستاتیک از جعبه آتش نشانی بیرون بیاورید و به مراکز معتبر تست و شارژ کپسول آتش نشانی ببرید.

نکات مهم در پرکردن کپسول آتشنشانی
نکات مهم در پرکردن کپسول آتشنشانی

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کپسول آتش نشانی


چگونه مقیاس یا درجه فشار کپسول آتش نشانی را بررسی کنیم؟

یکی از مهم ترین قطعاتی که در ساخت کپسول آتش نشانی به کار می رود، درجه کپسول است. برخی از افراد این قطعه را با نام مانومتر نیز می شناسند. این قطعه در کپسول های آتش نشانی از نوع پودر و گاز کاربرد دارد.

از آنجایی که عامل فشار توسط یک گاز مهم همچون نیتروژن ایجاد می شود، شرکت های تولیدکننده باید از یک ابزار مهم استفاده کنند تا بتوانند وضعیت این دستگاه ها را به طور کامل بررسی کنند. همین امر باعث می شود تا استفاده از مدل ها و ساختار های مختلف درجه فشار کپسول آتش نشانی اهمیت زیادی پیدا کند.

اگر بخواهیم این مسئله را به زبان ساده برای شما شرح دهیم، باید بگوییم که درجه خاموش کننده وظیفه دارد تا فشار گاز یا مایع موجود درون کپسول را به شما نشان دهد. شما می توانید با استفاده از این قطعه مطمئن شوید که خاموش کننده موجود است یا نه. در ابتدا این محصولات فقط برای کپسول های پودر و گاز بودند. اما امروزه این محصولات برای همه مدل های مختلف محصول به کار می روند. برای تحلیل، بهتر است که به درجه نگاه کنید.

  • درجه سبز یعنی شارژ کامل است و شما با خیال راحت می توانید از محصول استفاده کنید.
  • درجه قرمز چپ یعنی شارژ تمام شده است و شما باید نسبت به شارژ کپسول آتش نشانی اقدام کنید.
چگونه مقیاس یا درجه فشار کپسول آتش نشانی را بررسی کنیم؟
چگونه مقیاس یا درجه فشار کپسول آتش نشانی را بررسی کنیم؟

فرآیند شارژ مجدد کپسول آتش نشانی چیست؟

فرآیند شارژ کپسول آتش نشانی یک مسئله به شدت مهم به حساب می آید که شما باید حتماً به آن توجه داشته باشید. البته که این مراحل توسط افراد و تیم های متخصص صورت می گیرد و افراد عادی در این زمینه فعالیت نخواهند کرد. در ادامه شما می توانید مراحل مورد نیاز را مشاهده کنید:

  • در اولین مرحله فشار کپسول کاملاً خالی شده است و خاموش کننده از سیلندرهای مخصوص خارج می شود.
  • شیر تخلیه باید از سیلندر جدا شود و مجرا و لوله سیفون از شیر برداشته شود.
  • شیر باید تمیز شود و حلقه o شکل گردن شیر را عوض می کند.
  • پس از اتمام این مراحل، شیر با یک گردن یا میله جدید بر روی محصول نصب شده و سرهم می شود.
  • ماده خاموش کننده که می تواند مدل های مختلفی داشته باشد، به میزان مناسب درون واحدهای مورد نظر ریخته می شود.
  • واحد با استفاده از گاز فشرده شده و مجدد زیر فشار قرار می گیرد و بررسی های لازم انجام می گیرد.
  • مسئول انجام این کار یک آزمون برای بررسی وضعیت نشتی این محصول انجام می دهد.
  • کپسول آتش نشانی مورد نظر دوباره وزن می شود و تأییدیه های لازم را دریافت می کند.
  • در نهایت پلمپ جدیدی روی پین ایمنی نصب شده و یک برچسب شارژ مجدد به دیواره متصل می شود.
فرآیند شارژ مجدد کپسول آتش نشانی چیست؟
فرآیند شارژ مجدد کپسول آتش نشانی چیست؟

کپسول های اطفاء حریق هر چند وقت یکبار باید شارژ شوند؟

شاید برای شما هم سؤال پیش بیاید که این محصولات هر چند وقت یک بار باید شارژ شوند؟ همانطور که در قسمت های قبل تر نیز به این مسئله مهم اشاره کردیم، شارژ کپسول آتش نشانی می تواند امنیت شما و کپسول را تضمین کند. چرا که مواد موجود درون کپسول بالاخره پس از مدت زمانی کارکرد خود را از دست می دهند. شما باید هر یک سال یک بار، این محصول را شارژ کنید. (این امر می تواند هر شش ماه نیز صورت بگیرد.)

کپسول های اطفاء حریق هر چند وقت یکبار باید شارژ شوند؟

بهتر است که به برچسب محصول خود دقت کنید تا متوجه شوید که تاریخ بعدی شارژ چه زمانی است. البته، اگر شما خیلی زیاد از کپسول استفاده کرده اید و آن را خالی می کنید، باید آن را شارژ نمایید.

شارژ کپسول آتش نشانی خالی اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه کپسول خالی با کپسول فاسد هیچ تفاوتی ندارد. هر دوی این محصولات کارایی آنچنانی ندارند و شما نمی توانید آنها را در موقعیت های مختلف به کار بگیرید. اگر حتی یک بار نیز از این محصول استفاده کرده اید، باید دوباره آن را شارژ کنید.