انواع سیم مسی

انواع سیم مسی کدام است و چه کاربردی دارند؟

انواع سیم مسی در صنعت کاربرد دارد. سیم مسی نوعی سیم برق است که از هادی های مسی به شکل مفتول و افشان تشکیل شده است. این هادی توسط لایه ای به نام عایق پوشانده شده است. این عایق می تواند از جنس پی وی سی، لاستیک و دیگر موارد باشد. سیم برق مسی کاربرد گسترده ای در صنعت دارد.

خرید انواع سیم برق
خرید انواع سیم برق

این سیم ها در انواع گوناگونی به بازار عرضه می شوند. سیم های مسی را می توان بهترین نوع سیم ها به حساب آورد. اگر قصد خرید سیم مسی دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی انواع سیم مسی می پردازیم.

آنچه در ادامه می خوانیم:

سیم مسی چیست؟

پیش از پرداختن به موضوع انواع سیم مسی به معرفی این محصول می پردازیم. سیم مسی از یک یا چند رشته هادی مسی تشکیل شده است. مس یکی از بهترین نوع رساناها است. رشته های مسی در وسط سیم قرار گرفته اند و روکش عایق نیز از این هادی ها حفاظت می کند. در نتیجه برای جلوگیری از اتلاف جریان به خارج از سیم، این محصول با عایق هایی از جنس PVC پوشانده می شود. سیم های مسی چه در حالت مفتول و چه در حالت افشان از سیم های آلومینیوم منعطف تر هستند. به همین دلیل در اغلب مکان ها می توان از آن استفاده کرد.

سیم مسی بر اساس نوع کاربرد، ساختار، نوع هادی، ضخامت و سطح مقطع‌ در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. در ادامه به بررسی انواع این سیم ها می پردازیم.

انواع سیم مسی
انواع سیم مسی

بیشتر بخوانید: سیم مسی چیست و انواع آن کدام است؟


نوع روکش سیم مسی

انواع سیم مسی براساس روکش به دو دسته تقسیم بندی می شود:

  • سیم مسی روکش دار: این سیم ها عایق و روکشی از نوع PVC دارند. این سیم ها در صنعت ساختمان سازی، روشنایی، کارخانه ها و دیگر موارد به کار گرفته می شوند.
  • سیم مسی بدون روکش: این سیم ها بدون روکش عرضه می شوند و هادی های مفتولی دارند. سیم مسی بدون روکش اصطلاحاً مفتول مسی نامیده می شود. این مفتول های مسی در کارخانه های کابلسازی، ساخت سیم پیچ، الکتروموتورها، تابلو برق و دیگر موارد کاربرد دارند.

بیشتر بخوانید: مفتول مس چگونه ساخته می شود؟


نوع هادی سیم مسی

انواع سیم مسی براساس نوع هادی به چند دسته تقسیم بندی می شوند:

سیم افشان مسی

یکی از پرکاربردترین نوع سیم، سیم های افشان است. این سیم ها از پیچیده شدن تعداد زیادی هادی نازک مسی تشکیل شده است. این هادی ها نرم شده اند و بسیار منعطف هستند. این سیم ها به صورت به هم تابیده شده تولید می شوند به همین دلیل مقاومت الکتریکی و فیزیکی آن ها افزایش پیدا می کند. این سیم ها در سطح مقطع های گوناگونی به بازار عرضه می شوند. سیم های افشان از پرکاربردترین سیم ها در صنعت هستند.

سیم مفتول مسی

نوعی از سیم های مسی با هادی هایی مفتولی و خشک به بازار عرضه می شوند. این سیم ها سطح مقطع گرد دارند و در صنایع ساختمان‌سازی از آن ها استفاده زیادی می شود. انعطاف پذیری سیم های مفتولی مسی کمتر از سیم های افشان است. برای تولید و شکل دهی سیم های مفتولی از روش هایی همچون نورد و کشش استفاده می شود. این سیم ها در سطح مقطع های گوناگونی به بازار عرضه می شوند.

سیم مسی نیمه افشان

برخی از سیم های مسی با خاصیت نیمه افشان به بازار عرضه می شوند. در این سیم ها از چند رشته نازک سیم مفتول استفاده شده است. این سیم ها خشک نیستند اما انعطاف پذیری چندانی هم ندارند.


بیشتر بخوانید: انواع سیم برق


شکل هادی سیم مسی

انواع سیم مسی براساس شکل هادی به چند دسته تقسیم بندی می شوند:

  • سیم مسی گرد: سطح مقطع این سیم ها به صورت گرد طراحی شده است. یعنی نحوه قرارگیری هادی ها در عایق به شکل گرد است.
  • سیم مسی تخت: این سیم ها در کنار هم و به صورت موازی قرار گرفته اند به گونه ای که باعث ایجاد سطح مقطع تخت در عایق می شوند. این سیم ‌ها آسیب پذیری کمتری نسبت به سیم هایی با سطح مقطع گرد دارند. دلیل آن هم شکل ظاهری و ساختار آن ها است.
شکل هادی سیم مسی
شکل هادی سیم مسی

انواع کاربرد سیم مسی

  • سیم ارت مسی
  • سیم لاکی مسی
  • سیم نایلونی مسی
  • سیم خودرویی
  • سیم ساختمانی

بیشتر بخوانید: انواع سیم و کابل