صفر تا صد تجهیزات مورد نیاز راه اندازی فیبرنوری

صفر تا صد تجهیزات مورد نیاز راه اندازی فیبر نوری

صفر تا صد تجهیزات مورد نیاز راه اندازی فیبر نوری. جهت راه‌اندازی شبکه فیبر نوری علاوه بر سیم‌ها و کابل‌های فیبر نوری، می‌بایست از لوازم و تجهیزات دیگر نیز استفاده کرد تا بتوان شبکه‌ای پایدار و مطمئن راه اندازی کرد. امروزه شبکه های فیبر نوری بسیار رواج پیدا کرده‌اند زیرا ویژگی‌های بهتری نسبت به شبکه‌های مسی از خود نشان می‌دهند. همچنین سرعت بالاتری نیز دارند. اگر قصد خرید تجهیزات فیبر نوری دارید، می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. در راندنو شما می توانید بدون واسطه با فروشندگان محصول در ارتباط باشید.

که در ادامه این مقاله به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

آنچه در ادامه می‌خوانیم:

تجهیزات فیبر نوری مخابرات

صفر تا صد تجهیزات مورد نیاز راه اندازی فیبر نوری را با معرفی تجهیزات فیبر نوری آغاز می کنیم. با افزایش روابط از راه دور و نزدیک مخابرات، زمینه‌ای ایجاد کرد تا افراد بتوانند به راحتی ارتباط‌های مختلف برقرار کنند. برای برقراری ارتباطی بدون اختلال و مشکل از تجهیزات و کابل‌های فیبر نوری استفاده شد. فیبرها به دلیل خاصیتی که دارند سرعت و دقت زیادی برای شبکه فراهم می‌کنند. به کمک تجهیزات فیبر نوری ftth می‌توان ساخت و پیاده سازی تکنیک‌های جدید را انجام داد. همچنین یکی از دلایلی که سبب شد تا مخابرات در بسیاری از مناطق از فیبر نوری استفاده کند، ایمنی تجهیزات بودند. فیبر نوری به دلیل جنس پلاستیک یا شیشه‌ای که دارند از خطر امواج الکتریکی به دور هستند.

تجهیزات مورد نیاز راه اندازی فیبر نوری
تجهیزات مورد نیاز راه اندازی فیبر نوری

خط تلفن فیبر نوری

فیبر نوری بودن خط به سیم کشی داخل ساختمان مربوط نمی‌شود و معمولاً از کافو تا مرکز مخابرات است. به همین دلیل برای آگاهی از فیبر نوری بودن خط خود باید به مرکز مخابرات ناحیه مراجعه کنید. همچنین با مشاهده کافو تلفن محله نیز می‌توان از فیبر بودن آگاه شد. کافوهای قدیمی به صورت زوج سیمی هستند و دستگاه خاصی ندارند اما کافوهای فیبر نوری بلند هستند و درب‌های آن از کنار باز می‌شود.

مزایای استفاده از محصولات فیبر نوری

  • هزینه تهیه آن‌ها مناسب است.
  • اندازه و وزن کابل های فیبر نوری کم است.
  • سرعت و پهنای باند شبکه‌های فیبر نوری بیشتر است.
  • استفاده از تکنولوژی فیبر سبب کاهش مصرف انرژی می‌شود.
  • از محصولات فیبر نوری می‌توان در داخل و خارج ساختمان استفاده کرد.
  • کابل‌های نوری هنگامی که در نزدیکی شعله باشند، دچار سوختگی نمی‌شوند.

محصولات فیبر نوری

برای نصب، راه اندازی و بهره برداری از یک شبکه فیبر نوری به محصولات مختلفی نیاز است. به طور کلی این تجهیزات به دو دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  • تجهیزات پسیو فیبر نوری: تجهیزات پسیو در نصب شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند و به جریان برق نیاز ندارند. از مهمترین تجهیزات پسیو می‌توان به پچ کورد، پیگتیل، اسپلیتر، کانکتور، مفصل فیبر و … اشاره کرد.
  • تجهیزات اکتیو فیبر نوری: تجهیزات اکتیو محصولاتی هستند که برای راه اندازی به جریان برق نیاز دارند. از مهمترین این محصولات می‌توان به مودم اشاره کرد.

در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین تجهیزات در شبکه‌های فیبر نوری می‌پردازیم.

پچ پنل فیبر نوری

پچ پنل‌ها براساس نوغ آداپتور، نحوه دسترسی به داخل، ابعاد و … در چند نمونه ساخته می‌شوند. در بیشتر پچ پنل‌ها تمامی آداپتورها شبیه هم هستند. اما اگر از بیشتر از یک نوع کانکتور فیبر نوری استفاده شده باشد، آداپتور باید از نوع هایبرید باشد. در سایت راندنو می‌توانید به خرید پچ پنل فیبر نوری اقدام کنید.

پیگتیل فیبر نوری

پیگتیل‌ها نوعی تجهیزات فیوژن فیبر نوری و شبکه هستند هستند که همانند یک کابل به نظر می‌رسند. یک سر این کابل‌ها آزاد است و سر دیگر آن کانکتور دارد. سری که آزاد است به کابل فیبر نوری دیگری فیوژن می‌شود. کانکتورهایی که در انتهای پچ کورد یا پیگتیل ها قرار می‌گیرند می‌توانند در انواع مختلف LC – FC – ST – SC و … باشد و پولیش آن‌ها نیز باهم تفاوت دارند.

آداپتور فیبر نوری

آداپتور تجهیزاتی هستند که به عنوان واسط می‌توانند کانکتورهای فیبر نوری را به هم متصل کنند. آداپتورها در انواع FC – LC – SC و … موجود هستند که عملکرد یکسانی دارند و تنها ظاهر آن‌ها با هم تفاوت دارد. همچنین کانکتورهای دو پورت Duplex یا تک پورت Simplex نیز با هم تفاوت دارند. از این محصولات در داخل پچ پنل، کاست و انواع باکس استفاده می‌شود.

کابل فیبر نوری

کابل‌ فیبر نوری از اصلی‌ترین تجهیزات فیبر نوری هست که می‌توانند داده‌های تصویری، صوتی و دیگر داده‌ها را با سرعت بسیار بالایی انتقال دهند. این کابل‌ها از یک هسته، یک لایه روکش و بحش‌های دیگر تشکیل شده اند. این کابل‌ها در انواع سینگل مود و مالتی مود به بازار عرضه می‌شود.

کابل فیبر نوری
کابل فیبر نوری

پچ کورد فیبر نوری

این محصولات همان کابل‌های فیبر نوری هستند که دو سر آن‌ها به کانکتورهای فیبر نوری مجهز شده است. از پچ کورد برای ایجاد ارتباط میان تجهیزات شبکه فیبر استفادع می‌شود. این پچ کوردها براساس متراژ و کانکتورهایی که دارند به چند نوع مختلف تقسینم بندی می‌شوند. راندنو جهت خرید پچ کورد فیبر نوری میتواند به شما کمک کند.

اسپلیتر فیبر نوری

اسپلیتر یکی از تجهیزات مهم در شبکه‌های فیبر است که وظیفه آن به اشتراک گذاری سیگنال‌های نوری بین کاربران است. این تجهیزات یک یا دو ورودی و خروجی‌های متعدد دارند. اسپیلیتر فیبر نوری در مدل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند.

مودم فیبر نوری

مودم‌های فیبر نوری از مهمترین تجهیزات فیبر هستند و در انواع ONT و ONU به بازار عرضه می‌شوند. این مودم‌ها سرعت و پهنای باند بالایی دارند و در محیط‌های تجاری و خانگی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. اساس کار مودم فیبر نوری تکنولوژی GPON است. در این مودم‌ها می‌توان از راه دور با سیستم‌های دیگر در شبکه ارتباط برقرار کرد.

  • از دیگر تجهیزات مورد استفاده در شبکه‌های فیبر نوری می‌توان به کریمپ حرارتی، کاست فیبر نوری، مفصل فیبر نوری و فست کانکتور فیبر نوری اشاره کرد.

بهترین برند تجهیزات فیبر نوری

در حال حاضر به دلیل مزایای زیادی که شبکه‌های نوری دارند، استفاده از تجهیزات و محصولات فیبر نوری نیز بسیار رایج شده است. فروشگاه فیبر نوری در اغلب شهرها وجود دارد. از مهمترین شرکت‌های فروش تجهیزات فیبر نوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نگزنس

نگزنس یکی از برترین تولیدکنندگان کابل‌های مسی و محصولات فیبر نوری در دنیا است که پروژه‌های زیرساخت و بازارهای صنعتی مختلفی را پوشش می‌دهد. مقر اصلی این شرکت در فرانسه واقع شده است اما امروزه در ده‌ها کشور دنیا نمایندگی دارد. نگزنس سابقه کاری بسیار بالایی دارد و در سال‌های اخیر یکی از باتجربه ترین برندهای اروپایی شناخته شده است.

  • از دیگر شرکت‌های تولیدکننده فیبر نوری می‌توان به هواوی، ال اس، امپ، او اف او، اکسفو برندرکس و … اشاره کرد.
بهترین برند تجهیزات فیبر نوری
بهترین برند تجهیزات فیبر نوری

جمع‌بندی

امیدواریم که این مقاله برای شما کاربران گرامی مفید بوده باشد. در این مجله به‌طور کامل به بررسی تجهیزات صد در صد مورد نیاز برای راه اندازی فیبر نوری پرداخته شد. همین‌طور شما را با تجهیزات این سیستم و ویژگی‌های آن، آشنا کردیم. استانداردهای تجهیزات و برندهای تولید کننده از نکات بسیار مهم محسوب می‌شوند که هنگام خرید باید به آن‌ها توجه کرد.

شما کاربران عزیز می‌توانید با مراجعه به سایت راندنو لیست قیمت تجهیزات راه اندازی فیبرنوری را مشاهده نمایید. سپس به صورت مستقیم با فروشندگان این تجهیزات در ارتباط باشید و کالای خود را خریداری کنید. در راندنو امکان خرید تجهیزات فیبرنوری از نمایندگی‌های اصلی فروش نیز وجود دارد.