همه چیز در خصوص مودم

همه چیز در خصوص مودم | راهنمای خرید

همه چیز در خصوص مودم مقاله‌ای کاربردی درباره انواع مودم، کاربرد و دیگر ویژگی‌های آن است. مودم (Modulator-Demodulator) یک دستگاه است که ارتباط بین دستگاه‌های شما و اینترنت را فراهم می‌کند. مودم اطلاعات دیجیتالی را به سیگنالی که برای انتقال از طریق خطوط تلفن یا کابل‌های شبکه استفاده می‌شود، تبدیل می‌کند و برعکس. راهنمای خرید مودم شامل سرعت، نوع اتصال، امنیت، تعداد پورت‌ها، قیمت و برند معتبر می‌شود. همه این موارد را در نظر گرفته و بر اساس نیازها و اولویت‌های خود، مودم مناسبی را انتخاب کنید. این انتخاب می‌تواند به بهبود اتصال اینترنت شما و تجربه کاربری بهتر شما کمک کند. در ادامه بررسی کامل موارد گفته شده می‌پردازیم. اگر قصد خرید مودم دارید، می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. در سایت راندنو کالاهای متنوعی از انواع مودم وجود دارد.

آنچه در ادامه می‌خوانیم.

مودم چیست و چگونه کار می کند؟

یک مودم یا Modulator Demodulator، یک دستگاه الکترونیکی از دیسته تجهیزات اکتیو شبکه است که ارتباط بین دستگاه‌های دیجیتالی (مانند کامپیوتر یا تلفن همراه) و شبکه‌های ارتباطی (مانند اینترنت یا شبکه تلفن) را فراهم می‌کند. چگونگی عملکرد مودم به شرح زیر است.

  • تبدیل داده: ابتدا، مودم داده‌های دیجیتالی را که توسط دستگاه شما ایجاد شده‌اند، به سیگنال آنالوگ تبدیل می‌کند.
  • ارسال اطلاعات: سپس، این سیگنال آنالوگ از طریق خطوط تلفن یا کابل‌های شبکه به سمت مقصد (مانند سرور اینترنت) ارسال می‌شود.
  • دریافت اطلاعات: در سمت مقصد، مودم اطلاعات آنالوگ را که از منبع فرستنده دریافت کرده، به داده‌های دیجیتالی تبدیل می‌کند تا دستگاه شما آن‌ها را بفهمد و نمایش دهد.

مودم‌ها بسته به نوع خدمات ارتباطی که استفاده می‌شود (مانند ADSL برای اینترنت از طریق خطوط تلفن یا کابلی برای اینترنت کابلی) متفاوت هستند. آن‌ها نقش اساسی در امکان ارتباط شما با دنیای دیجیتال ایفا می‌کنند و بدون آن‌ها، امکان استفاده از خدمات ارتباطی مدرن مانند اینترنت به صورتی کارا و انعطاف‌پذیر وجود ندارد.

کاربرد مودم چیست؟

مودم‌ها در ارتباطات شبکه و اینترنتی یک نقش حیاتی ایفا می‌کنند. در نتیجه برای خرید مودم به یک مرکز تخصصی نیاز خواهید داشت. در سایت راندنو می‌توانید انواع مودم را مشاهده کنید و مشخصات فنی و قیمت آن را با هم مقایسه کنید.

برخی از کاربردهای اصلی مودم‌ها عبارتند از:

  1. اتصال به اینترنت: مودم‌ها برای اتصال دستگاه‌های شما به اینترنت استفاده می‌شوند. آن‌ها تبدیل داده‌های دیجیتالی به سیگنال‌هایی که می‌توانند از طریق خطوط تلفن یا کابل‌های شبکه منتقل شوند.
  2. اتصال به شبکه خانگی: مودم‌ها به شما امکان می‌دهند دستگاه‌ها را به یک شبکه خانگی متصل کرده و امکان اشتراک گذاری اطلاعات و منابع را فراهم می‌کنند.
  3. اتصال به تلفن همراه: برخی از مودم‌ها می‌توانند به تلفن‌همراه‌ها متصل شوند و امکان اتصال به اینترنت را فراهم کنند، به ویژه در شرایطی که اتصال اینترنتی ثابت در دسترس نباشد.
  4. اتصال به شبکه‌های مخابراتی: مودم‌ها در صنایع مختلف برای اتصال به شبکه‌های مخابراتی استفاده می‌شوند، مانند اتصال به شبکه‌های مخابراتی برای ارسال و دریافت داده‌ها.
کاربرد مودم چیست؟
کاربرد مودم چیست؟

تفاوت مودم و روتر

مودم‌ها اغلب وظیفه ایجاد ارتباط با شبکه اینترنت را برعهده دارند. اما روتر وظیفه برقراری این ارتباط بین چندین وسیله را برعهده را دارد و امروزه تجهیزاتی به بازار عرضه شده است که هر دو کار را به صورت همزمان انجام می‌دهد. این محصولات مودم روتر هستند .مودم روترها هم از مودم و هم از روتر ساخته شده اند و این وظایف را به صورت یکجا برعهده دارند. برای اتصال اینترنت به مودم نیاز داریم. اما تنها با روتر نمی‌توان اتصال اینترنت برقرار کرد.


بیشتر بخوانید: تفاوت مودم و روتر


دسته بندی مودم‌ها

نوعی از مودم‌ها تحت عنوان مودم های معمولی، اتصال به اینترنت Dial-up را فراهم می‌کنند. این مودم‌ها به پورت های تلفن RJ-11 مجهز شده اند. مودم‌های معمولی در دو دسته مودم‌های داخلی و خارجی جای می‌گیرند:

  • مودم داخلی: این دسته از مودم‌ها به همان تجهیزات یکپارچه‌ای اشاره دارند که در کنار پردازنده قرار گرفته و همانند یک نوع چیپ مجزا درون دستگاه‌هایی مانند لپ تاپ، موبایل و … قرار گرفته‌اند. مودم داخلی که درون موبایل قرار گرفته است، اتصال اینترنت برای گوشی‌های موبایل را به کمک اپراتورها فراهم می‌کند.
  • مودم خارجی: مودم‌هایی که در این دسته قرار گرفته‌اند، تجهیزات جداگانه‌ای هستند که اتصال اینترنت را برای سایر دستگاه‌ها فراهم می‌کنند.

انواع مودم

مودم‌ها از لحاظ سرعت، پهنای باند، نوع تکنولوژی و … تقسیم بندی می‌شوند. هر مودم عملکرد مخصوصی دارد و ویژگی آن‌ها با هم تفاوت دارد. تنظیمات مودم و کانفیگ مودم به شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت و نوع تکنولوژی مودم بستگی دارد. در ادامه به معرفی انواع مودم‌ها می‌پردازیم:

مودم ADSL

این تجهیزات از پراستفاده ترین دستگاه‌ها در دنیای اینترنت هستند. نام مودم ای دی اس ال از عبارت Asymmetric Digital Subscriber Line به معنای خط اشتراک نامتقارن گرفته شده است. تکنولوژی ADSL یکی از انواع تکنولوژی DSL است.اتصال DSL یک اتصال پرسرعت است که از سیم‌های بکارفته در خطوط تلفن برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند.

به واسطه پورت RJ-11 و یا تلفن، به شرکت ارائه دهنده اینترنت وصل شده و پس از بررسی اطلاعات، بستر اینترنت را فراهم می‌کند. انتقال داده‌ها از طریق پورت LAN و در نوع وایرلس، به کمک تکنولوژی WiFi انجام می‌پذیرد. مودم‌های ADSL، به یک پورت RJ-11 جهت اتصال به خط تلفن و حداقل یک پورت RJ-45 جهت اتصال به سایر دستگاه‌های مصرف کننده مانند سرور، پی سی و … نیز مجهز شده اند.

مودم VDSL

مودم‌های VDSL از دیگر تکنولوژی‌های DSL هستند. VDSL مخفف عبارت Very-high-bitrate Digital Subscriber Line به معنای خط اشتراک دیجیتال یا نرخ بیت بسیار بالا است. عملکرد این تجهیزات شباهت بسیار زیادی به مودم‌های ADSL دارند. سرعت انتقال و پهنای باند در این سیستم‌ها، به مراتب از مودم‌های ADSL بهتر است. مزایای استفاده از مودم ADSL، ارزان بودن و در دسترس بودن آن است. ADSL 2+، نسل جدید مودم‌های DSL هستند. این دستگاه برای فواصل نزدیک به مرکز مخابراتی و یا ارائه دهنده سرویس اینترنت مناسب است.

مودم‌های VDSL پهنای باندی معادل 52 مگابیت برثانیه و آپلود 16 مگابیت در ثانیه را ارئه می‌دهند که این مقدار تقریباً 6 برابر مودم‌های ADSL است. مودم‌های VDSL از نظر پهنای باند، هزینه، ارائه دهنده‌های اینترنت و فاصله قابل ارائه با مودم‌های ADSL تفاوت دارند.


بیشتر بخوانید: تفاوت مودم ADSL و VDSL


مودم WiMAX

این مودم‌ها بدون نیاز به خط تلفن، اینترنت را فراهم می‌کنند. این تجهیزات ابتدا در سال 2001 معرفی شدند و در سال 2011، نسخه WiMAX2+ به بازار عرضه شد. این نسخه پهنای باندی حدود 100 مگابیت بر ثانیه بیشتر از سری پیش دارد. امروزه کارشناسان، رقیب اصلی مودم‌های TD-LTE را وایمکس 2 پلاس می‌دانند. نام وایمکس از عبارت World Wide Interoperability for Microwave Access گرفته شده است. مودم وایمکس راه حلی برای دست یابی به اینترنت از راه امواج ماکروویو است. محدوده تحت پوشش وایمکس از وای فای بیشتر است. مودم‌های وایمکس در دو نوع فضای باز و فضای داخلی عرضه می‌شوند.

مودم 3G/4G

در مودم‌های 3G و 4G، اتصال اینترنت بی سیم و توسط سرویس موبایل صورت می‌پذیرد. چند دستگاه که وظیفه فرستادن امواج را برعهده دارند (BTS)، توسط اپراتورهای خدمات موبایل تنظیم شده اند. این سیستم، اینترنت‌های نسل چهار و یا نسل سه را برای کاربران فراهم می‌کند. تفاوت عمده میان این دو مودم نیز سرعت و پهنای باند آن‌ها است. در مودم‌های 3G و 4G ریافت و ارسال به جای اینکه از کابل یا خط تلفن صورت بگیرد، از طریق امواج پخش می‌شود. مودم‌های 4G سرعت بالاتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

مودم TD-LTE

مودم‌های TD-LTE، دستگاه‌های کوچک و قابل حملی هستند که اطلاعات را با محدوده فرکانسی 20 مگاهرتز ارسال و دریافت می‌کنند. به این مدل‌ها اصطلاحاً مودم جیبی نیز گفته می‌شود. عملکرد این مودم‌ها به مودم‌های 3G و 4G شباهت دارد. نام مودم LTE از عبارت Long Term Evolution گرفته شده است.

مودم فیبر نوری

مودم‌های فیبرنوری (UFB) به کابل کشی‌های فیبر نوری نیاز دارند و سرعت دانلود و آپلود بسیار بالایی (تا یک گیگابایت) را برای کاربران مهیا می‌کنند. مودم‌های فیبر نوری به دو دسته FTTH و FTTC تقسیم می‌شوند که براساس نوع کابل تقسیم بندی می‌گردند. به طور کلی در مودم‌هایی با این تکنولوژی، به جای سیگنال از نوع الکتریکی از سیگنال‌های نوری استفاده می‌شود. فیبر نوری تکنولوژی گران تری نسبت به سایر مودم‌ها است اما سرعت بسیار بهتری را ارئه کرده و مقاومت بیشتری در شرایط محیطی گوناگون دارد.

راهنمای خرید مودم

وقتی می‌خواهید یک مودم بخرید، چند نکته مهم را در نظر بگیرید:

  • سرعت و استاندارد: ابتدا، مطمئن شوید که مودم انتخابی با سرعت و استانداردهای مناسب برای نیازهای شماست. برای مثال، آیا نیاز به یک مودم با پشتیبانی از استاندارد AC WiFi برای ارتباط بی‌سیم دارید؟
  • نوع اتصال: بررسی کنید که مودم انتخابی از نظر اتصالات (مانند پورت‌ها، وایرلس، USB و …) با دستگاه‌های شما سازگار است.
  • قابلیت‌های امنیتی: از مهمترین نکاتی که باید در نظر داشته باشید، امنیت مودم است. اطمینان حاصل کنید که مودم دارای قابلیت‌های امنیتی مانند رمزنگاری داده‌ها، فایروال و کنترل دسترسی است.
  • قیمت: بررسی کنید که قیمت مودم با ویژگی‌ها و کیفیت آن منطبق است. گاهی اوقات انتخاب یک مودم ارزان قیمت ممکن است در طولانی‌مدت هزینه‌های بیشتری برای تعمیرات و ارتقاء‌ها به همراه داشته باشد.
  • برند: انتخاب مودم از برند‌های معتبر و با اعتبار ممکن است اطمینان بیشتری برای کیفیت و پشتیبانی به شما دهد.
  • نقد و بررسی‌ها: قبل از خرید، مطالعه نقد و بررسی‌های دیگران در مورد مودم‌های مختلف می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بهتری بگیرید.
  • پشتیبانی و خدمات پس از فروش: از مهمترین نکات بعد از خرید، پشتیبانی و خدمات پس از فروش مودم است. مطمئن شوید که شرکت تولید کننده یا فروشنده دارای خدمات پس از فروش مناسبی برای مودم ارائه می‌دهد.

با توجه به این نکات، می‌توانید مودم مناسبی را برای نیازهای ارتباطی خود انتخاب کنید.

همه چیز در خصوص مودم
همه چیز در خصوص مودم

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مودم


معرفی ارزان‌ترین مودم‌های موجود در بازار

مودم‌هایی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم فقط چند نمونه از ارزان‌ترین گزینه‌های مودم‌های موجود در بازار هستند. پیشنهاد می‌شود قبل از خرید، مشخص کنید که کدام یک از این مودم‌ها بهترین گزینه برای نیازهای خاص شما است.

  • TP-Link TD-W9970: این مودم از استاندارد ADSL2+ پشتیبانی می‌کند و دارای قابلیت‌های اتصال بی‌سیم WiFi است. قیمت این مودم معمولاً در رده ارزان‌ترین مودم‌ها محسوب می‌شود.
  • D-Link DSL-2740U: این مودم نیز یک گزینه ارزان و محبوب است که از استاندارد ADSL2+ پشتیبانی می‌کند و قابلیت اتصال بی‌سیم WiFi را داراست.
  • Huawei HG532d: این مودم ارزان قیمت از برند معتبر Huawei است که امکانات مناسبی ارائه می‌دهد. این مودم از استاندارد ADSL2+ پشتیبانی می‌کند و دارای پورت‌های LAN و WiFi است.
  • Netgear DM111P: این مودم یک گزینه ساده و ارزان است که از استاندارد ADSL2+ پشتیبانی می‌کند و برای استفاده در خانه یا دفتر کوچک مناسب است.
  • Zyxel P-660HN: این مودم از استاندارد ADSL2+ پشتیبانی می‌کند و دارای ویژگی‌های اتصال بی‌سیم WiFi است. این یک گزینه ارزان و قابل اعتماد برای استفاده در خانه یا محیط‌های کوچک است.

بهترین برند مودم

در هر مکانی که بخواهیم اتصال به اینترنت را برقرار کنیم، به مودم نیاز خواهیم داشت. امروزه مودم‌های زیادی به بازار عرضه شده اند. از برترین این مودم‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مودم تی پی لینک

تی پی لینک یکی از بهترین شرکت‌ها در زمینه تولید تجهیزات شبکه است. تی پی لینک در سال 1996 در چین فعالیت خود را آغاز کرده است و در سال 2005 به صورت رسمی وارد بازار بین المللی شده است. این شرکت مودم‌های متنوع و منحصر بفردی به بازار عرضه می‌کند. این شرکت انواع مودم‌های همراه، مودم ADSL، مودم VDSL و دیگر مودم‌ها را تولید می‌کند. مودم تی پی لینک سیم کارت خور یکی از پرفروش‌ترین مودم‌های این شرکت است. تی پی لینک مودم با هر قیمتی به بازار عرضه می‌کند.

مودم ایرانسل

ایرانسل یکی از شرکت‌های ایرانی در زمینه ارتباطات است که به تولید مودم‌های مختلف می‌پردازد. این مودم‌ها در دو نوع TD-LTE و 3G ،4G به بازار عرضه می‌شود. مودم ایرانسل همراه این امکان را برای شما فراهم می‌کند که به وسیله آن بتوانید در اغلب مکان‌ها از اینترنت استفاده کنید. در این میان مودم td lte ایرانسل بسیار پرکاربرد است. برای خرید مودم ایرانسل و مشاهده قیمت مودم ایرانسل می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. برای شارژ مودم ایرانسل نیز می‌توانید به سایت رسمی ایرانسل مراجعه کنید.

برخی از شرکت‌های ارائه دهنده سرویس اینترنت مودم‌هایی را به همراه سرویس‌های خود به بازار عرضه می‌کنند. این مودم‌ها برندهای گوناگونی دارند اما با نام شرکت شناخته شده هستند. به عنوان مثال مودم همراه اول، مودم مبین نت، مودم رایتل، مودم شاتل، مودم آسیاتک و مودم مخابرات از پرطرفدارترین مودم‌های موجود در بازار هستند.

  • مودم روتر دی-لینک، هواوی، تندا، یوتل و … از بهترین برندهای موجود در بازار است. خریداران می‌توانند در سایت راندنو بهترین قیمت‌های مودم را مشاهده نموده و با فروشندگان به صورت مستقیم در ارتباط باشند.

جمع بندی

در این مقاله به صورت جامع به معرفی انواع مودم پرداخته‌ایم. همچنین برندها و مودم‌های قیمت مناسب را مورد بررسی قرار دادیم. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای خرید مودم می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید و اسم مودم مورد نظر را در نوار جستجو وارد کنید. سپس لیست فروشگاه‌ها و نمایندگی مودم مورد نظر برای شما نمایش داده می‌شود و می‌توانید بدون واسطه با فروشگاه مورد نظر ارتباط برقرار کنید.