هر آنچه باید در خصوص پچ پنل فیبر نوری بدانید

هر آنچه باید در خصوص پچ پنل فیبر نوری بدانید

هر آنچه باید در خصوص پچ پنل فیبر نوری بدانید پچ پنل فیبر نوری یکی از قطعات مهم در تجهیزات شبکه‌های فیبر نوری است که برای اتصال کابل‌های فیبر نوری به یکدیگر و به تجهیزات مختلف شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پنل‌ها عموماً شامل یک صفحه پنل با پورت‌هایی برای اتصال کابل‌های فیبر نوری و اتصالات نرمالیزه‌ای برای اتصال به تجهیزات مختلف هستند. در این مقاله از مجله راندنو هر آنچه باید در خصوص پچ پنل فیبر نوری بدانید را بررسی خواهیم کرد.

جهت خرید تجهیزات فیبر نوری به خصوص پچ پنل فیبر نوری می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. در راندنو از میان صدها کالا می‌توانید کالای مورد نظر خود را انتخاب کنید و به صورت مستقیم با فروشنده در ارتباط باشید.

آنچا در ادامه می‌خوانیم:

پچ پنل فیبر نوری چیست؟

پچ پنل فیبر نوری از تجهیزات پسیو شبکه محسوب می‌شود. این مجموعه به شکل مستطیل فلزی است که تعدادی پورت دارد. توسط پچ پنل می‌توان بین کابل‌های شبکه و تجهیزات ارتباطی منظم ایجاد کرد. تفاوت پچ پنل فیبر نوری و پچ پنل شبکه در این است که برای اتصال، به جای خرید کابل شبکه از کابل فیبر نوری استفاده می‌شود. این محصول در دیتا سنترها، شبکه‌های تلفنی و شبکه‌های کامپیوتری کاربرد دارد.

کاربردهای پچ پنل فیبر نوری

از مهم‌ترین کاربردهای پچ پنل فیبر نوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محافظت و جلوگیری از آسیب‌دیدگی تارهای فیبر نوری
  • آسان‌تر کردن مدیریت و عیب‌یابی شبکه
  • چیدمان بهتر و نظم تجهیزات در داخل رک شبکه
  • ایجاد تغییرات لازم توسط متخصص شبکه
  • خوانایی، مدیریت، آسان‌تر و کم هزینه‌تر شدن شبکه
کاربردهای پچ پنل فیبر نوری
کاربردهای پچ پنل فیبر نوری

بیشتر بخوانید: تجهیزات مورد نیاز راه اندازی فیبر نوری


در چه مواقعی باید از این محصول استفاده کرد؟

در مواقعی که راه‌اندازی شبکه توسط کابل و فیبر کابل‌ها، پس از نصب با هر روشی در یک جا جمع شوند و از آنجا به تجهیزات نهایی همچون سوییچ متصل شوند از پچ پنل فیبر نوری استفاده می‌شود. کابل‌ها باید در جمع‌آوری، مرتب‌سازی و شماره‌گذاری عمل توزیع را انجام دهند. پچ پنل فیبر نوری این وظیفه را در ارتباطات بر پایه فیبر نوری بر عهده دارد.

مزایای استفاده از پچ پنل فیبر نوری

  • زیبایی و نظم دادن به سیم و کابل‌های شبکه
  • عیب‌یابی ساده‌تر و رفع مشکل در زمانی کم
  • مدیریت آسان و امکان لیبل و شماره‌گذاری
  • امکان مدیریت مرکزی و متمرکز ارتباطات
  • حفاظت از اتصالات نهایی و فیوژن‌های‌زده شده
  • حفظ و نگهداری کابل‌های کشیده شده از آسیب و شکستگی
  • دور شدن تجهیزات و اتصالات از دسترس افراد غیرمتخصص

بخش‌های پچ پنل نوری

  • بدنه: بدنه این پنل‌ها اغلب از جنس فلز است و امکان نصب روی دیوار و داخل رک برای آن‌ها فراهم شده است.
  • ورودی کابل: در کناره یا پشت پنل سوراخ‌هایی وجود دارد که می‌توان کابل را به داخل آن وارد کرد
  • محل نصب آداپتور: این بخش حفره یا مکانی است که می‌توان آداپتور فیبر نوری را داخل آن قرار داد.
  • کاست: فیبر‌های نوری پس از اینکه وارد پچ پنل و پیگتیل‌ها می‌شوند، دقیقاً به اندازه رسیدن به آداپتور برش می‌خورند. اضافه فیبر به دلیل امکان رفع عیب در صورت خرابی نگهداری می‌شوند. فیبر اضافی نیز به دور کاست پیچیده می‌شود.

ظرفیت پچ پنل نوری

هر پورت فیبر نوری دو کور دارد که یک لینک را تشکیل می‌دهند. پچ پنل فیبر بسته به تعداد لینک‌ها در مدل‌های 12، 24، 48 و حتی بالاتر نیز ساخته می‌شوند. پچ پنل مناسب شبکه باید متناسب با تعداد لینک‌های موجود در پچ پنل انتخاب شود.

هر آنچه باید در خصوص پچ پنل فیبر نوری بدانید.
هر آنچه باید در خصوص پچ پنل فیبر نوری بدانید.

انواع پچ پنل فیبر نوری براساس نصب

پچ پنل نوری براساس شیوه نصب و راه‌اندازی و ویژگی‌هایی که دارد، به چند دسته تقسیم می‌شود:

پچ پنل دیواری (Wall mounted)

این محصولات عمدتاً می‌توانند 12 فیبر مختلف را پشتیبانی کنند. اگر تعداد فیبر‌ها بیشتر شد، فیبر‌های اضافی را می‌توان به پنل دوم انتقال داد و یا به کمک تکنسین شبکه پنلی بزرگ برای فیبر‌های مختلف طراحی کرد. گاهی این پچ پنل‌ها می‌توانند تا 144 فیبر را در خود جای دهند. پچ پنل‌های دیواری به کمک یک پنل آداپتور فیبر نوری، پیگتل و پچ کورد می‌توانند فیبر‌ها را در داخل پنل به راحتی توزیع کنند. این پچ پنل‌ها یک سیستم مدیریت فیبرنوری قابل انعطاف ارائه می‌دهند و برروی دیوار‌های داخلی و تراس نصب می‌شوند.

پچ پنل رکمونت (Rack mounted)

پچ پنل رکمونت یا پچ پنل قابل نصب در رک، دارای طراحی خاصی است و همانند یک کشو باز و بسته می‌شود. به همین دلیل به راحتی می‌توان به فیبرنوری‌های داخل پنل دسترسی داشت. این محصولات فیبرنوری را به صورت افقی نگه داری می‌کنند و آپشن‌های مختلفی دارند. به عنوان مثال انواع پورت آداپتور فیبر نوری، انواع سینی و لوازم جانبی دیگر در آن‌ها به کار رفته است. این محصولات برای پایان دادن یا بستن توزیع کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصولات کاملاً ثابت و پایدار هستند و محیطی ایمن برای آداپتور‌های فیبر نوری فراهم می‌کنند.

انواع پچ پنل فیبر براساس دسترسی به داخل

پچ پنل‌ها براساس نحوه دسترسی به فیبر‌های داخلی به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • پچ پنل ثابت: در این مدل از Patch Panel‌ها برای اتصال فیبر‌ها باید درب پچ پنل باز شود و عمل فیوژن‌سازی و مرتب کردن آن صورت بگیرد و سپس درب بسته شود. در نهایت پچ پنل در جای خودش ثابت می‌شود.
  • پچ پنل Swing Out: به این پنل‌ها، پچ پنل چرخشی نیز گفته می‌شود. این تجهیزات از یک سمت قابل باز شدن هستند و حول یک محور می‌چرخند و از محفظه ثابت خارج می‌شوند. به کمک این پچ پنل‌ها دیگر نیاز نیست پنل از جای اصلی خود باز شوند.
  • پچ پنل کشویی Slide Out: این محصولات به صورت کشویی باز و بسته می‌شوند. به گونه‌ای که از داخل محفظه پیچ شده بیرون آمده و پس از اتمام کار به داخل محفظه برمی گردد.

برای خرید انواع پچ پنل می‌توانید به سایت راندنو مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: بهترین برندهای پچ پنل


انواع پچ پنل‌های فیبر بر اساس کاربرد

پچ پنل‌های نوری براساس کاربرد و برخی از ویژگی‌هایی که دارند به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند.

پچ پنل Loaded

پچ پنل لودد اغلب برای استاندارد 19 رک تولید شده است و بهترین حفاظت فیبر نوری را برای یک شبکه فراهم می‌کند. برای جلوگیری از صدمه دیدن کابل‌ها و آسیب رسیدن به آن‌ها، از واشر‌های پلاستیکی در پشت پچ پنل فیبر نوری Loaded استفاده می‌شود. این محصولات سیستم‌های آرایشی خاصی دارند و عموماً به کلمپ کابل، پیچ مخصوص نصب، کریمپ حرارتی، بست کمربندی و دستورالعمل نصب و راه‌اندازی مجهز شده‌اند. این محصولات به صورت پیش فرض آداپتور و نوار کاست دارند.

پچ پنل Unloaded

این محصولات خالی هستند و هیچگونه آداپتور یا نوار کاستی داخل آن‌ها وجود ندارد. در پنل‌های loaded کانکتور‌های LC و MTP به صورت گسترده نصب شده‌اند. در صورت خرابی نمی‌توان آن‌ها را تعویض کرد و باید پنل تعویض شود. در صورتیکه پچ پنل Unloaded انعطاف پذیرتر است و به شما اجازه تبادل پورت معیوب را می‌دهد.

پچ پنل فیبر نوری با ظرفیت بالا

این محصولات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند حجم زیادی از فیبر‌ها و کانکتور‌ها را در بربگیرند. در شبکه‌های بزرگ فیبر نوری می‌توان از این پچ پنل‌ها استفاده کرد. استفاده از این محصولات سبب می‌شود به کابل‌ها و محصولات فیبر نوری فشاری وارد نشود.

پچ پنل فیبر نوری (ترکیبی جوش فیوژن و پچ پنل)

این محصولات با استاندارد رک 19 یا 23 عرضه می‌شوند و برای پشتیبانی از جوش فیوژن و اتصالات کابل‌ها در یک واحد و یونیت به کار گرفته می‌شوند. در قفسه و کشوی پایینی پچ پنل‌ها فیوژن‌ها قرار می‌گیرند. به کمک این ویژگی می‌توان از روبه رو به تمام خدمات دسترسی داشت.

پچ پنل فیبر نوری سری Signature

به کمک این مدل از پچ پنل‌های فیبر نوری می‌توان پچ پنل فیبر نوری را به بسیاری از پنل‌های آداپتور فیبر نوری یا ماژول فیبر نوری متصل کرد. این سری پچ پنل به گونه‌ای طراحی شده است که می‌توان طیف گسترده‌ای از فیبر‌ها را به آن متصل کرد. همچنین امکان نصب و راه‌اندازی ماژول‌های مختلف برروی این پنل وجود دارد.

انواع پچ پنل های فیبر براساس کاربرد
انواع پچ پنل های فیبر براساس کاربرد

بیشتر بخوانید: تفاوت پچ پنل و سوئیچ چیست؟


بهترین برند‌های پچ پنل نوری

امروزه شبکه‌های فیبرنوری به اندازه شبکه‌های مسی رواج پیدا کرده‌اند. به همین دلیل شرکت‌های بسیار زیادی علاوه بر تجهیزات مخصوص شبکه‌های مسی، به تولید تجهیزات فیبر نوری نیز می‌پردازند. از برترین این شرکت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پچ پنل فیبر نوری نگزنس

نگزنس شرکتی چند ملیتی است که مقر اصلی آن در فرانسه واقع شده است. این شرکت در زمینه تولید تجهیزات شبکه فعالیت می‌کند و در سال 1897 تأسیس شده است. نگزنس هم اکنون در بیش از 50 کشور دنیا نمایندگی دارد. این شرکت علاوه بر توبید پچ پنل‌های مسی به تولید پج پنل فیبر نیز می‌پردازد. این محصولات در انواع مختلف داپلکس، سیمپلکس و… تولید می‌شوند.

  • از دیگر برند‌های برتر در این زمینه می‌توان به پچ پنل فیبر نوری لگراند، فومو، کبیرصنعت، اینفیلینک، ایکوییپ و… اشاره کرد.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله راندنو به بررسی هر آنچه باید در خصوص پچ پنل فیبر نوری بدانید پرداخته شده است. همان طور که گفته شد این محصولات در دیتا سنتر‌ها، شبکه‌های تلفنی و شبکه‌های کامپیوتری کاربرد دارد. انواع مختلفی از این تجهیزات در بازار موجود است که با توجه به نیاز خود می‌توانید محصول مورد نظر را خریداری کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربران گرامی مفید واقع شده باشد. راندنو امکان مشاهده لیست قیمت انواع پچ پنل فیبر نوری و برقراری ارتباطی بدون واسطه با فروشندگان آن را برای شما فراهم کرده است.